Vänta lite nu, idag finns det 800 teslor i Sverige och några tusen i Norge och det är tillräckligt för att det ska bli köer på SuC i Uddevalla. I denna tråden diskuterar vi om när hela Sveriges bilflotta går på el. Åtta snabbladdare till skulle inte hjälpa över huvud taget. Det finns 4,2 miljoner bilar i Sverige idag, om vi gör en enkel överslagsräkning så kommer behovet av laddning vid Uddevalla öka 840 gånger. Om det idag finns 8 snabbladdare så behövs det alltså 6720 snabbladdare för att möta behovet om vi gör väldigt förenklad räkning. Nu vet jag att långt ifrån alla svenskar åker förbi Uddevalla men samtidigt så är det nog långt ifrån alla Teslaägare som åker förbi där.JFAH skrev:Håller inte med om detta. Snabbladdare är ändå på det hela taget en billigare lösning. Lägg till 8 laddpunkter till i uddevalla om det är ett problem. Köteori för dimensionsberäkning är ganska väl känt (i samband med att dimensionerar ex. data och telefonisystem). En överslags räkning ger att en bensinpump kan ersättas med 5 snabbladdare, ergo 10 laddpunkter ger en throughput som (ungefär) som 2 bensinpumpar (på ett ungefär) om väntetiden är 30 minuter på laddning.
Trådlös laddning
Moderator: Redaktion
Re: Trådlös laddning
-
En generell fråga till er med Teslor är det kö vid SC? I Stockholm är det hopplöst vid Fortums snabbladdare (har ju en Leaf), det är alltid kö vilket gör att en laddning som jag tänkt göra på 15 min ibland tar 45minvigge50 skrev:Vänta lite nu, idag finns det 800 teslor i Sverige och några tusen i Norge och det är tillräckligt för att det ska bli köer på SuC i Uddevalla. I denna tråden diskuterar vi om när hela Sveriges bilflotta går på el. Åtta snabbladdare till skulle inte hjälpa över huvud taget. Det finns 4,2 miljoner bilar i Sverige idag, om vi gör en enkel överslagsräkning så kommer behovet av laddning vid Uddevalla öka 840 gånger. Om det idag finns 8 snabbladdare så behövs det alltså 6720 snabbladdare för att möta behovet om vi gör väldigt förenklad räkning. Nu vet jag att långt ifrån alla svenskar åker förbi Uddevalla men samtidigt så är det nog långt ifrån alla Teslaägare som åker förbi där.JFAH skrev:Håller inte med om detta. Snabbladdare är ändå på det hela taget en billigare lösning. Lägg till 8 laddpunkter till i uddevalla om det är ett problem. Köteori för dimensionsberäkning är ganska väl känt (i samband med att dimensionerar ex. data och telefonisystem). En överslags räkning ger att en bensinpump kan ersättas med 5 snabbladdare, ergo 10 laddpunkter ger en throughput som (ungefär) som 2 bensinpumpar (på ett ungefär) om väntetiden är 30 minuter på laddning.

- Franz
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Uddevalla är ju ganska extremt på sommaren och jag antar att just den här sommaren var lite speciell med halvtaskigt väder och därmed många norrmän som tog bilen ner till kontinenten. Hade man ökat på antalet med några stycken hade det nog gjort stor skillnad. Med tiden tror jag dock att det hela kan lösa sig ännu bättre. Det är 30,8 mil mellan Solli i Norge och Falkenberg. En 85D fixar ungefär 40 mil på den sortens väg under sommaren. Man börjar dock redan komma upp i sådana laddningsnivåer att det börjar ta lite tid. En 90D fixar ungefär 42,5 mil medan nästa (?) års 95D fixar 45 mil. D.v.s. det dröjer inte så jättelänge innan man kan stanna till på varannan Supercharger utan att behöva komma upp i över 80% laddning. Det är 39 mil mellan Oslo och superchargern i Falkenberg så med en 95D har man de marginaler man behöver för att ta sig den sträckan utan att stanna på vägen för att ladda.vigge50 skrev:Vänta lite nu, idag finns det 800 teslor i Sverige och några tusen i Norge och det är tillräckligt för att det ska bli köer på SuC i Uddevalla. I denna tråden diskuterar vi om när hela Sveriges bilflotta går på el. Åtta snabbladdare till skulle inte hjälpa över huvud taget. Det finns 4,2 miljoner bilar i Sverige idag, om vi gör en enkel överslagsräkning så kommer behovet av laddning vid Uddevalla öka 840 gånger. Om det idag finns 8 snabbladdare så behövs det alltså 6720 snabbladdare för att möta behovet om vi gör väldigt förenklad räkning. Nu vet jag att långt ifrån alla svenskar åker förbi Uddevalla men samtidigt så är det nog långt ifrån alla Teslaägare som åker förbi där.JFAH skrev:Håller inte med om detta. Snabbladdare är ändå på det hela taget en billigare lösning. Lägg till 8 laddpunkter till i uddevalla om det är ett problem. Köteori för dimensionsberäkning är ganska väl känt (i samband med att dimensionerar ex. data och telefonisystem). En överslags räkning ger att en bensinpump kan ersättas med 5 snabbladdare, ergo 10 laddpunkter ger en throughput som (ungefär) som 2 bensinpumpar (på ett ungefär) om väntetiden är 30 minuter på laddning.
Driver sajten Car.info
Ahum. som sagt, om du i Uddevalla skulle ha motsvarande en 6 pumps bensinstation skulle du alltså ha 30 Ladd punkter (~2megawatt uteffekt). Jag har lite svårt att tro att man måste dimensionera en enskild laddplats efter det totala antalet Teslor i Sverige och Norge. Utan att ha tillgång till statistiken för denna laddstation, skulle jag kunna tänka mig att en fördubbling av laddplatserna skulle mer eller mindre ta bort köerna också under högtrafik.vigge50 skrev:Vänta lite nu, idag finns det 800 teslor i Sverige och några tusen i Norge och det är tillräckligt för att det ska bli köer på SuC i Uddevalla. I denna tråden diskuterar vi om när hela Sveriges bilflotta går på el. Åtta snabbladdare till skulle inte hjälpa över huvud taget. Det finns 4,2 miljoner bilar i Sverige idag, om vi gör en enkel överslagsräkning så kommer behovet av laddning vid Uddevalla öka 840 gånger. Om det idag finns 8 snabbladdare så behövs det alltså 6720 snabbladdare för att möta behovet om vi gör väldigt förenklad räkning. Nu vet jag att långt ifrån alla svenskar åker förbi Uddevalla men samtidigt så är det nog långt ifrån alla Teslaägare som åker förbi där.JFAH skrev:Håller inte med om detta. Snabbladdare är ändå på det hela taget en billigare lösning. Lägg till 8 laddpunkter till i uddevalla om det är ett problem. Köteori för dimensionsberäkning är ganska väl känt (i samband med att dimensionerar ex. data och telefonisystem). En överslags räkning ger att en bensinpump kan ersättas med 5 snabbladdare, ergo 10 laddpunkter ger en throughput som (ungefär) som 2 bensinpumpar (på ett ungefär) om väntetiden är 30 minuter på laddning.
Visst kan jag ha fel men...
Induktionsladdning kommer nog ha sin plats, jag se bara inte detta hända de närmaste tio åren eller så. Man måste komma ihåg att batteriteknologin kommer gå framåt också, priserna går ned och kapaciteten upp. Som tidigare sagts, så är det nog inte långt bort innan man kan börja köra på varannan super charger vilket kommer sprida lasten ytterligare. De flesta av oss måste trots allt pausa lite nu och då när man är ute och kör (eller snart åker) bil. Det vi ser nu är lite växtvärk, det får man räkna med IMHO.
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Fast bara i Uddevalla finns det åtminstone åtta bensinmackar. Och längs motorvägen omkring finns de med några mils mellanrum. Hur tror du det hade funkat med sommartrafiken till och från kusten och Norge om Uddevalla bara hade en enda bensinstation med sex pumpar?JFAH skrev:Ahum. som sagt, om du i Uddevalla skulle ha motsvarande en 6 pumps bensinstation skulle du alltså ha 30 Ladd punkter (~2megawatt uteffekt). Jag har lite svårt att tro att man måste dimensionera en enskild laddplats efter det totala antalet Teslor i Sverige och Norge. Utan att ha tillgång till statistiken för denna laddstation, skulle jag kunna tänka mig att en fördubbling av laddplatserna skulle mer eller mindre ta bort köerna också under högtrafik.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Men det finns bara 800 Teslor och 4,2 miljoner bilar i Sverige. När Tesla sålt 4,2 miljoner så kommer det alltså, med samma utbyggnadstakt finnas 70 000 SC i Sverige. Jag antar att alla dessa inte kommer finnas i Uddevalla utan kommer vara spridda över hela landet. 
Tesla spårar ju all laddning och har så klart full koll på eventuell köbildning på en site och hur allvarlig den är.

Tesla spårar ju all laddning och har så klart full koll på eventuell köbildning på en site och hur allvarlig den är.
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Jo, absolut. Jag menar bara att om beräkningen att en bensinmack motsvarar 30 laddpunkter stämmer så innebär det inte att Uddevalla skulle behöva 30 laddpunkter, utan 240 laddpunkter. Jag tror säkert Tesla kan hantera expansionen i takt med att de säljer bilar. En fördel med laddställena är ju dock att de inte egentligen behöver ersätta bensinmackar helt och hållet, eftersom den mesta tankningen sker hemma.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Detta problemet har Tesla haft i Uddevalla ett tag nu och det gäller absolut inte bara sommaren. Jag fick stå i kö en lördag i våras och nu igen i somras. Samtidigt läser jag på norska forum att Uddevalla börjar bli så överbelastad att det är problem varje helg.Franz skrev:Uddevalla är ju ganska extremt på sommaren och jag antar att just den här sommaren var lite speciell med halvtaskigt väder och därmed många norrmän som tog bilen ner till kontinenten. Hade man ökat på antalet med några stycken hade det nog gjort stor skillnad. Med tiden tror jag dock att det hela kan lösa sig ännu bättre. Det är 30,8 mil mellan Solli i Norge och Falkenberg. En 85D fixar ungefär 40 mil på den sortens väg under sommaren.
Jag tror att huvudutmaningen är att Göteborg är en elbils-öken - man måste alltså ladda ordentligt i Uddevalla så att man tar sig tillbaka igen efter en dag i Göteborg pga. bristen på destinationsladdare där.
Sen är dina siffror inte särskilt realistiska - ja, det är rätt att en 85kWh KAN klara 40 mil på en fin sommarväg, men det förutsätter att man har ett ägg under accelerationspedalen och snittar 90 hela vägen. För att klara etappen mellan Solli och Falkenberg måste man alltså gubb-köra, och dessutom bör man ha fyllt nära fullt på Sollli. De som inte har Tesla själv tror att man får 40 mils räckvidd av att snabbladda i 20 minuter, men det är helt tokigt. Efter 20 minuter har man tillräckligt för att ta sig till nästa supercharger - om man, som Franz föreslår, vill hoppa över en supercharger, så behöver man fylla batteriet. Och det tar 1,5h - en paus som ytterst få unnar sig.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
- Franz
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Min 85D har inte haft några problem att klara av "typical" / 40 mil när jag ligger i 110-115 km/h nu på sommaren. Men säg att man bara fixar 36 mil med ett 85 kWh-batteri. Med ett 95 kWh-batteri skulle man då få ut lite drygt 40 mil. Med 80% laddning så fixar man då Solli-Falkenberg. Med ett 100 kWh-batteri så är det ungefär 75% laddning. Poängen är dock att ju större batteri man har desto längre auktionsradie får man från laddningsplatserna och förutsatt att den angivna utvecklingen håller i sig (+5 kWh per ungefär) så kan det successivt minska behovet för många att ens behöva stanna till på en supercharger. Givetvis pratar vi ju om ett par års utveckling och det lär ju hinnas säljas fler bilar under tiden så man kommer ju inte undan ett utbyggnadsbehov. Det lär dock ta flera år att bygga ut ett sådant heltäckande nät som diskuteras i tråden och det jag någonstans villa komma till är att då ser situationen förhoppningsvis ut på ett annat sätt vad gäller bilarnas räckvidd.Herr X skrev:Detta problemet har Tesla haft i Uddevalla ett tag nu och det gäller absolut inte bara sommaren. Jag fick stå i kö en lördag i våras och nu igen i somras. Samtidigt läser jag på norska forum att Uddevalla börjar bli så överbelastad att det är problem varje helg.Franz skrev:Uddevalla är ju ganska extremt på sommaren och jag antar att just den här sommaren var lite speciell med halvtaskigt väder och därmed många norrmän som tog bilen ner till kontinenten. Hade man ökat på antalet med några stycken hade det nog gjort stor skillnad. Med tiden tror jag dock att det hela kan lösa sig ännu bättre. Det är 30,8 mil mellan Solli i Norge och Falkenberg. En 85D fixar ungefär 40 mil på den sortens väg under sommaren.
Jag tror att huvudutmaningen är att Göteborg är en elbils-öken - man måste alltså ladda ordentligt i Uddevalla så att man tar sig tillbaka igen efter en dag i Göteborg pga. bristen på destinationsladdare där.
Sen är dina siffror inte särskilt realistiska - ja, det är rätt att en 85kWh KAN klara 40 mil på en fin sommarväg, men det förutsätter att man har ett ägg under accelerationspedalen och snittar 90 hela vägen. För att klara etappen mellan Solli och Falkenberg måste man alltså gubb-köra, och dessutom bör man ha fyllt nära fullt på Sollli. De som inte har Tesla själv tror att man får 40 mils räckvidd av att snabbladda i 20 minuter, men det är helt tokigt. Efter 20 minuter har man tillräckligt för att ta sig till nästa supercharger - om man, som Franz föreslår, vill hoppa över en supercharger, så behöver man fylla batteriet. Och det tar 1,5h - en paus som ytterst få unnar sig.
Sedan håller jag definitivt med dig om att situationen i och kring Göteborg är en katastrof. Göteborg missar säkerligen flera köpstarka norrmän som gladeligen ställt sig några timmar i stan och shoppat loss en del. Det är ungefär 21 mil från Göteborg till Solli och då hade glada Norrmän kunnat skippa Uddevalla ifall de varit säkra på att kunna ladda i Göteborg.
Driver sajten Car.info
Och?danni skrev:Jo, absolut. Jag menar bara att om beräkningen att en bensinmack motsvarar 30 laddpunkter stämmer så innebär det inte att Uddevalla skulle behöva 30 laddpunkter, utan 240 laddpunkter. Jag tror säkert Tesla kan hantera expansionen i takt med att de säljer bilar. En fördel med laddställena är ju dock att de inte egentligen behöver ersätta bensinmackar helt och hållet, eftersom den mesta tankningen sker hemma.
I scenariot där *all trafik* är elektriskt driven så är 240 laddpunkter i uddevalla fortfarande inget problem. Dessutom är det sannolikt färre laddpunkter än så. Med stigande batteri storlekar minskar behoven av explicita anabb laddplatser och behovet av destinationsladdning och boendeladdning ökar. Det är inte orimligt att man inom säg en 10 års period har möjlighet att ta sig såväl fram och tillbaka mellan göteborg och oslo med bara stödladdning i form av destinationsladdning på säg 6kw/h.
Vi är hursom helst långt från 100% penetration i dagsläget, och även om andelen elbilar ökar är det inte så svårt att hålla jämna steg med att bygga ut ladd-nätverket i Teslas fall eftersom de får in pengar allteftersom för utbyggnation. Det är egentligen bara att utöka uddevalla om det är ett problem där. Den stora kosten i form av anslutning till 20 kv nätet är ju taget, att sätta upp ytterligare 3-4 laddare är ju en liten kostnad i sammanhanget.
Ett större problem är destinations och boendeladdning om inte annat därför att det är rejäla volymer av installationer som behöver göras. Vartenda P-hus, varenda parkeringsplats. När man bygger ett nytt bostadområde borde varje parkeringyta har åtminstone 16a enfas vida varje p-plats. Vid dimensionering av ett nytt villaområde borde varje hus ha möjlighet till att vika en andel till billaddning och så vidare. Även om man tänker sig en bilpools lösning för framtiden behövs laddpunkterna som sådana. Här finns mycket att göra för stadsplanerare enligt min ringa mening.
Plus o minus för induktionsladdning i väg:
+ Man behöver inte stanna för att ladda
+ På pappret stor kapacitet
- Svårt att få lokalt näringsliv att sponsra
- Dyrt, till och med väldigt dyrt.
- Laddningen följer just den vägens riktning...
- Single point of failure.
- Frågetecken kring effektiviteten. Jag har funderingar på hur enkelt detär att få till praktiskt också...
Samma för traditionell snabb laddning:
+ laddpunkten betjänar alla far riktningar
+ kräver inte att du åker hel sträckan för full laddning, eller att du åker alls.
+ Enkel att installera, dimensionera och underhålla.
+ Enkel att massproducera, och därmed få ned priset på installationen.
+ Enkelt för människor i gemen att förstå sig på (vilket underlättar uppsättning och adoption av systemet).
+ Multipla aktörer kan bygga de här systemen.
+ Viss redundans ingår redan från början (en enskild laddare som blir trasig är inte hela världen), och denna kan utökas genom multipla ström matningar från olika stammar ex.
+ Man kan få lokalt näringsliv att bli delaktiga eftersom de i allmänhet tjänar på att folk kommer till dem.
- Man måste stanna för att ladda
- Man kan råka ut för multipla standarder just för att flera aktörer kan engagera sig...
Sammantaget i dagsläget ser jag inte behöver av induktionsladdning i väg. Kan se det som en lösning på boendeladdning dock under förutsättning att det är effektivt nog (lätt att lägga ut induktionsplattor i parkeringshusen)
Men det är mina åsikter, och de är i dagsläget inte mer värda än någon annans

Man skulle kunna börja med att ställa sig frågan varför har inte induktionsladdning av mobiler och lapptoppar blir mer utbrett?
För dyrt?
För långsamt?
För klumpigt?
För dyrt?
För långsamt?
För klumpigt?
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Jag tror på dyrt. Det är ju relativt enkelt (handhavandemässigt) jämfört med sladd. Någon som har koll vilka effektivitetsgrader vi pratar om? det är ju svårslaget med direkt galvanisk kontakt... Långsamt ä ju en relativ term och beroende på en rad faktorer. Men, till att börja med, är inte induktions fältet byggt med hjälp av växelström och kräver följaktligen likriktare i bilen? Kan ha fel här är inte helt insatt i den delen av tekniken.Wahll skrev:Man skulle kunna börja med att ställa sig frågan varför har inte induktionsladdning av mobiler och lapptoppar blir mer utbrett?
För dyrt?
För långsamt?
För klumpigt?
Jag har billiga qi-laddare från e-bay. Normalladdaren ger 1800 mA men qi-laddaren ger bara 640 mA. Behöver jag snabbladda sätter jag in sladden annars är det kanonsmidigt med trådlöst.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Har provat några IKEA-laddare, ger också 640 mA.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Tror att det är för klumpigt. Svårt att göra superslimmade och lätta telefoner om man även skall in med en spole. Har man väl haft en telefon med Qi är det svårt att vara utan. Laddar över natten så hastigheten påverkar mig sällan.Wahll skrev:Man skulle kunna börja med att ställa sig frågan varför har inte induktionsladdning av mobiler och lapptoppar blir mer utbrett?
För dyrt?
För långsamt?
För klumpigt?
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Jag köpte trådlös laddare till min LG G3 på Ikea! Dom säljer rätt snygga lösningar!
Jag köpte dels en lös träfärgad för bordet bredvid soffan.. och en "nedsänkt" som jag ska bygga in i nattygsbordet!

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/categ ... _charging/
Jag köpte dels en lös träfärgad för bordet bredvid soffan.. och en "nedsänkt" som jag ska bygga in i nattygsbordet!

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/categ ... _charging/
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- lator
- Teslaägare
Mina funderingar går absolut i elektriska banor, företrädesvis i vägbanan. Jag har förespråkat detta i snart tio år och tror att jag har rätt när jag hävdar att detta är framtiden för den stora massans elfordonsanvändning. Jag tänker mig en fortsättning som går mot helt autonoma fordon för den som så vill. Möjligheten att själv styra sitt fordon kommer förhoppningsvis att finnas kvar men helt ärligt, hur kul är det att köra bil i 80 mil?
Korta sträckor och landsbygdstrafik funkar bäst med batteridrift men efter riksvägarna hoppas jag att jag slipper både styra och ladda!
6270 laddplatser i Uddevalla faller dessutom på sin orimlighet. Men det kommer säkert att motsvara behovet om vi byter ut hela bilflottan mot eldrift med batteri.
Korta sträckor och landsbygdstrafik funkar bäst med batteridrift men efter riksvägarna hoppas jag att jag slipper både styra och ladda!
6270 laddplatser i Uddevalla faller dessutom på sin orimlighet. Men det kommer säkert att motsvara behovet om vi byter ut hela bilflottan mot eldrift med batteri.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

Trådlösa laddare kommer snart att bli förbjudna av EU pga dålig verkingsgrad
Kraven på elmotorernas verkningsgrad ökar hela tiden
Se damsugare tex
IE3 mm
Kraven på elmotorernas verkningsgrad ökar hela tiden
Se damsugare tex
IE3 mm
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 

Behövs inga 6000 laddare på ett ställ, glöm det.
På E4 förbi Jönköping passerar det 60000 fordon per dygn om jag räknar med laddtider på 20-30 minuter så behövs det 450 laddare. Så om vi har 10 platser runt Jönköping som vill ha kunder så är behövs det 45 på varje. Nu ärret ju inte heller så att alla måste stanna i Jönköping utan orter/affärsverksamheter +-10 mil därifrån vill säker också ha besök ibland, Gränna tex. Ingen kommer ju att stanna på ett ställe som inte erbjuder snabbladdning.
Problemet är kanske mer att folk (och affärsverksamheten) vill göra längre stopp än 20 minuter. Det blir ju ett väldigt bestyr med flyttande av bilar och trasslande? Eller bilarna kanske kan flytta sig själva? Nä, återigen gäller KISS (keep it simple stupid) och naturligtvis har Tesla redan tänkt på det. Flera uttag delar på en eller flera laddare! Då kan de bilar som kan ta emot mycket laddning få det och de som bara står och väntar får lite eller inget.
De som har riktigt riktigt bråttom kanske kan köpa sig ett batteribyte? Men hittills har ingen varit intresserad av det när det testat. Och det är klart vem vill betala dyra pengar för att slippa ta en paus var 20-30 mil? Ingen hittills, eller var det en som provat vid Teslas test anläggning?
Samma kommer gälla för induktionsladdning vem vill betala dagens bränslekostnader bara för att slippa ta en paus? Jag gissar att de flesta kommer välja att ta en paus, sträcka på benen, köpa en bit mat eller göra lite shopping och samtidigt få gratis (eller billiga kWh) laddning till bilen.
Problemet är att induktionsladdning i vägarna förlitar sig på stora statliga stöd/investeringar. Om vi ger elbilen dessa stöd så kommer lobbyn kräva att vätgasen får lika mycket. Och när både elbilen och bränslecellen fått 40 miljarder ja då ska väl även tallolja ha det osv osv. Hittills verkar det bara vara batteribilen som kommer lyckas utan sådana insatser och därför ska och kommer den vinna på marknaden.
På E4 förbi Jönköping passerar det 60000 fordon per dygn om jag räknar med laddtider på 20-30 minuter så behövs det 450 laddare. Så om vi har 10 platser runt Jönköping som vill ha kunder så är behövs det 45 på varje. Nu ärret ju inte heller så att alla måste stanna i Jönköping utan orter/affärsverksamheter +-10 mil därifrån vill säker också ha besök ibland, Gränna tex. Ingen kommer ju att stanna på ett ställe som inte erbjuder snabbladdning.
Problemet är kanske mer att folk (och affärsverksamheten) vill göra längre stopp än 20 minuter. Det blir ju ett väldigt bestyr med flyttande av bilar och trasslande? Eller bilarna kanske kan flytta sig själva? Nä, återigen gäller KISS (keep it simple stupid) och naturligtvis har Tesla redan tänkt på det. Flera uttag delar på en eller flera laddare! Då kan de bilar som kan ta emot mycket laddning få det och de som bara står och väntar får lite eller inget.
De som har riktigt riktigt bråttom kanske kan köpa sig ett batteribyte? Men hittills har ingen varit intresserad av det när det testat. Och det är klart vem vill betala dyra pengar för att slippa ta en paus var 20-30 mil? Ingen hittills, eller var det en som provat vid Teslas test anläggning?
Samma kommer gälla för induktionsladdning vem vill betala dagens bränslekostnader bara för att slippa ta en paus? Jag gissar att de flesta kommer välja att ta en paus, sträcka på benen, köpa en bit mat eller göra lite shopping och samtidigt få gratis (eller billiga kWh) laddning till bilen.
Problemet är att induktionsladdning i vägarna förlitar sig på stora statliga stöd/investeringar. Om vi ger elbilen dessa stöd så kommer lobbyn kräva att vätgasen får lika mycket. Och när både elbilen och bränslecellen fått 40 miljarder ja då ska väl även tallolja ha det osv osv. Hittills verkar det bara vara batteribilen som kommer lyckas utan sådana insatser och därför ska och kommer den vinna på marknaden.
Det går inte att jämföra antalet bensinstationer med hur många publika laddstationer som kommer behövas. Den absoluta majoriteten av laddningen sker på hemmaplan, vid ens villa, garage eller parkering. Jag tror inte att en ensam butiksägare vid en central plats kommer tjäna så bra på att bygga en laddstation, sker det så är det mer grönmålning än inkomstbringande. På centrala platser fungerar det bättre om kostnaden fördelas bland många vid t.ex. ett köpcenter eller av kommun. Enskilda näringsidkare som ligger lite vid sidan av, som t.ex. Toftaholm, kan dock tjäna en hel del laddstation eftersom det lockar kunder som aldrig hade kommit annars. Nu slipper Toftaholm stå för kostnaden av laddstationen vilket är en ännu bättre deal.
Vad gäller trådlös laddning tror jag inte det någonsin kommer bli något stort. Möjligtvis som liten nisch för de som inte orkar sätta i laddkabel hemma vid sin villa men trådlös laddning kommer alltid vara mindre effektiv än laddning via kabel och att ha den under publika vägar kostar så otroligt mycket mer än att sätta upp laddstolpar. Frågan är om tillverkarna av elbilar kommer kunna komma fram till en gemensam standard. Är ju inte så roligt att betala tiotusentals kronor för en laddare och montering av den för att sedan inte ha någon nytta av den när man byter bil.
Vad gäller trådlös laddning tror jag inte det någonsin kommer bli något stort. Möjligtvis som liten nisch för de som inte orkar sätta i laddkabel hemma vid sin villa men trådlös laddning kommer alltid vara mindre effektiv än laddning via kabel och att ha den under publika vägar kostar så otroligt mycket mer än att sätta upp laddstolpar. Frågan är om tillverkarna av elbilar kommer kunna komma fram till en gemensam standard. Är ju inte så roligt att betala tiotusentals kronor för en laddare och montering av den för att sedan inte ha någon nytta av den när man byter bil.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Nej, för lokala resor gäller laddning hemma eller möjligtvis på jobbet. Alltså majoriteten av de platser som sätts upp nu är meningslösa...Svenssons skrev:... Jag tror inte att en ensam butiksägare vid en central plats kommer tjäna så bra på att bygga en laddstation, sker det så är det mer grönmålning än inkomstbringande. På centrala platser fungerar det bättre om kostnaden fördelas bland många vid t.ex. ett köpcenter eller av kommun. Enskilda näringsidkare som ligger lite vid sidan av, som t.ex. Toftaholm, kan dock tjäna en hel del laddstation eftersom det lockar kunder som aldrig hade kommit annars. Nu slipper Toftaholm stå för kostnaden av laddstationen vilket är en ännu bättre deal.
...
Men utmed landsvägarna kommer det behövas laddare. Och det kommer ju vara så att där det inte finns laddare där finns det inga kunder. Att i framtiden (alltså den tid då det är så vanligt med elbilar att brist på laddare uppstår) inte ha en laddare är som att inte ha motorvägsavfart... Det är kört helt enkelt.
Poängen med trådlös laddning i vägarna är ju att bilarna kan ha extremt mycket mindre batterier och elbilsrevolutionen skulle gå enormt mycket fortare när bilarna skulle bli väldigt billiga att köpa. Om bilarna fortfarande ska ha jättestora batterier och vara jättedyra så tillför ju induktiv laddning absolut ingenting.Svenssons skrev:Vad gäller trådlös laddning tror jag inte det någonsin kommer bli något stort. Möjligtvis som liten nisch för de som inte orkar sätta i laddkabel hemma vid sin villa
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Men då kan ju batteribyte vara ett alternativ. Det blir mycket billigare med ett par batteribrytare stationer utmed E4:an.Herr X skrev:Poängen med trådlös laddning i vägarna är ju att bilarna kan ha extremt mycket mindre batterier och elbilsrevolutionen skulle gå enormt mycket fortare när bilarna skulle bli väldigt billiga att köpa. Om bilarna fortfarande ska ha jättestora batterier och vara jättedyra så tillför ju induktiv laddning absolut ingenting.Svenssons skrev:Vad gäller trådlös laddning tror jag inte det någonsin kommer bli något stort. Möjligtvis som liten nisch för de som inte orkar sätta i laddkabel hemma vid sin villa
Men som sagt de flesta väljer nog gratis/billigt framför dyrt.