
Någon annan som testat?
Moderator: Redaktion
560 km är WLTP körcykeln som är ett artificiellt test/labbtest, under en väldigt specifika situation. 499 km är det du kan uppnå med bilen under lite mer normala sommarförhållanden, och om du är lätt på foten. 499 km är också enligt den amerikanska körcykeln EPA (310 miles) som är mer realistiskt (enligt mig) än WLTP.Anekdot skrev:Samma här, 499km vid 100% - M3 LR AWD. Trodde vi skulle få 560km? Står ju på hemsidan..
Från transportstyrelsen, min PerformanceLembritt skrev:Kollade på transportsstyrelsen och det står 160 Wh/km på min.
74 kWh, är det så mycket det går att använda eller totala storleken på batteriet?
På LR är det 153 eller 154 wh/km som är typical.Tellus skrev:Från transportstyrelsen, min PerformanceLembritt skrev:Kollade på transportsstyrelsen och det står 160 Wh/km på min.
74 kWh, är det så mycket det går att använda eller totala storleken på batteriet?
Testcykel WLTP
Räckvidd
530 km
Räckvidd stad
635 km
Elenergiförbrukning blandad
166 Wh/km
————————————————-
Då borde LR ha 560km hos transportstyrelsen?
Och räckviddsmätaren borde väl visa mer räckvidd, om inte både LR och Performance har 149Wh/km som norm.
~ 74 netto (går att använda), 80kWh brutto vad jag läst.
Tror inte du behöver vara orolig. Kan vara annorlunda för Model 3, men min erfarenhet är att man kommer alltid fram med betydligt mer kvar i batteriet än vad navigatorn beräknar när man slår in rutten, så länge man följer hastighetsgränserna.Eximos skrev:Det är lite för att de kör med dessa siffror som jag inte gillar att de står att man har 14% när man kommer fram i Göteborg om man planerar en långfärd. Jag skulle vilja kunna justera vad jag skall ha när jag kommer fram så den kan planera ett extra laddstopp åt mig. Får väl köra med a better route planner men det känns som kör man efter teslas egna kalkyler så finns viss risk att man inte kommer fram.
Vadå oavsett beräkningsmodell. Man får 325 miles i USA vilket är 522km och 560km i Sverige beroende på de olika standarderna. Bilen säger något annat för att den vet att det är ljug att folk åker i EPA eller WLTP-rating, men Tesla måste fortfarande hålla sig till lagen vad det gäller räckviddsangivelse på hemsida etc. och då gäller WLTP här i EU. Så "oasvsett beräkningsmodell" kan du inte alls hävda.jaeng skrev:Trodde också att man skulle få 560 km vid 100% laddning, oavsett beräkningsmodell så är det vad som anges och då är det ju rimligt att man ska kunna förlita sig på det. Har fortfarande inte fått nåt svar från Tesla om detta trots ett flertal mail och telefonkontakter, mycket dåligt.
OK. EU bestämmer att det är WLTP som gäller i Sverige så du gnäller inte på att de anger 560km på hemsidan då eller utan att de inte anger WLTP i bilen? Har jag förstått rätt då?jaeng skrev:Det är väl vad som anges i Sverige och vad Tesla anger för räckvidd här som är aktuellt, anger dom 560 km så ska den väl gå att ladda till 560 km oavsett vilken körsträcka som är den verkliga i praktiken. Annars är det ju vilseledande och direkt felaktigt.
Du frågar jag hur Tesla ska göra? Ska de göra som de andra tillverkarna och hålla sig till EU-standard både i bilen och när du köper den eller ska de flytta ner beräkningen när du köper den, kanske beroende om du köper den på vintern, en regnig dag, i Kalifornien. Hur hade du gjort om du varit Tesla?jaeng skrev:Det jag gnäller över är att de anger en beräknad räckvidd på 560 km men bilen går inte att ladda till mer än en beräknad räckvidd på 500 km, har väl inget med EU eller nåt annat att göra mer än just bara det faktumet.
? Nu förstår jag inte, det är ju precis vad som görs idag?jaeng skrev:Det är ju ganska enkelt, den här bilen beräknar din körsträcka till 500 km vid full laddning, glöm att det står 560 km på hemsidan eller i specifikationen, hur svårt kan det vara.
Idag gjorde jag min andra fulladdning, bilen visade 99% och 496km, tycker det är lite underligt att du får 25km mindre, alltså 5% kortare räckvidd om BMSen stämmer.Max3 skrev:Jag får bara ut 471km, är det konstigt?
Dessutom vill den inte ladda högre än 99%
Jag gissar att du skulle bli vansinnig på en Nissan Leaf 24kWh där kunde räckviddsmätaren visa allt ifrån 75 till 260km vid full laddning, den hade NEDC på 175km.jaeng skrev:Det jag gnäller över är att de anger en beräknad räckvidd på 560 km men bilen går inte att ladda till mer än en beräknad räckvidd på 500 km, har väl inget med EU eller nåt annat att göra mer än just bara det faktumet.