Skatteverkets regler:
Värderingen av förmån av fritt drivmedel i form av el får göras utifrån dels uppskattad åtgång av el per mil, dels marknadsvärdet för elen (t.ex. priset per kilowattimme). Det är uppgifter som arbetsgivaren behöver ta fram för varje bil.
Hur stort förmånsbeloppet blir beror på om det gäller fri el till egen bil eller till förmånsbil.
Om det gäller din egen bil beräknas förmånen till belopp motsvarande marknadsvärdet.
Om det gäller din förmånsbil beräknas förmånen till belopp motsvarande marknadsvärdet multiplicerat med 1,2
Kan nog vara bäst att ta upp en liten förmån varje månad, tror inte skatteverket ifrågasätter om den är på rätt nivå då beloppen blir ganska obetydliga. Dock om man inte lagt någon förmån reagerar de nog.
Byta bil?
Moderator: Redaktion
Byta bil?
Det finns ju eluttag på ett kontor. Där kan man ju tänkas ladda privat mobil, laptop etc... då borde man väl förmånsbeskattas för det också?
Jag hade laddat bilen och hade det blivit revision/problem så hade jag slutat med det helt enkelt.
Jag kan tycka det vore bra om arbetsgivare kunde erbjuda "gratis" laddning, om inte annat kanske det kan locka folk till kontoret för att socialisera lite ibland. Själv besöker jag kontoret kanske en gång om året, finns inget där som lockar...
Jag hade laddat bilen och hade det blivit revision/problem så hade jag slutat med det helt enkelt.
Jag kan tycka det vore bra om arbetsgivare kunde erbjuda "gratis" laddning, om inte annat kanske det kan locka folk till kontoret för att socialisera lite ibland. Själv besöker jag kontoret kanske en gång om året, finns inget där som lockar...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Byta bil?
Det enda som skiljer är sätesvärme i baksätet och en något klenare stereo i SR+. Sätes värmen tror jag men är mjukvarulåst men stereon saknar några högtalare (subwoffer) så den kan aldrig bli riktigt lika bra som LR.Speedy skrev:Ok men övriga funktioner/inredning som jag har tolkat det så skiljer det även här tex sätesvärme, klädselmaterial m.m?LarsL skrev:Det har talats om att uppkopplings delarna kommer att gå att köpa som en tjänst i framtiden.Speedy skrev:Denna tråd är ju som hand i handske för mig som går i samma tankar och har samma möjligheter till laddning på jobbet
Har dock "bara" 6-7 mil totalt till jobbet varje dag dock omfattar det både mig och sambon (samma arbetsplats) så där har vi ju en besparing. Men en fundering ja inte fattar riktigt, om man kör på en M3 SR går det att få premiuminteriören eller måste man ha den totalt avskalade?
Är dock lite sugen på AWD så kanske löser sig automatiskt men då blir ju också kostnaden en helt annan
Vi vet ju inte hur lång tid det tar innan Elon sätter igång med abonnemanget... det har ju hänt att saker har dragit ut på tiden.
Re: Byta bil?
Frågan är ju hur man bevisar att man inte laddat om laddarna inte är låsta. Vore bättre om arbetsgivaren tog 1,5kr/kWh och sedan kunde man välja själv.taliz skrev:Det finns ju eluttag på ett kontor. Där kan man ju tänkas ladda privat mobil, laptop etc... då borde man väl förmånsbeskattas för det också?
Jag hade laddat bilen och hade det blivit revision/problem så hade jag slutat med det helt enkelt.
Jag kan tycka det vore bra om arbetsgivare kunde erbjuda "gratis" laddning, om inte annat kanske det kan locka folk till kontoret för att socialisera lite ibland. Själv besöker jag kontoret kanske en gång om året, finns inget där som lockar...
Re: Byta bil?
Äh! Du sätter en elmätare vid laddboxen hemma. Lär hålla vid prövning.LarsL skrev:Problemet är att:
1. Det kostar mig inte 2kr/mil att ladda hemma. Jag betalar redan de fasta avgifterna och räknar endast den extra kostnaden på 0,5 till 1kr/kWh och bilen drar inte 2 kwh/mil i genomsnitt.
2. Förmånsbeskattningen blir troligen högre än 2kr/mil.
3. Jag laddar ändå hemma för det är smidigare än att plocka fram laddkabeln på jobbet varje dag.
Hoppas verkligen att de sätter lås på laddarna vid mitt jobb så att jag slipper skatten. Annars måste jag ju direkt kräva lönepåslag för att kompensera för skatten.
Re: Byta bil?
Aha då är det ju helt överkomligt! Då är det endast räckvidd och eventuellt awd behov man egentligen behöver fundera överLarsL skrev:Det enda som skiljer är sätesvärme i baksätet och en något klenare stereo i SR+. Sätes värmen tror jag men är mjukvarulåst men stereon saknar några högtalare (subwoffer) så den kan aldrig bli riktigt lika bra som LR.Speedy skrev:Ok men övriga funktioner/inredning som jag har tolkat det så skiljer det även här tex sätesvärme, klädselmaterial m.m?LarsL skrev:Det har talats om att uppkopplings delarna kommer att gå att köpa som en tjänst i framtiden.Speedy skrev:Denna tråd är ju som hand i handske för mig som går i samma tankar och har samma möjligheter till laddning på jobbet
Har dock "bara" 6-7 mil totalt till jobbet varje dag dock omfattar det både mig och sambon (samma arbetsplats) så där har vi ju en besparing. Men en fundering ja inte fattar riktigt, om man kör på en M3 SR går det att få premiuminteriören eller måste man ha den totalt avskalade?
Är dock lite sugen på AWD så kanske löser sig automatiskt men då blir ju också kostnaden en helt annan
Vi vet ju inte hur lång tid det tar innan Elon sätter igång med abonnemanget... det har ju hänt att saker har dragit ut på tiden.
Re: Byta bil?
Ja och att Supercharger laddningen blir något långsammare.Speedy skrev:Aha då är det ju helt överkomligt! Då är det endast räckvidd och eventuellt awd behov man egentligen behöver fundera över
Men AWD var det jag funderade på längst... men beslutade att det inte var värt 100kkr.