AC laddhastighet [LÖST]
Moderator: Redaktion
AC laddhastighet [LÖST]
Jag är lite förbryllad och undrar om fler har noterat eller misstänker att AC laddhastigheten har blivit reducerad.
Om det är en feature, vad är isf anledningen.
Jag har en MX som är tillverkad i maj/juni 2018. Hemma har jag laddat med medföljande 3-fas UMC. Tidigare när jag ställt in 16A i bilen, så har den fint laddat med 11kW under hela sessionen. Vilket även har kunnat verifieras i E.ON's app där huset konstant har en last på 11kW under motsvarande 4-5h.
Sedan början av sommaren har jag noterat att laddtiden har ökat markant. När jag tittar efter i Tesla appen för att få reda på vad den håller på med, så ser jag att den redan efter några minuter har minskat strömstyrkan från de initiala 16A. Den förtsätter under ca 30min att successivt minska ner till 12A som blir steady state.
Är det UMC som begränsar eller ombordladdaren. Ombordladdaren ska ju klara 24A och är den strypt till 12A så hjälper det inte ens om jag sätter upp en WC.
Hoppas någon har bra idéer och förklaringar.
Om det är en feature, vad är isf anledningen.
Jag har en MX som är tillverkad i maj/juni 2018. Hemma har jag laddat med medföljande 3-fas UMC. Tidigare när jag ställt in 16A i bilen, så har den fint laddat med 11kW under hela sessionen. Vilket även har kunnat verifieras i E.ON's app där huset konstant har en last på 11kW under motsvarande 4-5h.
Sedan början av sommaren har jag noterat att laddtiden har ökat markant. När jag tittar efter i Tesla appen för att få reda på vad den håller på med, så ser jag att den redan efter några minuter har minskat strömstyrkan från de initiala 16A. Den förtsätter under ca 30min att successivt minska ner till 12A som blir steady state.
Är det UMC som begränsar eller ombordladdaren. Ombordladdaren ska ju klara 24A och är den strypt till 12A så hjälper det inte ens om jag sätter upp en WC.
Hoppas någon har bra idéer och förklaringar.
Senast redigerad av Willerud, redigerad totalt 1 gånger.
Model X 100D - 2018
Nissan LEAF 40kWh - 2018
Model 3 Performance - 2019
Model Y Performance - 2024
Model Y Performance - 2024
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8159
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: AC laddhastighet
Jag gissar att det har med spänningsfall i matningen att göra, inte att det beror på bilen.
/fth
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: AC laddhastighet
Sådär gjorde min med förr, innan jag drog ut bra kablar till laddningen. Troligen spänningsfall som fth säger. Kolla gärna spänningen vid 16A... droppar den ner under 220V så är det problem.fth skrev:Jag gissar att det har med spänningsfall i matningen att göra, inte att det beror på bilen.
/fth
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Re: AC laddhastighet
Det är ett nytt hus, 3år gammalt så jag tror inte det ligger i matningen.Remuz skrev:Sådär gjorde min med förr, innan jag drog ut bra kablar till laddningen. Troligen spänningsfall som fth säger. Kolla gärna spänningen vid 16A... droppar den ner under 220V så är det problem.fth skrev:Jag gissar att det har med spänningsfall i matningen att göra, inte att det beror på bilen.
/fth
När bilen börjar ladda så visar den 242V innan den börjar lägga på last. Sen sjunker den vid last ner till ~230V.
Model X 100D - 2018
Nissan LEAF 40kWh - 2018
Model 3 Performance - 2019
Model Y Performance - 2024
Model Y Performance - 2024
Re: AC laddhastighet
Är ju rätt stort tapp från 242 till ~230. Är strömmen 12A eller 16A när spänningen är ~230? Nytt hus garanterar tyvärr inte rätt dragna kablar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: AC laddhastighet
Är kabeln varm under laddning?
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: AC laddhastighet
Men min bil drog inte ner strömmen fören spänningen droppade ner mot 210V *ish* (minns inte exakt då det är 1.5år sedan jag ordnade det).Svenssons skrev:Är ju rätt stort tapp från 242 till ~230. Är strömmen 12A eller 16A när spänningen är ~230? Nytt hus garanterar tyvärr inte rätt dragna kablar.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Re: AC laddhastighet
Ja men när den väl sänker strömstyrkan så går ju spänningen upp igen. Ifall den är på 242V vid start och ~230V efter sänkning från 16A till 12A så kan den ju ha varit under 210V tidigare.Remuz skrev:Men min bil drog inte ner strömmen fören spänningen droppade ner mot 210V *ish* (minns inte exakt då det är 1.5år sedan jag ordnade det).Svenssons skrev:Är ju rätt stort tapp från 242 till ~230. Är strömmen 12A eller 16A när spänningen är ~230? Nytt hus garanterar tyvärr inte rätt dragna kablar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: AC laddhastighet
Nej, det går att hålla i den under laddning utan problem.Teslaspolen skrev:Är kabeln varm under laddning?
Men det som ligger i väggar eller i backen är svårt att uttala sig om.
Model X 100D - 2018
Nissan LEAF 40kWh - 2018
Model 3 Performance - 2019
Model Y Performance - 2024
Model Y Performance - 2024
Re: AC laddhastighet
Hur är det där säkringen sitter? Det är sällan fel i det som går i väggar eller backen, det är skarvarna som är de större riskerna.Willerud skrev:Nej, det går att hålla i den under laddning utan problem.Teslaspolen skrev:Är kabeln varm under laddning?
Men det som ligger i väggar eller i backen är svårt att uttala sig om.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: AC laddhastighet
Tog nya fräscha screenshots för att illustrera hur det ser ut.Svenssons skrev:Ja men när den väl sänker strömstyrkan så går ju spänningen upp igen. Ifall den är på 242V vid start och ~230V efter sänkning från 16A till 12A så kan den ju ha varit under 210V tidigare.Remuz skrev:Men min bil drog inte ner strömmen fören spänningen droppade ner mot 210V *ish* (minns inte exakt då det är 1.5år sedan jag ordnade det).Svenssons skrev:Är ju rätt stort tapp från 242 till ~230. Är strömmen 12A eller 16A när spänningen är ~230? Nytt hus garanterar tyvärr inte rätt dragna kablar.
Model X 100D - 2018
Nissan LEAF 40kWh - 2018
Model 3 Performance - 2019
Model Y Performance - 2024
Model Y Performance - 2024
Re: AC laddhastighet
Säkringarna ser bra ut, har visserligen aldrig haft problem med dom.Svenssons skrev:Hur är det där säkringen sitter? Det är sällan fel i det som går i väggar eller backen, det är skarvarna som är de större riskerna.Willerud skrev:Nej, det går att hålla i den under laddning utan problem.Teslaspolen skrev:Är kabeln varm under laddning?
Men det som ligger i väggar eller i backen är svårt att uttala sig om.
Kan uppa en bild när jag kommer hem till säkringsskåpet.
Model X 100D - 2018
Nissan LEAF 40kWh - 2018
Model 3 Performance - 2019
Model Y Performance - 2024
Model Y Performance - 2024
Re: AC laddhastighet
Och nu började sänkningen till 15A...Willerud skrev:Tog nya fräscha screenshots för att illustrera hur det ser ut.Svenssons skrev:Ja men när den väl sänker strömstyrkan så går ju spänningen upp igen. Ifall den är på 242V vid start och ~230V efter sänkning från 16A till 12A så kan den ju ha varit under 210V tidigare.Remuz skrev:Men min bil drog inte ner strömmen fören spänningen droppade ner mot 210V *ish* (minns inte exakt då det är 1.5år sedan jag ordnade det).Svenssons skrev:Är ju rätt stort tapp från 242 till ~230. Är strömmen 12A eller 16A när spänningen är ~230? Nytt hus garanterar tyvärr inte rätt dragna kablar.
Model X 100D - 2018
Nissan LEAF 40kWh - 2018
Model 3 Performance - 2019
Model Y Performance - 2024
Model Y Performance - 2024
Re: AC laddhastighet
Tänkte mer på värmen runt säkringarna. Jag hade problem i skarven mellan inkommande ledning och till huvudskåpet. Den orsakade rejält högre värme på en fas som sedan löste ut säkringen. Bilderna ser ju OK ut så frågan är om något händer innan effekten sjunker. Kan tex vara vattenkokare, tvättmaskin eller varmvattenberedare som går igång vilket leder till tillfälligt spänningsfall. Misstänker att huvudsäkringen är på max 20A om det är ett hyfsat nytt hus.Willerud skrev:Säkringarna ser bra ut, har visserligen aldrig haft problem med dom.Svenssons skrev:Hur är det där säkringen sitter? Det är sällan fel i det som går i väggar eller backen, det är skarvarna som är de större riskerna.Willerud skrev:Nej, det går att hålla i den under laddning utan problem.Teslaspolen skrev:Är kabeln varm under laddning?
Men det som ligger i väggar eller i backen är svårt att uttala sig om.
Kan uppa en bild när jag kommer hem till säkringsskåpet.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: AC laddhastighet
...slutligen 12A!!!Willerud skrev:Och nu började sänkningen till 15A...Willerud skrev:Tog nya fräscha screenshots för att illustrera hur det ser ut.Svenssons skrev:Ja men när den väl sänker strömstyrkan så går ju spänningen upp igen. Ifall den är på 242V vid start och ~230V efter sänkning från 16A till 12A så kan den ju ha varit under 210V tidigare.Remuz skrev:Men min bil drog inte ner strömmen fören spänningen droppade ner mot 210V *ish* (minns inte exakt då det är 1.5år sedan jag ordnade det).Svenssons skrev:Är ju rätt stort tapp från 242 till ~230. Är strömmen 12A eller 16A när spänningen är ~230? Nytt hus garanterar tyvärr inte rätt dragna kablar.
Model X 100D - 2018
Nissan LEAF 40kWh - 2018
Model 3 Performance - 2019
Model Y Performance - 2024
Model Y Performance - 2024
Re: AC laddhastighet
Japp 20A huvudsäkring, sen 16A till 3-fas. I normal fallet så laddar jag under natten, från 01 eller 02 för att tima varmt batteri till avfärd på morgonen (av större vikt vintertid). Vid den tidpunkten har jag inga andra aktiva laster i huset. Tex är frånluftsvärmepump satt på att inte värma varmvatten under nattetid utan vänta till kl 11 då det finns solel att tillgå i överflöd.Svenssons skrev:Tänkte mer på värmen runt säkringarna. Jag hade problem i skarven mellan inkommande ledning och till huvudskåpet. Den orsakade rejält högre värme på en fas som sedan löste ut säkringen. Bilderna ser ju OK ut så frågan är om något händer innan effekten sjunker. Kan tex vara vattenkokare, tvättmaskin eller varmvattenberedare som går igång vilket leder till tillfälligt spänningsfall. Misstänker att huvudsäkringen är på max 20A om det är ett hyfsat nytt hus.Willerud skrev:Säkringarna ser bra ut, har visserligen aldrig haft problem med dom.Svenssons skrev:Hur är det där säkringen sitter? Det är sällan fel i det som går i väggar eller backen, det är skarvarna som är de större riskerna.Willerud skrev:Nej, det går att hålla i den under laddning utan problem.Teslaspolen skrev:Är kabeln varm under laddning?
Men det som ligger i väggar eller i backen är svårt att uttala sig om.
Kan uppa en bild när jag kommer hem till säkringsskåpet.
Model X 100D - 2018
Nissan LEAF 40kWh - 2018
Model 3 Performance - 2019
Model Y Performance - 2024
Model Y Performance - 2024
Re: AC laddhastighet
Det som skiljer sig här är att den ju går ner till 12/12 istället för 12/16. Boxen får för sig att den ska vara inställd på 12A. Wtf?Willerud skrev:...slutligen 12A!!!Willerud skrev:Och nu började sänkningen till 15A...Willerud skrev:Tog nya fräscha screenshots för att illustrera hur det ser ut.Svenssons skrev:Ja men när den väl sänker strömstyrkan så går ju spänningen upp igen. Ifall den är på 242V vid start och ~230V efter sänkning från 16A till 12A så kan den ju ha varit under 210V tidigare.Remuz skrev:Men min bil drog inte ner strömmen fören spänningen droppade ner mot 210V *ish* (minns inte exakt då det är 1.5år sedan jag ordnade det).
Re: AC laddhastighet
Jag tror inte att bilen sänker laddströmmen pga för låg spänning i det här fallet. Vi bor långt ute på vischan, sista transformatorn, och från transformatorn till oss är det ca 500m. När det går bra brukar spänningen ligga runt 230V, men på vintern kan spänningen falla under 220V. Vår e-Golf kan i sådana fall klaga över för låg spänning, vilket är rätt så irriterande, men Teslan har alltid matat på utan att gnälla.
Att den skulle sänka laddeffekten redan vid 230V känns inte rimligt. I så fall hade jag aldrig kunnat ladda med max effekt.
Att den skulle sänka laddeffekten redan vid 230V känns inte rimligt. I så fall hade jag aldrig kunnat ladda med max effekt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: AC laddhastighet
Är det inte så att bilen ser det relativa fallet i spänning och triggar på det? Det är ju inte bara kabeln från uttaget till bilen som är problemet utan det är ju hela kedjan. Kolla att inga skarvar blir varma, borde kännas som en 100 W glödlampa typ.
Re: AC laddhastighet
Testade min UMC hos en granne nu på morgonen, han kunde då ladda i 25min utan att strömstyrkan sänktes.
Det indikerar i så fall, som flera här har varit inne på, att det är elinstallationen som kan vara undermålig.
Jag får undersöka närmare värmeutveckling vid 3-fas uttaget, och i elskåpet.
Det indikerar i så fall, som flera här har varit inne på, att det är elinstallationen som kan vara undermålig.
Jag får undersöka närmare värmeutveckling vid 3-fas uttaget, och i elskåpet.
Model X 100D - 2018
Nissan LEAF 40kWh - 2018
Model 3 Performance - 2019
Model Y Performance - 2024
Model Y Performance - 2024
Re: AC laddhastighet
Tack @fth @Remuz @Svenssons et.al.
Lösningen blev den att jag fick en WC installerad, då elektrikern ändå skulle installera JFB så bad jag honom byta ut 3-fas kabeln till en 25A kabel.
I och med att jag frigjorde UMCn så har det gett mig oanade möjligheter att bränna huvudsäkringar som nu uppenbart är den svagaste länken. Efter lite lasttester med en Leaf på UMCn (16A L1) och MX (8A L1-3) på WC och två 20A säkringar senare så är slutsats den att en av huvudsäkringarna var lite ”trött” tidigare, så när den blev varm uppfattade bilen det som att det bara fanns 12A att nyttja.
Lätt att vara efterklok, men det hade nog räckt med att gå till ICA och köpa nya säkringar
Lösningen blev den att jag fick en WC installerad, då elektrikern ändå skulle installera JFB så bad jag honom byta ut 3-fas kabeln till en 25A kabel.
I och med att jag frigjorde UMCn så har det gett mig oanade möjligheter att bränna huvudsäkringar som nu uppenbart är den svagaste länken. Efter lite lasttester med en Leaf på UMCn (16A L1) och MX (8A L1-3) på WC och två 20A säkringar senare så är slutsats den att en av huvudsäkringarna var lite ”trött” tidigare, så när den blev varm uppfattade bilen det som att det bara fanns 12A att nyttja.
Lätt att vara efterklok, men det hade nog räckt med att gå till ICA och köpa nya säkringar

Model X 100D - 2018
Nissan LEAF 40kWh - 2018
Model 3 Performance - 2019
Model Y Performance - 2024
Model Y Performance - 2024
Re: AC laddhastighet [LÖST]
Tack för feedbacken. Då har vi ytterligare en sak att nämna för framtida liknande fall.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: AC laddhastighet [LÖST]
Såhär ser det ut med en tunn 25m sladdvinda i stugan:

Inget varmt dock...
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

Inget varmt dock...
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Tesla Y LR -22 EAP