Resultat? Oförsäkrad bil och en löpande skuld (sedan den 24e Juni) hos Trafikförsäkringsföreningen samt en massa administrativt sk*tgöra.
Inte speciellt imponerad just nu kan jag säga.

Moderator: Redaktion
Kan man få lite mer info om detta? Jag förstår inte ens hur det kan gå till, hur kan Tesla byta ägare på en bil som dom inte äger? Och även om dom kan, vad är argumentet, varför har det betydelse för Tesla vem som äger bilen?Bejje skrev:Fick ett brev från Transportstyrelsen idag, Tesla tyckte inte längre att min fru skulle stå som ägare på bilen utan hade justerat ägare till mig istället, utan att kontakta vare sig mig eller min fru för att informera om detta.
Resultat? Oförsäkrad bil och en löpande skuld (sedan den 24e Juni) hos Trafikförsäkringsföreningen samt en massa administrativt sk*tgöra.
Inte speciellt imponerad just nu kan jag säga.
Det är bara att maila DNBs kundtjänst med uppgifter om vart du ska resa och under hur lång tid så svarar de inom några timmar. Bortsett från att det kan bli legala besvär om din bil t ex skulle bli stulen när du saknar tillstånd kan utländsk polis kräva att få se intyget när du inte har del 2 av ägarbeviset.Bejje skrev:Ögnade lite nu och såg att man inte får ta med bilen utanför norden utan skriftligt godkännande från DNB, hur många har in hämtat sådant inför bilsemestern i Europa?
Det krävs bara ett mail till DNB för att få ett sådant intyg, dom skriver normalt en giltighetstid på sex månader i taget. Du bör ha ett sådant, kan bli knepigt vid gränsen annars om någon nitisk tulltjänsteman kollar ägarförhållanden på bilen.Bejje skrev:Ögnade lite nu och såg att man inte får ta med bilen utanför norden utan skriftligt godkännande från DNB, hur många har in hämtat sådant inför bilsemestern i Europa?
Jag menade ingenting om hur lätt eller svårt det är att få ett intyg för detta utan det var mer för att påpeka att alla kanske inte lusläser eller kan det finstilta i avtalen alla gånger.David D skrev:Det är bara att maila DNBs kundtjänst med uppgifter om vart du ska resa och under hur lång tid så svarar de inom några timmar. Bortsett från att det kan bli legala besvär om din bil t ex skulle bli stulen när du saknar tillstånd kan utländsk polis kräva att få se intyget när du inte har del 2 av ägarbeviset.Bejje skrev:Ögnade lite nu och såg att man inte får ta med bilen utanför norden utan skriftligt godkännande från DNB, hur många har in hämtat sådant inför bilsemestern i Europa?
Gäller inte detta bara leasingbil där DNB är ägare och leastagaren är brukare? Vid vanligt billån som privatperson genom DNB (som verkar gälla i detta fallet) behöver man så vitt jag vet inte skicka in något till DNB om man ska utomlands? Eller så har jag kanske missförstått?fth skrev:Det krävs bara ett mail till DNB för att få ett sådant intyg, dom skriver normalt en giltighetstid på sex månader i taget. Du bör ha ett sådant, kan bli knepigt vid gränsen annars om någon nitisk tulltjänsteman kollar ägarförhållanden på bilen.Bejje skrev:Ögnade lite nu och såg att man inte får ta med bilen utanför norden utan skriftligt godkännande från DNB, hur många har in hämtat sådant inför bilsemestern i Europa?
/fth
Så är det säkert. Jag har aldrig bett om sådant intyg innan jag fick min Tesla och det gjorde jag endast för att jag läst här att man måste ha ett.Bejje skrev:Jag menade ingenting om hur lätt eller svårt det är att få ett intyg för detta utan det var mer för att påpeka att alla kanske inte lusläser eller kan det finstilta i avtalen alla gånger.
Ergo..helix skrev:Gäller inte detta bara leasingbil där DNB är ägare och leastagaren är brukare? Vid vanligt billån som privatperson genom DNB (som verkar gälla i detta fallet) behöver man så vitt jag vet inte skicka in något till DNB om man ska utomlands? Eller så har jag kanske missförstått?fth skrev:Det krävs bara ett mail till DNB för att få ett sådant intyg, dom skriver normalt en giltighetstid på sex månader i taget. Du bör ha ett sådant, kan bli knepigt vid gränsen annars om någon nitisk tulltjänsteman kollar ägarförhållanden på bilen.Bejje skrev:Ögnade lite nu och såg att man inte får ta med bilen utanför norden utan skriftligt godkännande från DNB, hur många har in hämtat sådant inför bilsemestern i Europa?
/fth
Det stämmer, det är alltså bara vid riktig leasing dvs när tex DNB står som ägare som man behöver ett intyg,helix skrev:Gäller inte detta bara leasingbil där DNB är ägare och leastagaren är brukare? Vid vanligt billån som privatperson genom DNB (som verkar gälla i detta fallet) behöver man så vitt jag vet inte skicka in något till DNB om man ska utomlands? Eller så har jag kanske missförstått?fth skrev:Det krävs bara ett mail till DNB för att få ett sådant intyg, dom skriver normalt en giltighetstid på sex månader i taget. Du bör ha ett sådant, kan bli knepigt vid gränsen annars om någon nitisk tulltjänsteman kollar ägarförhållanden på bilen.Bejje skrev:Ögnade lite nu och såg att man inte får ta med bilen utanför norden utan skriftligt godkännande från DNB, hur många har in hämtat sådant inför bilsemestern i Europa?
/fth
På vilket sätt då? Utländsk polis eller tull vet väl inget om DnBs leasingvillkor? Och det är inte förbjudet att åka utomlands med någon annans bil heller. Jag leasar båda mina bilar via VW-finans och där finns inga som helst begränsningar i avtalet vart och var jag får köra med bilen. Jag behöver således inte heller något skriftligt intyg från leasingbolaget att jag får använda bilen utomlands.fth skrev:Det krävs bara ett mail till DNB för att få ett sådant intyg, dom skriver normalt en giltighetstid på sex månader i taget. Du bör ha ett sådant, kan bli knepigt vid gränsen annars om någon nitisk tulltjänsteman kollar ägarförhållanden på bilen.Bejje skrev:Ögnade lite nu och såg att man inte får ta med bilen utanför norden utan skriftligt godkännande från DNB, hur många har in hämtat sådant inför bilsemestern i Europa?
/fth
Sorry, jag läste kanske lite slarvigt, eftersom det enligt TS fanns en paragraf om detta i avtalet så förutsatte jag att det var finansiell leasing, då är man ju de facto inte ägare till bilen, varför man bör/måste ha ett intyg på att man får föra bilen utanför landet. Det är ju lite konstigt att DNB har paragrafen i avtalet om det inte är finansiell leasing...mati skrev:På vilket sätt då? Utländsk polis eller tull vet väl inget om DnBs leasingvillkor? Och det är inte förbjudet att åka utomlands med någon annans bil heller. Jag leasar båda mina bilar via VW-finans och där finns inga som helst begränsningar i avtalet vart och var jag får köra med bilen. Jag behöver således inte heller något skriftligt intyg från leasingbolaget att jag får använda bilen utomlands.fth skrev:Det krävs bara ett mail till DNB för att få ett sådant intyg, dom skriver normalt en giltighetstid på sex månader i taget. Du bör ha ett sådant, kan bli knepigt vid gränsen annars om någon nitisk tulltjänsteman kollar ägarförhållanden på bilen.Bejje skrev:Ögnade lite nu och såg att man inte får ta med bilen utanför norden utan skriftligt godkännande från DNB, hur många har in hämtat sådant inför bilsemestern i Europa?
/fth
Antar att det är det klassiska, den som äger bilen är i deras ögon brukare av bilen, så det är den personen som skulle använt bilen när en eventuell försäkring skall behövas. Många försäkringsbolag har ju t.ex "någon förare under 24 år" så de vill säkerligen inte att en någon +25 står som ägare och sen kör en 24-åring till 100% bilen.LarsL skrev:Försäkringen bryr sig väl inte om vem som står på bilen bara den är försäkrad av någon. Det är så klart den försäkringen du ska hänvisa till om det händer något.
Tydligen gjorde försäkringsbolaget det för vi fick ett brev ifrån dem där de sa att försäkringen upphör och att de skulle återbetala hela beloppet från dag 1.LarsL skrev:Försäkringen bryr sig väl inte om vem som står på bilen bara den är försäkrad av någon. Det är så klart den försäkringen du ska hänvisa till om det händer något.