Trådlös laddning
Moderator: Redaktion
Re: Trådlös laddning
Jag skulle vilja se det fungera så att ju snabbare laddare desto kortare tid får man parkera på platsen. En 80-120kwh -laddplats får man bara parkera säg 30 min vid.. En 44kwh en timme.. Massor med 22kwh-laddare 3 eller 4 timmar... O.s.v.. Och beroende på destination så klart.
Ställen som har en normal besökstid på 3-5 timmar tjänar kanske inget på att ha en massa snabbladdare. Tänker på djurparker, äventyrsbad, badstränder o.s.v. dom tjänar mer på att ha en stor mängd laddare på mindre kwh.
Snabbmatställen kanske bara har snabbladdare... Köpcentrum en blandning.
Ställen som har en normal besökstid på 3-5 timmar tjänar kanske inget på att ha en massa snabbladdare. Tänker på djurparker, äventyrsbad, badstränder o.s.v. dom tjänar mer på att ha en stor mängd laddare på mindre kwh.
Snabbmatställen kanske bara har snabbladdare... Köpcentrum en blandning.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Trådlös laddning
Jag vet hur det går till att bygga en laddare till elbilar som dels laddar bilen under färd dels fortsätter o ladda elbilen när motorn är avstängd, märkligt att ingen elbilstillverkare har kommit på denna smarta lösningen.tornblad skrev:Vet inte om det varit uppe förr, men surfade runt och hamnade på den här sidan idag: http://www.engadget.com/2015/08/11/unde ... -charging/
Re: Trådlös laddning
Med extremt mycket mindre batterier tar du dig extremt kortare sträcka utanför trådlös laddning. Inget för privatpersoner men möjligen för stadsbussar men fortfarande så är investeringen att lägga i trådlös laddning i vägarna enorm och fortfarande så är det mindre effektivt än att ladda med kabel.Herr X skrev:Poängen med trådlös laddning i vägarna är ju att bilarna kan ha extremt mycket mindre batterier och elbilsrevolutionen skulle gå enormt mycket fortare när bilarna skulle bli väldigt billiga att köpa. Om bilarna fortfarande ska ha jättestora batterier och vara jättedyra så tillför ju induktiv laddning absolut ingenting.Svenssons skrev:Vad gäller trådlös laddning tror jag inte det någonsin kommer bli något stort. Möjligtvis som liten nisch för de som inte orkar sätta i laddkabel hemma vid sin villa
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Trådlös laddning
Jag tror att ni som varit motståndare till induktiv laddning i vägbanan kommer ändra er nu när ni ser att till och med stora och mycket seriösa tidningar börjar skriva om det: http://www.aftonbladet.se/partnerstudio ... 1272666.ab
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: Trådlös laddning
Haha. Ja aftonbladet är nog en seriös tidning.
Jag är definitivt inte emot induktiv laddning, men nu när aftonbladet skriver om det så börjat jag tveka.

Jag är definitivt inte emot induktiv laddning, men nu när aftonbladet skriver om det så börjat jag tveka.

Re: Trådlös laddning
Va??! Men då kanske du inte tänker på att Aftonbladets bilexpert, Robert Collin, flyger runt jorden och tar världens bilproducenter i örat när de gör något fel. Utan honom hade det inte funnits incitament att uppfinna varken säkerhetsbältet eller bromsljuset.Martinen skrev:Haha. Ja aftonbladet är nog en seriös tidning.![]()
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: Trådlös laddning
Ah, den vetenskapliga tidskriften Aftonbladet. 
Känns lite som att de läst den här tråden och gjort en artikel. Om det är så
så skulle jag vilja tillägga att oavsett vad man tror kommer behövas i framtiden så är det framtid. Just nu behövs laddare vid lägenhetsparkeringar och bilar med hyfsat räckvidd.

Känns lite som att de läst den här tråden och gjort en artikel. Om det är så

Re: Trådlös laddning
Aah just det. Tänkte inte på det.Herr X skrev:Va??! Men då kanske du inte tänker på att Aftonbladets bilexpert, Robert Collin, flyger runt jorden och tar världens bilproducenter i örat när de gör något fel. Utan honom hade det inte funnits incitament att uppfinna varken säkerhetsbältet eller bromsljuset.Martinen skrev:Haha. Ja aftonbladet är nog en seriös tidning.![]()
Re: Trådlös laddning
Åkte häromdagen förbi Vingåker och satt och filosoferade (i min ljudlösa elbil) som vanligt över den bristande infrastrukturen för laddare och då slog det mig att det kära Trafikverket sitter på lösningen i många fall. Dom rackarna skulle kunna bygga laddstationer i anslutning till järnvägen som går tvärs igenom obygden. Bra med kräm torde finnas överallt, självklart skulle det vara ett lotteri med laddstationerna, funkar väl som tågen men i alla fall. Vad tror ni om det? Funderar på att skicka in ett förslag till dom. Vet inte vad tågen går på för ström men nog lär det väl räcka och bli över. För all del även induktiv laddning på de sträckorna där vägen går bredvid järnvägen skulle funka....
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Re: Trådlös laddning
Laddförlusterna är fortsatt för höga (20% i förlust är inte acceptabelt idag). Tågen går på 16 och 2/3 hertz enfas 16kv (nominellt). Tillåtet att gå ned till 8kv. Det finns intressanta men långrandiga förklaringar till detta litet konstiga val av strömsystem. Banverket har en mängd omformarstationer på strategiska platser runt om i Sverige (och då de räknas som skyddsanläggningar, av uppenbara skäl, så ligger de inte direkt i anslutning till allfarvägarna). Tågstationerna är inte mer utrustade med mer el än andra delar Sverige. Men på grund av deras strategiska läge torde det vara lätt att anordna el dit ändå, i vart fall tillräckligt för fast chargers.Challe76a skrev:Åkte häromdagen förbi Vingåker och satt och filosoferade (i min ljudlösa elbil) som vanligt över den bristande infrastrukturen för laddare och då slog det mig att det kära Trafikverket sitter på lösningen i många fall. Dom rackarna skulle kunna bygga laddstationer i anslutning till järnvägen som går tvärs igenom obygden. Bra med kräm torde finnas överallt, självklart skulle det vara ett lotteri med laddstationerna, funkar väl som tågen men i alla fall. Vad tror ni om det? Funderar på att skicka in ett förslag till dom. Vet inte vad tågen går på för ström men nog lär det väl räcka och bli över. För all del även induktiv laddning på de sträckorna där vägen går bredvid järnvägen skulle funka....
Re: Trådlös laddning
Ström finns lite över allt så där ligger inte problemet. Grejen är att det behövs fler elbilar, då kommer marknaden och laddarna. Men vem köper elbil utan laddare? Ja, det finns ju ett gäng här på forumet tex.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Trådlös laddning
NU är det väl inte helt sant att tesla ägare saknar laddningsmöjligheter. Det är förvisso så att det fortfarande är begränsat med laddare (utan tvekan), men relativt de som åker leaf är det väl förspänt. Speciellt med tanke på trefasmöjligheterna och räckvidden i övrigt. KOrtdistansarna (I-miev, leaf mf jhar det svettigt bara mellan jönköping och linköping... ).
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7975
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Trådlös laddning
Jag tror LarsL menade inte alla Teslaägare, utan de som enligt egen utsaga inte har nån laddmöjlighet hemma. Det finns några såna, som ändå skaffade sig en Tesla (och det funkar bra för dem).
http://teslaclubsweden.se/tesla-utan-laddare/
http://teslaclubsweden.se/tesla-utan-laddare/
Re: Trådlös laddning
Ja, dels utan destinationsladdare men också stora mörka hål där det kan bli knepigt tex östra Småland.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Trådlös laddning
Jo östra delen av sverige verkar ju vara ett svart håll allmänt. Det återstår en hel del att bygga, utan tvekan, men tesla ägare har det endå relativt väl förspänt osm sagt. De har ju åtminstone en firma som tar den biten på allvar och har en plan, och som faktiskt jobbar på att realisera den.... Det är ju mer än vad man kan säga om bmw, audi och nissan och co...LarsL skrev:Ja, dels utan destinationsladdare men också stora mörka hål där det kan bli knepigt tex östra Småland.
Skickat från min iPhone med Tapatalk