SuC påverkan på batteriet
Moderator: Redaktion
SuC påverkan på batteriet
Vi har ju tidigare haft en diskussion i forumet där vi debatterade om hurvida frekvent SuC-besök ger en restriktion på laddningen. En del sa nej, andra (bl.a. jag) hävdade annorlunda.
Redan efter 2625 kW så börjar den begränsa, upp till 13125kW.
Med 40kW genomsnittlig SuC-laddning per tillfälle är det ju inte jättemånga (65 st) laddningstillfällen.
Redan efter 2625 kW så börjar den begränsa, upp till 13125kW.
Med 40kW genomsnittlig SuC-laddning per tillfälle är det ju inte jättemånga (65 st) laddningstillfällen.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: SuC påverkan på batteriet
Jag har en S75D från mars 2017.
Laddar till +95% på SuC.
Har laddat ca 16.700kWh.
Har kört +8000 mil.
Kan nu inte ladda över 82kWh.
Kör 2019.12.1.1
Laddar till +95% på SuC.
Har laddat ca 16.700kWh.
Har kört +8000 mil.
Kan nu inte ladda över 82kWh.
Kör 2019.12.1.1
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- OfarligTesla
- Teslaägare
Frågan är ju varför ett 100 pack inte skulle vara påverkat men ett 75 är det då det är samma förutom fler celler.
65 SuC-stopp är väldigt många. Har laddat min 100D två ggr på SuC på 2000 mil. Lär väl bli lite mer i sommar men 65 kommer jag aldrig upp i på 3 år.
Gissar att jag laddat 250-300 gånger på SuC.Verdi skrev:65 SuC-stopp är väldigt många. Har laddat min 100D två ggr på SuC på 2000 mil. Lär väl bli lite mer i sommar men 65 kommer jag aldrig upp i på 3 år.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Samtidigt, med en snittförbrukning på 2kW/mil så är det bara 1300 mils laddning.Verdi skrev:65 SuC-stopp är väldigt många. Har laddat min 100D två ggr på SuC på 2000 mil. Lär väl bli lite mer i sommar men 65 kommer jag aldrig upp i på 3 år.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
- OfarligTesla
- Teslaägare
Fast att den börjar begränsa säger ju inte så mycket heller, om det var drastiskt skulle vi haft massvis med skriverier om det redan och detta hade inte varit en nyhet. Sen är ju 1300 mils SuC rätt rejält för de allra flesta också då de flesta laddar mestadels hemma.Jeppe_E skrev:Samtidigt, med en snittförbrukning på 2kW/mil så är det bara 1300 mils laddning.Verdi skrev:65 SuC-stopp är väldigt många. Har laddat min 100D två ggr på SuC på 2000 mil. Lär väl bli lite mer i sommar men 65 kommer jag aldrig upp i på 3 år.
Jag tror att 90 batteriet är påverkad av detta och kanske även 75 batt med samma kemi
Jag vill minnas att 75 kom samtidigt som 90 först gömdes den som strypt och såldes som 70.
Min original 70 har samma kemi som 85 och jag har inte hört talas om nån med reducerad hastighet på dessa men dem har en helt annan laddkurva som toppar från 0-25ish % innan effekten börjar avta
Min laddar tex enbart runt 50kW vid 70% men 116 under 10%
Jag vill minnas att 75 kom samtidigt som 90 först gömdes den som strypt och såldes som 70.
Min original 70 har samma kemi som 85 och jag har inte hört talas om nån med reducerad hastighet på dessa men dem har en helt annan laddkurva som toppar från 0-25ish % innan effekten börjar avta
Min laddar tex enbart runt 50kW vid 70% men 116 under 10%
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Enligt video var det just bara 75 och 90 batterierna som påverkades av detta, inga andra hade denna begränsningen enligt vad som framkommit hittills.
Model Y LR.
Model S70D
- OfarligTesla
- Teslaägare
Fast frågan är varför det skulle vara så? 75an är väl identiskt med 100 fast färre celler? I så fall borde båda påverkas men det senare vid en högre nivå.frippe skrev:Enligt video var det just bara 75 och 90 batterierna som påverkades av detta, inga andra hade denna begränsningen enligt vad som framkommit hittills.
Jag kan dock tänka mig att de 75 med äldre kemi som fanns parallellt med 90 påverkas, eller så påverkas 100 med.
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
Mitt gamla 85-pack med fri laddning börjar kännas som något att hålla kvar vid ett tag
Model S Standard Range Raven
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Du skrev precis det jag tänkte.jeppe_sthlm skrev:Mitt gamla 85-pack med fri laddning börjar kännas som något att hålla kvar vid ett tag

Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Det är inte så att just 75 batteriet funnits i två olika varianter? Kom först som en variant av 90 batteriet och sedan gick över till en variant av 100 batteriet. Det skulle förklara varför just 90 och 75 drabbas. De nya 75 som är en variant av 100 har kanske inte hunnit lika långt och därmed inte kunnat se om de får begränsning eller inte.OfarligTesla skrev:Fast frågan är varför det skulle vara så? 75an är väl identiskt med 100 fast färre celler? I så fall borde båda påverkas men det senare vid en högre nivå.frippe skrev:Enligt video var det just bara 75 och 90 batterierna som påverkades av detta, inga andra hade denna begränsningen enligt vad som framkommit hittills.
Jag kan dock tänka mig att de 75 med äldre kemi som fanns parallellt med 90 påverkas, eller så påverkas 100 med.
Men är bara en teori från min sida.
Model Y LR.
Model S70D
- OfarligTesla
- Teslaägare
Ja precis, men antingen drabbas ju då bara gamla 75or eller så drabbas även nya men då lär 100 också drabbas.frippe skrev:Det är inte så att just 75 batteriet funnits i två olika varianter? Kom först som en variant av 90 batteriet och sedan gick över till en variant av 100 batteriet. Det skulle förklara varför just 90 och 75 drabbas. De nya 75 som är en variant av 100 har kanske inte hunnit lika långt och därmed inte kunnat se om de får begränsning eller inte.OfarligTesla skrev:Fast frågan är varför det skulle vara så? 75an är väl identiskt med 100 fast färre celler? I så fall borde båda påverkas men det senare vid en högre nivå.frippe skrev:Enligt video var det just bara 75 och 90 batterierna som påverkades av detta, inga andra hade denna begränsningen enligt vad som framkommit hittills.
Men är bara en teori från min sida.
Oavsett inget problem för de flesta men skulle vara intressant att veta om det gäller alla eller ej.
EDIT: Har läst en del kommentarer på Björns video nu och det verkar som det finns rapporter där om individer med 100 pack som över tid haft mer och mer begränsad laddhastighet, detsamma gällde även model 3 för övrigt. De personerna verkade dock ladda mestadels på SuC.
EDIT2: Verkar komma rapporter från folk med 85 packen också, men att där handlar det om att laddhastigheten börjar avta tidigare och kraftfullare än förut. Rent generellt är det ju svårt att dra några slutsatser endast baserat på enskilda individers upplevelser men det verkar som att alla batterier har denna begränsning men lite olika tidpunkter för där det sker. Gissningsvis är 90 packen och de 75 pack som byggdes samtidigt de värsta eftersom de fått så många rapporter.
Såg videon igår och det stämmer väl överens med mitt 75-pack från 2016.
När bilen var ny kunde jag vara uppe och nafsa på 100 kW. Nu efter dryga 8000 mil och ca 5-6000 SuC mil kommer jag upp i max 87 kW runt 40-50% SoC men större delen av laddtiden ligger jag på 80 kW tills det börjar plana ut vid högre SoC.
Jag har software 2019.12.1.1
Ingen jättegrej men lite tråkigt är det såklart. Tesla verkar ju ha designat det så här för att skydda batteriet från större degradering.
När bilen var ny kunde jag vara uppe och nafsa på 100 kW. Nu efter dryga 8000 mil och ca 5-6000 SuC mil kommer jag upp i max 87 kW runt 40-50% SoC men större delen av laddtiden ligger jag på 80 kW tills det börjar plana ut vid högre SoC.
Jag har software 2019.12.1.1
Ingen jättegrej men lite tråkigt är det såklart. Tesla verkar ju ha designat det så här för att skydda batteriet från större degradering.
Egenföretagare med innehav av:
Model Y - Long Range, Vit - Årsmodell 2024
Model Y - Long Range, Vit - Årsmodell 2024
Oh det här är riktigt dåliga nyheter för en som mig som laddar uteslutande på DC-laddare..
Kanske är att föredra framför ett kraftigt degraderat batteri?
Tesla Model Y 2022 Deep Blue LR 20" Dragkrok Cineastknapp
- OfarligTesla
- Teslaägare
Hade varit riktigt intressant att få veta specifika punkter för specifika batteripaket. De flesta finns ju i flera revisioner också och jag antar att det är en skillnad mellan dessa. Nu har vi ju iaf fått siffror på vad ett 75 pack från 2016 har för nivåer för begränsning, men hur ser det ut med de nyare 75 packen och 100 packen som säljs idag? Och Model 3 packen såklart.
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
Någon här som fått sänkt hastighet på ett 85 pack? Borde ju finnas ett ansenligt underlag av sådana som snabbladdat stora mängder i det här forumet. Mitt kommer fortfarande upp i 117-118kW. Knappt 8000 mil, men jag har inte hela historiken på snabbladdningscykler då jag köpte den begagnad
- OfarligTesla
- Teslaägare
Hittade iaf någon i Youtubekommentarerna på Björns video som hävdade att de nådde samma max men att den drog ner snabbare och vid 50-70% låg den markant under vad den tidigare gjorde så själva laddtiden var längre. Tror det var någon på TeslaMotorsClub som sa samma sak.jeppe_sthlm skrev:Någon här som fått sänkt hastighet på ett 85 pack? Borde ju finnas ett ansenligt underlag av sådana som snabbladdat stora mängder i det här forumet. Mitt kommer fortfarande upp i 117-118kW. Knappt 8000 mil, men jag har inte hela historiken på snabbladdningscykler då jag köpte den begagnad
Min S85D-15 som har gått 16.200 mil med ganska många långresor med SuC-laddning laddar fortfarande med ca 117kW.
Tesla Model S 85D byggd juni 2015 | Midnight Silver Metallic | 19" fälgar | Svart skinnklädsel | Next Gen-säten | Teknikpaket med AP1 | Panoramatak | Luftfjädring | Köldpaket | Säkerhetspaket |
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
Så skulle det ju kunna vara! Iofs ett mindre problem om den börjar snabbt och dalar - då kan man ju hålla sig till drygt 50% och sedan åk till nästa. Statistiken i ABRP borde säga något om hur kurvorna ser ut. Skulle vara intressant om man kunde få in datum då datat är registreratOfarligTesla skrev:Hittade iaf någon i Youtubekommentarerna på Björns video som hävdade att de nådde samma max men att den drog ner snabbare och vid 50-70% låg den markant under vad den tidigare gjorde så själva laddtiden var längre. Tror det var någon på TeslaMotorsClub som sa samma sak.
Min 85:a har nyligen passerat 12500 mil och jag kommer fortfarande upp i 120 kW ganska ofta (under 20% och uppvärmt batteri). Nu är jag förvisso ägare nummer två på denna bil och vet inte hur föregående ägare laddade, men jag har hittills laddat ungefär 1000 kWh på SuC sedan jag köpte bilen i slutet på februari i år så det borde ju totalt sett vara åtskilliga tusen kWh DC-laddade.jeppe_sthlm skrev:Någon här som fått sänkt hastighet på ett 85 pack? Borde ju finnas ett ansenligt underlag av sådana som snabbladdat stora mängder i det här forumet. Mitt kommer fortfarande upp i 117-118kW. Knappt 8000 mil, men jag har inte hela historiken på snabbladdningscykler då jag köpte den begagnad
2024 Model 3 RWD Highland med dragkrok
2017 Model X 60D med dragkrok
2020 Model 3 LR med dragkrok
2014 Model S 85 AP1 med MCU2
10kWp solpaneler med Fronius växelriktare
10kWp solpaneler med Fronius växelriktare
- OfarligTesla
- Teslaägare
Är ju dock en ganska stor skillnad, det är ju inte toppen som är viktig utan hur mycket du över en viss tid får i och då är det främst hur mycket den avtar som spelar in. Hittade kommentaren nu och det han sa var att den började gå ner tidigare och vid 50% laddade han nu med 55 kW istället för de 75 kW han fick tidigare.jeppe_sthlm skrev:Så skulle det ju kunna vara! Iofs ett mindre problem om den börjar snabbt och dalar - då kan man ju hålla sig till drygt 50% och sedan åk till nästa. Statistiken i ABRP borde säga något om hur kurvorna ser ut. Skulle vara intressant om man kunde få in datum då datat är registreratOfarligTesla skrev:Hittade iaf någon i Youtubekommentarerna på Björns video som hävdade att de nådde samma max men att den drog ner snabbare och vid 50-70% låg den markant under vad den tidigare gjorde så själva laddtiden var längre. Tror det var någon på TeslaMotorsClub som sa samma sak.
- NEO
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Hade full effekt på en S85a med 18000mil, 80% SuC.jeppe_sthlm skrev:Någon här som fått sänkt hastighet på ett 85 pack? Borde ju finnas ett ansenligt underlag av sådana som snabbladdat stora mängder i det här forumet. Mitt kommer fortfarande upp i 117-118kW. Knappt 8000 mil, men jag har inte hela historiken på snabbladdningscykler då jag köpte den begagnad
Min nuvarande har gått 10500 men fick ett remanufactured 85kWh batteri förra året, har bara laddat enstaka gånger på Suc.
Tillbaka till topic så känns det definitivt som en game changer när man ska byta bil, 75 och 90 pack måste man isåfall åka och provladda på SuC innan det blir affär. 82kW i laddhastighet är inget jag någonsin kommer acceptera tyvärr.