Räckvidd vid 100% laddning
Moderator: Redaktion
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3640
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Räckvidd vid 100% laddning
499km bara, ville ha 500
Någon annan som testat?
Någon annan som testat?
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Räckvidd vid 100% laddning
Samma här, 499km vid 100% - M3 LR AWD. Trodde vi skulle få 560km? Står ju på hemsidan..
Re: Räckvidd vid 100% laddning
560 km är WLTP körcykeln som är ett artificiellt test/labbtest, under en väldigt specifika situation. 499 km är det du kan uppnå med bilen under lite mer normala sommarförhållanden, och om du är lätt på foten. 499 km är också enligt den amerikanska körcykeln EPA (310 miles) som är mer realistiskt (enligt mig) än WLTP.Anekdot skrev:Samma här, 499km vid 100% - M3 LR AWD. Trodde vi skulle få 560km? Står ju på hemsidan..
Senast redigerad av bjelkeman, redigerad totalt 2 gång.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Re: Räckvidd vid 100% laddning
Är det bara jag som resonerar som så att ju oftare jag behöver ladda (dvs ju kortare räckvidd) desto roligare har jag haft med bilen?
- MrStarhouse
- Teslaägare
- Inlägg: 319
- Blev medlem: 15 apr 2016 16:23
- Ort: Örebro
Re: Räckvidd vid 100% laddning
Tänk dock på att det där är den statiskt beräknade räckvidden. Ska du se räckvidd baserad hur du kör så måste du gå in i energigrafen, där får du lite mer realistiska värden för "just nu".
Lägger du upp en rutt i navigatorn och sen går in i energigrafen så tas också hänsyn till sträcka, höjdskillnader och enligt Tesla Björn även väder, dock ej vind.
Jag har ännu inte testat detta riktigt, men det ska göras framåt våren.
Lägger du upp en rutt i navigatorn och sen går in i energigrafen så tas också hänsyn till sträcka, höjdskillnader och enligt Tesla Björn även väder, dock ej vind.
Jag har ännu inte testat detta riktigt, men det ska göras framåt våren.
Nu ägare till: M3 Performance, Röd 2022, EAP
Re: Räckvidd vid 100% laddning
Det är lite för att de kör med dessa siffror som jag inte gillar att de står att man har 14% när man kommer fram i Göteborg om man planerar en långfärd. Jag skulle vilja kunna justera vad jag skall ha när jag kommer fram så den kan planera ett extra laddstopp åt mig. Får väl köra med a better route planner men det känns som kör man efter teslas egna kalkyler så finns viss risk att man inte kommer fram.
Stolt ägare till en Tesla Model 3 LR AWD
Re: Räckvidd vid 100% laddning
Nån som har koll på vid vilken förbrukning Model 3 räknar ut räckvidden?
Har inte kört någon längre sträcka än.
Med min Model S så var det 200Wh/km, Höll man sig under det var det aldrig några problem att komma fram med 2-3%.
Fast bilen var rätt ofta missnöjd och hävdade att jag inte skulle komma fram om jag inte sänkte farten.
Var bara en gång jag missbedömde kvarvarande räckvidd, då det var mycket uppförs till fjällen.
Jag var lite snål när jag laddade på sista laddstoppet och efter ca 10 mil visade kvarvarande räckvidd -2%, åkte långsamt ett bra tag till räckvidden visade 0% sen kom jag fram med 1% kvar
Har inte kört någon längre sträcka än.
Med min Model S så var det 200Wh/km, Höll man sig under det var det aldrig några problem att komma fram med 2-3%.
Fast bilen var rätt ofta missnöjd och hävdade att jag inte skulle komma fram om jag inte sänkte farten.
Var bara en gång jag missbedömde kvarvarande räckvidd, då det var mycket uppförs till fjällen.
Jag var lite snål när jag laddade på sista laddstoppet och efter ca 10 mil visade kvarvarande räckvidd -2%, åkte långsamt ett bra tag till räckvidden visade 0% sen kom jag fram med 1% kvar
2015 02 - 2019 03: S60 Vit | SÅLD
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3640
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Räckvidd vid 100% laddning
Enl Teslabjørns senaste video, trodde han det var 149Wh/km. 149 x 499 = ~ 74kWh
På min performance står det 166Wh/km hos transportstyrelsen, vad står det på LR med 18” ?
På min performance står det 166Wh/km hos transportstyrelsen, vad står det på LR med 18” ?
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Räckvidd vid 100% laddning
Kollade på transportsstyrelsen och det står 160 Wh/km på min.
74 kWh, är det så mycket det går att använda eller totala storleken på batteriet?
74 kWh, är det så mycket det går att använda eller totala storleken på batteriet?
2015 02 - 2019 03: S60 Vit | SÅLD
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3640
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Räckvidd vid 100% laddning
Från transportstyrelsen, min PerformanceLembritt skrev:Kollade på transportsstyrelsen och det står 160 Wh/km på min.
74 kWh, är det så mycket det går att använda eller totala storleken på batteriet?
Testcykel WLTP
Räckvidd
530 km
Räckvidd stad
635 km
Elenergiförbrukning blandad
166 Wh/km
————————————————-
Då borde LR ha 560km hos transportstyrelsen?
Och räckviddsmätaren borde väl visa mer räckvidd, om inte både LR och Performance har 149Wh/km som norm.
~ 74 netto (går att använda), 80kWh brutto vad jag läst.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Räckvidd vid 100% laddning
Jag får bara ut 471km, är det konstigt?
Dessutom vill den inte ladda högre än 99%
Dessutom vill den inte ladda högre än 99%
Re: Räckvidd vid 100% laddning
På LR är det 153 eller 154 wh/km som är typical.Tellus skrev:Från transportstyrelsen, min PerformanceLembritt skrev:Kollade på transportsstyrelsen och det står 160 Wh/km på min.
74 kWh, är det så mycket det går att använda eller totala storleken på batteriet?
Testcykel WLTP
Räckvidd
530 km
Räckvidd stad
635 km
Elenergiförbrukning blandad
166 Wh/km
————————————————-
Då borde LR ha 560km hos transportstyrelsen?
Och räckviddsmätaren borde väl visa mer räckvidd, om inte både LR och Performance har 149Wh/km som norm.
~ 74 netto (går att använda), 80kWh brutto vad jag läst.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5464
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Räckvidd vid 100% laddning
Tror inte du behöver vara orolig. Kan vara annorlunda för Model 3, men min erfarenhet är att man kommer alltid fram med betydligt mer kvar i batteriet än vad navigatorn beräknar när man slår in rutten, så länge man följer hastighetsgränserna.Eximos skrev:Det är lite för att de kör med dessa siffror som jag inte gillar att de står att man har 14% när man kommer fram i Göteborg om man planerar en långfärd. Jag skulle vilja kunna justera vad jag skall ha när jag kommer fram så den kan planera ett extra laddstopp åt mig. Får väl köra med a better route planner men det känns som kör man efter teslas egna kalkyler så finns viss risk att man inte kommer fram.
Jag pendlar Malmö - Göteborg, och följer jag hastighetsgränserna så kommer jag alltid fram med betydligt mer kvar i batteriet än vad den initiala beräkningen visar. Och det oavsett om det är vinter eller sommar, 19 eller 21 tumshjul. Är det väldigt blött och stark motvind så hamnar man ofta ganska mitt på beräkningen.
Jag skulle säga att navigatorn är väldigt restriktiv i sin beräkning av räckvidd.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Räckvidd vid 100% laddning
Idag Mora 96% till Åre med 5% kvar.
Vinterdäck på M3 LR ger mig alltså nu cirka 45mil vid +5.
Vinterdäck på M3 LR ger mig alltså nu cirka 45mil vid +5.
TM3 LR 2019, Kona Electric 64kWh 2020 (med batteriknaset tydligen)
Re: Räckvidd vid 100% laddning
Trodde också att man skulle få 560 km vid 100% laddning, oavsett beräkningsmodell så är det vad som anges och då är det ju rimligt att man ska kunna förlita sig på det. Har fortfarande inte fått nåt svar från Tesla om detta trots ett flertal mail och telefonkontakter, mycket dåligt.
Re: Räckvidd vid 100% laddning
Vadå oavsett beräkningsmodell. Man får 325 miles i USA vilket är 522km och 560km i Sverige beroende på de olika standarderna. Bilen säger något annat för att den vet att det är ljug att folk åker i EPA eller WLTP-rating, men Tesla måste fortfarande hålla sig till lagen vad det gäller räckviddsangivelse på hemsida etc. och då gäller WLTP här i EU. Så "oasvsett beräkningsmodell" kan du inte alls hävda.jaeng skrev:Trodde också att man skulle få 560 km vid 100% laddning, oavsett beräkningsmodell så är det vad som anges och då är det ju rimligt att man ska kunna förlita sig på det. Har fortfarande inte fått nåt svar från Tesla om detta trots ett flertal mail och telefonkontakter, mycket dåligt.
Bästa beräkningsmodellen får man för övrigt i abetterrouteplanner där man kan ange hur tung högerfot man har dessutom, då blir det spot on!
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Räckvidd vid 100% laddning
Det är väl vad som anges i Sverige och vad Tesla anger för räckvidd här som är aktuellt, anger dom 560 km så ska den väl gå att ladda till 560 km oavsett vilken körsträcka som är den verkliga i praktiken. Annars är det ju vilseledande och direkt felaktigt.
Re: Räckvidd vid 100% laddning
OK. EU bestämmer att det är WLTP som gäller i Sverige så du gnäller inte på att de anger 560km på hemsidan då eller utan att de inte anger WLTP i bilen? Har jag förstått rätt då?jaeng skrev:Det är väl vad som anges i Sverige och vad Tesla anger för räckvidd här som är aktuellt, anger dom 560 km så ska den väl gå att ladda till 560 km oavsett vilken körsträcka som är den verkliga i praktiken. Annars är det ju vilseledande och direkt felaktigt.
WLTP är vilseledande och direkt felaktigt och det kan du inte klandra Tesla för, jag försvarar sällan Tesla i sådana här frågor men jag måste verkligen säga att Tesla gör rätt som inte gör som de andra tillverkarna och kör på en guessometer (GOM) i bilen också.
EDIT: När jag kör min LEaf så visar den verkligen räckvidd enligt NEDC eller något värre än så i bilen och det är verkligen riktigt jävla sjukt för bilen är ju inte ens nära det, men när den såldes var det den körcykeln som gällde i EU. Är det rätt tycker du?
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Räckvidd vid 100% laddning
Det jag gnäller över är att de anger en beräknad räckvidd på 560 km men bilen går inte att ladda till mer än en beräknad räckvidd på 500 km, har väl inget med EU eller nåt annat att göra mer än just bara det faktumet.
Re: Räckvidd vid 100% laddning
Du frågar jag hur Tesla ska göra? Ska de göra som de andra tillverkarna och hålla sig till EU-standard både i bilen och när du köper den eller ska de flytta ner beräkningen när du köper den, kanske beroende om du köper den på vintern, en regnig dag, i Kalifornien. Hur hade du gjort om du varit Tesla?jaeng skrev:Det jag gnäller över är att de anger en beräknad räckvidd på 560 km men bilen går inte att ladda till mer än en beräknad räckvidd på 500 km, har väl inget med EU eller nåt annat att göra mer än just bara det faktumet.
EDIT: Det står för övrigt uttryckligen på hemsidan vilken beräkning som är gjord. 560km Räckvidd (WLTP)
Kanske kunde Tesla visa just dig WLTP i din bil så får du som du vill trots att ingen elbilist på riktigt vill ha en guessometer.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Räckvidd vid 100% laddning
Det är ju ganska enkelt, den här bilen beräknar din körsträcka till 500 km vid full laddning, glöm att det står 560 km på hemsidan eller i specifikationen, hur svårt kan det vara.
Re: Räckvidd vid 100% laddning
? Nu förstår jag inte, det är ju precis vad som görs idag?jaeng skrev:Det är ju ganska enkelt, den här bilen beräknar din körsträcka till 500 km vid full laddning, glöm att det står 560 km på hemsidan eller i specifikationen, hur svårt kan det vara.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5563
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Räckvidd vid 100% laddning
Asså, bilen går ju 56 mil om du kör enligt WLTP cykeln, men vem gör det ?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3640
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Räckvidd vid 100% laddning
Idag gjorde jag min andra fulladdning, bilen visade 99% och 496km, tycker det är lite underligt att du får 25km mindre, alltså 5% kortare räckvidd om BMSen stämmer.Max3 skrev:Jag får bara ut 471km, är det konstigt?
Dessutom vill den inte ladda högre än 99%
Du kanske måste ladda ur batteriet till 5-10% och sedan prova igen, men parkera den helst inte med så hög SOC (eller låg)
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3640
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Räckvidd vid 100% laddning
Jag gissar att du skulle bli vansinnig på en Nissan Leaf 24kWh där kunde räckviddsmätaren visa allt ifrån 75 till 260km vid full laddning, den hade NEDC på 175km.jaeng skrev:Det jag gnäller över är att de anger en beräknad räckvidd på 560 km men bilen går inte att ladda till mer än en beräknad räckvidd på 500 km, har väl inget med EU eller nåt annat att göra mer än just bara det faktumet.
På nya Nissan Leaf 40kWh uppgav Nissan 378km på hemsidan (nedc), man får vara glad om man kommer hälften.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler