Laddning
Moderator: Redaktion
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2437
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Laddning
Hastighet, energiförbrukare, däck, kupering av terräng samt vind är dom största faktorerna för förbrukning och därigenom räckvidd.
Model 3 LR AWD har ett batteri på ca 75kwh. Om det som bilden går åt 1,23kwh per mil (körde ca 80km/t i svagt kuperad terräng med så många energiförbrukare av som möjligt utan någon starkare vind och 18" däck) får du en räckvidd på ca 61mil på ett fullt batteri.
Mvh
Model 3 LR AWD har ett batteri på ca 75kwh. Om det som bilden går åt 1,23kwh per mil (körde ca 80km/t i svagt kuperad terräng med så många energiförbrukare av som möjligt utan någon starkare vind och 18" däck) får du en räckvidd på ca 61mil på ett fullt batteri.
Mvh
Re: Laddning
Tänk också på att WLTP är individuellt beräknad, dvs en bil med annorlunda specifikationer har ett annat WLTP-värde. En subwoofer väger 7kg mer och bilen får därmed ett annat WLTP. Inte så intressant för M3 i Sverige då skillnaderna är små mellan modellerna, men för t ex en Volvo är beräkning mer komplex, där varianterna skiljer sig åt väldigt mycket.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Re: Laddning
Många bilar försöker ju uppskatta räckvidden utifrån det tidigare körmönstret. Som jämförelse så brukar det stå 23 mil när jag startar min Leaf på morgonen mot 27 mil WLTP eller 37 mil NEDC. Det hade faktiskt varit OK om det bara stått procent. Samtidigt är kilometervisningen en påminnelse om hur överlägsen Model 3 är...
Re: Laddning
Sen beror det hela på vem som kör. Satte mig i bilen idag efter frugan kört den ett tag, då hade den 150 som snitt. Jag ligger sällan under 230, mest runt 250 den senaste tiden..
Edit: i enheten Wh/km.
Edit: i enheten Wh/km.
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Laddning
Macken här hemma är lika hopplös och specar i liter inte km.... Sjukt jobbigt att inte veta hur många kilometer man köpt, bara i liter.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Laddning
Nej, tror att det är så på alla bilar, har även en diesel-passat som brukar visa räckvidd på lite över 100 mil när man tankat, har man kört långt med ett släp och fyller upp så visar den kanske 80 mil. Inga konstigheter utan en bra hjälp, man vill ju veta hur långt man kommer, inte hur långt man skulle kunna komma om man befann sig i ett laboratorium.Anekdot skrev:Ok, så om jag förstår det rätt: Bilföretag som säljer elbilar i Europa måste ange räckvidden enligt WLTP, men i själva bilens gränssnitt så måste de inte det, utan kan ange det som är mest rimlig räckvidd? Helt okej för mig, men jag tror många andra också tror att WLTP-range står i bilen.Nicke Nyfiken skrev:Att Tesla anger 560 km beror på att de är skyldiga att ange räckvidden enligt WLTP vid försäljning i Europa. Det är inget Tesla kan välja.Anekdot skrev:Jag förstår tanken med att visa rimlig räckvidd beroende på en massa faktorer. Men som föregående skrev, då Tesla anger 560km räckvidd och den sen ”bara” visar 500km så höjer man lite på ögonbrynet.Eximos skrev:Det går inte att få den siffran att visa 560km eftersom den går på rated förbrukning som flera skriver, du kan däremot ladda till 100%. Hur långt du kommer beror på hur fort du kör, kör du väldigt lungt i 60km/h så kommer du nog rätt nära 560km.jaeng skrev:Det jag menar är att det spelar ingen roll om jag kan köra så långt eller inte, anger man 56 mil så är det ju 56 mil som ska gå att ladda, om man sen kommer 80% eller vad det nu kan bli av den sträckan är en annan sak, tror dom flesta som köper en elbil är medvetna om att man inte kommer så långt som anges men det är naturligtvis skillnad om det är 80% av 50 eller 56 mil. Är det nån här som har lyckats ladda 560 km på en model 3 Long Range?
Skulle de ange räckvidden enligt WLTP i bilen så skulle väldigt få nå sitt mål.
Jag skulle snarare höja på ögonbrynen om Tesla försökte lura bilägarna att tro att det fanns 560 km räckvidd vid fulladdat batteri. Räckviddssiffran är fullständigt meningslös om den inte är verklighetsbaserad.
Någon som vet om det är samma sak för elhybrider? Att det står ~50km på hemsidan men bara ~40km i bilen?
Re: Laddning
I Roadstern kan kan faktiskt välja att visa Rated eller estimated. Den senare baserat senaste milens körning. Nåt jag saknar lite i M3/MS. Energiappen har iofs den funktionen men jag skulle vilja ha det på vanliga displayen
Re: Laddning
Själv hade jag önskat att både batterinivå och bränslepumppriser var specade i kwh. Bilen visar ju förbrukning i wh/km, inte %/km eller km-typical/km.Henrik Torphammar skrev:Macken här hemma är lika hopplös och specar i liter inte km.... Sjukt jobbigt att inte veta hur många kilometer man köpt, bara i liter.
Vid pumpen är man väl egentligen intresserad av hur mycket energi man får, inte hur många liter eller kg. Även inom samma drivmedelskategori kan det ju skilja beroende på inblandning av etanol/tallolja/biogas etc. Dessutom hade det blivit mycket enklare att jämföra energieffektiviteten mellan drivmedel.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5492
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Laddning
Ja där har du svaret på varför bensinmackarna aldrig kommer att ange ett pris per kWh. Då hade folk förstått hur oerhört ineffektiv förbränningsmotorn är.DSV skrev:Själv hade jag önskat att både batterinivå och bränslepumppriser var specade i kwh. Bilen visar ju förbrukning i wh/km, inte %/km eller km-typical/km.Henrik Torphammar skrev:Macken här hemma är lika hopplös och specar i liter inte km.... Sjukt jobbigt att inte veta hur många kilometer man köpt, bara i liter.
Vid pumpen är man väl egentligen intresserad av hur mycket energi man får, inte hur många liter eller kg. Även inom samma drivmedelskategori kan det ju skilja beroende på inblandning av etanol/tallolja/biogas etc. Dessutom hade det blivit mycket enklare att jämföra energieffektiviteten mellan drivmedel.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Laddning
Ironi framgår tydligen inte alltid så bra i skriven text...DSV skrev:Själv hade jag önskat att både batterinivå och bränslepumppriser var specade i kwh. Bilen visar ju förbrukning i wh/km, inte %/km eller km-typical/km.Henrik Torphammar skrev:Macken här hemma är lika hopplös och specar i liter inte km.... Sjukt jobbigt att inte veta hur många kilometer man köpt, bara i liter.
Vid pumpen är man väl egentligen intresserad av hur mycket energi man får, inte hur många liter eller kg. Även inom samma drivmedelskategori kan det ju skilja beroende på inblandning av etanol/tallolja/biogas etc. Dessutom hade det blivit mycket enklare att jämföra energieffektiviteten mellan drivmedel.
MX LR (Raven) 2019
Re: Laddning
Klart de inte vill göra det men det hindrar inte att vi kan tvinga dem. Det är inte på mobiloperatörernas initiativ som samtalen nu kostar samma i hela europa eller papperstillverknas idé att skriva ut jämförpris per kg på toapapper.
Tror faktiskt något liknande initiativ med jämförpris är på gång för drivmedel också men osäker på utformningen.
Tror faktiskt något liknande initiativ med jämförpris är på gång för drivmedel också men osäker på utformningen.