Värdeminskning model3 Performance

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Värdeminskning model3 Performance

Inlägg av taliz »

Legato skrev:
taliz skrev:
Legato skrev:
Tellus skrev:
Jag gissar på 33% värdetapp på 3år. Pris 732-60=672 x 0,67 = 450
Då är du tom mer optimistisk än mig...

Jag tror generellt på endast 35-40% värdefall för Model 3 (givet 1500-2000 mil/år), men jag tror tyvärr Performance landar strax över 40% pga det höga förmånsvärdet (som ju blir en större och större del av totalkostnaden ju äldre bilen är).

Efterfrågan på Model 3 är redan nu hög och jag tror den kommer tillta ju fler som får upp ögonen för hur fantastisk bilen är, samt hur billig den är (TCO) jämfört med all relevant konkurrens.

Med hög efterfrågan tror jag inte Tesla kommer sänka nypriserna signifikant, de behöver alla marginaler de kan få från Model 3. Som det ser ut just nu så känns det tveksamt om det om 3 år ens finnas någon ny bil på marknaden som blir en direkt konkurrent till Model 3.
Hur menar du då egentligen? Förmånsvärdet är ju bara relevant som förmånsbil, och det är ju extremt få som skaffar en begagnad sådan. Begagnade bilar köps ju främst av privatpersoner.
Just pga det höga förmånsvärdet för Performance lär det ju säljas betydligt färre nya sådana. Begränsat utbud = högre pris. För efterfrågan lär inte saknas.
Extremt få? Om det vore så så skulle det inte spela någon roll om en begagnad bil är momssmittad eller ej, men som du säkert vet så spelar det stor roll.
Kanske för dig och en del bilintresserade småföretagare. Men den stora massan som köper begagnat är privatköpare. Få kör begagnad tjänstebil, förmånsvärdet är ju den stora kostnaden och det blir ju inte lägre på en gammal bil.

Model S har väl varit lite mer special eftersom utbudet varit så skralt och priserna höga. Model 3 däremot är ju en volymbil med avsevärt lägre pris och förmånsvärde.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Re: Värdeminskning model3 Performance

Inlägg av Legato »

taliz skrev:
Legato skrev:
taliz skrev:
Legato skrev:
Tellus skrev:
Jag gissar på 33% värdetapp på 3år. Pris 732-60=672 x 0,67 = 450

Jag tror generellt på endast 35-40% värdefall för Model 3 (givet 1500-2000 mil/år), men jag tror tyvärr Performance landar strax över 40% pga det höga förmånsvärdet (som ju blir en större och större del av totalkostnaden ju äldre bilen är).

Efterfrågan på Model 3 är redan nu hög och jag tror den kommer tillta ju fler som får upp ögonen för hur fantastisk bilen är, samt hur billig den är (TCO) jämfört med all relevant konkurrens.

Med hög efterfrågan tror jag inte Tesla kommer sänka nypriserna signifikant, de behöver alla marginaler de kan få från Model 3. Som det ser ut just nu så känns det tveksamt om det om 3 år ens finnas någon ny bil på marknaden som blir en direkt konkurrent till Model 3.
Hur menar du då egentligen? Förmånsvärdet är ju bara relevant som förmånsbil, och det är ju extremt få som skaffar en begagnad sådan. Begagnade bilar köps ju främst av privatpersoner.
Just pga det höga förmånsvärdet för Performance lär det ju säljas betydligt färre nya sådana. Begränsat utbud = högre pris. För efterfrågan lär inte saknas.
Extremt få? Om det vore så så skulle det inte spela någon roll om en begagnad bil är momssmittad eller ej, men som du säkert vet så spelar det stor roll.
Kanske för dig och en del bilintresserade småföretagare. Men den stora massan som köper begagnat är privatköpare. Få kör begagnad tjänstebil, förmånsvärdet är ju den stora kostnaden och det blir ju inte lägre på en gammal bil.

Model S har väl varit lite mer special eftersom utbudet varit så skralt och priserna höga. Model 3 däremot är ju en volymbil med avsevärt lägre pris och förmånsvärde.
Du har dubbelt fel här.

Återigen, andrahandsvärdet påverkas avsevärt av om bilen är momssmittad eller ej. Enbart detta faktum bevisar ju det jag säger.

Fel två är påståendet att förmånsvärdet är den största kostnaden. Det är det absolut inte. Värdefallet är en flerfaldigt högre kostnad än förmånsvärdet.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Legato skrev:
taliz skrev:
Legato skrev:
taliz skrev:
Legato skrev:

Du har dubbelt fel här.

Återigen, andrahandsvärdet påverkas avsevärt av om bilen är momssmittad eller ej. Enbart detta faktum bevisar ju det jag säger.

Fel två är påståendet att förmånsvärdet är den största kostnaden. Det är det absolut inte. Värdefallet är en flerfaldigt högre kostnad än förmånsvärdet.
Agree to disagree. Bild
Vi får se om 3 år helt enkelt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Sabbe

Inlägg av Sabbe »

HelectriC skrev:
Sabbe skrev:
mrmuscle skrev:
Detta blir ju såklart gissningar, men vad tror
ni?
Kommer den ligga högre eller lägre än normala 50% efter 3 år!? :) 5 år?
Om Tesla om 3år fått till FSD så gissar jag på att man kan sälja bilen för mer än man köpte den för som ny.
varför skulle någon köpa den för mer om de helt enkelt kan beställa en egen ny till lägre pris? Eller menar du att priset kommer gå upp så mycket att nya M3 om 3 år kommer vara betydligt dyrare än de är idag?
Precis, FSD kommer med stor sannolikhet att bli dyrare med tiden och när den är helt fungerande så kommer bara FSD-tillägget att kosta mer än själva bilen.
Verdi

Inlägg av Verdi »

Sabbe skrev:
HelectriC skrev:
Sabbe skrev:
mrmuscle skrev:
ni?
Om Tesla om 3år fått till FSD så gissar jag på att man kan sälja bilen för mer än man köpte den för som ny.
varför skulle någon köpa den för mer om de helt enkelt kan beställa en egen ny till lägre pris? Eller menar du att priset kommer gå upp så mycket att nya M3 om 3 år kommer vara betydligt dyrare än de är idag?
Precis, FSD kommer med stor sannolikhet att bli dyrare med tiden och när den är helt fungerande så kommer bara FSD-tillägget att kosta mer än själva bilen.

Kommer det finnas robottaxi inom 3 år så får jag väl stå mitt kast. Känns föga sannolikt.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Verdi skrev:
Sabbe skrev:
HelectriC skrev:
Sabbe skrev:
mrmuscle skrev:
ni?

Kommer det finnas robottaxi inom 3 år så får jag väl stå mitt kast. Känns föga sannolikt.
:lol: :lol: :lol:

Ja dom kan ju först fixa en autopilot som fungerar, innan man börjar fantisera om robottaxi.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Fsd kommer aldrig att kosta en halv förmögenhet såvida inte den som blir först
med det är ensam om det under en längre tid, och det
tror jag inte är speciellt sannolikt...
Dels är det för många som är med i jakten och dels kommer alla regelverk att fördröja tidpunkten för
när det blir tillåtet, så det lär vara flera olika tillverkare
som kan erbjuda det och då kan dom inte ta hur mycket som helst.
Dessutom lär det ta ett jäkla tag innan ens tekniken finns och fungerar...
Krydda det med att något företag kommer att sälja det till vilket bilföretag som helst, typ som mobileye för AP-paketet, så lär priset inte bli gigantiskt.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Sabbe

Inlägg av Sabbe »

För dom som inte tror att Tesla-bilar med FSD kommer att öka i pris markant i framtiden. Andrahandsvärdet kommer vara betydligt högre än vad man köpt sin Tesla för om man köpt innan FSD är helt färdigt.

Mickep

Inlägg av Mickep »

Tesla kommer givetvis var de som köper tillbaka, då priset kommer vara för högt (så andra inte konkurrerar med tesla) för andra att få lönsamhet, sedan kommer alternativet för andra privatköpare att vara lägre att beställa robotaxi än att köpa begagnat. så det är inte privatpersoner som kommer köpa, om de inte är gjord av pengar förstås. det är tesla som kommer ta förtjänsten, först överpris för den som köper först, tar en del av förtjänsten när privatägaren kör och sedan köper de tillbaka.
Användarvisningsbild
kenny
Teslaägare

Inlägg av kenny »

Alla dessa antaganden verkar ju dock bygga på att Tesla inte har någon konkurrens och kan diktera priserna fritt. Jag kan tänka mig att det kanske ser ut så ett år eller något, men att dom över ett längre perspektiv inte skulle ha någon konkurrens från andra tillverkare känns nästan helt befängt. Det är ju inte så marknaden fungerar riktigt upplever jag, det är ju i nivå med att tänka sig att Apple fortfarande skulle vara ensamma om en smartphone, det låter är ju helt orimligt i mina öron.

EDIT: En annan tanke eftersom detta är i en Performance-relaterad tråd - det känns som att de bilar som kommer hålla andrahandsvärdet bäst procentuellt sett, i kontexten självkörande bilar, är de som var billigast från början, eftersom hög prestanda är mer eller mindre irrelevant i en värld där bilarna kör själv, vilket kommer innebära att dom kör exakt lagligt etc, så där är ju inget incitament i att betala för extra prestanda som i dagsläget (man gillar att gasa, prestige etc). Även min LR AWD är ju gravt överdimensionerad för ett use case som är en automatiserad taxi. Speciellt i en värld där mer eller mindre alla bilar är självkörande. Utanpå det är laddtid ju tid som inte genererar pengar, så mycket mindre prestanda är ju kanske ett av de enklaste sättet att förlänga batteritiden så att det krävs mindre laddning. (kanske räcker det dock att man ligger på hastighetsgränsen alltid).
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Verdi skrev:
Sabbe skrev:
HelectriC skrev:
Sabbe skrev:
mrmuscle skrev:
ni?

känns som det är låååångt kvar till robotaxi när inte ens AP klarar att köra trafiksäkert idag. Alla spökinbromsningar och annat dumt som händer måste ju först bort. Och hur blir det nu med dåligt slaskväder och kameror? Nej, jag kan nästan garantera att vi inte ser några robotaxi av nuvarande bilar med eller utan nuvarande FSD inom iaf 10år.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Mickep

Inlägg av Mickep »

När folk talar så känns det som om de beskriver en lägenhet i stockholm. Ja den är jättedyr och inte direkt vad du har råd med, men du kommer kunna sälja för mer än vad du köpte för, och så kan du hyra ut den under tiden.
Problemet är att många inte kommer över tröskeln och månadskostnaden kommer vara mer än vad som är hälsosamt (även om toc är bra, men den är ointressant om man inte tar sig ur skuldsättningen), Det blir som en pyrrhusseger. För vissa kan de bli en extrem bra affär, men långt från alla.
om robotaxi kommer inom närstående tid, så måste de flesta inse att det kommer bli en stor byråkrati och lobbying som kommer förhindra det. (vem är naiv att taxiförarna kommer ge sig utan kamp) det är massor av lagar och avtal som måste på plats och det i flera länder, det kan ta år. Om tesla höjer priset för att de inte längre vill sälja så kommer folk se som om efter andra tillverkare.
Skriv svar