Köra elbil i Sverige, dåligt för miljön...

Här diskuterar vi miljöteknik.

Moderator: Redaktion

Nusse

Köra elbil i Sverige, dåligt för miljön...

Inlägg av Nusse »

Vad säger ni om nedanstående synpunkter, som jag finner på ett annat forum:

"Om du använder all finel så kan inte polackerna köpa finel från Sverige. Då måste dom skyffla kol eftersom Sveriges finel har tagit slut.
Polackerna har väldigt dåligt isolerade hus dessutom.
Och med den funderingen så är det bättre att exportera finel till Polen och köra med en gammal 240 i Sverige."

Ett annat inlägg:
"Så kör vi elbil så skitas det ned där de (inom den hopkopplade sfären) producerar el med fossilt bränsle. Kör vi bensinbil så skitas det ned där vi kör. Skillnaden blir inte så stor om man betraktar problemet globalt, och det bör man göra."
Användarvisningsbild
Stefan T
Teslaägare

Re: Köra elbil i Sverige, dåligt för miljön...

Inlägg av Stefan T »

Isolera husen i polen
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 :)
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Folk e så korkade så jag inte ens vet va jag ska säga.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Elbilar laddas nattetid. Då finns ett enormt överskott av finel i hela Europa. Tyskarna producerar bland annat obegripliga mängder vind-el.
Polacker kan därför nattetid använda svensk, tysk eller polsk finel nattetid.
Hela argumentet faller.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare

Inlägg av Feddan »

Om du får välja, vill du ha bra miljö här eller i Polen?
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
Daoops

Inlägg av Daoops »

Jag brukar svara något i stil med att ifall vi inte löser hur vi framsäller el på ett hållbart sätt så kan vi nästan skita i elbilarna också, 90% av elen går ändå åt till hushåll och industri. Vill vi kunna bo här måste vi lösa båda delarna och dom sker med fördel parallellt, inte seriellt som det argumentet du beskriver verkar antaga.

Eller att med elbil finns det en möjlighet att köra på ren el, slå det med en bensinbil.

Just kombon där är inte att föringa, har du elbil och kör på kol-el kommer opinionen trycka på för bättre el. Utöver det så driver ju elbilar på utvecklingen av batterier vilket behövs för vind/våg och sol.

Med sådana argument slipper man komma in på massa tekniska detaljer om stordriftsfördelar eller närmiljödiskussioner som ofta bara blir politikerretorik av.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael25

Inlägg av EnTraktor »

Intressant när folk kastar ur sig påståenden som dom inte har en aning om. El är dyrare i Polen än i Sverige. Däremot är frigolit nästan gratis och arbetskraft billigt. Det har gjort att dom senaste 20 åren har dom absolut flesta flerfamiljshusen i Polen isolerats med ett extra lager frigolit på utsidan samt att de flesta har bytt till moderna 3-glas fönster. Detta är en investering som ger avkastning på väldigt kort tid. En snabb Googling gav denna 11 år gamla Skyscrapertråd där folk löpande postar bilder på hus som isolerats om
http://www.skyscrapercity.com/showthrea ... 17&page=38
http://www.skyscrapercity.com/showthrea ... 17&page=39
Man kan enkelt se att hus isolerats om eftersom fönstren hamnar längre in från fasaden när man lägger på 20-30cm extra isolerande lager frigolit på utsidan av huset.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alexander7331
Kontakt:

Inlägg av AGCF »

Jag köper marginalelteorin men ser det bara som att vi måste gå över till elbilar OCH ställa om elproduktionen till (någon typ av) kärnkraft, vattenkraft, vindkraft och solkraft.

Inte strunta i det ena för att det andra måste göras.

Globalt är väl 70-80% av elen från fossil energi, eller ännu mer.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Vilket strunt prat!

Även om vi kör ett oljekraftverk så är det bättre än att bilar står mitt i stan och släpper ut avgaserna. Och det är ju inte bara olja som elbilen går att köra på utan alla möjliga olika bränslen, kol-, kärn-, sol-, vatten- och vindkraft, det är svårslaget.
Och som sagt elbilen laddas på natten och då har vi ändå el över så ingen ny el behövs egentligen.

Vad jag säger till sådana personer? Jo. Boka en provkörning så struntar du i sådana detaljer som ad som är miljövänligt eller inte, elbilen är bättre helt enkelt.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Så... om du värmer ditt hus med bergvärme använder du massa finel som stackars polackerna då inte kan få. Bättre att köra med oljepanna och ge polackerna din el?
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare

Inlägg av leiflodde »

Jag har hört något rykte om att Tesla får sin el från EON och skall vara från vindkraft då borde väl det vara ganska miljövänligt?
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alexander7331
Kontakt:

Inlägg av AGCF »

leiflodde skrev:
Jag har hört något rykte om att Tesla får sin el från EON och skall vara från vindkraft då borde väl det vara ganska miljövänligt?
Sånt där köper jag inte. Om elbolagen ställer ut ett papper att just din el är vindkraft så är det inte värt mer än pappret. Det är förvisso en stor marknad, dessa intyg, och även kommuner köper såna avtal. Det finns inget system och ingen kontroll.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Elen kommer från Skellefteå kraft och Svekraft, alltså vattenkraft och vindkraft. De har inga andra kraftverk.

http://teslaclubsweden.se/miljoel-i-superchargrarna/
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare

Inlägg av pegs »

Nusse skrev:
"Om du använder all finel så kan inte polackerna köpa finel från Sverige."
BS!

Elproduktion -> Fossila bränslen är dåliga för miljön.
Fordonsbränsle -> Fossila bränslen är dåliga för miljön.

Lösningen -> Minska användningen av fossila bränslen.
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Nusse skrev:
Om du använder all finel så kan inte polackerna köpa finel från Sverige.
Låt oss hypotetiskt säga att detta skulle vara, sant så är det fortfarande absurt att vi ska släppa ut osande dieselavgaser i våra städer för att polackerna ska kunna köra vår dyra vind-el som vi har betalat massor för. Polackerna är väl för fan ansvariga för sin egen elproduktion.

Man kan ju undra om en person som säger en sån här sak är lojal mot Polen eller Sverige..
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Feddan skrev:
Om du får välja, vill du ha bra miljö här eller i Polen?
Behöver inte välja.
Man kan kan ha bra miljö på båda ställen.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

pegs skrev:
Nusse skrev:
"Om du använder all finel så kan inte polackerna köpa finel från Sverige."
BS!

Elproduktion -> Fossila bränslen är dåliga för miljön.
Fordonsbränsle -> Fossila bränslen är dåliga för miljön.

Lösningen -> Minska användningen av fossila bränslen.
Precis, dessutom används oljan till ett oljekraftverk på 750 MW mycket effektivare än till 10 000 fossilbilar med 100 hp. Förutom att logistiken till att serva dessa 10 000 bilar med bränsle som de kan köra så är de små förbränningsmotorerna i bilarna mindre effektiva än ett större kraftverk plus att värmen i bilarna bara slängs bort medan det för oljekraftverket kan användas till fjärrvärme.

Nu ska vi dock inte börja bygga en massa oljekraftverk för det, både dessa och fossilbilarna ska avvecklas. Gör vi inte det frivilligt så kommer vi tvingas till det när vi av en eller annan anledning inte längre kan få tag i olja till våra oljeraffinaderier. Detta gäller både för Polen och Sverige. Att köra elbil är endast dåligt för miljön om alternativet är att gå eller cykla, och kanske inte ens då...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Svenssons skrev:
Precis, dessutom används oljan till ett oljekraftverk på 750 MW mycket effektivare än till 10 000 fossilbilar med 100 hp. Förutom att logistiken till att serva dessa 10 000 bilar med bränsle som de kan köra så är de små förbränningsmotorerna i bilarna mindre effektiva än ett större kraftverk plus att värmen i bilarna bara slängs bort medan det för oljekraftverket kan användas till fjärrvärme.
Har du, eller någon annan, en bra källa på det där. Inte för att jag rent logiskt inser och förstår att det är så. Men att i en diskution med någon utanför sekten hade det varit bra att kunna visa upp fakta.
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Det är endast vid stora eltoppar som det inom nordpol behöver importeras "smutsig" el från kol-kraft.. De här topparna inträffar kanske 2-3 veckor om året för oss... som högst. Det är då en stor del av landet har väldigt låg temperatur.

Kollar jag på min egen förbrukning i huset (med direktverkande el och värmepump) så gör vi av med ungefär 24000kwh/år. Av de är det ungefär hälften som bränns upp under nov-feb.
Så i "värsta" scenariot borde det ändå betyda att man kan köra på ren el 8 av 12 månader, utan att riskera att göra av med för mycket av "den rena" elen.

Om sen också fordonsflottan är utbytt till större delen elbilar (även i länder med smutsigare el) blir det enkelt att få ner landets Co2-utsläpp och ett incitament för beslutsfattare att styra om elproduktionen. Betydligt lättare att göra det än att i efterhand börja byta ut en fordonsflotta med fossilbilar.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
MKw

Inlägg av MKw »

Nu är det så att en gammal 240 drar 1 liter bensin/mil = 9 kWh. Elbilar förbrukar mindre än 2 kWh/mil.
Närmare 80 % mindre energiåtgång oavsett var och hur den produceras.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Min Volvo V70 drog också ca en liter per mil.
Och den är bara 2 år gammal.
Nu kunde man även tanka gas på den, så jag kan inte exakta omvandlingen för tillfälligt när man körde på gas.

Även om du hittar en liten minibil som drar än halv liter per mil, så är elbilarna mycket energisnålare.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Hittade en länk http://www2.vattenfall.se/miniapps/om_v ... temID=1359

Där står att ett värmekraftverk har 90% verkningsgrad på vinter (när vi saknar el). Elmotorn har också 90% i verkningsgrad alltså totalt 81% utnyttjande av oljans energi.

Däremot blir det inte lika bra på sommaren med 40% för oljekraftverket. Det ger i elbilen 36% i verkningsgrad.

En modern diesel (inte gammal 240) har vi en förbrukning på 0,6l/mil alltså 5,9kWh. Låt oss säga att en elbil körd på motsvarade sätt förbrukar 1,8kWh men verkningsgraden var 90% så det betyder 1,62 kWh för att driva bilen. Alltså har den moderna diesel bilen en effektivitet på 27%.

Min slutsats: Det är alltid effektivare att köra elbil, även om elen kommer från ett oljekraftverk. Elbilen har då en verkningsgrad av 37% emot dieselns 27%.

(Så j*la bra är det med elbilar) ;)
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

+1 LarsL
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Man bör inte bara räkna energiåtgång utan också hur smutsig den är..
De uträkningar jag sett så är en elbil på olje-el lika smutsig i gram Co2 som en diesel/bensinare.
Men i alla andra fall, där man inte har enbart olja, vinner el-bilen.

"Tack vare ett system med vatten-, vind- och kärnkraft kan vi i Sverige producera el med ett lågt koldioxidutsläpp. Men när man i Estland producerar el genom olja motsvarar en kilowatttimme där mer än 1 086 gram utsläppt koldioxid, enligt data från Internationella Energirådet (IEA).
I jämförelse skapas en kilowattimme elektricitet i Sverige ur 17 gram koldioxid och i Norge bara 13 gram. Men i Nederländerna, som satsar stort på elbilar, spottar en Tesla Model S ut motsvarande 93 gram koldioxid per kilometer. Räknar man dessutom förluster i produktionskedjan försvinner 30 procent av energin från det att den producerats till den driver hjulen, blir koldioxidutsläppet ännu högre."

Vet inte hur korrekt siffrorna är idag.. det är ett år gamla.

Som jämförelse är min V70 D3 från 2013 specad att släppa ut 119 gram/km. Så ni som "tankar" el i Sverige kör med nästa 4ggr så låga utsläpp som mig.
I Estland är det än så länge riktigt illa med elbil..

Fast tydligen kan man inte riktigt räkna så:

"– Verkningsgraden på elbilar är betydligt högre än för diesel- och bensinbilar. För att komma samma sträcka behöver man stoppa in tre gånger så mycket energi i en dieselbil jämfört med i en elbil, säger biträdande professorn Ola Carlson på Chalmers.
Vid framställning av europeisk diesel skapas enligt Preem 0,35 kilo koldioxid-ekvivalenter per liter enligt Europaparlamentets ”well to tank”-beräkning. Det innebär att Volvos 181-hästars V60 i själva verket släpper ut 112,3 gram per kilometer, enligt "well to tank"-beräkningen."

Det innebär att man får plussa på ca 12% på alla dieselbilar... då blir mina 119 g/km genast 133,3g/km.
Sen får jag lägga på ytterligare säg 20% då min bil inte alls drar vad EU-mixen säger, så då är vi uppe i ca 160g/km.

I de absolut flesta länder i Europa har vi fördel elbilen.. men det behövs (precis som tidigare konstaterats här) göras saker på el-sidan också för att vi ska komma i mål.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Skriv svar