2015: 1%
2016: 2% - Tesla Model X börjar levereras till Sverige. Volymer av nästa Nissan Leaf
2017: 4%
2018: 8% - Tesla Model 3 och nästa generation Nissan Leaf i större volymer
2019: 16% - "Riktiga" elbilar i volymer från tyska tillverkare
2020: 32%
2021: 64%
2022: 90% - Här är lite utrymme för kanske lite mer speciella fordon som kanske inte finns i elutförande samt laddhybrider med lite större batterier.
På ganska kort sikt tror jag att vi börjar se allt fler taxi-bilar i elbilsutförande. Jag tror att det som behövs där är att befintliga Tesla-taxi-förare/ägare kan säga att de använt bilen i ett år och det har fungerat så här bra och sparat mig så här mycket pengar etc. Så fort man känner sig någorlunda säker på driftsäkerheten så är det ju bara att räkna på kostnaderna för taxi-företagen. Under de närmsta åren tror jag också att vi kommer se ganska många hybrider från t.ex. tyska tillverkare. Så fort vi börjar se t.ex. Audi A7/S7 och BMW M-serier som laddhybrid med både imponerande prestandasiffror och åtminstone i körcyklerna supermiljöbilsförbrukning så tror jag att man från lagstiftarnas sida får ganska enkelt att mer eller mindre göra det omöjligt för traditionella sådana bilar att säljas. Laddhybriderna i prestigesegmentet tror jag banar väg för uppskattning av elfordon samt bidrar till laddningsutbyggnaden. Statistiken ovan inkluderar inte laddhybrider vilka jag ser som en parentes.
Senast redigerad av Franz, redigerad totalt 1 gånger.
Jag tror på din prognos. Det gäller ju nybilsförsäljning. Jag har svårt att se att ett företagskulle köpa en flotta av fossilbilar 2020. Om batterierna går ner 6-7% per år i pris som de gjort historiskt.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
På texten låter det som att du räknar med plug-in hybrider och i så fall ligger andelen på 2,18% än så länge i år. Vi kommer förhoppningsvis komma upp över 3% nästa år om inte upp till 4%
Det finns en "flockmentalitet" hos konsumenter och även företag.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Tror du får halvera höjningarna efter 2020... Etanol, gas och andra typer av fossilfria alternativ tror jag kommer att ha halva marknaden..
Då fungerar ju inte formeln med dubblad andel per år .
Skämt åsido:
Etanol: Det kunde blivit något riktigt stort av det hela men den satsningen kom av sig. Ingen tillverkare verkar satsa ordentligt här och det är fortfarande lite baksmälla från tidigare försök att få etanol att etablera sig.
Gas: Vätgas tror jag inte på i Sverige. Det kommer bli extremt kostsamt att bygga ut tankstationer för tankning med vätgas. Etanol krävde ju nästan bara en tank och ett till tankmunstycke medan vätgas alltså kräver ny tank och en kostsam automat. Vad gäller biogas så finns det idag 156 tankställen enligt gasbilen.se. I stort sett alla i södra Sverige. Jag kanske har dålig koll men jag vet inte om någon som är nöjd med sin gasbil annat än ur ett miljöperspektiv.
Efter att kört en elbil så känner man liksom att allt annat bara är meningslöst. Jag ser egentligen bara två nackdelar: Priset och räckvidden men jag är övertygad om att det egentligen bara handlar om tillräckliga volymer för att ge ännu mer storskalighet vilket leder till ännu lägre priser och därmed ännu större volymer.
På texten låter det som att du räknar med plug-in hybrider och i så fall ligger andelen på 2,18% än så länge i år. Vi kommer förhoppningsvis komma upp över 3% nästa år om inte upp till 4%
Det var inte tanken. Jag lade till lite text så att det framgick att så inte var fallet.
Jag gillar tanken på utvecklingen och tror definitivt på en rejäl ökning men tror kanske på en halvering i procenten.
Det jag tror begränsar detta är utbyggnaden av riktiga snabbladdare och att de stora biltillverkarna inte är snabba nog att ställa om sin produktion och utbilda sina verkstäder för att serva denna nya teknik.
Nästa viktig bromskloss är de styrandes avsaknad av handlingskraftiga medel för att likt ev Norge ställa om till en miljövänlig bilpark.
Norge är lite facit på hur framtidens lägre pris kommer påverka. Den senaste siffran jag googlat fram är "var fjärde ny bil är en elbil" medan siffran för 2014 är 13%. Kan man med stöd av det säga att en fördubbling per år är rimlig
Om du har rätt med elbilsutvecklingen har vi ett nytt problem.
El produktionen kommer inte räcka till.
Jodå, det funkar fint. Tänk på att stora mängder energi har sparats genom att vi inte längre har eluppvärmda hus och betydligt effektivare vitvaror. Se #7 i elbilsmyter http://teslaclubsweden.se/elbilsmyter/
Om du har rätt med elbilsutvecklingen har vi ett nytt problem.
El produktionen kommer inte räcka till.
Det är lätt att tro det ja men låt oss räkna på det hela lite...
Antag att en elbil drar ungefär 2 kWh per mil. Det är ju inte riktigt 100% verkningsgrad när man laddar och vi tar i lite och säger att vi behöver 2,5 kWh per mil baserat på vad som produceras i våra kraftverk. Enligt SCB kör en bil i snitt 1 233 mil per år. Det fanns vid årsskiftet ungefär 4,6 miljoner personbilar registrerade i Sverige. 4,6 miljoner * 1 233 mil * 2,5 kWh per mil = 14 179 500 000 kWh eller lite enklare uttryckt 14,18 TWh. Förra året var produktionen på 135 TWh. D.v.s. ungefär 10% av elproduktionen skulle behöva användas till personbilarna motsvarande nuvarande antal.
Senast redigerad av Franz, redigerad totalt 1 gånger.
Tidigare beräkningar har visat på ett behov av ca 7 tWh för omställning till eldrift. Skulle också vara intressant att få en siffra på hur mycket raffinaderierna drar idag. Misstänker att det är ganska mycket.
@Franz. Det smög in ett kWh istället för tWh i ditt inlägg.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Det här har avhandlats må¨nga gånger, och man kan fortfarande kosntatera att det ryms inom elbudgeten och den struktur vi har. Energieffektiviseringar tillåter omfördelning. Däremot kanske vi inte borde stänga ned kärnkraftverk för det...
Elpriset vittnar om att det borde finnas en hel del kapacitet. Dessutom är priset ännu lägre mellan 23-06. Elleverantörerna kan börja med timavläsning i större utsträckning så laddar vi på natten. Jag hade tänkt skaffa timavläsning när andra elbilen levereras.
I mitt fall har jag direkt el-uppvärmning (i Ventilationen). Huset är hyggligt energisnålt så att installera bergvärme är inte så bra med återbetalning på över 30år. En Luft-luft skulle dock betala sig på kanske 7-8 år så jag kommer nog att installera en sådan. Den kWh minskningen skull ungefär täcka 1500 mil elbil per år. Fortfarande med fördelen att förbrukningen skjuts från dygnsfördelad vintertid till stort sett bara natt året runt.
På vårt företag har vi för ett par år sedan installerat bergvärme och frikyla. Frikyla är grymt energieffektivt. Minskad årsförbrukning på c:a 3000 - 4000 kWh per anställd. Det räcker väl till 1500 mil elbil per år och anställd
Detta är bara två exempel utan statistisk betydelse. Energieffektivisering är ju dock en pågående process på många ställen i Sverige och min uppfattning är att det mer än väl ger plats för elbilsladdning i nätet.
2016: 2% - Tesla Model X börjar levereras till Sverige. Volymer av nästa Nissan Leaf
2022: 90% - Här är lite utrymme för kanske lite mer speciella fordon som kanske inte finns i elutförande samt laddhybrider med lite större batterier.
På ganska kort sikt tror jag att vi börjar se allt fler taxi-bilar i elbilsutförande. Jag tror att det som behövs där är att befintliga Tesla-taxi-förare/ägare kan säga att de använt bilen i ett år och det har fungerat så här bra och sparat mig så här mycket pengar etc. Så fort man känner sig någorlunda säker på driftsäkerheten så är det ju bara att räkna på kostnaderna för taxi-företagen. Under de närmsta åren tror jag också att vi kommer se ganska många hybrider från t.ex. tyska tillverkare. Så fort vi börjar se t.ex. Audi A7/S7 och BMW M-serier som laddhybrid med både imponerande prestandasiffror och åtminstone i körcyklerna supermiljöbilsförbrukning så tror jag att man från lagstiftarnas sida får ganska enkelt att mer eller mindre göra det omöjligt för traditionella sådana bilar att säljas. Laddhybriderna i prestigesegmentet tror jag banar väg för uppskattning av elfordon samt bidrar till laddningsutbyggnaden. Statistiken ovan inkluderar inte laddhybrider vilka jag ser som en parentes.
Det kan absolut bli som du skriver. Jag vågar dock inte riktigt tro på den snabba utvecklingen. Sådana här förlopp följer ofta S-kurva- Långsam ökning i början, snabb i mitten och långsam i slutet igen. (Lite som Monte Phytons, Anne Elks Teori om Brontosaurus - Kunde inte låta bli denna.) Här är en lite mindre rolig länk: https://sv.wikipedia.org/wiki/Logistisk_funktion.
Jag har försökt passa in en S-kurva till statistiken som finns. Eftersom vi är runt 1% hittills så är osäkerheten stor. Alltså lätt att ljuga med prognosen.I mitt förslag är theta för 2015 = -4,6 och sedan 1 helt steg per år. Man kan prova med öka theta 0,8 och 1,2 per år och få olika snabb utveckling. Denna beräkning förutsätter att det kommer att bli bara elbilar säljs så småningom och att inget bättre eller likvärdigt alternativ dyker upp.
0,66% är till och med juli, Det finns dock anledning att tro att det blir runt 1% på hela 2015.
Säker sker det lite språng som inte följer kurvan när det kommer en bra ny bilmodell eller ekonomiskt incitament.
Även år 2035 kommer det att säljas 1400 ICE enligt denna modell. Då kan man tro att det är glest mellan mackarna.
[År] [Andel enligt min S-kurva] [Andel nyregistrerade enligt SCB]
Även ifall det vid år 2021 skulle säljas 64% elbilar (vilket jag tror är möjligt om inte politiker lägger käppar i hjulen) så skulle ändå större delen av bilparken bestå av gamla fossilbilar då livslängden på dessa är 15-20 år. Kommer alltså ta bra många år till innan hälften av bilparken är elbilar. Om vi antar att elbilar står för 10% av hela bilparken år 2021 och att 90% av all nyförsäljning är elbilar åren därefter så är det inte förrän ca 2030 som mer än hälften av alla bilar är elbilar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Iofs länge sen bensinmackar gjorde nån större avans på bensin eller diesel. Det är kaffe, godis och snabbmat de drar in pengarna på idag så egentligen inget nytt för dem att de behöver ändra i sin affärsmodell... Dock är det nog dags att titta på alternativ till korv, micropizza och mackor om de ska locka elbilsägare. Saker som bra toaletter och lekplats är nog nåt att tänka på om man vill ha ruljans på merförsäljningen i framtiden.
2015 Model S 90D | Svart | Pano | NextGen | Interiörpaket | Vinterpaket - SÅLD 2019 Modell 3 LR AWD | Grå | Dragkrok | 19'' - SÅLD
2017 Peugeot Partner Electric Ioniq 5 First Edition beställt
Dock är det nog dags att titta på alternativ till korv, micropizza och mackor om de ska locka elbilsägare. Saker som bra toaletter och lekplats är nog nåt att tänka på om man vill ha ruljans på merförsäljningen i framtiden.
Hur är det med tilgången på t.ex. lekplatser vid SuC? Matställen verkar det ju oftast finnas men lekplatser hade vart super. Kör ofta Stockholm-Karlskrona och minst ett stopp är just för lek och sträcka på benen. Då är de rastplatser med gunga och sandlåda guld värda.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17 Renault Zoe 22kWh -16 Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Även ifall det vid år 2021 skulle säljas 64% elbilar (vilket jag tror är möjligt om inte politiker lägger käppar i hjulen) så skulle ändå större delen av bilparken bestå av gamla fossilbilar då livslängden på dessa är 15-20 år. Kommer alltså ta bra många år till innan hälften av bilparken är elbilar. Om vi antar att elbilar står för 10% av hela bilparken år 2021 och att 90% av all nyförsäljning är elbilar åren därefter så är det inte förrän ca 2030 som mer än hälften av alla bilar är elbilar.
När tippunkten kommer går det fort, alltså när en elbil kostar lika mycket som en (enkel) fossilbil att köpa. Ingen kommer fortsätta åka i en fossilbil när du bara i bränslekostnad gör av med hela inköpspriset för elbilen på några år. Det blir ju faktiskt då betydligt billigare att bara skrota bilen.
Jag har sagt ett bra tag nu att pendlingen kommer domineras av elbilar 2025. Resten alltså de som åker till fjället eller till föräldrar över helgen kommer ta längre tid att ersätta.
När tippunkten kommer går det fort, alltså när en elbil kostar lika mycket som en (enkel) fossilbil att köpa. Ingen kommer fortsätta åka i en fossilbil när du bara i bränslekostnad gör av med hela inköpspriset för elbilen på några år. Det blir ju faktiskt då betydligt billigare att bara skrota bilen.
Jag har sagt ett bra tag nu att pendlingen kommer domineras av elbilar 2025. Resten alltså de som åker till fjället eller till föräldrar över helgen kommer ta längre tid att ersätta.
En elbil med bra räckvidd lär kosta kring 300 tkr år 2020. För att göra av med detta under ett år krävs ett dieselpris på ca 400:- litern om du kör 1500 mil per år. För fyra år blir det 100:- per liter. Tror inte det är särskilt troligt. Dessutom så måste elpriset och kapitalkostnaden läggas till i kalkylen. Jag tror också på en stark utveckling av elbilar i framtiden men realistiskt lär vi inte skrota 4 miljoner bilar bara för att de har dyrare bränsle. Visst skulle det kunna inträffa något som gör att bensinpriset tillfälligt går upp med 100-200% men då lär det finnas större problem vilket inte kommer vara gynnsamma för elbilsförsäljningen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Jag beställde precis en hyfsat utrustad Renault Zoe med privatleasing som hamnar på 31,50 kr per mil under tre år. Motsvarande siffra för en VW golf lär vara 46 kr. Innan Magdalenas nya bensinskattemums. Intresset i min bekantskapskrets är stort och flera har varit hos Renault och provkört. Kan punkten komma tidigare än vi tror? Var det inte så att genimsnittsresan var 5 km eller liknande?
Det går redan nu att köpa en lätt begagnad Nisan Leaf för 120-150 kkr. Det är kanske 4-5 års förbrukning.
Jag tror inte det är orimligt att en elbil med hyfsad räckvidd kommer kosta 200kkr ny år 2025.
Varför tror ni att priset på elbilar skulle hamna under nuvarande bilars nypris.. Om inte annat så kommer ju bilhandeln jobba rätt hårt för att det inte ska hända.. De vill nog inte se en minskning av priserna till under nuvarande nybilspris.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR