Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Solcellskollen

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Re: Solcellskollen

Inläggav Teslaägare evilirish » 16 apr 2019 20:35

Elof skrev:Redovisar leverantörerna hur mycket energi som förbrukats, och koldioxidutsläpp som orsakats, i tillverkningen av panelerna? Vore intressant att räkna på hur stor initial koldioxidbomb en snabb global övergång till solenergi skulle orsaka.
Det jag sett hittils pekar på att en panel tillverkad i Kina, med deras elmix, går +-0 på ca 2 år.
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare

Referralkod: martin88158

Inläggav Teslaägare kler » 17 apr 2019 05:17

evilirish skrev:
Elof skrev:Redovisar leverantörerna hur mycket energi som förbrukats, och koldioxidutsläpp som orsakats, i tillverkningen av panelerna? Vore intressant att räkna på hur stor initial koldioxidbomb en snabb global övergång till solenergi skulle orsaka.
Det jag sett hittils pekar på att en panel tillverkad i Kina, med deras elmix, går +-0 på ca 2 år.

Det är ju dock det "bokförda" värdet och matchar inte verkligheten. Polen kommer ju inte att sluta elda motsvarande mindre kol bara för att en solpanel tillverkats. Eller monterats. Eller tagits i drift.
Så solpaneler orsakar naturligtvis en "koldioxid-kulle" på kurvan, som kommer att "betala sig" på längre sikt.
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare

Inläggav Teslaägare dbar » 17 apr 2019 06:01

Har en bekant som räknar på solpaneler till bla industrifastigheter. Om kunden gör det för miljönytta/goodwill är det en typ av panel (dyra). Med miljövänlig tillverkning, lång hållbarhet, etc etc.
Är det en ren ekonomisk investering är det en helt annan panel. (Hög prestanda/investerad krona)

Oftast vill man lite av båda, göra gott för miljön och tjäna en liten slant på köpet. Då blir den en kompromiss.
Model 3 LR+AWD+FSD+AccBoost, Pearl White, svart premiumklädsel, 18" Aero-fälgar
Användarvisningsbild
dbar
Teslaägare

Referralkod: DAVID73526

Inläggav Teslaägare Wahll » 17 apr 2019 06:15

Mina paneler från Canadian Solar har en utsläppsskuld på 30g/kw, vilket ger ca 1 års avbetalning.
Allt enligt montörerna. Inga källor på det.
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Användarvisningsbild
Wahll
Teslaägare

Referralkod: bjrn59679

Inläggav Teslaägare Thorla » 21 apr 2019 09:17

Största osäkerheten i kalkylen är elpriset. Ska vi nå klimatmålen så måste energieffektiviteten öka och inget driver det mer än kostnadsbesparing.
Användarvisningsbild
Thorla
Teslaägare

Inläggav elbilist mati » 21 apr 2019 10:05

Den här månaden knäcker alla gamla solcellsrekord för april. Idag kommer min produktion att gå förbi fjolårets aprilproduktion. Och då är det ändå 10 dagar kvar på månaden. Hade det inte legat ett tjockt lager pollen på panelerna hade det varit ännu mer. Här har det inte regnat en enda droppe sedan i mitten på mars. Vi har nog fått ökenklimat i Skaraborg.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat VW ID.4
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inläggav Teslaägare Teslaspolen » 21 apr 2019 10:10

Skulle behövts ännu mer solceller i Sverige, har varit väldigt lite vind men enorma mängder solsken. Blir lågt med vatten i vattenkraftsdammarna igen också om det inte blir väderomslag.
Investera för framtiden med TRINE! https://www.jointrine.com/just-invested/26249
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Referralkod: hans816

Inläggav Teslaägare +46 » 21 apr 2019 13:40

mati skrev:Den här månaden knäcker alla gamla solcellsrekord för april. Idag kommer min produktion att gå förbi fjolårets aprilproduktion. Och då är det ändå 10 dagar kvar på månaden. Hade det inte legat ett tjockt lager pollen på panelerna hade det varit ännu mer. Här har det inte regnat en enda droppe sedan i mitten på mars. Vi har nog fått ökenklimat i Skaraborg.

Härligt!
Hur mycket har du producerat under april?
Enligt min leverantör så ska jag producera 1500 kWh (normalårs korrigerat) under april. Hittills har jag fått ihop lite drygt 1000 kWh. Har installerat 13,2 KW och producerar cirka 75 kWh timmar om dagen nar solen skiner så här års.
Nöjd ägare till en röd S85D. Inköpt ny och i trafik sedan juni 2015.
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Inläggav elbilist Mr S » 21 apr 2019 14:20

Jag förstår att du frågar mati, men du får svar av mig med. Har en 8,26 kW anläggningen och får nu drygt 50 kWh soliga dagar. April fram till nu 920 kWh.
Audi e-tron 55 quattro
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Användarvisningsbild
Mr S
elbilist

Inläggav Teslaägare Tars » 21 apr 2019 17:30

Har 19 kWp och ligger på 90 kWh om dagen.
Tror jag skulle ha legat på 100 kWh om det inte vore för damm och pollen skulle jag gissa.
14 st olika Teslor, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra. Om du är nyfiken, så fråga aktuell status.
Har nu beställt en plaid. =)
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare

Referralkod: michael4548

FöregåendeNästa

Återgå till Miljö