Lånebil från Mercedes. Vilken skit.

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Lånebil från Mercedes. Vilken skit.

Inlägg av Herr X »

Bild

Teslan är på service för att fixa en vattenläcka i glastaket. Fick låna en Mercedes som det står CLA 180 på.
Det är som att gå tillbaka till en gammal Nokia när man vant sig vid smarttelefon. Har aldrig tidigare upplevt att en sprillans ny bil kan vara motbjudande att köra.

I huvudsak är det motorn och växellådan på Mercan som gör att bilen känns äcklig - motorn är som en liten krävande bäbis och ska slås på och av, den är slö och gaspedalen är som en svamp. När jag accelererar så skränar den med ett högt och fult ljud. Dessutom så händer nästan ingenting, utan den tröskar iväg långsamt trots att gasen är i botten och motorn ger ifrån sig ett plågat oväsen.

Har gått ifrån bilen två gånger hittils utan att komma ihåg att slå av motorn. Det konstiga är att den slår av sig själv när jag stannar vid ett rödljus, men inte när jag trycker in parkeringsbromsknappen, hoppar ur bilen och låser den. Då får man snällt gå tillbaka och trycka på en knapp som gör att den slutar att låta och vibrera.

Undrar just om det är en plan från Teslas sida att låna ut Mercor för att Teslaägare ska känna sig stärkta i det bilval de gjort i och med Teslaköpet..

Aldrig mer fossilbil för mig. Det är verkligen stenålder. Biltillverkare som inte snabbt fattar detta kommer få det svettigt om några år. Urk.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare

Re: Lånebil från Mercedes. Vilken skit.

Inlägg av pegs »

Det avslöjar iallafall en viss självsäkerhet att använda ett annat märke som lånebilar.
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Samtidigt kan man ju tycka att lånebilarna borde vara maxade P85D, så att en del ägare plötsligt inser att de måste uppgradera, plus att servicen känns bättre om man får låna en bra bil istället för en dieselstånka.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael25

Inlägg av EnTraktor »

Jag fick låna en Mercedes E220 (tror jag) igår när Teslan var inne på lagning. Tydligen hade dom slut på Teslor och har tagit in lånebilar från Sixt. Kändes verkligen hemskt att köra den. Som tur är fick jag tillbaka Teslan efter 10 timmar. Det enda som var lite positivt var att växelspaken var samma :)
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Ni fick iaf något lite ok, jag fikk en Suzuki SX4 (?), jisses vilket stolpskott. Vem i alla dagar köper en sån bil någonsin? Den värsta skit jag varit med om och direkt trafikfarlig. Försökte mig på en omkörning, men fick snabbt inse att jag behöver minst tio gånger längre sträcka att köra om på jämfört med Teslan. Och varför måste det låta så mycket när man ger gas. Varför skriver alla Teslahatare att det ska vara ljud i bilar? Är dom tröga eller? 90% av fossilbilar låter ju förfärligt och bättre blir det inte med tanke på all downsizing. Nej, aldrig fossilt igen!
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Ragnarferdinand
Teslaägare

Inlägg av Ragnarferdinand »

Oh Nej!! Jag som sett fram emot servicen och lånebilen. Jag har tagit för givet att det är en nyare Tesla! Speciellt om bilen ska in på garanti lagning.

Skickat från min iPad med Tapatalk
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare

Inlägg av Feddan »

Ragnarferdinand skrev:
Oh Nej!! Jag som sett fram emot servicen och lånebilen. Jag har tagit för givet att det är en nyare Tesla! Speciellt om bilen ska in på garanti lagning.

Skickat från min iPad med Tapatalk
De två gånger jag fått låna bil av Göteborgs servicecenter så har det varit en fullutrustad P85+. Jag har en vanlig 85 kWh men med autopilot så den är tråkig att bli utan men det är kul att få testa på en snabbare bil med annan utrustning.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
Albatross
Teslaägare

Inlägg av Albatross »

Jag vill minnas att jag läst någonstans att principen för lånebil är att den ska vara "bättre" än den bil man lämnar in. Naturligt nog kan det ju inte alltid vara så.

En av de få saker jag faktiskt blev besviken på med Teslan är ljudnivån i kupén. Båda mina tidigare Audi A6 har varit tystare (framgår även i bilregistret). Inte minst den med V8 motor som hade dubbla ljudisolerade fönster. Vid provkörningen av Teslan testade vi lite olika modeller med varierande fälgar och däck men alla väsnades i kupén. Säljaren konstaterade att Tesla inte hade samma långa erfarenhet av att bygga tysta kupéer som de stora tyska märkena.

Jag vrider huvudet ofta för att se vilket fönster som inte är stängt...
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Albatross skrev:
Jag vill minnas att jag läst någonstans att principen för lånebil är att den ska vara "bättre" än den bil man lämnar in. Naturligt nog kan det ju inte alltid vara så.
Teslas princip, eller en mer allmän princip? Det har nog bara hänt mig en enda gång i hela mitt liv att det blivit så. Och ibland har det till och med varit katastrof åt andra hållet. När jag skulle lämna in min A6:a på en omlackering efter att ha blivit påkörd bakifrån så hade jag fått skriftligt (e-mail) på att ha en annan A6:a under tiden. När jag lämnade in den fick jag nycklarna till en Skoda CitiGo - lycka till att ha en sån i två veckor med två småbarn... Det visade sig att de överhuvudtaget inte hade A6 som hyrbil där (då kanske det var rätt dumt att lova mig en sån) men till slut skramlade de fram en Skoda Octavia åt mig...
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alexander7331
Kontakt:

Inlägg av AGCF »

Jag har lämnat in Teslan vid två tillfällen. En gång fick jag en Audi A6, en gång en BMW 5-serie. Båda hade start stop automatik för att verkligen påminna mig om hur mycket vibrationer och missljud det är från dieselbilar..
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Har aldrig fått en lånebil dom varit bättre än bilen jag lämnat in. Missat marknadsförningstillfälle?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

I USA första året fick man ofta bättre Teslor och tom roadsters som lånebilar. Man kunde tom byta in sin egen mot lånebilen... Men med dagens volymer är det inte så längre...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Fick tillbaka min bil från garantireparationen idag och slapp den trötta mercan. Nu verkar taket inte läcka vatten längre iallafall - körde i det skandinaviska sommarvädret hem (ösregn).
Men jag är extremt oimponerad av Teslas verkstad i Oslo - detta var första gången jag behövde lämna in bilen.

Lämnade in den nytvättad och ren invändigt. Fick tillbaka den så här:

Massor av smuts och fettfläckar på flera ställen i bilen:
Bild

Ett märke i skinnet i baksätet efter att de plockat ut bilbarnstolen och ställt den på snedden. Hoppas verkligen att detta går bort av sig själv! Dessutom smuts och fettfläckar nästan överallt invändigt:
Bild

Men det som jag är mest ledsen över är att den inte längre luktar ny bil - nybilslukten har helt gått ur när den stod hos Tesla :(
Jag hade intrycket av att de var betydligt bättre än så här? Ni som har lämnat in bilen i Stockholm, har ni varit nöjda? Jag tror att jag ska ta 2000-milsservicen där... detta funkar ju inte.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Bow
Teslaägare

Inlägg av Bow »

Men va fan ser så får det ju inte går till har dom inte vett att städa upp och se till att allt är fräscht efter service?? :evil:
S85D Röd, Mercedes 230 SLK Gul metallic, Modell X 100D Silver en Modell 3 bokad men blir troligen avbokad
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Hmm så ska det definitivt inte vara. Du skulle gått in direkt till dom och visat detta.
Sen skulle dom fått betala för en tvätt och städning.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Martinen skrev:
Hmm så ska det definitivt inte vara. Du skulle gått in direkt till dom och visat detta.
Bilen stod utomhus och det spöregnade - hade inte möjlighet att kolla över reparationsjobbet förrän jag kom hem till garaget och jag upptäckte det först då.
Känns lite fånigt att kontakta dem för att gnälla på städningen - det är ingen stor grej och jag har dessutom mailat dem om att reparationsjobbet var mycket dåligt utfört. Tycker att det är viktigare att de får lagat sprickan i gummilisten som de bytt och att de ordnar till så att taket är jämnt igen.

Det kan ha varit en missuppfattning - när de ringde och sa att den var färdig så sa de att de inte hade tid att tvätta den och då sa jag okej. Utgick ifrån att de menade den där lilla extra rengöringen som jag har läst att många andra fått och att de iallafall skulle lämna tillbaka den i samma skick som jag lämnade in den. Det kanske var dumt att jag hängt så mycket här - hade nog lite för stora förväntningar på grund av det.

Men är de bättre i Stockholm? Jag vill verkligen absolut inte lämna in den i Oslo igen.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare

Inlägg av Niclas »

Jag har bara positivt att säga om Stockholm SC i InfraCity!
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Niclas skrev:
Härligt, då ska jag kan höra med dem om jag kan lämna in den där fortsättningsvis! Är ofta i Stockholm ändå. Är det konsensus kring om att de är bra på InfraCity?
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Herr X skrev:
Martinen skrev:
Bilen stod utomhus och det spöregnade - hade inte möjlighet att kolla över reparationsjobbet förrän jag kom hem till garaget och jag upptäckte det först då.
Känns lite fånigt att kontakta dem för att gnälla på städningen - det är ingen stor grej och jag har dessutom mailat dem om att reparationsjobbet var mycket dåligt utfört. Tycker att det är viktigare att de får lagat sprickan i gummilisten som de bytt och att de ordnar till så att taket är jämnt igen.

Det kan ha varit en missuppfattning - när de ringde och sa att den var färdig så sa de att de inte hade tid att tvätta den och då sa jag okej. Utgick ifrån att de menade den där lilla extra rengöringen som jag har läst att många andra fått och att de iallafall skulle lämna tillbaka den i samma skick som jag lämnade in den. Det kanske var dumt att jag hängt så mycket här - hade nog lite för stora förväntningar på grund av det.

Men är de bättre i Stockholm? Jag vill verkligen absolut inte lämna in den i Oslo igen.
Ah ok. nej det är såklart en liten sak med att bilen inte är tvättad. men det sänker såklart helhetsintrycket när det blir så. Speciellt när dom inte gjort en bra reparation heller.
Har inte haft min bil inne än, så har ingen erfarenhet.
Användarvisningsbild
dirrus
Teslaägare

Inlägg av dirrus »

Herr X skrev:
Niclas skrev:
Härligt, då ska jag kan höra med dem om jag kan lämna in den där fortsättningsvis! Är ofta i Stockholm ändå. Är det konsensus kring om att de är bra på InfraCity?
Har också bra erfarenheter från SC Infracity då jag hade min inne för att fixa min AC. Fick tom välja/önska lånebil då jag ville testa 21".
Skriv svar