Tanka med Solceller
Moderator: Redaktion
Re: Tanka med Solceller
Så har jag fattat det. Man hamnar på kö. Jag hade plats 146 sade dom.
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Har du möjlighet att lägga upp en bild?Challe76a skrev:Det är kö på bidragen. Jag får vänta till Januari typ, det sade dom sist jag frågade. Rev tegeltaket och lade ner ett infällt plåttak i mitten med solpaneler på. Ligger flish med teglet som ligger kvar runt omkring som en ram. Blev rätt dyrt men det var det värt. Klart snyggaste installationen jag och min installatör sett.
Sjukt snygg röd S100D...
Sjukt snygg röd S85D...
Här kommer lite bilder. Har 12 st på ena sidan liggande andra stående. 300W styck. Sen har jag 10 st på en träställning bakom garaget i backen. Ligger totalt på 720-800 kWh/månad den här rätt dåliga sommaren. Vill ni ha kort på träställningen också så säg till.
- AGCF
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/alexander7331
- Kontakt:
Jag funderar på vad som händer om med nätavgiften om man skulle ha ett system med sol och vindkraft samt batteribackup som producerade överskottsel 9 dagar av 10. Blir den 0 eller blir den negativ, eller finns det en fast grundnivå?
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Beror nog på vad man har för avtal, men tveksam till att något bolag skulle ge en negativ avgift. Vad jag hört från andra med solceller mm får man inte lov att producera mer än man förbrukar som det ser ut idag.AGCF skrev:Jag funderar på vad som händer om med nätavgiften om man skulle ha ett system med sol och vindkraft samt batteribackup som producerade överskottsel 9 dagar av 10. Blir den 0 eller blir den negativ, eller finns det en fast grundnivå?
Kan inte vilket tidsintervall som det räknas, men det skulle kunna vara månad eller år eller nått.
Gissar att du får betala nät/överförningsavgift både när du matar ut ström och när du tar hem. Dessutom om det blir vanligt med den typen av anläggningar så blir avgifterna hmm höga.AGCF skrev:Jag funderar på vad som händer om med nätavgiften om man skulle ha ett system med sol och vindkraft samt batteribackup som producerade överskottsel 9 dagar av 10. Blir den 0 eller blir den negativ, eller finns det en fast grundnivå?
Här kommer lite info om träställningen. Jag fick en ritning men eftersom vi byggde i en sluttning så blev det inte enligt ritning.
Hej!LarsL skrev:Gissar att du får betala nät/överförningsavgift både när du matar ut ström och när du tar hem. Dessutom om det blir vanligt med den typen av anläggningar så blir avgifterna hmm höga.AGCF skrev:Jag funderar på vad som händer om med nätavgiften om man skulle ha ett system med sol och vindkraft samt batteribackup som producerade överskottsel 9 dagar av 10. Blir den 0 eller blir den negativ, eller finns det en fast grundnivå?
Nej, man betalar bara rörliga nätavgiften på el som man köper in (den el man skickar ut är ju någon annan som betalar nätavgift på som plockar in den).
Dessutom så är nätägare ganska positiva till solceller som producerar el ute runt i nätområdena, därför egentligen så kompenserar solcellerna ute i nätet energiförlusterna som nätbolaget har själva i deras elnät (under dagtid så klart) den får dom ju stå för men jag som solcellsproducent får ju betalt för dom av elhandlaren, I praktiken går ju överskottet från solcellerna in direkt hos närmsta grannar med minimala förluster, att jämföra med ifall strömmen kommer från inmatningspunkterna på elnätet, därifrån är det ju större förluster, speciellt om kablar är nedgrävda (varmare).
om man producerar mer el än man förbrukar under ett år så har nätägaren rätt att ta ut en mätavgift på, jag tror att det är 2100kr.
Men samtidigt så är nog nätägaren skyldig att ersätta solcellsägaren för nätnyttan (jag tror det är 4 öre/kwh), men bråkar dom inte om mätavgiften så behöver man ju inte bråka om 4 öre heller.
Tänkte presentera de 3 olika systemen jag har som är soldrivna och full frihet gäller att tycka till om utseende eller effekter kontra samhällsnytta osv.
Första systemet är ganska enkelt och är 1000 meter svart PVC-slang som ligger på carporten/förrådet och installerades för 12-15 år sedan och här värmer vi vattnet till poolen och skillnaden mellan in och ut är en högsommardag ca 6 grader och drivs med en separat pump och styrsystem.
Andra systemet är ca 9 år och består av 2 paneler vakuumrör som värmer varmvattnet i huset och då en vanlig varmvatten beredare med inbyggd solslinga. Sommartid (maj-aug) klara detta system av vårt hushåll med 5 duschande personer utan problem och fungerar perfekt: Värmer även bra på vintern bara solen är uppe och ingen frost (har ej snö här nere).
Tredje systemet är helt nytt och består av 23 paneler som har för avsikt att producera ström internt i hushållet (ej inkopplat ännu) och max effekten ligger på ca 6200 kWh och blir ej självförsörjande men ett litet steg.
Första systemet är ganska enkelt och är 1000 meter svart PVC-slang som ligger på carporten/förrådet och installerades för 12-15 år sedan och här värmer vi vattnet till poolen och skillnaden mellan in och ut är en högsommardag ca 6 grader och drivs med en separat pump och styrsystem.
Andra systemet är ca 9 år och består av 2 paneler vakuumrör som värmer varmvattnet i huset och då en vanlig varmvatten beredare med inbyggd solslinga. Sommartid (maj-aug) klara detta system av vårt hushåll med 5 duschande personer utan problem och fungerar perfekt: Värmer även bra på vintern bara solen är uppe och ingen frost (har ej snö här nere).
Tredje systemet är helt nytt och består av 23 paneler som har för avsikt att producera ström internt i hushållet (ej inkopplat ännu) och max effekten ligger på ca 6200 kWh och blir ej självförsörjande men ett litet steg.
- AGCF
- Teslaägare
- Kontakt:
Finns det något enkelt dag för dag-diagram för en svensk solcellsanläggning så man kan se produktionen en vinterdag kontra en sommardag?
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
här kan du kollaAGCF skrev:Finns det något enkelt dag för dag-diagram för en svensk solcellsanläggning så man kan se produktionen en vinterdag kontra en sommardag?
https://www.sunnyportal.com/Templates/P ... tList.aspx
välj fram sweden och sök, sortera gärna på postnummer så ser du skillnader på produktion runt i landet
här en annan site från sverige.
http://home.solarlog-web.se/60.html
+1leiflodde skrev:Tänkte presentera de 3 olika systemen jag har som är soldrivna och full frihet gäller att tycka till om utseende eller effekter kontra samhällsnytta osv.
Snyggt.
- AGCF
- Teslaägare
- Kontakt:
Tänkte att man kanske kan bli självförsörjande på solceller om man överdimensionerar men det var större skillnad än jag trodde mellan sommar/vinter. I januari är det mellan 0-4 % av en sommardag och det kan vara noll flera dagar i rad. Finns det något energikrävande man kan ägna sig åt på sommaren? Bitcoin mining typ 

Du kan tillverka vätgas sen kan du använda denna i bränsleceller på vintern.AGCF skrev:Tänkte att man kanske kan bli självförsörjande på solceller om man överdimensionerar men det var större skillnad än jag trodde mellan sommar/vinter. I januari är det mellan 0-4 % av en sommardag och det kan vara noll flera dagar i rad. Finns det något energikrävande man kan ägna sig åt på sommaren? Bitcoin mining typ