Undrar om senaste uppdateringarna har gjort något med förbrukningen på en vanlig 75D MS? Körde häromdagen E6 söderut, torr och fin väg, ca 20 grader varmt, ca 130kmh. Hade förbrukning på ca 260wh/km. Känns spontant väldigt högt trots mina 21”. Den förbrukningen är inte långt från vad jag hade när jag körde ca 170 på autobahn förra året Kan optimalisering av batteritemp innan laddning dra upp förbrukningen mycket över längre sträcka? Verkar konstigt
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Jag tycker det är lite "kasta tärning" över förbrukningen. Själv körde jag fram och tillbaks till Helsingborg från Växjö igår. Dit drog bilen 163/km och hem 207/km. Visst är det "nerför" i höjdskillnad men inte så pass......tror att ska man må bra i magen ska man nog bara inte tänka allt för mycket på det där. Utan hitta en siffra i överkant som man vet man klarar sig på och utgå från den när man tänker sträcka och laddning. Jag vet att jag kommer 40 mil iaf oavsett hur jag kör nästan.
Model Y LR, White pearl, svart inredning, 20" Induction och EAP
Skillnaden mellan 170 och 130 km/h ger 11 m/s. om det var så mycket motvind "här om dan" så förklarar det saken.
Dit jag vill komma är att för att få rätsida på resonemanget kan inte vindförhållande utelämnas.
Skillnaden mellan 170 och 130 km/h ger 11 m/s. om det var så mycket motvind "här om dan" så förklarar det saken.
Dit jag vill komma är att för att få rätsida på resonemanget kan inte vindförhållande utelämnas.
Nej, tänkte också på det där med vind. Västkusten har ju ibland en del av den varan, men jag kontrollerade inte hur det faktiskt var häromdagen.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Precis. Vinden kan spela en jäkla roll, den har ibland ställt till det en del för mig i planeringen. Jag brukar ta en titt i appen Windy för att få bättre koll på hur det blåser.
Även en ganska lätt vind som 5m/s kan göra effekten av luftmotståndet motsvarar en hastighetsändring om +/-18km/h beroende på vindriktning.
Sedan är det ju lite rullmotstånd som spelar roll också, men i högre farter är det nästan försumbart i jämförelse med luftmotståndet.
Precis. Vinden kan spela en jäkla roll, den har ibland ställt till det en del för mig i planeringen. Jag brukar ta en titt i appen Windy för att få bättre koll på hur det blåser.
Även en ganska lätt vind som 5m/s kan göra effekten av luftmotståndet motsvarar en hastighetsändring om +/-18km/h beroende på vindriktning.
Sedan är det ju lite rullmotstånd som spelar roll också, men i högre farter är det nästan försumbart i jämförelse med luftmotståndet.
Shit, planerar ni så detaljerat?? Jag sätter mig och åker och räknar bara grovt ut att jag kommer fram. Kollar ev laddmöjligheter på destination. Räckviddsångesten släppte nästan helt efter första året
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Precis. Vinden kan spela en jäkla roll, den har ibland ställt till det en del för mig i planeringen. Jag brukar ta en titt i appen Windy för att få bättre koll på hur det blåser.
Även en ganska lätt vind som 5m/s kan göra effekten av luftmotståndet motsvarar en hastighetsändring om +/-18km/h beroende på vindriktning.
Sedan är det ju lite rullmotstånd som spelar roll också, men i högre farter är det nästan försumbart i jämförelse med luftmotståndet.
Shit, planerar ni så detaljerat?? Jag sätter mig och åker och räknar bara grovt ut att jag kommer fram. Kollar ev laddmöjligheter på destination. Räckviddsångesten släppte nästan helt efter första året
Hehe, nä åker man Tesla är det inte alltid att åker på reserven. Men det kanske vara skönt att veta om man kan blåsa på i lite högre hastighet, eller om man klarar av att hoppa över en SuC. Fram kommer man alltid, det handlar mer om hur mycket man orkar optimera. Sedan är jag lite skadad efter 3år i en i3 med 22kWh. Planeringen för att åka till Nordnorge krävde lite tid, men så länge man tycker att det är kul är det ju ok. Räckviddsångest var det länge sen jag kände av
Kanske kapar denna tråd, men det har i vart fall med förbrukning att göra.
Var i veckan ned till Berlin en sväng med min S90D-16, 5000 mil. På hemvägen upptäckte jag två ggr energitoppar och undrar vad detta beror på. Körde AP1 vid tillfällena. Se bifogade bilder. Har aldrig sett detta tidigare.
Kan inte säga hur lång tid det varade, men ngn mil uppskattar jag det till innan effektkurvan sjönk till det normala. Uppfattar det som att det inträffade ett tag efter att bilen laddat vid SuC.
Genomsnittsförbrukningen låg på 170kwh och hastighet enligt skyltar doc max 130km/h i Tyskland.
Frågan är alltså om detta effektuttag är normalt och jag ej iakttagit detta tidigare.
S90D, 2016,Folierad Titanium brushed (Obsidian Black)Såld 4/9-23
MY RWD, 2023 Quick Silver, såld 28/6-25
MY RWD LR Juniper 2025+, röd, Hämtad 14/7-23
Bilagan 02A3850A-0D4F-481F-9BC5-D2DFA59B609A.jpeg finns inte längre
Kanske kapar denna tråd, men det har i vart fall med förbrukning att göra.
Var i veckan ned till Berlin en sväng med min S90D-16, 5000 mil. På hemvägen upptäckte jag två ggr energitoppar och undrar vad detta beror på. Körde AP1 vid tillfällena. Se bifogade bilder. Har aldrig sett detta tidigare.
Kan inte säga hur lång tid det varade, men ngn mil uppskattar jag det till innan effektkurvan sjönk till det normala. Uppfattar det som att det inträffade ett tag efter att bilen laddat vid SuC.
Genomsnittsförbrukningen låg på 170kwh och hastighet enligt skyltar doc max 130km/h i Tyskland.
Frågan är alltså om detta effektuttag är normalt och jag ej iakttagit detta tidigare.
Hade själv precis samma händelse som du hade. Fick groteska förbrukningssiffror under ett kort tag vilket gav väldigt högs snitt. Upptäckte samtidigt att trippmätaren inte registrerat senaste laddningen, den hade alltså inte nollat körsträckan vid senaste laddning.
Skrev någon tråd om det strax efter det hände. Fick samma sak två eller tre gånger på europaresan, men inte hänt sedan dess.
Hade också En bug med det där. Den ackumulerade förbrukning utan att räkna upp sträcka och resultatet blev konstiga platåer i diagrammet. Har aldrig haft det på 2019.24 som jag har i bilen nu dock
Precis. Vinden kan spela en jäkla roll, den har ibland ställt till det en del för mig i planeringen. Jag brukar ta en titt i appen Windy för att få bättre koll på hur det blåser.
Även en ganska lätt vind som 5m/s kan göra effekten av luftmotståndet motsvarar en hastighetsändring om +/-18km/h beroende på vindriktning.
Sedan är det ju lite rullmotstånd som spelar roll också, men i högre farter är det nästan försumbart i jämförelse med luftmotståndet.
Under förutsättning att det var samma vindriktning på dit- och hemresa så blir ju skillnaden också den dubbla vindhastigheten, dvs blåste det 5m/s motvind på ditresan så blev det 5m/s medvind på hemresan, netto 10m/s skillnad.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Hade också En bug med det där. Den ackumulerade förbrukning utan att räkna upp sträcka och resultatet blev konstiga platåer i diagrammet. Har aldrig haft det på 2019.24 som jag har i bilen nu dock
Jag vet inte alls hur bilen räknar ut förbrukningen, om det är en variant med att mäta vad elmotorerna förbrukar samt hur mycket som finns och går åt ur batteriet. För de tre gångerna det inträffade, var precis efter laddning på SuC och de laddningarna verkar inte ha registrerats av bilen på något sätt. Finns inte heller i data hos teslafi.
Så möjligen är det en kombination av att bilen missat laddningen, räknar på sträckan och förbrukningen av elmotorer och jämför med vad som finns kvar i batteriet, och ser att det inte stämmer, därmed lägger på en ofantligt hög förbrukning för att jämna ut det.
Men det är min gissning utan ha en susning om hur bilen tar fram värden på förbrukning. En killgissning helt enkelt.......
Får korrigera mig efter en närmare undersökning. Körsträckorna mellan SuC när detta inträffade finns inte med, men däremot laddningarna. Men de är inte riktigt korrekta, i Bregenz laddade vi bara till 30 %, för att sedan åka 193km och med snitt på 45 Wh/km. Så knasigt är det med både laddningar och körsträckor.
Version i bilen var då: 2019.20.2, bytte till denna strax före avresan och bytte precis efter hemkomst. Har varken sett det före eller efter.