Menar du där demobilarna står, eller någonstans nära där? Handlar varje vecka så jag skulle kunna kolla vilken effekt laddarna ger om de finns där.HenricL skrev:De laddare Incharge har, har alla 11kw, vilket är bra. Man kan på Vattenfalls hemsida så om en eller flera laddare är lediga vilket ju är smidigt. Teslas 3st laddare finns på plan -1, direkt till höger om man åker in från Solna centrum hållet.
Frågor inför köp av M3 Long range awd
Moderator: Redaktion
Re: Frågor inför köp av M3 Long range awd
FSD är inte mycket bang for the buck idag och innan bilen når laglig level 5 ska både EU och Sverige godkänna att bilar får framföras på det viset, vilket antagligen ligger åtskilliga år fram i tiden tyvärr.HenricL skrev:Tack för svaret! Bra att veta vad som funkar i práktiken just nu. Det jag är lite orolig är att det kommer dröja väldigt länge innan FSD blir godkänt av myndigheter, kanske dröjer åratal efter att det funkar rent tekniskt. Sedan är det ju också en fråga hur väl det funkar i te.x Vinterväder.fredli74 skrev:FSD är inte värt pengarna i dagsläget. Du får filbyten på motorväg, autopark och summon. Om du tänker köra mycket med autopilot så är filbyten rätt bra eftersom du måste aktivera autosteer igen efter du bytt fil. Det skulle inte förvåna mig om dom framöver flyttar den funktionen till vanlig AP, när dom lägger till mer saker under FSD, för vad jag förstår så är det rätt irriterande förfarande i dagsläget.HenricL skrev:En annan fråga: har ni valt FSD eller inte? Känns lite surt att priset på det gått från 55 till 66 tusen kr, för några dagar sedan.
Summon är kul att visa upp, irriterande dålig i praktiken och användbar vid något enstaka tillfälle.
Autopark kan vara praktiskt om man är dålig på fickparkera, men den är ofta rätt svår att få till. Finns ju både backkamera och avståndssensorer fram och bak, så det är ju inte så svårt att parkera manuellt.
Om du känner att du vill få ut något praktiskt för dina 66kkr idag, då skulle jag inte rekommendera FSD. Själv tror jag FSD kan funka riktigt bra om 1-2 år, jag älskar också alla party-trick funktioner, så det kanske inte har så högt praktiskt värde, men helt klart underhållningsvärde för mig.
Men.. till skillnad från många andra tillverkare behöver du inte byta bil för att få utökade funktioner på vägen dit
Om du har FSD kommer du få delfunktioner vartefter de blir godkända att användas, och priset kommer sannolikt att öka i takt med det.
Men om det är värt att köpa idag beror på hur länge du planerar ha bilen
Jag köpte till det för jag tänker ha min åtskilliga år och vill ha funktioner vartefter de kommer
//Christian
Model 3 LR RWD FSD
Äkta full self driving (level 5) där du inte behöver hålla eller sitta bakom ratten tror jag kommer dröja länge innan vi får godkänt här i Sverige. Har du bara räknat med att ha bilen i tre år, så tror jag personligen chansen är väldigt liten. Men, du måste inte gå så långt innan autopilot blir väldigt användbart. Det är redan idag otroligt skönt att låta bilen hålla filen och avstånden så man kan fokusera mer på vad som händer runt om. Speciellt i kökörning (dom funktionerna har du ju redan med vanliga AP).HenricL skrev:Tack för svaret! Bra att veta vad som funkar i práktiken just nu. Det jag är lite orolig är att det kommer dröja väldigt länge innan FSD blir godkänt av myndigheter, kanske dröjer åratal efter att det funkar rent tekniskt. Sedan är det ju också en fråga hur väl det funkar i te.x Vinterväder.
Jag hoppas på att vi får NoA (navigate on autopilot) relativt snart, finns ju redan i bland annat Norge och Tyskland. Tycker inte den borde vara så svår att få igenom hos myndigheterna. Då blir ju motorvägskörningarna praktiskt taget automatiska. Sen ska dom bara få till att den följer hastighetsskyltar, rödljus och rondeller så tycker jag att den praktiskt taget kommer köra sig själv, även om jag får hålla i ratten. Elon säger ju att det kommer redan i år, så jag hoppas på 1-2 år i alla fall.

Vad jag kunde se så fanns det 3st tesla laddare till vänster om där det står demobilar.foolip skrev:Menar du där demobilarna står, eller någonstans nära där? Handlar varje vecka så jag skulle kunna kolla vilken effekt laddarna ger om de finns där.HenricL skrev:De laddare Incharge har, har alla 11kw, vilket är bra. Man kan på Vattenfalls hemsida så om en eller flera laddare är lediga vilket ju är smidigt. Teslas 3st laddare finns på plan -1, direkt till höger om man åker in från Solna centrum hållet.
Henric
Tesla model 3 LR+ AWD, FSD (HW3), midnight silver metallic, svart interiör, 18 tum hjul. Uttagen 2019-05-24. Såld 2022-08-09
Tesla Model 3 Performance, röd, vit interiör. Beställd 2022-04-04, Levererad 2022-08-31
Tesla Model 3 Performance, röd, vit interiör. Beställd 2022-04-04, Levererad 2022-08-31
Tack för många intressanta svar!
Jag skulle tro att jag kommer ha bilen i 5+ år. Men kan bli både längre eller kortare.
Henric
Jag skulle tro att jag kommer ha bilen i 5+ år. Men kan bli både längre eller kortare.
Henric
Tesla model 3 LR+ AWD, FSD (HW3), midnight silver metallic, svart interiör, 18 tum hjul. Uttagen 2019-05-24. Såld 2022-08-09
Om chansen är övervägande att det blir 5+ eller mer skulle jag tagit FSDHenricL skrev:Tack för många intressanta svar!
Henric
Kommer garanterat komma nyttiga funktioner som är surt att vara utan inom den tiden
Högst troligt inte level 5 dock..
//Christian
Model 3 LR RWD FSD
Beror så klart på vad man jämför med, orginalfälgar är alltid dyrare än andra fälgar med däck från däckfirma eller näthandlare.Walker skrev:Då har vi olika uppfattningar om vad som är ”prisvärt”
Som orginalfälg sticker inte priset ut jämfört med andra märken, men tycker man att denna är ful så är de ju bättre att köpa andra fälgar

Efter att man har lagt sin order, betalat 15K i avgift, laddat upp dokument för inbytesbil etc. Vad blir nästa steg, vänta tills någon ringer upp eller får man så småningom ett spårningsnummer där man kan följa förloppet?
Tesla Model 3 LR AWD
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Hej Henric.HenricL skrev:Hej
Provkörde idag en M3 Performance. Måste erkänna att jag blev helt såld på att äga en M3. Dock, tänkte köpa en M3 Long range awd, då jag tycker Performance känns onödigt dyr, även om den var grym att köra. Har ett par frågor:
1. Är det någon stor skillnad mellan Performnce och Long range awd vid normal körning? När jag provkörde Performance så körde jag aldrig helt plattan i botten, bara nästan. Kändes som att det var helt sjukt drog i den så gissar att jag nog inte blir missnöjd med en long range awd. Just nu har jag en gammal fin Saab 93 aero som ju är helt ok för ICE BIL, men ljusår efter en Tesla.
2. Funderar på en blå metallic då den är snygg och lacken tål lite mer mer än en svart tesla om jag fattat rätt? Borde man ändå ha något ytterligare skydd för lacken? Är det många som gör det?
3. Ni som har en M3, hur upplever ni Bageutrymmet, är det stort för att vara en sedan?
4. Bor i lägenhet och kommer inte ha någon laddningsmöjlighet vid min parkeringsplats på en gång, men troligen inom 6 månader, dvs innan vintern. Bor ca 4 km från Mall of Scandinavia och tänkte ladda där vid Vattenfalls laddare eller Teslas destination chargers om de är lediga. Är ofta på MoS på helgen ca 1-2h och kör väldigt lite bil på vardagen. Kör mest på helgen och vid längre resor borde Super Charger funka bra. Tror ni att ett sådant upplägg kan funka, eller borde jag vänta med köp tills jag har en laddare vid min parkeringsplats?
Vill tacka för ett bra forum med mycket intressant info och diskussioner![]()
Med vänlig hälsning, Henric
Bor också några km från MoS och har laddar där ibland (Du får 11kw). Äger en Model 3 LR AWD sedan en månad utan möjlighet till laddning i lägenheten där vi bor och känner verkligen inte att laddplats behövs då det förutom MoS finns massa laddare i Solna Centrum där du laddar 11kw gratis och upp till 3tim parkering gratis på helger. Sedan har du även gratis 50kw CCS laddning på Lidl nära Kungsängen och en laddning där räcker för ca 1 månads körning i Stockholm för mig som åker korta sträckor till och från jobbet i City. Vid långresor stannar vi bara och laddar på någon av Teslas Superchargers som finns i Tystberga, Fullerömotet eller Enköping (om det behövs toppas lite i början eller i slutet av resan vilket det inte alltid behövs).
Skulle rekommendera LR AWD då den är billigare än Performance och är tystare med 18" däcken samt du får längre räckvidd (sitter dessutom enl mig snygga 18" LM fälgar under plastkåpan på hjulen) . Tyckte Svart var snyggast så sparat in där och tvättar borstfritt lite oftare istället (bra för lacken mm). Skippade även FSD då bilen är sjukt kul att köra 0-100 På ca 4,5sek (vilket räcker för att dra ifrån det mesta har jag märkt

Lycka till samt hör av dig om du har fler funderingar.
Ja, eller så ringer man själv och frågar vad som händer nu. Den värsta leveranspaniken hos Tesla bör ha lagt sig nu. Men jag tror inte du får någon spårningslänk? Mer ett uppskattat leveransdatum.drmonty skrev:Efter att man har lagt sin order, betalat 15K i avgift, laddat upp dokument för inbytesbil etc. Vad blir nästa steg, vänta tills någon ringer upp eller får man så småningom ett spårningsnummer där man kan följa förloppet?
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Tror du får jaga själv om du vill ha info om status etc. Jag la min beställning på LR AWD för 3 veckor sedan och den enda livstecken jag fått är att jag blev uppringd och fick frågan om jag ville byta in min nuvarande bil, vilket jag inte ville pga extremt dåligt erbjudande. Mitt intryckt från de kontakter jag hittills har haft med Tesla (provkörning, frågor om leasing, beställning och köp av laddbox) är inte helt imponerande. Förvånansvärt okunnig personal på Service Centret (med ett undantag) som gav helt felaktiga uppgifter och inte kunde svara på flera av mina frågor (och inte var speciellt intresserade av att ta reda på svaren heller).Jeppe_E skrev:Ja, eller så ringer man själv och frågar vad som händer nu. Den värsta leveranspaniken hos Tesla bör ha lagt sig nu. Men jag tror inte du får någon spårningslänk? Mer ett uppskattat leveransdatum.drmonty skrev:Efter att man har lagt sin order, betalat 15K i avgift, laddat upp dokument för inbytesbil etc. Vad blir nästa steg, vänta tills någon ringer upp eller får man så småningom ett spårningsnummer där man kan följa förloppet?
Jag får intrycket att Tesla vill vara nån typ av Apple Store och vill inte prata med sina kunder utan hänvisar hela tiden till webben (som för övrigt lämnar mycket att önska, gällande information och tydlighet). När jag ska köpa en bil för 700.000 vill jag kunna förvänta mej att få på alla mina frågar om hur saker och ting kring bilen och affären fungerar.
Jo förresten jag fick ett mail med en länk som inte fungerade där jag skulle bekräfta leveransort (vilket jag redan valt vid beställningen),
Tack! Bra info och tips!NiklasTesla skrev:Hej Henric.HenricL skrev:Hej
Provkörde idag en M3 Performance. Måste erkänna att jag blev helt såld på att äga en M3. Dock, tänkte köpa en M3 Long range awd, då jag tycker Performance känns onödigt dyr, även om den var grym att köra. Har ett par frågor:
1. Är det någon stor skillnad mellan Performnce och Long range awd vid normal körning? När jag provkörde Performance så körde jag aldrig helt plattan i botten, bara nästan. Kändes som att det var helt sjukt drog i den så gissar att jag nog inte blir missnöjd med en long range awd. Just nu har jag en gammal fin Saab 93 aero som ju är helt ok för ICE BIL, men ljusår efter en Tesla.
2. Funderar på en blå metallic då den är snygg och lacken tål lite mer mer än en svart tesla om jag fattat rätt? Borde man ändå ha något ytterligare skydd för lacken? Är det många som gör det?
3. Ni som har en M3, hur upplever ni Bageutrymmet, är det stort för att vara en sedan?
4. Bor i lägenhet och kommer inte ha någon laddningsmöjlighet vid min parkeringsplats på en gång, men troligen inom 6 månader, dvs innan vintern. Bor ca 4 km från Mall of Scandinavia och tänkte ladda där vid Vattenfalls laddare eller Teslas destination chargers om de är lediga. Är ofta på MoS på helgen ca 1-2h och kör väldigt lite bil på vardagen. Kör mest på helgen och vid längre resor borde Super Charger funka bra. Tror ni att ett sådant upplägg kan funka, eller borde jag vänta med köp tills jag har en laddare vid min parkeringsplats?
Bor också några km från MoS och har laddar där ibland (Du får 11kw). Äger en Model 3 LR AWD sedan en månad utan möjlighet till laddning i lägenheten där vi bor och känner verkligen inte att laddplats behövs då det förutom MoS finns massa laddare i Solna Centrum där du laddar 11kw gratis och upp till 3tim parkering gratis på helger. Sedan har du även gratis 50kw CCS laddning på Lidl nära Kungsängen och en laddning där räcker för ca 1 månads körning i Stockholm för mig som åker korta sträckor till och från jobbet i City. Vid långresor stannar vi bara och laddar på någon av Teslas Superchargers som finns i Tystberga, Fullerömotet eller Enköping (om det behövs toppas lite i början eller i slutet av resan vilket det inte alltid behövs).
Skulle rekommendera LR AWD då den är billigare än Performance och är tystare med 18" däcken samt du får längre räckvidd (sitter dessutom enl mig snygga 18" LM fälgar under plastkåpan på hjulen) . Tyckte Svart var snyggast så sparat in där och tvättar borstfritt lite oftare istället (bra för lacken mm). Skippade även FSD då bilen är sjukt kul att köra 0-100 På ca 4,5sek (vilket räcker för att dra ifrån det mesta har jag märktmen kommer ändå få gratis AP.
Lycka till samt hör av dig om du har fler funderingar.

drmonty skrev:Efter att man har lagt sin order, betalat 15K i avgift, laddat upp dokument för inbytesbil etc. Vad blir nästa steg, vänta tills någon ringer upp eller får man så småningom ett spårningsnummer där man kan följa förloppet?
Ring dem. De är hur trevliga som helst. Min sida var inte uppdaterad, men när jag ringde så fick jag reda på att jag både fått chassinummer och ett estimerat leveransdatum. Det var 8 dagar sedan jag beställde bilen.
Vad har du fått för estimerat leveransdatum? Jag har själv inte beställt ännu, men räknar med att bestämma mig och i så fall göra det under denna veckan samt med förhoppningen att få bilen innan min semester den 8 juli.Jeppe_E skrev:drmonty skrev:Efter att man har lagt sin order, betalat 15K i avgift, laddat upp dokument för inbytesbil etc. Vad blir nästa steg, vänta tills någon ringer upp eller får man så småningom ett spårningsnummer där man kan följa förloppet?
Ring dem. De är hur trevliga som helst. Min sida var inte uppdaterad, men när jag ringde så fick jag reda på att jag både fått chassinummer och ett estimerat leveransdatum. Det var 8 dagar sedan jag beställde bilen.
/Henric
18 majHenricL skrev:Vad har du fått för estimerat leveransdatum? Jag har själv inte beställt ännu, men räknar med att bestämma mig och i så fall göra det under denna veckan samt med förhoppningen att få bilen innan min semester den 8 juli.Jeppe_E skrev:drmonty skrev:Efter att man har lagt sin order, betalat 15K i avgift, laddat upp dokument för inbytesbil etc. Vad blir nästa steg, vänta tills någon ringer upp eller får man så småningom ett spårningsnummer där man kan följa förloppet?
/Henric

20 dagar mellan beställning och leverans. Jag förhåller mig dock skeptiskt till detta, även om bilarna byggs i batcher. Det hela handlar förstås om att beställa "rätt" bil. LR AWD är nog den som går snabbast att få, med 18" hjul. Färg... svårt. Jag valde vit. Om du ska beställa nu, eller snart. Så gör det innan den 28 maj. då får du 750 mil gratis laddning (normalt sett 150 mil) på Tesla-stationerna när duy använder en referral-kod. Koderna är klickbara länkar, här till höger under varje användare (som har en referralkod).
Det var snabbt. Pratade precis med en säljare och han sa att LR AWD med 18" hjul är störst chans att få snabbt. Jag vill helst ha blå och den är vanlig sa han också. Han sa även att har man tur så finns det bil i Sverige eller i Amsterdam (men då ska man ha tur). Men trolig leveranstid just nu är 5-8 veckor. Men med stor sannolikhet innan juli.Jeppe_E skrev:18 majHenricL skrev:Vad har du fått för estimerat leveransdatum? Jag har själv inte beställt ännu, men räknar med att bestämma mig och i så fall göra det under denna veckan samt med förhoppningen att få bilen innan min semester den 8 juli.Jeppe_E skrev:drmonty skrev:Efter att man har lagt sin order, betalat 15K i avgift, laddat upp dokument för inbytesbil etc. Vad blir nästa steg, vänta tills någon ringer upp eller får man så småningom ett spårningsnummer där man kan följa förloppet?
/Henric![]()
20 dagar mellan beställning och leverans. Jag förhåller mig dock skeptiskt till detta, även om bilarna byggs i batcher. Det hela handlar förstås om att beställa "rätt" bil. LR AWD är nog den som går snabbast att få, med 18" hjul. Färg... svårt. Jag valde vit. Om du ska beställa nu, eller snart. Så gör det innan den 28 maj. då får du 750 mil gratis laddning (normalt sett 150 mil) på Tesla-stationerna när duy använder en referral-kod. Koderna är klickbara länkar, här till höger under varje användare (som har en referralkod).
/Henric
Ja, det är väl en mer realistisk tidplan. Tesla matchar ju ankommande bilar med vad de har order på, så om man har beställt rätt bil, så kan det finnas en "över" så att säga. Sen ska den ju transporteras till Sverige också.HenricL skrev:Jeppe_E skrev:18 majHenricL skrev:Vad har du fått för estimerat leveransdatum? Jag har själv inte beställt ännu, men räknar med att bestämma mig och i så fall göra det under denna veckan samt med förhoppningen att få bilen innan min semester den 8 juli.Jeppe_E skrev:drmonty skrev:Efter att man har lagt sin order, betalat 15K i avgift, laddat upp dokument för inbytesbil etc. Vad blir nästa steg, vänta tills någon ringer upp eller får man så småningom ett spårningsnummer där man kan följa förloppet?
/Henric![]()
Det var snabbt. Pratade precis med en säljare och han sa att LR AWD med 18" hjul är störst chans att få snabbt. Jag vill helst ha blå och den är vanlig sa han också. Han sa även att har man tur så finns det bil i Sverige eller i Amsterdam (men då ska man ha tur). Men trolig leveranstid just nu är 5-8 veckor. Men med stor sannolikhet innan juli.
/Henric
Jag pratade precis med Tesla och fick besked att bilen kommer någon gång under juni. Beställde en LR AWD i svart färg med 19" sport. Dock fick jag veta att det var möjligt att få den snabbare om man inte var tillgänglig under semestertider. Det är först när man får ett VIN-nummer kopplad till ordern som de närmare kunde beräkna leveransdatum.
Tesla Model 3 LR AWD
Om det är Solna du bor i så kan jag berätta att staden kommer att börja bygga ut 40 laddstolpar (80 uttag, 11 kW) hyfsat snart på gatumark. Kanske underlättar om du inte får tillgång till laddare hemma på ett tag, eller för någon annan Solnabo som läser här.HenricL skrev:Hej
Jag fick bil innan VIN. 14 dagar efter beställning. Hört om de som fått VIN och fortfarande väntar och har väntat i månader.drmonty skrev:Jag pratade precis med Tesla och fick besked att bilen kommer någon gång under juni. Beställde en LR AWD i svart färg med 19" sport. Dock fick jag veta att det var möjligt att få den snabbare om man inte var tillgänglig under semestertider. Det är först när man får ett VIN-nummer kopplad till ordern som de närmare kunde beräkna leveransdatum.
Knepigt.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Vad har du för konfigurering?Walker skrev:Jag fick bil innan VIN. 14 dagar efter beställning. Hört om de som fått VIN och fortfarande väntar och har väntat i månader.drmonty skrev:Jag pratade precis med Tesla och fick besked att bilen kommer någon gång under juni. Beställde en LR AWD i svart färg med 19" sport. Dock fick jag veta att det var möjligt att få den snabbare om man inte var tillgänglig under semestertider. Det är först när man får ett VIN-nummer kopplad till ordern som de närmare kunde beräkna leveransdatum.
Knepigt.
/Henric
LR Svart/svart 18” (fast det satt 19” på den när jag skulle hämta. Erbjöd mig att ta dem iställetHenricL skrev:Vad har du för konfigurering?Walker skrev:Jag fick bil innan VIN. 14 dagar efter beställning. Hört om de som fått VIN och fortfarande väntar och har väntat i månader.drmonty skrev:Jag pratade precis med Tesla och fick besked att bilen kommer någon gång under juni. Beställde en LR AWD i svart färg med 19" sport. Dock fick jag veta att det var möjligt att få den snabbare om man inte var tillgänglig under semestertider. Det är först när man får ett VIN-nummer kopplad till ordern som de närmare kunde beräkna leveransdatum.
Knepigt.
/Henric

eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Har haft en LR AWD i snart 2 månader utan hemmaladdning och det funkar hur bra som helst. Man lär sig hittar sina laddtillfällen lite här och var och även om man ibland måste betala för "dyr" CCS så är det fortfarande billigare än diesel/bensin.
Om bilen står några dagar hemma utan att du laddar eller kör något, försvinner några % då från batteriet, eller är det försumbart?M3apan skrev:Har haft en LR AWD i snart 2 månader utan hemmaladdning och det funkar hur bra som helst. Man lär sig hittar sina laddtillfällen lite här och var och även om man ibland måste betala för "dyr" CCS så är det fortfarande billigare än diesel/bensin.
/Henric
Skulle säga ca 2% om dagen, finns många faktorer som påverkar.HenricL skrev:Om bilen står några dagar hemma utan att du laddar eller kör något, försvinner några % då från batteriet, eller är det försumbart?M3apan skrev:Har haft en LR AWD i snart 2 månader utan hemmaladdning och det funkar hur bra som helst. Man lär sig hittar sina laddtillfällen lite här och var och även om man ibland måste betala för "dyr" CCS så är det fortfarande billigare än diesel/bensin.
/Henric
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver