Mobilappen
Moderator: Redaktion
Mobilappen
Köpt min model s av bilhandlare, det dröjer ju rätt så länge innan tesla lyckas ge en access till mobil-appen. Tidigare ägare tycker det är kul att random tuta när man är ute och kör samt dra ner ac:n till lägsta. Något man kan göra? Vart sitter simkortet, eller kan man återställa den på något sätt?
Re: Mobilappen
Känns ju som en sjukt mogen typjaha skrev:Köpt min model s av bilhandlare, det dröjer ju rätt så länge innan tesla lyckas ge en access till mobil-appen. Tidigare ägare tycker det är kul att random tuta när man är ute och kör samt dra ner ac:n till lägsta. Något man kan göra? Vart sitter simkortet, eller kan man återställa den på något sätt?
Då måste man ha hans login.armin skrev:Går att slå av mobil-access i bilens inställningar
Aaah så var det ja, gick att göra utan inlogg fram tills hyfsat nyligen.jaha skrev:Då måste man ha hans login.armin skrev:Går att slå av mobil-access i bilens inställningar
Då är nog din bästa chans att kontakta Tesla och se om de kan påskynda ärendet, eller försöka leta fram uppgifter till förra ägaren och kontakta denne.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Ett ännu större problem är väl att ”riksidioten” kan ”låna” bilen när han vill?
Var bilen är ser han ju också i sin telefon.
Var bilen är ser han ju också i sin telefon.
Model Y P 2022 - fortfarande
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Jag är på andra sidan av ett liknande scenario. Sålde min bil i slutet av mars, och trots otaliga Mail och telefonsamtal så har Tesla inte tagit bort bilen från min profil. Jag har kvar appen då jag snart ska hämta min Model 3 men det känns långt ifrån ok att jag har tillgång till bilen på det sätt jag har nu. Inte helt GDPR-compliant?!
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
fakerlind skrev:Jag är på andra sidan av ett liknande scenario. Sålde min bil i slutet av mars, och trots otaliga Mail och telefonsamtal så har Tesla inte tagit bort bilen från min profil. Jag har kvar appen då jag snart ska hämta min Model 3 men det känns långt ifrån ok att jag har tillgång till bilen på det sätt jag har nu. Inte helt GDPR-compliant?!
Blanda inte in GDPR i det. Bilen är ingen personuppgift.
Men det är ju lite så Tesla fungerar. Mycket gör de bra, men i vissa avseende är det en organisation med tydliga problem. Måste ju vara världens enklaste sak att avregistrera en bil från ens profil.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
GDPR är väl ändå relevant utifrån det perspektivet att den nya ägaren nu lämnar ifrån sig data han eller hon inte givit sitt medgivande till?Jeppe_E skrev:fakerlind skrev:Jag är på andra sidan av ett liknande scenario. Sålde min bil i slutet av mars, och trots otaliga Mail och telefonsamtal så har Tesla inte tagit bort bilen från min profil. Jag har kvar appen då jag snart ska hämta min Model 3 men det känns långt ifrån ok att jag har tillgång till bilen på det sätt jag har nu. Inte helt GDPR-compliant?!
Men det är ju lite så Tesla fungerar. Mycket gör de bra, men i vissa avseende är det en organisation med tydliga problem. Måste ju vara världens enklaste sak att avregistrera en bil från ens profil.
GDPR är företag mot konsumentfakerlind skrev:GDPR är väl ändå relevant utifrån det perspektivet att den nya ägaren nu lämnar ifrån sig data han eller hon inte givit sitt medgivande till?Jeppe_E skrev:fakerlind skrev:Jag är på andra sidan av ett liknande scenario. Sålde min bil i slutet av mars, och trots otaliga Mail och telefonsamtal så har Tesla inte tagit bort bilen från min profil. Jag har kvar appen då jag snart ska hämta min Model 3 men det känns långt ifrån ok att jag har tillgång till bilen på det sätt jag har nu. Inte helt GDPR-compliant?!
I detta fall ser jag det som företag/privatperson -> Privarperson
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- GreenMachine
- Teslaägare
e5m1r skrev:GDPR är företag mot konsumentfakerlind skrev:GDPR är väl ändå relevant utifrån det perspektivet att den nya ägaren nu lämnar ifrån sig data han eller hon inte givit sitt medgivande till?Jeppe_E skrev:fakerlind skrev:Jag är på andra sidan av ett liknande scenario. Sålde min bil i slutet av mars, och trots otaliga Mail och telefonsamtal så har Tesla inte tagit bort bilen från min profil. Jag har kvar appen då jag snart ska hämta min Model 3 men det känns långt ifrån ok att jag har tillgång till bilen på det sätt jag har nu. Inte helt GDPR-compliant?!
I detta fall ser jag det som företag/privatperson -> Privarperson
Är i allra högsta grad en GDPR-fråga då Tesla i detta fall (via sin app) lämnar ut personuppgifter om en individ till en annan som dessutom är att betrakta som ganska känsliga.
- eriksoderholm
Jag gör en uppföljning om detta på Recharge. Verkar ju galet att tidigare ägaren kan kontrollera bilen även efter att den är såld. Är det ServiceHelpEU snabel-a tesla punkt com ni mejlat till? Hur länge har ni väntat på svar? Funkar det på samma (tveksamma?) sätt även hos andra bilmärken?
Enligt Tesla ska det gå att lägga in en pin-kod för att starta bilen, och på så sätt i alla fall undvika att någon obehörig kör iväg med bilen.
Enligt Tesla ska det gå att lägga in en pin-kod för att starta bilen, och på så sätt i alla fall undvika att någon obehörig kör iväg med bilen.
Digital redaktör, Vi Bilägare
Stämmer.eriksoderholm skrev:Enligt Tesla ska det gå att lägga in en pin-kod för att starta bilen, och på så sätt i alla fall undvika att någon obehörig kör iväg med bilen.
Model S 100D
Problemet är att man kan nollställa koden från appeneriksoderholm skrev:Jag gör en uppföljning om detta på Recharge. Verkar ju galet att tidigare ägaren kan kontrollera bilen även efter att den är såld. Är det ServiceHelpEU snabel-a tesla punkt com ni mejlat till? Hur länge har ni väntat på svar? Funkar det på samma (tveksamma?) sätt även hos andra bilmärken?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Om jag minns rätt så måste man ha tillgång till kontot för att lägga till PIN.eriksoderholm skrev:Jag gör en uppföljning om detta på Recharge. Verkar ju galet att tidigare ägaren kan kontrollera bilen även efter att den är såld. Är det ServiceHelpEU snabel-a tesla punkt com ni mejlat till? Hur länge har ni väntat på svar? Funkar det på samma (tveksamma?) sätt även hos andra bilmärken?
Jag sålde min bil för tre veckor sedan och kan fortfarande se och kontrollera den via appen. Jag har meddelat Tesla och det har såvitt jag vet även köparen gjort.
Ur ett GDPR-perspektiv är det ju skandal. Jag får ta del av en massa personlig information om köparen, och köparen kan ta del av viss information om mig om jag inte resettar bilen. Märkligt att detta inte redan blivit ett stort GDPR-mål i Europa. Känns som det har stor potential i pressen om inte annat.
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous,
Behöver man inlogg för fabrikreset också? Det verkar ju annars vara den snabbaste vägen här.
Stör mig på att men inte kan få en resetknapp för cachelagrad data typ nav, musik osv.
särskilt när det inte följer förarprofilen.
Stör mig på att men inte kan få en resetknapp för cachelagrad data typ nav, musik osv.
särskilt när det inte följer förarprofilen.
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Jag sålde min bil i början av april. Igår fick jag ett Mail från Tesla efter ett antal påtryckningar. Nu är bilen borta i min app.
Det tog 3 veckor för mig att få ägarskapet flyttat, idioten som hade bilen innan har lite random jäklats med att tuta och ändra till iskallt i kupen. Känns som tesla har lite att jobba på här.