Fast på lastbilssidan är driftskostnaden betydligt viktigare än på personbilssidan. Har svårt att se hur vätgas ska kunna konkurrera där.Zalman3 skrev:För lastbilar och andra tyngre fordon kan den ha en marknad.
Norrmännen har ju köpt 1000st Nikola Tre lastbilar. De kan ha upp till 320kWh batteri och vätgas. 120 mils räckvidd är möjlig.
https://nikolamotor.com/motor
Vätgasdag i Umeå 11 juni
Moderator: Redaktion
Re: Vätgasdag i Umeå 11 juni
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Vätgasdag i Umeå 11 juni
Jag tror detta förklarar "2-3 bilar": https://www.nyteknik.se/fordon/mobil-va ... ea-6884088olza skrev:Jag får inte ihop detta:
* Stationen kostar 8 miljoner initialt
* Kan serva 2-3 bilar
* Sälljer vätgasen för 80-100 kr/kg
* En vätgasbil drar 0,1 kg vätgas per mil
Anta 3 bilar, 100:-/kg, 2000 mil per bil och år. Det blir 6000 mil totalt och max 60.000:- i intäkter.
Nä, det går ju inte ihop. Så då är frågan: var kommer pengarna ifrån? Och varför satsade man inte dessa pengar på något vettigare? Eller är det så illa att det finns en massa pengar som inte får användas till något annat än vätgassatsningar? Någon som vet?
Låter helt orimligt för mig att stationen inte har kapacitet till mer än 2-3 bilar. Gissar att det handlar om att den är uppsatt i syftet att serva 2-3 bilar. Skulle gärna ha förtydligande på det dock.
Re: Vätgasdag i Umeå 11 juni
"Vätgasen tillverkas av vatten på plats vid stationen, med hundra procent grön el.
I nuläget tillverkas 10 kilo vätgas per dygn vid stationen, men det går att skala upp om efterfrågan skulle öka. Oazers affärsidé är just flyttbara och skalbara vätgasstationer som kan anpassas."
10kg vätgas per dygn blir ju ca 100mil per dygn.
Eller 33,3mil per bil, fördelat på 3 bilar.
I nuläget tillverkas 10 kilo vätgas per dygn vid stationen, men det går att skala upp om efterfrågan skulle öka. Oazers affärsidé är just flyttbara och skalbara vätgasstationer som kan anpassas."
10kg vätgas per dygn blir ju ca 100mil per dygn.
Eller 33,3mil per bil, fördelat på 3 bilar.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Vätgasdag i Umeå 11 juni
Funkar fint med bilar som bor i en radie på 15 mil därifrånZalman3 skrev:10kg vätgas per dygn blir ju ca 100mil per dygn.
Eller 33,3mil per bil, fördelat på 3 bilar.

Re: Vätgasdag i Umeå 11 juni
Wow... Så stationen motsvarar ungefär en 50 kW snabbladdare med 200 kwh batteri.Zalman3 skrev:"Vätgasen tillverkas av vatten på plats vid stationen, med hundra procent grön el.
I nuläget tillverkas 10 kilo vätgas per dygn vid stationen, men det går att skala upp om efterfrågan skulle öka. Oazers affärsidé är just flyttbara och skalbara vätgasstationer som kan anpassas."
10kg vätgas per dygn blir ju ca 100mil per dygn.
Eller 33,3mil per bil, fördelat på 3 bilar.

Re: Vätgasdag i Umeå 11 juni
Fast de enda resorna som de som bor 15 mil från stationen kan göra är att köra till och från tankstationen. Några andra resor med bilen går inte att göra eftersom bränslet inte räcker till det...LarsL skrev:Funkar fint med bilar som bor i en radie på 15 mil därifrånZalman3 skrev:10kg vätgas per dygn blir ju ca 100mil per dygn.
Eller 33,3mil per bil, fördelat på 3 bilar.
Stationen är dock byggd för de två vätgasbilar som statliga Svevia har köpt in. Det är på våra skattepengar detta är byggt. Stationen är lagom till dessa två bilar med en buffert för en eventuellt tredje kommunal/statlig bil som kan komma upp och besöka Umeå.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19947
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Vätgasdag i Umeå 11 juni
Obeskrivligt tragiskt uselt...dhogborg skrev:Wow... Så stationen motsvarar ungefär en 50 kW snabbladdare med 200 kwh batteri.Zalman3 skrev:"Vätgasen tillverkas av vatten på plats vid stationen, med hundra procent grön el.
I nuläget tillverkas 10 kilo vätgas per dygn vid stationen, men det går att skala upp om efterfrågan skulle öka. Oazers affärsidé är just flyttbara och skalbara vätgasstationer som kan anpassas."
10kg vätgas per dygn blir ju ca 100mil per dygn.
Eller 33,3mil per bil, fördelat på 3 bilar.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Vätgasdag i Umeå 11 juni
Hur ska den komma upp dit?Svenssons skrev:
Stationen är dock byggd för de två vätgasbilar som statliga Svevia har köpt in. Det är på våra skattepengar detta är byggt. Stationen är lagom till dessa två bilar med en buffert för en eventuellt tredje kommunal/statlig bil som kan komma upp och besöka Umeå.



Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Vätgasdag i Umeå 11 juni
Som dom andra, på lastbil såklart!!!Jeppe_E skrev:Hur ska den komma upp dit?Svenssons skrev:
Stationen är dock byggd för de två vätgasbilar som statliga Svevia har köpt in. Det är på våra skattepengar detta är byggt. Stationen är lagom till dessa två bilar med en buffert för en eventuellt tredje kommunal/statlig bil som kan komma upp och besöka Umeå.![]()
![]()

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension