Väntar tålmodigt på min 3:a som ska komma inom någon vecka (kanske ). Hur är det med Sentry-mode och katter? Grannens katt har undsluppit en ond, bråd död för att sitta och vässa sina klor på fossilbilens huv. Nu när man investerat i sina surt förvärvade bruttolöneavdragspengar har jag ingen större lust att få huven repad av en bondkatt. Min fråga är om Sentry-mode är tillräckligt skrämseleffektiv för att skrämma iväg katten redan när den touchar huven eller om Sentry-mode helt enkelt struntar i den. Skulle jag dessutom få bildbevis att kunna presentera för grannen när katten tar sig fram mot och gärna upp på bilen så vore det ännu bättre.
Väntar tålmodigt på min 3:a som ska komma inom någon vecka (kanske ). Hur är det med Sentry-mode och katter? Grannens katt har undsluppit en ond, bråd död för att sitta och vässa sina klor på fossilbilens huv. Nu när man investerat i sina surt förvärvade bruttolöneavdragspengar har jag ingen större lust att få huven repad av en bondkatt. Min fråga är om Sentry-mode är tillräckligt skrämseleffektiv för att skrämma iväg katten redan när den touchar huven eller om Sentry-mode helt enkelt struntar i den. Skulle jag dessutom få bildbevis att kunna presentera för grannen när katten tar sig fram mot och gärna upp på bilen så vore det ännu bättre.
Ett litet tips till de som inte vet hur de ska formatera USB-minnet till FAT32. Har du en smart-TV? Min LG (2018) formaterade USB-stickan till FAT32 så sen var det bara att ta ut den och stoppa in i datorn och skapa en mapp som heter "TeslaCam". Kanske fungerar med andra smart-TV också.
Annars kör jag med ett gratisprogram som heter SmartDisk FAT32 Format Utility.
Går att göra från Windows genom att öppna en kommandotolk i administrator läge och skriva format <enhetsbokstav med kolon för usb-enheten> fs:FAT32
Får dock inte vara för stor, tror gränsen är 256 GB men kan vara 32 GB.
Linux: starta tillexempel gparted och välj usb enheten välj FAT32.
Fossilbilen har haft en varm och go huv att sitta på. Katten kommer att bli lite sur på dig
nu när huven inte är uppvärmd. Vill du vara djurvän så får du lägga en värmefilt på frunken
Problemet med USB stickor är att det är dåligt med sånna som är byggda för ”endurance”.
Dvs de klarar inte så många skrivningar vilket det blir med vad som i praktiken är videoövervakning.
Så antingen SD kort med typ ”endurance” märkning(har också ofta 10 års garanti) + USB SD adapter som esmir skriver ovan.
Eller tex en SSD i ett USB chassi funkar också. Jag tog en SSD från en gammal laptop och köpte ett USB chassi på Netonnet för 139kr, funkar utmärkt och lär hålla länge.
Haha måste gräva fram nån gammal SSD. Jag gillar prylar men är usel på att hålla reda på dem. Lyckades nyligen med konststycket att köpa en Dremel som jag slarvade bort innan första användning så fick köpa en ny
Jag kör en 512gb stöttålig ssd. Bara kört.en runda hittils iof, men verkar fungera fint
Har haft: Model 3 LR AWD Multi-coat red, Nissan Leaf 2018 (12 mån privat leasing)| Sen dumpade sambon mig och nu bensin-bil igen :/ Laddning:Charge Amps Halo| Solcellsanläggnings på 6.4kWh
Jag kör en 512gb stöttålig ssd. Bara kört.en runda hittils iof, men verkar fungera fint
Vilken disk? Jag har satt i en Samsung T5, 512GB men den vill inte kännas vid den...kanske den inte klarar så stor partition? Tips?
Har du skapat filsystemet som fat32 eller ext4? Får inte vara nfts som är default i Windows.
Sen måste det skapas en katalog som heter TeslaCam(viktigt med stora bokstäver på rätt plats).
Det kan också ta en stund innan den hittas. Min kom igång efter en sw update.
Vilken disk? Jag har satt i en Samsung T5, 512GB men den vill inte kännas vid den...kanske den inte klarar så stor partition? Tips?
SanDisk Extreme Portable SSD 500GB (Externe SSD 2.5 Zoll, bis zu 550 MB/s Lesegeschwindigkeit, wasserdicht und staubdicht)
Måste köra fat32 bara
Har haft: Model 3 LR AWD Multi-coat red, Nissan Leaf 2018 (12 mån privat leasing)| Sen dumpade sambon mig och nu bensin-bil igen :/ Laddning:Charge Amps Halo| Solcellsanläggnings på 6.4kWh
Har du skapat filsystemet som fat32 eller ext4? Får inte vara nfts som är default i Windows.
Sen måste det skapas en katalog som heter TeslaCam(viktigt med stora bokstäver på rätt plats).
Det kan också ta en stund innan den hittas. Min kom igång efter en sw update.
Ja den är FAT32 formaterad. Men jag får testa igen då, fått 2st SW update sedan jag testa senast.
Någon som är införstådd vad som händer när det blir fullt? Slutar filma eller rensar gammalt? Har förstått det som att film vid körning rensas men inte Sentry?
Någon som är införstådd vad som händer när det blir fullt? Slutar filma eller rensar gammalt? Har förstått det som att film vid körning rensas men inte Sentry?
Film vid körning går i en slinga och skriver över gammalt, men om sentry har fyllt upp minnet så finns det inget kvar till körning. Du får ett grått kryss på ikonen istället för den röda punkten, då är det bara att formatera om.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14