Frågor inför köp av M3 Long range awd

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HenricL
Teslaägare

Re: Frågor inför köp av M3 Long range awd

Inlägg av HenricL »

Tittar på Trygg Hansa på försäkringar. Testade reg nummer både för LR AWD och M3 Performance för skojs skull och fick samma pris. Kan det verkligen stämma?
/Henric
Tesla model 3 LR+ AWD, FSD (HW3), midnight silver metallic, svart interiör, 18 tum hjul. Uttagen 2019-05-24. Såld 2022-08-09
Tesla Model 3 Performance, röd, vit interiör. Beställd 2022-04-04, Levererad 2022-08-31
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

HenricL skrev:
Tittar på Trygg Hansa på försäkringar. Testade reg nummer både för LR AWD och M3 Performance för skojs skull och fick samma pris. Kan det verkligen stämma?
/Henric
Min erfarenhet är att det varierar väldigt. Exakt samma konfig gav olika priser när jag kollade. De verkar skjuta från höften. Gäller alla bolag jag kollade. Värst var IF.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

HenricL skrev:
M3apan skrev:
Har haft en LR AWD i snart 2 månader utan hemmaladdning och det funkar hur bra som helst. Man lär sig hittar sina laddtillfällen lite här och var och även om man ibland måste betala för "dyr" CCS så är det fortfarande billigare än diesel/bensin.
Om bilen står några dagar hemma utan att du laddar eller kör något, försvinner några % då från batteriet, eller är det försumbart?
/Henric
Min drar max 15 watt, troligtvis mindre, när den gått ner i sleep. Så det blir ca 2 km per dygn vilket är 0,4%.
Kan ta någon halvtimme innan den går ner i sleep.
Ovan förutsätter att du ej väcker upp bilen via appen eller på annat sätt. När man väcker den drar den CA 250-300 watt innan den går ner i sleep igen.
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare

Inlägg av pefreli »

Tellus skrev:
HenricL skrev:
M3apan skrev:
Har haft en LR AWD i snart 2 månader utan hemmaladdning och det funkar hur bra som helst. Man lär sig hittar sina laddtillfällen lite här och var och även om man ibland måste betala för "dyr" CCS så är det fortfarande billigare än diesel/bensin.
Om bilen står några dagar hemma utan att du laddar eller kör något, försvinner några % då från batteriet, eller är det försumbart?
/Henric
Min drar max 15 watt, troligtvis mindre, när den gått ner i sleep. Så det blir ca 2 km per dygn vilket är 0,4%.
Kan ta någon halvtimme innan den går ner i sleep.
Ovan förutsätter att du ej väcker upp bilen via appen eller på annat sätt. När man väcker den drar den CA 250-300 watt innan den går ner i sleep igen.
2 km/dygn låter ju riktigt bra! :P
Vad innebär att väcka bilen? Räcker det med att starta upp appen?

Hur länge är den väckt innan den går ner i sleep igen?
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp
Användarvisningsbild
fredli74
Teslaägare

Inlägg av fredli74 »

pefreli skrev:
Vad innebär att väcka bilen? Räcker det med att starta upp appen?
Hur länge är den väckt innan den går ner i sleep igen?
Yes. I bästa fall så somnar bilen om på 10 minuter. Men det kan ta lite längre beroende på om den tycker att den behöver göra något. Var försiktig med tredjeparts appar som hämtar information från bilens API, varje gång den gör det så håller du bilen vaken i minst 10 minuter till.
Användarvisningsbild
HenricL
Teslaägare

Inlägg av HenricL »

Ja, då har man äntligen beställt en Tesla model 3 LR AWD (midnight silver metallic) :D
Tack till alla som svarade på mina frågor!
/Henric
Tesla model 3 LR+ AWD, FSD (HW3), midnight silver metallic, svart interiör, 18 tum hjul. Uttagen 2019-05-24. Såld 2022-08-09
Tesla Model 3 Performance, röd, vit interiör. Beställd 2022-04-04, Levererad 2022-08-31
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

HenricL skrev:
Ja, då har man äntligen beställt en Tesla model 3 LR AWD (midnight silver metallic) :D
Tack till alla som svarade på mina frågor!
/Henric
Grattis! ...bara den hemska väntan kvar.
Men den är värd att vänta på!!
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
drmonty

Inlägg av drmonty »

Har någon gjort ett Google Spreadsheet för att dokumentera när man gjorde beställningar av Model 3 och när man faktiskt fick den? Såg att det fanns i USA på följande länk:
Tesla Model 3 LR AWD
Skriv svar