Obehaglig överraskning

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bejje
Teslaägare
Inlägg: 303
Blev medlem: 17 nov 2018 18:35

Obehaglig överraskning

Inlägg av Bejje »

Fick ett brev från Transportstyrelsen idag, Tesla tyckte inte längre att min fru skulle stå som ägare på bilen utan hade justerat ägare till mig istället, utan att kontakta vare sig mig eller min fru för att informera om detta.

Resultat? Oförsäkrad bil och en löpande skuld (sedan den 24e Juni) hos Trafikförsäkringsföreningen samt en massa administrativt sk*tgöra.

Inte speciellt imponerad just nu kan jag säga. :twisted:

1 April 2016, 04:41: Reservation lagd
12 April 2019, 06:56: Pearl White SR+ Model 3 beställd
24 Juni 2019, 15:17: Uthämtad!

26 Maj 2021, 13:47: Beställning lagd
4 Juni 2021, 14:40: Uthämtad!
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Obehaglig överraskning

Inlägg av Jeppe_E »

Ojoj... kolla upp bonusen också. Om bilen bytt ägare så är den rökt....

Själv har jag fortfarande inte betalt någonting för min bil, eftersom Tesla har slarvat bort det digitala dokumentet från DnB som jag signerade... för snart 3 månader sedan...
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
kenny
Teslaägare
Inlägg: 276
Blev medlem: 01 apr 2019 14:16

Re: Obehaglig överraskning

Inlägg av kenny »

Bejje skrev:
Fick ett brev från Transportstyrelsen idag, Tesla tyckte inte längre att min fru skulle stå som ägare på bilen utan hade justerat ägare till mig istället, utan att kontakta vare sig mig eller min fru för att informera om detta.

Resultat? Oförsäkrad bil och en löpande skuld (sedan den 24e Juni) hos Trafikförsäkringsföreningen samt en massa administrativt sk*tgöra.

Inte speciellt imponerad just nu kan jag säga. :twisted:
Kan man få lite mer info om detta? Jag förstår inte ens hur det kan gå till, hur kan Tesla byta ägare på en bil som dom inte äger? Och även om dom kan, vad är argumentet, varför har det betydelse för Tesla vem som äger bilen?

Edit: När jag tänker på det så kan väl bilhandlare ändra ägare ja utan att ägaren behöver skriva på några papper. Men vad skulle vara anledningen?
Användarvisningsbild
Bejje
Teslaägare
Inlägg: 303
Blev medlem: 17 nov 2018 18:35

Re: Obehaglig överraskning

Inlägg av Bejje »

Orsaken kan vara att jag står på lånet och min fru som ägare till bilen. (Kollade detta upplägg med DnB i telefon och då sa de OK på det)

Har varit struligt hela tiden med att jag la beställningen på bilen i mitt namn men att min fru ska vara ägare hos Transportstyrelsen.
Vet inte hur många gånger jag påpekat detta för alla inblandade.

Antingen om DnB haft åsikter om detta i efterhand eller det var någon person på Tesla som fick låneavtalet i sitt knä med mitt namn och då tog initiativet att justera ägaren från min fru till mig.

Gissningsvis har de, Tesla, som företag någon möjlighet att korrigera felaktigheter och har tagit det som en felaktig registrering och därefter fått igenom en ändring eftersom Transportstyrelsen skriver "felaktiga ägarbytet".

Har snackat med Transportstyrelsen och som det ser ut just nu bör det inte vara några problem med miljöbonusen eftersom det rör sig om korrigeringar och inte regelrätta ägarbyten (har fortfarande bara en ägare (inkl bilhandlare) på nya regbeviset) men det är också min oro att den slanten ska försvinna.

Efter en del bollande och mailande fram och tillbaka har jag till slut hamnat hos en riktigt alert och handlingskraftig person hos Tesla i Stockholm som ger mig goda förhoppningar om att det kommer lösa sig. Fått återkoppling i telefon ett par gånger inom en kort stund nu med klara och tydliga besked.


Skärmavbild 2019-08-07 kl. 17.05.51.png

1 April 2016, 04:41: Reservation lagd
12 April 2019, 06:56: Pearl White SR+ Model 3 beställd
24 Juni 2019, 15:17: Uthämtad!

26 Maj 2021, 13:47: Beställning lagd
4 Juni 2021, 14:40: Uthämtad!
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10502
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Obehaglig överraskning

Inlägg av Legato »

Vad märkligt. Är det ett rent blanco-lån alltså? Trodde standard var att bilen var säkerhet för ett billån och då känns det ju rimligt att ägare och låntagare måste vara samma.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5559
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Obehaglig överraskning

Inlägg av OfarligTesla »

Rätt säker på att avtalet som signerats med DnB kommer säga att den som står på lånet måste vara registrerad ägare av bilen också.
Användarvisningsbild
Bejje
Teslaägare
Inlägg: 303
Blev medlem: 17 nov 2018 18:35

Re: Obehaglig överraskning

Inlägg av Bejje »

Med risk att skjuta mig själv i foten så ska det erkännas att jag inte lusläst alla paragrafer i avtalet utan litat på det jag blivit tillsagd och ingen har haft invändningar mot upplägget.

Ögnade lite nu och såg att man inte får ta med bilen utanför norden utan skriftligt godkännande från DNB, hur många har in hämtat sådant inför bilsemestern i Europa?

Man ska alltid nagelfara allt in i förbannelse och ifrågasätta alla svar två-tre gånger mot säljare, kundtjänst och support, minst. Men den här gången orkade jag bara inte göra det.

Inget blanco lån.

Men vi ser ut att lösa det genom att sätta in min fru som medsökande och trilska ut resten vartefter.

1 April 2016, 04:41: Reservation lagd
12 April 2019, 06:56: Pearl White SR+ Model 3 beställd
24 Juni 2019, 15:17: Uthämtad!

26 Maj 2021, 13:47: Beställning lagd
4 Juni 2021, 14:40: Uthämtad!
Användarvisningsbild
David D
Teslaägare
Inlägg: 148
Blev medlem: 19 apr 2017 09:06
Ort: Sollentuna

Re: Obehaglig överraskning

Inlägg av David D »

Bejje skrev:
Ögnade lite nu och såg att man inte får ta med bilen utanför norden utan skriftligt godkännande från DNB, hur många har in hämtat sådant inför bilsemestern i Europa?
Det är bara att maila DNBs kundtjänst med uppgifter om vart du ska resa och under hur lång tid så svarar de inom några timmar. Bortsett från att det kan bli legala besvär om din bil t ex skulle bli stulen när du saknar tillstånd kan utländsk polis kräva att få se intyget när du inte har del 2 av ägarbeviset.
Model S Long Range 2019 - Midnight Silver Metallic
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7291
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Obehaglig överraskning

Inlägg av fth »

Bejje skrev:
Ögnade lite nu och såg att man inte får ta med bilen utanför norden utan skriftligt godkännande från DNB, hur många har in hämtat sådant inför bilsemestern i Europa?
Det krävs bara ett mail till DNB för att få ett sådant intyg, dom skriver normalt en giltighetstid på sex månader i taget. Du bör ha ett sådant, kan bli knepigt vid gränsen annars om någon nitisk tulltjänsteman kollar ägarförhållanden på bilen.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Bejje
Teslaägare
Inlägg: 303
Blev medlem: 17 nov 2018 18:35

Re: Obehaglig överraskning

Inlägg av Bejje »

David D skrev:
Bejje skrev:
Ögnade lite nu och såg att man inte får ta med bilen utanför norden utan skriftligt godkännande från DNB, hur många har in hämtat sådant inför bilsemestern i Europa?
Det är bara att maila DNBs kundtjänst med uppgifter om vart du ska resa och under hur lång tid så svarar de inom några timmar. Bortsett från att det kan bli legala besvär om din bil t ex skulle bli stulen när du saknar tillstånd kan utländsk polis kräva att få se intyget när du inte har del 2 av ägarbeviset.
Jag menade ingenting om hur lätt eller svårt det är att få ett intyg för detta utan det var mer för att påpeka att alla kanske inte lusläser eller kan det finstilta i avtalen alla gånger.

1 April 2016, 04:41: Reservation lagd
12 April 2019, 06:56: Pearl White SR+ Model 3 beställd
24 Juni 2019, 15:17: Uthämtad!

26 Maj 2021, 13:47: Beställning lagd
4 Juni 2021, 14:40: Uthämtad!
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Obehaglig överraskning

Inlägg av helix »

fth skrev:
Bejje skrev:
Ögnade lite nu och såg att man inte får ta med bilen utanför norden utan skriftligt godkännande från DNB, hur många har in hämtat sådant inför bilsemestern i Europa?
Det krävs bara ett mail till DNB för att få ett sådant intyg, dom skriver normalt en giltighetstid på sex månader i taget. Du bör ha ett sådant, kan bli knepigt vid gränsen annars om någon nitisk tulltjänsteman kollar ägarförhållanden på bilen.

/fth
Gäller inte detta bara leasingbil där DNB är ägare och leastagaren är brukare? Vid vanligt billån som privatperson genom DNB (som verkar gälla i detta fallet) behöver man så vitt jag vet inte skicka in något till DNB om man ska utomlands? Eller så har jag kanske missförstått? :?
Användarvisningsbild
David D
Teslaägare
Inlägg: 148
Blev medlem: 19 apr 2017 09:06
Ort: Sollentuna

Re: Obehaglig överraskning

Inlägg av David D »

Bejje skrev:
Jag menade ingenting om hur lätt eller svårt det är att få ett intyg för detta utan det var mer för att påpeka att alla kanske inte lusläser eller kan det finstilta i avtalen alla gånger.
Så är det säkert. Jag har aldrig bett om sådant intyg innan jag fick min Tesla och det gjorde jag endast för att jag läst här att man måste ha ett.
Model S Long Range 2019 - Midnight Silver Metallic
Användarvisningsbild
Bejje
Teslaägare
Inlägg: 303
Blev medlem: 17 nov 2018 18:35

Re: Obehaglig överraskning

Inlägg av Bejje »

helix skrev:
fth skrev:
Bejje skrev:
Ögnade lite nu och såg att man inte får ta med bilen utanför norden utan skriftligt godkännande från DNB, hur många har in hämtat sådant inför bilsemestern i Europa?
Det krävs bara ett mail till DNB för att få ett sådant intyg, dom skriver normalt en giltighetstid på sex månader i taget. Du bör ha ett sådant, kan bli knepigt vid gränsen annars om någon nitisk tulltjänsteman kollar ägarförhållanden på bilen.

/fth
Gäller inte detta bara leasingbil där DNB är ägare och leastagaren är brukare? Vid vanligt billån som privatperson genom DNB (som verkar gälla i detta fallet) behöver man så vitt jag vet inte skicka in något till DNB om man ska utomlands? Eller så har jag kanske missförstått? :?
Ergo..

1 April 2016, 04:41: Reservation lagd
12 April 2019, 06:56: Pearl White SR+ Model 3 beställd
24 Juni 2019, 15:17: Uthämtad!

26 Maj 2021, 13:47: Beställning lagd
4 Juni 2021, 14:40: Uthämtad!
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19604
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Obehaglig överraskning

Inlägg av Bjelke »

helix skrev:
fth skrev:
Bejje skrev:
Ögnade lite nu och såg att man inte får ta med bilen utanför norden utan skriftligt godkännande från DNB, hur många har in hämtat sådant inför bilsemestern i Europa?
Det krävs bara ett mail till DNB för att få ett sådant intyg, dom skriver normalt en giltighetstid på sex månader i taget. Du bör ha ett sådant, kan bli knepigt vid gränsen annars om någon nitisk tulltjänsteman kollar ägarförhållanden på bilen.

/fth
Gäller inte detta bara leasingbil där DNB är ägare och leastagaren är brukare? Vid vanligt billån som privatperson genom DNB (som verkar gälla i detta fallet) behöver man så vitt jag vet inte skicka in något till DNB om man ska utomlands? Eller så har jag kanske missförstått? :?
Det stämmer, det är alltså bara vid riktig leasing dvs när tex DNB står som ägare som man behöver ett intyg,
och inte om det är ett vanligt billån där man själv står som ägare.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Obehaglig överraskning

Inlägg av mati »

fth skrev:
Bejje skrev:
Ögnade lite nu och såg att man inte får ta med bilen utanför norden utan skriftligt godkännande från DNB, hur många har in hämtat sådant inför bilsemestern i Europa?
Det krävs bara ett mail till DNB för att få ett sådant intyg, dom skriver normalt en giltighetstid på sex månader i taget. Du bör ha ett sådant, kan bli knepigt vid gränsen annars om någon nitisk tulltjänsteman kollar ägarförhållanden på bilen.

/fth
På vilket sätt då? Utländsk polis eller tull vet väl inget om DnBs leasingvillkor? Och det är inte förbjudet att åka utomlands med någon annans bil heller. Jag leasar båda mina bilar via VW-finans och där finns inga som helst begränsningar i avtalet vart och var jag får köra med bilen. Jag behöver således inte heller något skriftligt intyg från leasingbolaget att jag får använda bilen utomlands.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7291
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Obehaglig överraskning

Inlägg av fth »

mati skrev:
fth skrev:
Bejje skrev:
Ögnade lite nu och såg att man inte får ta med bilen utanför norden utan skriftligt godkännande från DNB, hur många har in hämtat sådant inför bilsemestern i Europa?
Det krävs bara ett mail till DNB för att få ett sådant intyg, dom skriver normalt en giltighetstid på sex månader i taget. Du bör ha ett sådant, kan bli knepigt vid gränsen annars om någon nitisk tulltjänsteman kollar ägarförhållanden på bilen.

/fth
På vilket sätt då? Utländsk polis eller tull vet väl inget om DnBs leasingvillkor? Och det är inte förbjudet att åka utomlands med någon annans bil heller. Jag leasar båda mina bilar via VW-finans och där finns inga som helst begränsningar i avtalet vart och var jag får köra med bilen. Jag behöver således inte heller något skriftligt intyg från leasingbolaget att jag får använda bilen utomlands.
Sorry, jag läste kanske lite slarvigt, eftersom det enligt TS fanns en paragraf om detta i avtalet så förutsatte jag att det var finansiell leasing, då är man ju de facto inte ägare till bilen, varför man bör/måste ha ett intyg på att man får föra bilen utanför landet. Det är ju lite konstigt att DNB har paragrafen i avtalet om det inte är finansiell leasing...

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Obehaglig överraskning

Inlägg av LarsL »

Försäkringen bryr sig väl inte om vem som står på bilen bara den är försäkrad av någon. Det är så klart den försäkringen du ska hänvisa till om det händer något.
Användarvisningsbild
Stolpskott
Teslaägare
Inlägg: 124
Blev medlem: 06 jul 2019 08:41

Re: Obehaglig överraskning

Inlägg av Stolpskott »

LarsL skrev:
Försäkringen bryr sig väl inte om vem som står på bilen bara den är försäkrad av någon. Det är så klart den försäkringen du ska hänvisa till om det händer något.
Antar att det är det klassiska, den som äger bilen är i deras ögon brukare av bilen, så det är den personen som skulle använt bilen när en eventuell försäkring skall behövas. Många försäkringsbolag har ju t.ex "någon förare under 24 år" så de vill säkerligen inte att en någon +25 står som ägare och sen kör en 24-åring till 100% bilen.
Fredrik j
Inlägg: 11103
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Obehaglig överraskning

Inlägg av Fredrik j »

Jag reparerade en bil i tyskland häromåret och då vill man se mitt registreringsbevis innan man kunde ta in den i verkstan. Nu hade jag läst att den blå delen alltid ska finnas med i bilen vid utlandsresa och kanske är det här anledningen. Hon fick se beviset och då ville hon se legitimation. Det här var alltså på en bilverkstad. Man kan anta att polisen också vill se det och kanske också vill se samma namn på beviset som på legget? Jag vet inte varför detta maniska intresse. Kan det ha att göra med försäkring? Vet inte hur den tyska motsvarigheten till trafikskadeföreningen fungerar.
Användarvisningsbild
Bejje
Teslaägare
Inlägg: 303
Blev medlem: 17 nov 2018 18:35

Re: Obehaglig överraskning

Inlägg av Bejje »

LarsL skrev:
Försäkringen bryr sig väl inte om vem som står på bilen bara den är försäkrad av någon. Det är så klart den försäkringen du ska hänvisa till om det händer något.
Tydligen gjorde försäkringsbolaget det för vi fick ett brev ifrån dem där de sa att försäkringen upphör och att de skulle återbetala hela beloppet från dag 1.

Fick kontakt med en person på Telsa som till slut som verkar ha rett ut allting. Hon har jagat runt på Försäkringsbolag, Transportstyrelsen och Trafikförsäkringsföreningen och återställt allting.

Jag ringde och kollade med Trafikförsäkringsföreningen och deras krav är avskrivet, och sen utgår jag från att det dimper ned papper från Försäkringsbolag och Transportstyrelsen med motsvarande info inom kort.

1 April 2016, 04:41: Reservation lagd
12 April 2019, 06:56: Pearl White SR+ Model 3 beställd
24 Juni 2019, 15:17: Uthämtad!

26 Maj 2021, 13:47: Beställning lagd
4 Juni 2021, 14:40: Uthämtad!
Skriv svar