+1Herr X skrev:För övrigt måste jag bara säga att det är helt sjukt hög aktivitet på forumet under arbetstid idag - har nog aldrig varit med om något liknande här. Får bara jobbat några minuter innan jag måste gå in och kolla om det skrivits något nytt...
Regeringens satsning på elbilar
Moderator: Redaktion
Re: Regeringens satsning på elbilar
Sjukt snygg röd S100D...
Sjukt snygg röd S85D...
Re: Regeringens satsning på elbilar
Kanske var fel av mig att starta trådar om fis-körare och rondellhundar (läs HelectriC
) på en vardag 
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
- Segelflygaren
- Teslaägare
- Inlägg: 974
- Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
- Referralkod: ts.la/jesper1523
Re: Regeringens satsning på elbilar
Jag håller med till 100%. Jag hade en Volvo V60 D6, och det kändes som en katastrof varje gång dieselmotorn startade, trots att elmotorn inte gav mer effekt än 70 hk. Det gjorde att jag började titta på Tesla, och nu har jag hunnit med att avverka ca 6 000 mil i mina Teslor!danni skrev:Som laddhybridägare blir jag kränkt av det du skriver, Herr X!
Min erfarenhet från mig själv och de jag känner som har laddhybrid är faktiskt tvärtom. Helt plötsligt väcks ett större intresse för elbilism. Man jobbar på att hålla bilen laddad så mycket det går. Jag har faktiskt räckviddsångest med laddhybriden och drar mig för att köra sträckor som skulle innebära att batteriet tar slut. Och det funkar. Sen i våras har jag nog snittat ungefär 20 liter bensin i månaden, och nästan all min körning går att lösa på ren el.
Samtidigt så känns det som en alldeles för stor kompromiss att fortfarande behöva stå ut med den där högljudda järnklumpen under huven, så det blev ännu mer prioriterat att gå över till el. Laddhybriden har låtit mig känna på fördelarna med elbilism och att ta steget tillbaks till ren fossilbilism från det är helt otänkbart - enda möjliga vägen ut är framåt, mot ren elbilism. Dessutom tror jag att laddhybrider tack vare sitt ännu större laddbehov kan hjälpa att skynda på utbyggnaden av laddinfrastruktur ännu mer.
Re: Regeringens satsning på elbilar
chpaulin skrev:Kanske var fel av mig att starta trådar om fis-körare och rondellhundar (läs HelectriC) på en vardag
Ska jag vara tvungen att gå in på alla trådar för att försvara mig nu eller
Jag hade absolut inget att göra på jobbet idag, så jag har inte dåligt samvete, varvade med att kolla forum och att kolla laddstatus på bilen
MYP-26/M3-24
Tidigare elbilar: Polestar 3-24/Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Polestar 3-24/Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Regeringens satsning på elbilar
Det är en kass ursäkt eftersom ditt beteende påverkar oss andra. Du skriver helt uppenbart saker på arbetstid utan att blinka, vilket inte lämnar några luckor till oss andra att arbeta.HelectriC skrev:Jag hade absolut inget att göra på jobbet idag, så jag har inte dåligt samvete
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: Regeringens satsning på elbilar
Sitter nu och försöker hinna ifatt dagens inlägg.
Nu kan verkligen inte ha lagt mycket energi på jobb idag.
Nu måste jag ju skriva inlägg hela kvällen för att hinna med ifatt.
Nu kan verkligen inte ha lagt mycket energi på jobb idag.
Nu måste jag ju skriva inlägg hela kvällen för att hinna med ifatt.
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Regeringens satsning på elbilar
Fet-LOLHerr X skrev:Det är en kass ursäkt eftersom ditt beteende påverkar oss andra. Du skriver helt uppenbart saker på arbetstid utan att blinka, vilket inte lämnar några luckor till oss andra att arbeta.HelectriC skrev:Jag hade absolut inget att göra på jobbet idag, så jag har inte dåligt samvete
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Regeringens satsning på elbilar
danni skrev:Fet-LOLHerr X skrev:Det är en kass ursäkt eftersom ditt beteende påverkar oss andra. Du skriver helt uppenbart saker på arbetstid utan att blinka, vilket inte lämnar några luckor till oss andra att arbeta.HelectriC skrev:Jag hade absolut inget att göra på jobbet idag, så jag har inte dåligt samvete
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
- AGCF
- Teslaägare
- Inlägg: 2355
- Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
- Ort: Söderköping
- Referralkod: ts.la/alexander7331
- Kontakt:
Re: Regeringens satsning på elbilar
Det var oerhört kritiska frågor i Aktuellt. Supermiljöbilspremien fylls på och Romson är glad.
Det har varit känt sedan flera månader att den skulle fortsätta. Dagens nyhet var att den omfattar mycket färre bilar och att eltjänstebil blir mindre attraktivt.
http://rejmes.se/nyheter/supermiljobils ... er-aret-ut
Det har varit känt sedan flera månader att den skulle fortsätta. Dagens nyhet var att den omfattar mycket färre bilar och att eltjänstebil blir mindre attraktivt.
http://rejmes.se/nyheter/supermiljobils ... er-aret-ut
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Re: Regeringens satsning på elbilar
Du argumenterar ju utifrån så som de svenska politikerna har valt att utforma (eller inte utforma) skattesystemet för att få folk över på alternativa bränslen. Norge är ett lysande exempel som visar att man med ett aktivt politiskt arbete kan åstadkomma exakt samma sak, fast enormt mycket snabbare, genom en satsning direkt på batteribilar. Tesla är norges mest sålda bil. Klarar du att greppa detta? Den mest sålda bilen i hela landet
jag læste emn artikel i dag om elbilstatistik och Tesla ær tyværr inte Norges mest sålda bil och inte mest sålda elbil, det ær eGolfen:
De største elbil-merkene i 2015
•1. Volkswagen: 7.306 stk.
•2. Tesla: 3.116 stk.
•3. Nissan: 2.373 stk.
•4. BMW: 1.103 stk.
•5. Renault: 1.095 stk.
Av det totale nybilsalget hittil i år er 41,3 prosent av bilene utstyrt med dieselmotor og 36,4 prosent har bensinmotor.
Det gir en nedgang på henholdsvis sju- og èn prosent. Elbilene står for 17,7 prosent av totalen mens ladbare hybrider utgjør 4,6 prosent.
Den elektriske Golfen alene har etter årets åtte første måneder gjort beslag på hele 6.241 bilskilt
men jag håller helt med om att Norges væg att gå mot fler elbilar ær enastående! Blir intressant att se vad som hænder nu nær Kina anammat samma system, då blir det många elbilar till Kina.
jag læste emn artikel i dag om elbilstatistik och Tesla ær tyværr inte Norges mest sålda bil och inte mest sålda elbil, det ær eGolfen:
De største elbil-merkene i 2015
•1. Volkswagen: 7.306 stk.
•2. Tesla: 3.116 stk.
•3. Nissan: 2.373 stk.
•4. BMW: 1.103 stk.
•5. Renault: 1.095 stk.
Av det totale nybilsalget hittil i år er 41,3 prosent av bilene utstyrt med dieselmotor og 36,4 prosent har bensinmotor.
Det gir en nedgang på henholdsvis sju- og èn prosent. Elbilene står for 17,7 prosent av totalen mens ladbare hybrider utgjør 4,6 prosent.
Den elektriske Golfen alene har etter årets åtte første måneder gjort beslag på hele 6.241 bilskilt
men jag håller helt med om att Norges væg att gå mot fler elbilar ær enastående! Blir intressant att se vad som hænder nu nær Kina anammat samma system, då blir det många elbilar till Kina.
MYP-26/M3-24
Tidigare elbilar: Polestar 3-24/Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Polestar 3-24/Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Regeringens satsning på elbilar
Ibland tycker jag det nästan är lite taskigt att jämföra med Norge...
Dom har sina oljemiljarder, och kan utan problem lägga ett antal hundra miljoner på att t.ex fimpa momsen eller införa andra ersättningar för att snabbt gå över i fossilfritt. Sverige har inte samma ekonomiska förutsättningar... även om jag nu tycker att det nya förslaget är extremt svagt, mesigt och fegt.
Men visst.. fimpar vi ett eller två av jobbskatteavdragen kanske vi både har pengar över till en bättre satsning på fossilfria fordon och till lite skola/vård och omsorg. Jag anmäler mig frivillig till att bli av med jobbskatteavdragen.. betalade bara knappt 25% i inkomstskatt förra året.. och då bor jag i högskattekommunen Gävle. Ja även om det står 33% på skattesedeln blir det bara runt 24-25% efter grundavdrag och jobbskatteavdrag... lite mer för de som tjänar mer än 36 940kr i månaden, och ytterligare lite mer om man drar in mer än 52 433kr/månaden. (Jag tycker inte så synd om er för det..
)
Dom har sina oljemiljarder, och kan utan problem lägga ett antal hundra miljoner på att t.ex fimpa momsen eller införa andra ersättningar för att snabbt gå över i fossilfritt. Sverige har inte samma ekonomiska förutsättningar... även om jag nu tycker att det nya förslaget är extremt svagt, mesigt och fegt.
Men visst.. fimpar vi ett eller två av jobbskatteavdragen kanske vi både har pengar över till en bättre satsning på fossilfria fordon och till lite skola/vård och omsorg. Jag anmäler mig frivillig till att bli av med jobbskatteavdragen.. betalade bara knappt 25% i inkomstskatt förra året.. och då bor jag i högskattekommunen Gävle. Ja även om det står 33% på skattesedeln blir det bara runt 24-25% efter grundavdrag och jobbskatteavdrag... lite mer för de som tjänar mer än 36 940kr i månaden, och ytterligare lite mer om man drar in mer än 52 433kr/månaden. (Jag tycker inte så synd om er för det..
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Regeringens satsning på elbilar
Förlåt, men nu måste jag gå rejält offtopic en liten stundjoel80 skrev:Ibland tycker jag det nästan är lite taskigt att jämföra med Norge...![]()
Dom har sina oljemiljarder, och kan utan problem lägga ett antal hundra miljoner på att t.ex fimpa momsen eller införa andra ersättningar för att snabbt gå över i fossilfritt. Sverige har inte samma ekonomiska förutsättningar... även om jag nu tycker att det nya förslaget är extremt svagt, mesigt och fegt.
Men visst.. fimpar vi ett eller två av jobbskatteavdragen kanske vi både har pengar över till en bättre satsning på fossilfria fordon och till lite skola/vård och omsorg. Jag anmäler mig frivillig till att bli av med jobbskatteavdragen.. betalade bara knappt 25% i inkomstskatt förra året.. och då bor jag i högskattekommunen Gävle. Ja även om det står 33% på skattesedeln blir det bara runt 24-25% efter grundavdrag och jobbskatteavdrag... lite mer för de som tjänar mer än 36 940kr i månaden, och ytterligare lite mer om man drar in mer än 52 433kr/månaden. (Jag tycker inte så synd om er för det..)
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Regeringens satsning på elbilar
det hade kanske varit enklare før Sverige att skippa moms på elbilar, om man har en skyhøg avgift på alla fossilbilar. Det ær ju inte så att Norge inte drar in några pengar på bilar før øvrigt. Varje fossilbil dumpar ju hundratusentals kronor rætt ned i statskassan. Och varje gång man byter bil (sæljer till någon annan) så ska staten ha del av kakan dær igen. Det finns næstan ingen ænde på hur mycket Norge drar in på bilarna. Hade Sverige haft samma system, så hade man nog också kunnat fundera på att skippa några kronor till de som "offrar" sig och køper en elbil.joel80 skrev:Ibland tycker jag det nästan är lite taskigt att jämföra med Norge...![]()
Dom har sina oljemiljarder, och kan utan problem lägga ett antal hundra miljoner på att t.ex fimpa momsen eller införa andra ersättningar för att snabbt gå över i fossilfritt. Sverige har inte samma ekonomiska förutsättningar... även om jag nu tycker att det nya förslaget är extremt svagt, mesigt och fegt.
Men visst.. fimpar vi ett eller två av jobbskatteavdragen kanske vi både har pengar över till en bättre satsning på fossilfria fordon och till lite skola/vård och omsorg. Jag anmäler mig frivillig till att bli av med jobbskatteavdragen.. betalade bara knappt 25% i inkomstskatt förra året.. och då bor jag i högskattekommunen Gävle. Ja även om det står 33% på skattesedeln blir det bara runt 24-25% efter grundavdrag och jobbskatteavdrag... lite mer för de som tjänar mer än 36 940kr i månaden, och ytterligare lite mer om man drar in mer än 52 433kr/månaden. (Jag tycker inte så synd om er för det..)
MYP-26/M3-24
Tidigare elbilar: Polestar 3-24/Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Polestar 3-24/Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Regeringens satsning på elbilar
inte visste jag att jag har en sådan fantastiskt førtrollande førmåga att få folk att sluta jobba och gøra annat. Det borde jag utnyttja mer. Men på andra sidan så ær inte mina kommentarer i nærheten av så långa och utfyllande med referensartiklar etc som du och Danni har.Herr X skrev:Det är en kass ursäkt eftersom ditt beteende påverkar oss andra. Du skriver helt uppenbart saker på arbetstid utan att blinka, vilket inte lämnar några luckor till oss andra att arbeta.HelectriC skrev:Jag hade absolut inget att göra på jobbet idag, så jag har inte dåligt samvete
MYP-26/M3-24
Tidigare elbilar: Polestar 3-24/Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Polestar 3-24/Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Regeringens satsning på elbilar
Vilken aktuelltsändning var det?AGCF skrev:Det var oerhört kritiska frågor i Aktuellt. Supermiljöbilspremien fylls på och Romson är glad.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Re: Regeringens satsning på elbilar
Nu är det ju inte så att norska staten betalar elbilsköpare eller går back på de förmåner som de gett till köparna av elbilarna, tvärt om. Svenska staten får in otroligt mycket mer i skatter och avgifter på elbilarna än vad supermiljöbonusens 40 tkr är på tack vare moms och avgifter på bilarna. Frågan är vad den svenska staten vill att befolkningen skall lägga sina pengar på. Ska det vara inköp av svensk el och elbilar eller ska det vara på bensin/diesel och konsumtionsvaror t.ex.?joel80 skrev:Ibland tycker jag det nästan är lite taskigt att jämföra med Norge...![]()
Dom har sina oljemiljarder, och kan utan problem lägga ett antal hundra miljoner på att t.ex fimpa momsen eller införa andra ersättningar för att snabbt gå över i fossilfritt. Sverige har inte samma ekonomiska förutsättningar... även om jag nu tycker att det nya förslaget är extremt svagt, mesigt och fegt.
Men visst.. fimpar vi ett eller två av jobbskatteavdragen kanske vi både har pengar över till en bättre satsning på fossilfria fordon och till lite skola/vård och omsorg. Jag anmäler mig frivillig till att bli av med jobbskatteavdragen.. betalade bara knappt 25% i inkomstskatt förra året.. och då bor jag i högskattekommunen Gävle. Ja även om det står 33% på skattesedeln blir det bara runt 24-25% efter grundavdrag och jobbskatteavdrag... lite mer för de som tjänar mer än 36 940kr i månaden, och ytterligare lite mer om man drar in mer än 52 433kr/månaden. (Jag tycker inte så synd om er för det..)
Den viktigaste biten i skatter tycker jag är att de fungerar som ett styrmedel. Sådan konsumtion som vi inte vill ha skattar vi högre och sådan konsumtion som vi vill ha skattar vi mindre. Andra viktiga faktorn är för att dra in pengar till statskassan men då bör man ju dra in dessa pengar på saker som vi vill ha mindre av och inte på saker som vi vill ha mer av, saker som leder till bättre nationalekonomi.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Regeringens satsning på elbilar
Svenssons skrev:Nu är det ju inte så att norska staten betalar elbilsköpare eller går back på de förmåner som de gett till köparna av elbilarna, tvärt om. Svenska staten får in otroligt mycket mer i skatter och avgifter på elbilarna än vad supermiljöbonusens 40 tkr är på tack vare moms och avgifter på bilarna. Frågan är vad den svenska staten vill att befolkningen skall lägga sina pengar på. Ska det vara inköp av svensk el och elbilar eller ska det vara på bensin/diesel och konsumtionsvaror t.ex.?joel80 skrev:Ibland tycker jag det nästan är lite taskigt att jämföra med Norge...![]()
Dom har sina oljemiljarder, och kan utan problem lägga ett antal hundra miljoner på att t.ex fimpa momsen eller införa andra ersättningar för att snabbt gå över i fossilfritt. Sverige har inte samma ekonomiska förutsättningar... även om jag nu tycker att det nya förslaget är extremt svagt, mesigt och fegt.
Men visst.. fimpar vi ett eller två av jobbskatteavdragen kanske vi både har pengar över till en bättre satsning på fossilfria fordon och till lite skola/vård och omsorg. Jag anmäler mig frivillig till att bli av med jobbskatteavdragen.. betalade bara knappt 25% i inkomstskatt förra året.. och då bor jag i högskattekommunen Gävle. Ja även om det står 33% på skattesedeln blir det bara runt 24-25% efter grundavdrag och jobbskatteavdrag... lite mer för de som tjänar mer än 36 940kr i månaden, och ytterligare lite mer om man drar in mer än 52 433kr/månaden. (Jag tycker inte så synd om er för det..)
Den viktigaste biten i skatter tycker jag är att de fungerar som ett styrmedel. Sådan konsumtion som vi inte vill ha skattar vi högre och sådan konsumtion som vi vill ha skattar vi mindre. Andra viktiga faktorn är för att dra in pengar till statskassan men då bör man ju dra in dessa pengar på saker som vi vill ha mindre av och inte på saker som vi vill ha mer av, saker som leder till bättre nationalekonomi.
en stor bov i sammanhanget tror jag ær att Sverige har inhemst bilproduktion (av den fossila typen). Norge har inget sådant att bry sig om och behøver inte tænka på eventuella arbetsplatser som går førlorade om man gynnar elbilsproducenter. Jag tror att man hade varit mer benægen att gynna elbilar i Sverige om vi inte hade en så stark lobby från bilbranschen.
MYP-26/M3-24
Tidigare elbilar: Polestar 3-24/Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Polestar 3-24/Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- Franz
- Teslaägare
- Inlägg: 1819
- Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
- Ort: Kungsbacka
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Re: Regeringens satsning på elbilar
Jobbskatteavdragen är ju i stort sett lika i antal kronor för folk så en avskaffning av dessa innebär ju att skattehöjningen i % blir högre ju lägre inkomst man har. Sedan är det ju lite märkligt att tycka att de som skattar runt 50% skall skatta ytterligare några % för elbilarnas skull när det bevisligen ju är så att Teslas framgång bygger på att man vänder sig till en mer köpstark grupp för att sedan bygga upp volymerna och göra bilarna mer tillgängliga för den breda massan.joel80 skrev:Ibland tycker jag det nästan är lite taskigt att jämföra med Norge...![]()
Dom har sina oljemiljarder, och kan utan problem lägga ett antal hundra miljoner på att t.ex fimpa momsen eller införa andra ersättningar för att snabbt gå över i fossilfritt. Sverige har inte samma ekonomiska förutsättningar... även om jag nu tycker att det nya förslaget är extremt svagt, mesigt och fegt.
Men visst.. fimpar vi ett eller två av jobbskatteavdragen kanske vi både har pengar över till en bättre satsning på fossilfria fordon och till lite skola/vård och omsorg. Jag anmäler mig frivillig till att bli av med jobbskatteavdragen.. betalade bara knappt 25% i inkomstskatt förra året.. och då bor jag i högskattekommunen Gävle. Ja även om det står 33% på skattesedeln blir det bara runt 24-25% efter grundavdrag och jobbskatteavdrag... lite mer för de som tjänar mer än 36 940kr i månaden, och ytterligare lite mer om man drar in mer än 52 433kr/månaden. (Jag tycker inte så synd om er för det..)
Driver sajten Car.info
- TiborBlomhall
- Inlägg: 8110
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Regeringens satsning på elbilar
Norges generösa elbilssubventioner är just ett resultat från en stark lobby från bilbranschen.HelectriC skrev:en stor bov i sammanhanget tror jag ær att Sverige har inhemst bilproduktion (av den fossila typen). Norge har inget sådant att bry sig om och behøver inte tænka på eventuella arbetsplatser som går førlorade om man gynnar elbilsproducenter. Jag tror att man hade varit mer benægen att gynna elbilar i Sverige om vi inte hade en så stark lobby från bilbranschen.
När dagens regler utformades fanns det ett starkt inhemskt elbilsbransch i Norge med flera biltillverkare som tillverkade elbilar (Think, Kewet, mfl). De elbilarna var dock av så dubiös kvalitet så det behövdes starka ekonomiska medel för att förmå gemene man köpa dem
När Norges elbilstillverkare ändå gick i konkurs, och utländska aktörer började sälja elbilar i Norge höjdes också röster för avskaffandet av premierna.
Tack och lov började tills dess de övriga positiva effekterna av elbilar -förutom arbetstillfällen hos inhemska biltillverkarna- att märkas, så premierna fick bli kvar.
Inte ens i Norge handlade subventionerna om gröna skogar - utan ren och skär protektionism. I alla fall i början.
Re: Regeringens satsning på elbilar
Det har du inte - det var bara jag som larvade mig (min kommentar var en referens till diskussionen i den andra tråden där du inte blinkade i rondeller och därmed inte lämnade luckor till de som ville in)HelectriC skrev:inte visste jag att jag har en sådan fantastiskt førtrollande førmåga att få folk att sluta jobba och gøra annat. Det borde jag utnyttja mer. Men på andra sidan så ær inte mina kommentarer i nærheten av så långa och utfyllande med referensartiklar etc som du och Danni har.Herr X skrev:Det är en kass ursäkt eftersom ditt beteende påverkar oss andra. Du skriver helt uppenbart saker på arbetstid utan att blinka, vilket inte lämnar några luckor till oss andra att arbeta.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: Regeringens satsning på elbilar
TiborBlomhall skrev:Norges generösa elbilssubventioner är just ett resultat från en stark lobby från bilbranschen.HelectriC skrev:en stor bov i sammanhanget tror jag ær att Sverige har inhemst bilproduktion (av den fossila typen). Norge har inget sådant att bry sig om och behøver inte tænka på eventuella arbetsplatser som går førlorade om man gynnar elbilsproducenter. Jag tror att man hade varit mer benægen att gynna elbilar i Sverige om vi inte hade en så stark lobby från bilbranschen.
När dagens regler utformades fanns det ett starkt inhemskt elbilsbransch i Norge med flera biltillverkare som tillverkade elbilar (Think, Kewet, mfl). De elbilarna var dock av så dubiös kvalitet så det behövdes starka ekonomiska medel för att förmå gemene man köpa dem![]()
När Norges elbilstillverkare ändå gick i konkurs, och utländska aktörer började sälja elbilar i Norge höjdes också röster för avskaffandet av premierna.
Tack och lov började tills dess de övriga positiva effekterna av elbilar -förutom arbetstillfällen hos inhemska biltillverkarna- att märkas, så premierna fick bli kvar.
Inte ens i Norge handlade subventionerna om gröna skogar - utan ren och skär protektionism. I alla fall i början.
Ja precis! det ær ju det jag sæger. Sverige har fossilbiltillverkare och dærfør fossilbillobbyister. Norge har/hade inga fossilbillobbyister. Hade Volvo børjat producera elbilar på bred front, så hade nog vinden vænt och det hade kommit upp massor med laddstolpar, incentiver och annat kul!
MYP-26/M3-24
Tidigare elbilar: Polestar 3-24/Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Polestar 3-24/Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Regeringens satsning på elbilar
Som flera andra har skrivit här så behöver din verklighetsuppfattning en sanity check. Med syfte att folk ska ge uttryck för den åsikten som du just gjorde, så har tidigare regeringar gömt en hel del av din inkomstskatt på andra sidan av det löneutdrag som du får i brevlådan. Innan du ens ser din lön, så har din arbetsgivare betalat skatt på den åt dig, och för att ytterligare förvirra befolkningen så kallar man denna delen av inkomstskatten för "Arbetsgivaravgift". På toppen av detta har du naturligtvis moms och andra skatter på alla konsumtionsvaror, vilket innebär att du kan konsumera för mindre än 25 % av din lön. För att Tesla ska få 1 miljon kronor för en bil de säljer till dig, så ska du ha dragit in över 4 miljoner kronor. Det är oklart hur mycket mer än så som du har lust att betala för en bil, men kanske du tycker att 5-6 miljoner kronor är rimligt för din Tesla? De som har ännu högre inkomst betalar redan dessa summor för sina bilar.joel80 skrev:Men visst.. fimpar vi ett eller två av jobbskatteavdragen kanske vi både har pengar över till en bättre satsning på fossilfria fordon och till lite skola/vård och omsorg. Jag anmäler mig frivillig till att bli av med jobbskatteavdragen.. betalade bara knappt 25% i inkomstskatt förra året.. och då bor jag i högskattekommunen Gävle. Ja även om det står 33% på skattesedeln blir det bara runt 24-25% efter grundavdrag och jobbskatteavdrag... lite mer för de som tjänar mer än 36 940kr i månaden, och ytterligare lite mer om man drar in mer än 52 433kr/månaden.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: Regeringens satsning på elbilar
Trots att Alliansen sänkte skatten genom jobb-, ROT- och RUT-avdrag så fick de i kronor och ören in mer pengar. Varför? Jo, det var fler som jobbade och betalade skatt, färre jobba svart. Och det är med kronor och ören man bygger en budget inte med procent av arbetstagarnaslöner.
Samma resonemang går att tillämpa på elbilar. När du kör en elbil skickar du inte tusentals kronor ut ur landet. Naturligtvis hade det varit bra om Volvo tillverkade och sålde bilar också, men det kommer nog snabbt om vågskålen tippar.
Samma resonemang går att tillämpa på elbilar. När du kör en elbil skickar du inte tusentals kronor ut ur landet. Naturligtvis hade det varit bra om Volvo tillverkade och sålde bilar också, men det kommer nog snabbt om vågskålen tippar.
- AGCF
- Teslaägare
- Inlägg: 2355
- Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
- Ort: Söderköping
- Referralkod: ts.la/alexander7331
- Kontakt:
Re: Regeringens satsning på elbilar
Men de Saudiska prinsarna då? Och Putin? Och Ahmadinejad (varför är han aldrig på nyheterna längre förresten), och Maduro?LarsL skrev:Trots att Alliansen sänkte skatten genom jobb-, ROT- och RUT-avdrag så fick de i kronor och ören in mer pengar. Varför? Jo, det var fler som jobbade och betalade skatt, färre jobba svart. Och det är med kronor och ören man bygger en budget inte med procent av arbetstagarnaslöner.
Samma resonemang går att tillämpa på elbilar. När du kör en elbil skickar du inte tusentals kronor ut ur landet. Naturligtvis hade det varit bra om Volvo tillverkade och sålde bilar också, men det kommer nog snabbt om vågskålen tippar.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Re: Regeringens satsning på elbilar
Lite OT här, men mest för att han inte är Irans president längre, han efterträddes av Hassan Rouhani 2013.AGCF skrev:Och Ahmadinejad (varför är han aldrig på nyheterna längre förresten)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS