Tesla Taxi

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
OlofR
Teslaägare

Tesla Taxi

Inlägg av OlofR »

Pratade med föraren till Tesla Taxin idag. Han sa att han kört 3600 mil och att han älskade bilen. Inga problem med laddning och dessutom kommer han först i taxikön vid Arlanda. Två förare turas om att köra så bilen går i princip dygnet runt. Next generation säten gör att man sitter skönt en hel dag. De har beställt tre stycken S85 till.

Finns du med på forumet vore det kul om du vill skriva om dina erfarenheter med Tesla som taxi.
2015 P85D svart, 21 tums fälg silver, ljusbrun läder
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Re: Tesla Taxi

Inlägg av Pontus »

Såg att Taxi Sthlm och en svart stod vid Infra City idag, var det ni?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
OlofR
Teslaägare

Inlägg av OlofR »

Ja det var det. Det var en tredje svart Tesla från Norge där en kort stund också.
2015 P85D svart, 21 tums fälg silver, ljusbrun läder
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Hur många Tesla taxi finns det i Stockholm idag? Blir det typ 20 st snart så kan det ju starkt påverka tillgängligheten vid SC kan jag tänka mig. Kan ju vara en nackdel både för taxibilarna och oss andra. Tar man någon hänsyn till att det finns många bilar i ett område som laddar väldigt frekvent på SC när man planerar ny SC?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Tycker det är extremt fel att taxi laddar hela tiden, idén med SC är ju att den ska användas vid långresor. Men ok är laddställena dimensionerade efter antalet Taxi de har sålt i området så kanske det funkar? Om inte så bord taxi få egna laddare inom avspärrat område så attde inte är ivägsändare för andra, kanske?
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Tesla borde fixa ett eget "program" för taxibilar där de istället för superladdare inkluderat 10st 22kW destinationsladdare och en DC-laddare på taxicentralen per 10 taxibilar. Samtidigt får de inte tillgång till superladdarna.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Med tanke på att Tesla vill satsa på att taxibolag ska köpa, så kan dom inte neka access till Supercharger. Däremot om ett bolag köper tillräckligt många så kanske Tesla kan bygga en egen SC inne på taxidepån eller liknande. För att ha en fungerande taxirörelse, så måste man ju ha möjlighet att ladda snabbt.
MaLund13

Inlägg av MaLund13 »

Taxibolagen kan ju köpa Fastchargers för snabbladdning av deras bilar. Som t.ex. Schiphol-taxibolagen har gjort. http://teslaclubsweden.se/fastchargern-i-karlskrona/
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Aa tesla borde erbjuda en gratis fastcharger per 5-10 bilar eller nåt sånt.
Användarvisningsbild
Kenth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kenth4336

Inlägg av Kenth »

MaLund13 skrev:
Taxibolagen kan ju köpa Fastchargers för snabbladdning av deras bilar. Som t.ex. Schiphol-taxibolagen har gjort. http://teslaclubsweden.se/fastchargern-i-karlskrona/
Jag var vid Teslas Supercharger i Amsterdam vid 3 tillfällen i Juli, och varje gång var det minst 6 Schiphol-taxibilar som stod och laddade där.
Första gången var alla 8 laddplatserna upptagna, men jag behövde bara vänta ca 5 minuter innan det blev min tur. De andra 2 gångerna fick jag den sista lediga platsen.
Så fastän de då har egna snabbladdare så kan de fortfarande bli ett problem för oss övriga som är på resande fot.
Nu tror jag iof. att de har 150 taxibilar om jag minns rätt, men om/när det blir många Tesla-taxibilar på en och samma plats, t.ex. Stockholm, så kan det bli ett problem.
Samma sak om Tesla gör sina laddare tillgängliga för fler bilmärken, vilket ju annars är bra.
Model S P85 14 , Silvermetallic
Model S 100D 18 , Pärlvit
Model S LR Raven-19[/b] , Pärlvit
Model S Plaid -23 , Svart
Model 3 LR 19 , Svart
Model 3 LR 21 , Pärlvit

Model Y Performance 23 , Pärlvit
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Grundproblemet är ju när SC ligger inne i en storstad (eller väldigt nära) då används den till vardagsladdning. Hade det sett ut som det gör i Göteborg överallt så hade det inte varit något problem med Taxibilar. Ingen åker till Uddevalla eller Falkenberg för att fylla upp sin Taxi och systemet fungerar.
I UK har tydligen Tesla fått problem med att sätta upp SC ut med vägarnas rastställen/bensinstationer och istället fått placera dem vid Hotel och annat inne i städer. Vi får se hur det funkar i längden.

"Problemet" med Taxibilar kan öka rätt rejält med Model X sopborste vara en bättre taxi än Model S. Vi får se om den kommer med några begränsningar.
Basunen

Inlägg av Basunen »

Kenth skrev:
MaLund13 skrev:
Jag var vid Teslas Supercharger i Amsterdam vid 3 tillfällen i Juli, och varje gång var det minst 6 Schiphol-taxibilar som stod och laddade där.
Första gången var alla 8 laddplatserna upptagna, men jag behövde bara vänta ca 5 minuter innan det blev min tur. De andra 2 gångerna fick jag den sista lediga platsen.
Så fastän de då har egna snabbladdare så kan de fortfarande bli ett problem för oss övriga som är på resande fot.
Nu tror jag iof. att de har 150 taxibilar om jag minns rätt, men om/när det blir många Tesla-taxibilar på en och samma plats, t.ex. Stockholm, så kan det bli ett problem.
Samma sak om Tesla gör sina laddare tillgängliga för fler bilmärken, vilket ju annars är bra.
Så de ska bara anpassa SuperChargers efter försäljningen. Kan ju bli lite eftersläpning när man säljer 150 bilar på ett bräde i en stad. Det är nog en av utmaningarna för Tesla. Att få SuperCharger nätverket att vara lagom dimensionerat.
Moped Express Radexi 1956, fossil
Nimbus 21 DC, akrylat bensin
6,2 kWp solenergi
Användarvisningsbild
Jorma
Teslaägare

Inlägg av Jorma »

Jag åkte med en Volvo taxi i Helsingfors idag från flygplatsen till centrum. Taxichauffören sa när jag frågade om han visste något om Tesla att det finns ingen i Helsingfors ännu, men det finns 4 Tesla taxibilar på 3 ställen i Finland idag. Han var också intresserad av Tesla, men som han sa det finns idag ingen bra laddplats i Helsinki och den är dyr, men det kör man nog in ganska snart med 5000 mil per år som hans bil gick.
Användarvisningsbild
Elektrokungen
Teslaägare

Inlägg av Elektrokungen »

Jorma skrev:
Jag åkte med en Volvo taxi i Helsingfors idag från flygplatsen till centrum. Taxichauffören sa när jag frågade om han visste något om Tesla att det finns ingen i Helsingfors ännu, men det finns 4 Tesla taxibilar på 3 ställen i Finland idag. Han var också intresserad av Tesla, men som han sa det finns idag ingen bra laddplats i Helsinki och den är dyr, men det kör man nog in ganska snart med 5000 mil per år som hans bil gick.
Jag såg en Tesla-Taxi i Tammerfors för ett par veckor sedan.
Ultra Red Tesla S LR Beställd 2020-12-17 Levererad 2023-05-24
Midnight Silver Model Y Lev. 2021-08-27
Blå Hyundai Ioniq Lev. 2020-11-24 SÅLD
Röd Tesla S100D Lev. 2018-08-07 SÅLD
S85, Titanium Metallic, Panoramatak, 7-sits. Lev. 2015-07-29. SÅLD
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Vad det gäller taxibilar och SC så pratade jag med en kille från NL. Han sa att SC vid flygplatsen var helt övertagen av taxibilarna. När "tankningen" börjar bli klar då ringer de till en kompis och talar om att om 10 min är min plats ledig så att det alltid står taxibilar där och laddar. Lite trist men som sagt dom är ju Teslakunder också. Men börjar det närma sig 20-30 taxibilar i Stockholm ligger nog SC vid Infra city illa till. 30 bilar som ska ladda 1 tim/bil varje dag och 10 timmar på dygnet går nog bort, då blir det 2 bilar som står där jämt i genomsnitt och stundtals säkert fler.
Hur många bilar behövs det i ett område för att Tesla ska bygga fler laddstationer?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Fast är inte den vid flygplatsen en fastcharger som ägs av taxibolaget? Det finns ingen SC Schiphol, bara en vid servicecentret i Amsterdam, så det torde vara helt i sin ordning att taxibolaget ser till att använda sin egen laddare. Den är väl inte ens öppen för allmänheten?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare

Inlägg av Niclas »

Nu har Uppsala Taxi köpt in en P85+. De kommer att köpa in fler Tesla också. Enl deras förare laddar de på egen chademo.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Det borde ju också vara så att taxi och liknade trafik skulle ha egna laddare annars brakar systemet lätt ihop. Kanske kommer Tesla införa en begränsning så att du inte kan ladda varje dag på en SC i ditt närområde tex? Men det ligger nog ett bra tag in i framtiden, nu vill de väl ha så många taxi de kan få.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Jag vet inte varför många är då negativt inställda till teslor som taxi. De syns massor och är otroligt bra reklam.
Senast redigerad av apkungen, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Niclas skrev:
Nu har Uppsala Taxi köpt in en P85+. De kommer att köpa in fler Tesla också. Enl deras förare laddar de på egen chademo.
Har de köpt en begagnad bil? Eller kommer det en speciell taxiversion av P85+? Större bagage i frunken!
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare

Inlägg av Niclas »

Möjligen är det en S85. Föraren verkade inte ha 100% koll...
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Eller en 85D
uppsalataxi.se skrev:
Tesla Model S är en tvåmotorig elbil med fyrhjulsdrift. Den är mycket tekniskt avancerad och har hög prestanda och säkerhet.
Blänkare Uppsala Taxis hemsida
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

bylund skrev:
Fast är inte den vid flygplatsen en fastcharger som ägs av taxibolaget? Det finns ingen SC Schiphol, bara en vid servicecentret i Amsterdam, så det torde vara helt i sin ordning att taxibolaget ser till att använda sin egen laddare. Den är väl inte ens öppen för allmänheten?
Vet inte själv exakt vilken SC han syftade på men han sa att trots att taxibolaget har en egen SC på flygplatsen så är denna överfull. Men som sagt vet jag inte vilken han syftade på.
För övrigt tycker jag också att det är jättebra med Teslor som taxi, den enda oron är ju att Tesla inte sätter upp fler uttag i samma takt som belastningen på SC'n ökar och man den dagen man ska åka långt och fylla innan färd får vänta längre än önskat. Själv bor jag så nära så att det kommer nog aldrig bli ett problem men det kan ju bli ett lite dåligt rykte som påverkar nya köpare negativt.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Jag tycker tesla taxi är super ä bra!!!

*Syns massor och är otroligt bra reklam.
*De åker mycket och får verkligen folk att ändra sina uppfattningar om elbilar.
*Det minskar massor på miljön.
*Om scarna blir fulla så e d bara bra.
*Blir det fullt ofta då kommer tesla definitivt köpa nya.

D jag irriterar mig på e de som köper världens bästa bil o knappt kör dem. Träffade en kille här i Stockholm som aldrig ens sc,at..
Skriv svar