Sentry mode

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3640
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Sentry mode

Inlägg av Tellus »

helix skrev:
evilirish skrev:
dhanjel skrev:
En liten klisterlapp mitt på reg skylten hade ju varit nice, den ytan används väl inte till nåt ändå
Man får dessvärre inte sätta någonting alls på regskylten, även det är olagligt.
Får shoppa sådana här klistermärken :D
https://www.abstractocean.com/sentry-window-decal/

Bild
Finns den i andra språk? Kan inte vara lagligt med bara engelska?
Engelsla, Svenska, grannländerna och mellanöstern allt annat är diskriminering och brottsoffret bör bötfällas. :lol:
Senast redigerad av Tellus, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Crappy
Teslaägare
Inlägg: 648
Blev medlem: 02 jun 2016 23:38
Ort: Sjömarken, Borås

Re: Sentry mode

Inlägg av Crappy »

Jag har lusläst kamerbevakningslagen, jag skrev även ett kort PM om den.

Det är INTE lagligt med sentry, oavsett om du har en klisterlapp eller inte. Undantaget om du står på din egna tomt, men inte filmar en meter utanför. Då måste du också ha klisterlappen.

Daschcam är lagligt, eftersom du anses manöverera den lokalt. Dock är det egentligen tveksamt om du filmar samma område upprepade gånger. Det vill säga exempelvis samma väg till jobbet.
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1605
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Sentry mode

Inlägg av frippan »

Max79 skrev:
jpetters skrev:
Hebbe skrev:
Är det möjligt att se de inspelningar som har lagrats på USB när man sitter i bilen, detta med de resurser som finns installerade i den?
Inte än. Men det finns eller är på gång smidiga appar som gör att man enkelt kan titta på dem i sin smartphone.
Dum fråga kanske men hur går detta till? Ett USB-minne som sitter i bilen, hur ska jag komma åt den ifrån min smartphone?
Då snackar vi inte vanliga USB-stickor eller?
Du har rätt, har du ett "vanligt" usbminne så kan du inte komma åt det trådlöst från mobilen, har du en adapter så kan du teoretiskt komma åt filerna från usbminnet om du koppla in det i mobilen.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3640
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Sentry mode

Inlägg av Tellus »

frippan skrev:
Max79 skrev:
jpetters skrev:
Hebbe skrev:
Är det möjligt att se de inspelningar som har lagrats på USB när man sitter i bilen, detta med de resurser som finns installerade i den?
Inte än. Men det finns eller är på gång smidiga appar som gör att man enkelt kan titta på dem i sin smartphone.
Dum fråga kanske men hur går detta till? Ett USB-minne som sitter i bilen, hur ska jag komma åt den ifrån min smartphone?
Då snackar vi inte vanliga USB-stickor eller?
Du har rätt, har du ett "vanligt" usbminne så kan du inte komma åt det trådlöst från mobilen, har du en adapter så kan du teoretiskt komma åt filerna från usbminnet om du koppla in det i mobilen.
B81C4D31-3FD6-4DD2-8CB8-86752736279F.jpeg
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
rosjon
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 27 mar 2019 09:43

Re: Sentry mode

Inlägg av rosjon »

Crappy skrev:
Jag har lusläst kamerbevakningslagen, jag skrev även ett kort PM om den.

Det är INTE lagligt med sentry, oavsett om du har en klisterlapp eller inte. Undantaget om du står på din egna tomt, men inte filmar en meter utanför. Då måste du också ha klisterlappen.

Daschcam är lagligt, eftersom du anses manöverera den lokalt. Dock är det egentligen tveksamt om du filmar samma område upprepade gånger. Det vill säga exempelvis samma väg till jobbet.
Du har antagligen rätt, men jag kommer köra med Sentry Mode på ändå. Även om övervakningen är olaglig kan ju filmerna ändå användas som bevis. Tror inte övervakningen kommer att beivras och då är lagen verkningslös.
Tesla Model 3 LR AWD, röd, vit interiör, 19" EAP + FSD
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Sentry mode

Inlägg av 12man »

Kamerabevakningslag (2018:1200)

5 § Lagen gäller inte vid
kamerabevakning som en fysisk person utför som ett led i en verksamhet av rent privat natur eller som har samband med hans eller hennes hushåll,
hemlig kameraövervakning enligt 27 kap.rättegångsbalken eller lagen (2007:979) om åtgärder för att förhindra vissa särskilt allvarliga brott,
kamerabevakning som sker i en verksamhet som omfattas av tryckfrihetsförordningen eller yttrandefrihetsgrundlagen, eller
kamerabevakning som sker för journalistiska ändamål eller för akademiskt, konstnärligt eller litterärt skapande.

dvs som privatperson eller om man publicerar på t.ex. youtube gäller lagen inte...
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1981
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Sentry mode

Inlägg av pejvic »

Jag kommer att trycka upp egna dekaler. Med ett svenskt ord på.
Trycker lite extra om någon vill köpa till självkostnadspris. ca 30:-
Sentry är fantastiskt.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Inlägg: 863
Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
Ort: Nacka
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Re: Sentry mode

Inlägg av loftux »

Största risken är att lagstiftaren kräver att funktionen stängs av. Mot det kommer inga dekaler hjälpa när Tesla tvingas skicka ut uppdatering som stänger av Sentry.
Sen tror jag inte de avskräcker buset, det som gör skit med bilar gör det ändå, möjligen lite extra maskering.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14620
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Sentry mode

Inlägg av taliz »

Crappy skrev:
Jag har lusläst kamerbevakningslagen, jag skrev även ett kort PM om den.

Det är INTE lagligt med sentry, oavsett om du har en klisterlapp eller inte. Undantaget om du står på din egna tomt, men inte filmar en meter utanför. Då måste du också ha klisterlappen.

Daschcam är lagligt, eftersom du anses manöverera den lokalt. Dock är det egentligen tveksamt om du filmar samma område upprepade gånger. Det vill säga exempelvis samma väg till jobbet.
Va? Du ”manövrerar” ju Sentry mode lokalt också? Man slår på funktionen i bilen.
Jag syftar alltså på dashcams som är aktiva vid parkering, inte bara vid körning. Är väl mer eller mindre standardfunktion i moderna dashcams.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Crappy
Teslaägare
Inlägg: 648
Blev medlem: 02 jun 2016 23:38
Ort: Sjömarken, Borås

Re: Sentry mode

Inlägg av Crappy »

rosjon skrev:
Crappy skrev:
Jag har lusläst kamerbevakningslagen, jag skrev även ett kort PM om den.

Det är INTE lagligt med sentry, oavsett om du har en klisterlapp eller inte. Undantaget om du står på din egna tomt, men inte filmar en meter utanför. Då måste du också ha klisterlappen.

Daschcam är lagligt, eftersom du anses manöverera den lokalt. Dock är det egentligen tveksamt om du filmar samma område upprepade gånger. Det vill säga exempelvis samma väg till jobbet.
Du har antagligen rätt, men jag kommer köra med Sentry Mode på ändå. Även om övervakningen är olaglig kan ju filmerna ändå användas som bevis. Tror inte övervakningen kommer att beivras och då är lagen verkningslös.
Jag kör också sentry, varje dag :D

För att förtydliga
Minns inte exakt, men allt finns i några förarbeten och proppar. Vad jag vet är dock ingen dömd än, och någon praxis finns alltså inte än

Ungefär så här tror jag det står
"Bara för att utrustningen sätts igång på plats, innebär inte att den är på platsen manövererad"
Och
"Användaren måste styra över kameran och avgöra vad som filmas

Du får alltså inte starta en kamera, och lämna den där.
Användarvisningsbild
rosjon
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 27 mar 2019 09:43

Re: Sentry mode

Inlägg av rosjon »

Man skulle ju kunna hävda att jag styr över vad som filmas. Allt som närmar sig min bil:)
Tesla Model 3 LR AWD, röd, vit interiör, 19" EAP + FSD
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 dec 2018 15:22

Re: Sentry mode

Inlägg av anna__ »

Hur får man klippen att sparas på USB?
Dash cam sparas om jag aktiverar den men inte sentry mode, det står att det är X antal händelser men finns inget sparat när jag kollar sen?
Någon idé?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10492
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Sentry mode

Inlägg av Legato »

anna__ skrev:
Hur får man klippen att sparas på USB?
Dash cam sparas om jag aktiverar den men inte sentry mode, det står att det är X antal händelser men finns inget sparat när jag kollar sen?
Någon idé?
En katalog i roten på stickan som heter TeslaCam samt Fat32-formatering är allt som krävs.

Händelser rapporteras med eller utan (fungerande) USB.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 dec 2018 15:22

Re: Sentry mode

Inlägg av anna__ »

Legato skrev:
anna__ skrev:
Hur får man klippen att sparas på USB?
Dash cam sparas om jag aktiverar den men inte sentry mode, det står att det är X antal händelser men finns inget sparat när jag kollar sen?
Någon idé?
En katalog i roten på stickan som heter TeslaCam samt Fat32-formatering är allt som krävs.

Händelser rapporteras med eller utan (fungerande) USB.
Det är fixat, men enbart dash cam sparas när jag aktivt trycker på den men inte sentry mode :(
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Sentry mode

Inlägg av Jeppe_E »

anna__ skrev:
Legato skrev:
anna__ skrev:
Hur får man klippen att sparas på USB?
Dash cam sparas om jag aktiverar den men inte sentry mode, det står att det är X antal händelser men finns inget sparat när jag kollar sen?
Någon idé?
En katalog i roten på stickan som heter TeslaCam samt Fat32-formatering är allt som krävs.

Händelser rapporteras med eller utan (fungerande) USB.
Det är fixat, men enbart dash cam sparas när jag aktivt trycker på den men inte sentry mode :(
Har du kollat under säkerhet att Sentry-Mode är aktiverat?
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
RoadFury
Teslaägare
Inlägg: 153
Blev medlem: 22 mar 2019 15:15
Ort: KÄRNA

Re: Sentry mode

Inlägg av RoadFury »

Hej, har någon här fått en SSD disk att fungera med Dashcam/Sentry Mode?

Försöker få igång en Samsung T5 512 GB, formaterat den i FAT32 och skapat en TeslaCam folder men bilen vill inte känna av den. Några tips? Vilket USB uttag använder ni, hur har ni formaterat den?
Användarvisningsbild
Syncronauten
Teslaägare
Inlägg: 203
Blev medlem: 24 aug 2017 21:29
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/svante12917

Re: Sentry mode

Inlägg av Syncronauten »

RoadFury skrev:
Hej, har någon här fått en SSD disk att fungera med Dashcam/Sentry Mode?

Försöker få igång en Samsung T5 512 GB, formaterat den i FAT32 och skapat en TeslaCam folder men bilen vill inte känna av den. Några tips? Vilket USB uttag använder ni, hur har ni formatera formaterat den?
Har inte provat ssd i bilen men till raspberry pi och konstaterade att den drog mer ström än vad pi klarade att leverera. Var dock en intel disk, pi klarar bara 500mA. Vanlig mekanisk drog mindre.
Har dålig koll på vad bilen levererar men du kanske kan prova med en hubb med extern strömförsörjning om du har någon liggande.
Användarvisningsbild
100procent
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 02 jan 2016 17:19

Re: Sentry mode

Inlägg av 100procent »

Syncronauten skrev:
RoadFury skrev:
Hej, har någon här fått en SSD disk att fungera med Dashcam/Sentry Mode?

Försöker få igång en Samsung T5 512 GB, formaterat den i FAT32 och skapat en TeslaCam folder men bilen vill inte känna av den. Några tips? Vilket USB uttag använder ni, hur har ni formatera formaterat den?
Har inte provat ssd i bilen men till raspberry pi och konstaterade att den drog mer ström än vad pi klarade att leverera. Var dock en intel disk, pi klarar bara 500mA. Vanlig mekanisk drog mindre.
Har dålig koll på vad bilen levererar men du kanske kan prova med en hubb med extern strömförsörjning om du har någon liggande.
Fick ut 1,5A till mobilen idag genom usb porten i bilen.
Användarvisningsbild
Syncronauten
Teslaägare
Inlägg: 203
Blev medlem: 24 aug 2017 21:29
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/svante12917

Re: Sentry mode

Inlägg av Syncronauten »

100procent skrev:
Syncronauten skrev:
RoadFury skrev:
Hej, har någon här fått en SSD disk att fungera med Dashcam/Sentry Mode?

Försöker få igång en Samsung T5 512 GB, formaterat den i FAT32 och skapat en TeslaCam folder men bilen vill inte känna av den. Några tips? Vilket USB uttag använder ni, hur har ni formatera formaterat den?
Har inte provat ssd i bilen men till raspberry pi och konstaterade att den drog mer ström än vad pi klarade att leverera. Var dock en intel disk, pi klarar bara 500mA. Vanlig mekanisk drog mindre.
Har dålig koll på vad bilen levererar men du kanske kan prova med en hubb med extern strömförsörjning om du har någon liggande.
Fick ut 1,5A till mobilen idag genom usb porten i bilen.
Då skall det inte vara något problem så länge ssd lyckas förhandla till sig den strömmen.
Användarvisningsbild
RoadFury
Teslaägare
Inlägg: 153
Blev medlem: 22 mar 2019 15:15
Ort: KÄRNA

Re: Sentry mode

Inlägg av RoadFury »

Ja själva disken lyste o blinkade som vanligt iallafall.
Användarvisningsbild
fredli74
Teslaägare
Inlägg: 180
Blev medlem: 17 apr 2019 18:12
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Sentry mode

Inlägg av fredli74 »

RoadFury skrev:
Hej, har någon här fått en SSD disk att fungera med Dashcam/Sentry Mode?

Försöker få igång en Samsung T5 512 GB, formaterat den i FAT32 och skapat en TeslaCam folder men bilen vill inte känna av den. Några tips? Vilket USB uttag använder ni, hur har ni formaterat den?
Jodå, jag kör en SSD fast visserligen bara på 120 GB. Inte uppdelad i partitioner, hela disken formaterad som FAT32 på Mac. Min sitter på en Y-split kabel eftersom båda mina portar används till en Nomad QI laddare.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Sentry mode

Inlägg av Zalman3 »

SentryView for Tesla App Review - View your clips WIRELESSLY on iPhone
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1906
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Sentry mode

Inlägg av themax »

Zalman3 skrev:
SentryView for Tesla App Review - View your clips WIRELESSLY on iPhone
Det var det första jag testade när jag köpte appen (har precis samma SanDisk drive). Exakt samma erfarenhet med buffring, men det funkar kalasbra.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Sentry mode

Inlägg av e5m1r »

Undrar hur den kommer må i längden då den är optimerad mer för kontinuerlig läsning än skrivning
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
uppsalatesla
Teslaägare
Inlägg: 34
Blev medlem: 09 jun 2019 20:57

Re: Sentry mode

Inlägg av uppsalatesla »

Väntar tålmodigt på min 3:a som ska komma inom någon vecka (kanske ;) ). Hur är det med Sentry-mode och katter? Grannens katt har undsluppit en ond, bråd död för att sitta och vässa sina klor på fossilbilens huv. Nu när man investerat i sina surt förvärvade bruttolöneavdragspengar har jag ingen större lust att få huven repad av en bondkatt. Min fråga är om Sentry-mode är tillräckligt skrämseleffektiv för att skrämma iväg katten redan när den touchar huven eller om Sentry-mode helt enkelt struntar i den. Skulle jag dessutom få bildbevis att kunna presentera för grannen när katten tar sig fram mot och gärna upp på bilen så vore det ännu bättre.
Solid Black Model 3 LR AWD, svart interiör
Skriv svar