Fastchargern i Karlskrona

Karlskrona

I går dök det sensationellt upp några Tesla laddstolpar i Karlskrona, i närheten av tågstationen, adress Landbron 1.

Laddstationen ser ut som en Supercharger men är egentligen inte det. Effekten är på ”endast” 60 kW – att jämföras med riktiga Superchargers 135 kW. Därför heter laddaren Fastcharger i stället för Supercharger. Den lägre effekten medför att laddtiderna kan bli något längre – i alla fall så länge bilens batterier är mindre än hälften laddade. Över det levererar ju inte ens en Supercharger mer än 60 kW för att skydda bilens batterier.

Det är Mikael Blomqvist som via sitt bolag Michano har köpt Fastchargern skriver laddaelbilen.se som först rapporterat om den. Mikael är en riktig Tesla-entusiast och en av de första som skaffat Model S i Sverige. Laddaelbilen.se ställde naturligtvis frågan vi alla är intresserade av:

– Varför köpte du två stycken Tesla Fastchargers?

– Jag vill vara med och driva på att infrastrukturen för elbilar byggs ut. Sverige ligger långt efter tyvärr. Sedan är jag inspirerad av Teslas utveckling som jag följer på nära håll då jag är mycket regelbundet i Bay Area, CA.

Mikael hälsar alla Teslaägare välkomna att komma och ladda gratis vid Fastchargern!

Fastchargers är en ny produkt från Tesla Motors avsedd för storkunder som vill ladda sina bilparker av Model S bilar. Installationen är något enklare, det behövs ingen egen transformatorstation, endast tillgång till ca 100A trefas. Hittills har framför allt storföretag som tex taxibolagen vid Schipol flygplats som skaffat sådana, för slutet privat bruk. Mikaels är den första Fastchargern tillgänglig för allmän bruk.

Fastchargern har samma ”kylskåp” laddare med samma 11 kW laddenheter som i bilarna staplade ovanpå varandra som Superchargers brukar ha (fast troligtvis färre av dem). Två laddstolpar delar på en laddskåp, precis som för Superchargers. De laddande bilarna kan få 60 kW maxeffekt (enligt Tesla Motors även om det är två bilar som laddar, fast då går inte matematiken med in- och utström ihop?).

Tesla Motors fjärrövervakar även alla Fastchargers, men om de behöver service är det ägarnas ansvar att fixa dem (de kan dock köpa den service-tjänsten också från Tesla Motors). Det är ägarna som äger själva hårdvaran och betalar för strömmen. Därför syns Fastchargers inte på Tesla Motors kartor på webben eller i bilarna. Har du vägarna förbi är det du själv som måste knappa in adressen Landbron 1, 371 33 Karlskrona i bilens navigator.

Mikael var den första att få sin publika privata Fastcharger så det drog ut på tiden, det tog över ett halvt år att få till allting. För framtida kunder borde det gå snabbare. Kliar det i fingrarna att du också skulle vilja skaffa en Fastcharger kontaktar du enklast Tesla Motors via deras ”Föreslå en Supercharger-plats” sida och skriver i kommentarsfältet att det är Fastcharger du är intresserad av. Efter lite rundringning fick jag fram ungefärliga cirkapriset €60,000 för en tvåstolpars Fastcharger.

Hotell, restaurang, köpcentra och liknande kan ansöka om att skaffa en destinationsladdare, Destination Charger. En destinationsladdare är en laddbox man kan få från Tesla Motors för att locka till sig Model S ägare. Den erbjuder endast långsamladdning men kostar betydligt mindre än Fast- och Superchargers. Längst nere på Superchargersidan på Tesla Motors sajt kan man läsa att de letar samarbetspartners för deras kommande Sverigepremiär av destinationsladdare. De första kommer levereras i höst och ju snabbare man hoppar på tåget desto billigare kan man få dem – de första rent av gratis. Destinationsladdare kommer enbart att kunna ladda Tesla Motors bilar och företagen som sätter upp dem betalar strömmen.

I alla Teslaägares namn vill jag unisont tacka Mikael Blomqvist för hans otroligt generösa initiativ, och hoppas att fler kommer följa hans exempel!

 

Tagged , , , . Bookmark the permalink.