Teslan är på service för att fixa en vattenläcka i glastaket. Fick låna en Mercedes som det står CLA 180 på.
Det är som att gå tillbaka till en gammal Nokia när man vant sig vid smarttelefon. Har aldrig tidigare upplevt att en sprillans ny bil kan vara motbjudande att köra.
I huvudsak är det motorn och växellådan på Mercan som gör att bilen känns äcklig - motorn är som en liten krävande bäbis och ska slås på och av, den är slö och gaspedalen är som en svamp. När jag accelererar så skränar den med ett högt och fult ljud. Dessutom så händer nästan ingenting, utan den tröskar iväg långsamt trots att gasen är i botten och motorn ger ifrån sig ett plågat oväsen.
Har gått ifrån bilen två gånger hittils utan att komma ihåg att slå av motorn. Det konstiga är att den slår av sig själv när jag stannar vid ett rödljus, men inte när jag trycker in parkeringsbromsknappen, hoppar ur bilen och låser den. Då får man snällt gå tillbaka och trycka på en knapp som gör att den slutar att låta och vibrera.
Undrar just om det är en plan från Teslas sida att låna ut Mercor för att Teslaägare ska känna sig stärkta i det bilval de gjort i och med Teslaköpet..
Aldrig mer fossilbil för mig. Det är verkligen stenålder. Biltillverkare som inte snabbt fattar detta kommer få det svettigt om några år. Urk.