Kort laddkabel
Moderator: Redaktion
- Trean
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/tony98579
Kort laddkabel
Väntar på leverans av min Model 3 och funderar lite.
Vore inte det bästa en hyfsat kort laddkabel, kanske i utdragbar spiralform, så att man slipper ha 6 meter kabel liggandes på ett skitigt garagegolv?
Vilka korta laddkablar har ni och hur bra fungerar de?
Vore inte det bästa en hyfsat kort laddkabel, kanske i utdragbar spiralform, så att man slipper ha 6 meter kabel liggandes på ett skitigt garagegolv?
Re: Kort laddkabel
Eller så fixar man upphängningsmöjlighet. Eller så sopar man sitt skitiga garagegolv.Trean skrev:Väntar på leverans av min Model 3 och funderar lite.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
Gissar att det är Typ2-kabel du tänker på?
Har funderat på en sådan på ett par meter - hade inte varit så dumt när det är slaskigt/snöigt ute. Så länge man backar in bör det inte behövas mycket längre än så.
7.5m sladden kommer till nytta om man parkerar med fören först och har uttaget på fel sida bilen.
Alternativt (vilket har hänt) när någon har parkerat en fossilbil på en laddplats och man hittar en lucka ett par platser bort.
Nu när jag har en lång kabel, vill jag inte åka utan den och då blir en kort kabel ytterligare en att fylla bagaget med, så jag har inte köpt nån än
Har funderat på en sådan på ett par meter - hade inte varit så dumt när det är slaskigt/snöigt ute. Så länge man backar in bör det inte behövas mycket längre än så.
7.5m sladden kommer till nytta om man parkerar med fören först och har uttaget på fel sida bilen.
Alternativt (vilket har hänt) när någon har parkerat en fossilbil på en laddplats och man hittar en lucka ett par platser bort.
Nu när jag har en lång kabel, vill jag inte åka utan den och då blir en kort kabel ytterligare en att fylla bagaget med, så jag har inte köpt nån än

Model S Standard Range Raven
- Trean
- Teslaägare
Frågan gällde mer när man laddar på publika laddare. Hur hänger man upp 6 m kabel som blir över när man har backat in mot laddstolpen?Jeppe_E skrev:Eller så fixar man upphängningsmöjlighet. Eller så sopar man sitt skitiga garagegolv.
- Trean
- Teslaägare
Ja, det är främst typ 2 jag tänker på, men det verkar ju även vara Schuko på en del publika laddare.jeppe_sthlm skrev:Gissar att det är Typ2-kabel du tänker på?
- OfarligTesla
- Teslaägare
På laddstolpen?Trean skrev:Frågan gällde mer när man laddar på publika laddare. Hur hänger man upp 6 m kabel som blir över när man har backat in mot laddstolpen?Jeppe_E skrev:Eller så fixar man upphängningsmöjlighet. Eller så sopar man sitt skitiga garagegolv.
-
Helt riktig iakttagelse! Jag gjorde en egen kabel på 1.5meter till min Leaf. Det var perfekt. Krävde lite när man parkerade, men inte mer än att man ställde sig rakt och snyggt och sladden räckte alltid fram. En kortare spiral var på önskelistan men hittade ingen färdig utan hutlöst långa raka bitar i ändarna och jag kom mig aldrig för att ta hem kabel från Kina.Trean skrev:Väntar på leverans av min Model 3 och funderar lite.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Jag skulle också vilja hitta en kort ganska billig kabel. Tänkte låta min hänga kvar i mitt publika garage när jag inte är där. En billig kort kabel hade varit kanon, inte så farligt om någon snor den.
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
-
Jag värderade den till 1500kr då jag hade behövt modifiera bort de långa rakbitarna i ändarna för min smak. För över 2000kr tyckte jag det var värt att leta mera. Men det är ju bara jag.Trean skrev:
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
- Trean
- Teslaägare
Vilka bra butiker finns det som säljer laddkablar där man kan hitta en kort kabel? (gärna spiral, men inte krav)
Hittade ytterligare en hos Direktronik, men den var ju inte billig direkt. Är främst ute efter en smidig kabel i bra kvalitet. Priset är faktiskt andra prio.
https://www.direktronik.se/direktronik/ ... de=05-2758
Att man ska ha en som klarar 3-fas känns ju givet, men behöver man en som klarar 32 A eller räcker det med 16 A? Om jag har förstått det rätt, klarar Model 3 att ladda i 3-fas 16 A eller 1-fas upp till 32 A. Är det vanligt med 1-fas på mer än 16 A?
Hittade ytterligare en hos Direktronik, men den var ju inte billig direkt. Är främst ute efter en smidig kabel i bra kvalitet. Priset är faktiskt andra prio.
https://www.direktronik.se/direktronik/ ... de=05-2758
Att man ska ha en som klarar 3-fas känns ju givet, men behöver man en som klarar 32 A eller räcker det med 16 A? Om jag har förstått det rätt, klarar Model 3 att ladda i 3-fas 16 A eller 1-fas upp till 32 A. Är det vanligt med 1-fas på mer än 16 A?
- Trean
- Teslaägare
Finns det någon som har köpt laddkablar från EVcables? Är de bra?
https://evcables.co.uk/index.php/euro-s ... ype-2.html
https://evcables.co.uk/index.php/euro-s ... ype-2.html
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Jag upplever det som ganska vanligt med 1-fas 32A. Jag köpte en lång 3-fas 32A kabel av Tesla och det har jag haft nytta av många gånger. Både för att det är 1-fas 32A i stolpen och även för att det inte skulle räcka med en kort kabel, för att något ärkepucko har parkerat sin fossilbil vid laddstolpen.Trean skrev:Att man ska ha en som klarar 3-fas känns ju givet, men behöver man en som klarar 32 A eller räcker det med 16 A? Om jag har förstått det rätt, klarar Model 3 att ladda i 3-fas 16 A eller 1-fas upp till 32 A. Är det vanligt med 1-fas på mer än 16 A?
Visst klarar man sig i 90% av fallen med en kort spiralkabel, men det vore ju sjukt frustrerande om det fattas en meter eller två mellan bil och laddstolpe. Att ha två olika kablar är jag för snål för.

Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015