Idag var en speciell dag i Norrland

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jonas H
Teslaägare
Kontakt:

Idag var en speciell dag i Norrland

Inlägg av Jonas H »

Första inlägget efter att ha smugit runt här lääänge utan att vara medlem :)

Är helt såld på Tesla och sjukligt intresserad utan att jag ens sett en bil på riktigt tills idag. Läser ALLT jag kan komma över, drömmer Tesla och pratar Tesla hemma så min fru snart vill kräkas på mig :) Bor i Umeå och där är det inte någon överrepresenterad modell. Närmsta supercharger är 26 mil bort i Sundsvall vilket väl kanske är en anledning. Jag kör 4-6000 mil per år så än så länge tror jag att jag får dras med min diesel tills laddststioner blir vanligare här uppe. Min plan är att leasa en Tesla på mitt egna AB inom det närmsta året.

Var påväg hem från jobbet idag när jag plötsligt för första gången får se en röd Tesla (precis den färg jag vill ha) parkerad utanför en butik. Fick tvär vända och köra tillbaka till parkeringen. Satt 25 minuter utanför butiken och väntade på att ägaren skulle komma ut. Snacka om att känna sig som en stalker :D Fick tillslut ringa hem och meddela att "det kört ihop sig lite" och att jag inte skulle hinna hem till middagen :) sjukt? Ja jag vet... Men vad gör man inte för att få tala med en Tesla ägare. Tillslut gav jag upp på att ägaren skulle komma ut, så jag gick in i butiken istället och frågade mig fram tills jag fick tag på en mycket trevlig herre som visade sig vara den lyckliga ägaren. Han tog sig gott om tid att visa bilen och nu är jag än mer övertygad om att detta är bilen jag skall ha! Så otroligt läcker och även praktisk. Har två pojkar på 3 och 6 år samt en till som är beräknad om en månad så extra sätet känns som ett givet val.

Känner mig nu övertygad efter dagens samtal om att denna bil även kan fungera i Norrland med -30 grader, snö, 3 barn och mycket långresa i jobbet. Inväntar några till supercharger först bara :)
solid svart 90D med panorama och bakåtvända säten (levererad 8/12 2016) SÅLD
Obsidian Black X75D, 5-sits,Ultra White klädsel, Premiumpaket, köldpaket, dragpaket (levererad 31/7 2017)

Värvningskod:http://---
Användarvisningsbild
VENOM
Teslaägare

Re: Idag var en speciell dag i Norrland

Inlägg av VENOM »

Roligt att läsa din hängivelse till denna underbara bil. Vill bara tillägga att jag har 3 barn (12,10,6) samt hund och det fungerar alldeles utmärkt utan extra soffan bak...

Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
jtesla
Teslaägare

Inlägg av jtesla »

Fick du åka med också? Jag har en planerad resa till Umeå och kanske kan vi åka en sväng med frugan.
Superchargern kommer förhoppningsvis snart till Umeå.

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Daoops

Inlägg av Daoops »

Jonas H skrev:
Första inlägget efter att ha smugit runt här lääänge utan att vara medlem :)

Är helt såld på Tesla och sjukligt intresserad utan att jag ens sett en bil på riktigt tills idag. Läser ALLT jag kan komma över, drömmer Tesla och pratar Tesla hemma så min fru snart vill kräkas på mig :) Bor i Umeå och där är det inte någon överrepresenterad modell. Närmsta supercharger är 26 mil bort i Sundsvall vilket väl kanske är en anledning. Jag kör 4-6000 mil per år så än så länge tror jag att jag får dras med min diesel tills laddststioner blir vanligare här uppe. Min plan är att leasa en Tesla på mitt egna AB inom det närmsta året.

Var påväg hem från jobbet idag när jag plötsligt för första gången får se en röd Tesla (precis den färg jag vill ha) parkerad utanför en butik. Fick tvär vända och köra tillbaka till parkeringen. Satt 25 minuter utanför butiken och väntade på att ägaren skulle komma ut. Snacka om att känna sig som en stalker :D Fick tillslut ringa hem och meddela att "det kört ihop sig lite" och att jag inte skulle hinna hem till middagen :) sjukt? Ja jag vet... Men vad gör man inte för att få tala med en Tesla ägare. Tillslut gav jag upp på att ägaren skulle komma ut, så jag gick in i butiken istället och frågade mig fram tills jag fick tag på en mycket trevlig herre som visade sig vara den lyckliga ägaren. Han tog sig gott om tid att visa bilen och nu är jag än mer övertygad om att detta är bilen jag skall ha! Så otroligt läcker och även praktisk. Har två pojkar på 3 och 6 år samt en till som är beräknad om en månad så extra sätet känns som ett givet val.

Känner mig nu övertygad efter dagens samtal om att denna bil även kan fungera i Norrland med -30 grader, snö, 3 barn och mycket långresa i jobbet. Inväntar några till supercharger först bara :)
Haha känner igen mig mycket väl för några år sedan när jag bodde i Chicago och såg min första Model S live på I-90. Hängde på den och sket, till resten av passagerarna i bilens förtvivlan, helt i våran avfart. Vi skulle till något fånigt tournespel med riddare och skit som jag inte kommer ihåg så mycket av. Men jag kommer alltid att minnas att det var lite norr om Kostner avenue det hände. Jag tror du är i gott sällskap här, välkommen och må superchargarna rädda dig från stinkade fossila framfärdsmedel :)
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Inlägg av Franz »

Välkommen Jonas H!

Du har säkert redan koll men det är på gång en Supercharger i år i vad som ser ut att vara i/runt Nordmaling. Under nästa år verkar det vara Skellefteå, Töre och Gällivare. Längs hela västkusten i Finland är ju på väg också.

Annars känner jag igen det där med allt snack hemma och hur ens bättre hälft får stå ut med besattheten. Efter några månaders ägande är min fru minst lika övertygad och brukar nämna att det inte finns en chans att vi går tillbaka till ett icke el-drivet fordon.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Jonas H
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Jonas H »

jtesla skrev:
Fick du åka med också? Jag har en planerad resa till Umeå och kanske kan vi åka en sväng med frugan.

Fick tyvärr inte åka med då tiden var knapp.

Hade ju huggit av mig högra armen för att få åka med så skulle det gå att lösa så skulle jag ju bli överlycklig :D
Obsidian Black X75D, 5-sits,Ultra White klädsel, Premiumpaket, köldpaket, dragpaket (levererad 31/7 2017)

Användarvisningsbild
Jonas H
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Jonas H »

VENOM skrev:
Roligt att läsa din hängivelse till denna underbara bil. Vill bara tillägga att jag har 3 barn (12,10,6) samt hund och det fungerar alldeles utmärkt utan extra soffan bak...

Tror också att det skulle funka alldeles utmärkt med det breda baksätet med tre barn. Det är mer det att jag ser fördelen med att kunna ta med föräldrar/svärföräldrar etc även om vi är hela familjen i bilen.

Frågan är ju om en snart 7 år grabb som är lång (cirka 135 cm) sitter bekvämt där bak eller är det bara för riktigt små barn? Har inte hittat mycket info om detta säte när jag sökt i forumet.

Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Jonas H skrev:
VENOM skrev:

Tror också att det skulle funka alldeles utmärkt med det breda baksätet med tre barn. Det är mer det att jag ser fördelen med att kunna ta med föräldrar/svärföräldrar etc även om vi är hela familjen i bilen.

Frågan är ju om en snart 7 år grabb som är lång (cirka 135 cm) sitter bekvämt där bak eller är det bara för riktigt små barn? Har inte hittat mycket info om detta säte när jag sökt i forumet.
Enligt manualen är det 3-12 år som gäller, men de skriver också gränserna 15-36 kg och 98-135 cm. Så det kan nog bli trångt för honom inom kort.

Jag har bsetällt de bakvända stolarna även fast vi bara är fyra i familjen, men mina barn är ju mindre. Det största argumentet är just att faktiskt ha ett användbart baksäte igen och kunna ta med passagerare.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Jonas H
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Jonas H »

OK! Tack för infon om sätet.

Väntar på pris just nu via Mabi i Umeå att långtidshyra en Tesla i 12 månader. Blir spännande att se den kalkylen. Jag har hunnit slita ut drygt 10 leasingbilar i bolaget under årens lopp och är inte alltid säker på att leasing är det bästa alternativet om man kör mycket. Jag kör mindre nu, men som mest låg jag på 7000 mil om året och då hinner det bli en hel del underhåll och reparationer på 36 månader.

Det senaste jag långtidshyrde som exempel: VW Multivan 180 HK dsg 4-motion. Nästan fullmatad med ett inköpspris på cirka 830 000 kr. Hyran på denna bil blev 11 700 kr / månad exklusive moms. Ingen kontantinsats. Då ingick service, däckskifte, skatt, försäkring samt 4200 mil per år i körsträcka. Lämnade tillbaka bilen efter 1 år utan att fundera på restvärde. Då har dessa Multivan sjukt bra andrahandsvärden, men det har ju å andra sidan även Tesla :)

Han på Mabi var i alla fall eld och lågor över att få ha en Tesla i sin bilflotta så vi får väl se

Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare

Inlägg av kangru »

Om du tar en leasing på 3 år med det garanterade restvärdet på 50% så kommer du undan med en väldigt hanterbar månadskostnad. Är du rädd att slita ut bilen på 3år eller är det något annat som gör att du vill byta så ofta?
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Det var ett fenomenalt bra pris på den där vanen. Om inte Mabi ställer upp kan du ju alltid höra med Sixt, de kör redan med långtidshyror på Tesla.
kangru skrev:
Om du tar en leasing på 3 år med det garanterade restvärdet på 50% så kommer du undan med en väldigt hanterbar månadskostnad. Är du rädd att slita ut bilen på 3år eller är det något annat som gör att du vill byta så ofta?
Som han skrev kör han ju väldigt långa sträckor. I det läget är inte restvärdesgarantin värd lika mycket, eftersom det kommer bli väldigt många övermil. Kör han 4000 mil om året blir det 72 000 kr i avdrag vilket väl är överkomligt, men kör han 7000 mil om året så är avdraget 216 000 kr
Användarvisningsbild
Jonas H
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Jonas H »

Nu har jag fått pris. S70D med 7 säten och köldpaket. Cirka 10 800 kr ex moms per månad baserat på minst 300 mil i månaden. Han skulle återkomma om körsträcka då förhandlingarna med Tesla inte var helt klar. Hyran baseras dock på 36 månader vilket är längre än jag tänkt.

Användarvisningsbild
Jonas H
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Jonas H »

Har kikat lite mer på månadskostnaden. Är inte 10 800 kr med 3600 mil om året och 0 kr kontant ganska bra?

Sixt skall på sin hemsida ha cirka 1000 kr mer per månad med 2000 mil per år samt utan extra sätet

Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Jo, jag tycker det låter som ett fantastiskt bra pris. Se upp bara så det inte baserar sig på bilens pris före senaste prishöjningen, annars kan det bli en överraskning.
joyhan

Inlägg av joyhan »

Jag träffade på den där teslan i våras som du nämnde. Jag var och åkte en elbil, Nissan Leaf som kördes av Håkan Joelsson. Så fick vi syn på bilen och även en pratstund. Håkan Joelsson fick en åktur. Jag missade den eftersom jag sprungit iväg med min hund. Kul att det snart är minst två Tesla i Umeå :)
Ägaren hade beställt en Tesla S och hörde om att det kommit med dubbla motorer. Han lyckades ändra beställningen som tur var. Jag tror att ägaren heter Håkan.
Tråkigt nog kan jag inte ladda upp en bild på bilen eftersom den är på 6,7 MB
Användarvisningsbild
Jonas H
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Jonas H »

joyhan skrev:
Jag träffade på den där teslan i våras som du nämnde. Jag var och åkte en elbil, Nissan Leaf som kördes av Håkan Joelsson. Så fick vi syn på bilen och även en pratstund. Håkan Joelsson fick en åktur. Jag missade den eftersom jag sprungit iväg med min hund. Kul att det snart är minst två Tesla i Umeå :)
Ägaren hade beställt en Tesla S och hörde om att det kommit med dubbla motorer. Han lyckades ändra beställningen som tur var. Jag tror att ägaren heter Håkan.
Tråkigt nog kan jag inte ladda upp en bild på bilen eftersom den är på 6,7 MB

Det skall finnas två röda i Umeå. Denna var en S85 2014 med bakhjulsdrift.

Användarvisningsbild
jtesla
Teslaägare

Inlägg av jtesla »

Jonas H skrev:
jtesla skrev:

Fick tyvärr inte åka med då tiden var knapp.

Hade ju huggit av mig högra armen för att få åka med så skulle det gå att lösa så skulle jag ju bli överlycklig :D
Jag är i Umeå så om du läser det här skicka DM så kan vi se om vi får ihop något.

Användarvisningsbild
Jonas H
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Jonas H »

Superintressant jtesla om du vill ställa upp på det :)

Har försökt skicka meddelande, men det verkar krångla att få iväg, så vet inte om du sett det?

Jag är tillgänglig hela helgen.

Mvh
Jonas

070-622 14 02

Skriv svar