Stockholm - Frankfurt
Moderator: Redaktion
Re: Stockholm - Frankfurt
Där är han iväg 20 minuter och 20 sekunder från infart till mack och ut igen.
Re: Stockholm - Frankfurt
Hade det funnit Super Charger V3 längs sträckan hade det gått fortare för elbilen också. Det är väl bra med ett test i verkligheten och inte bara i teorin._TonyV skrev:Lite orättvis då han måste fylla till 100 eller när pumpen lägger ner. Hade det funnits station närmre näst så....Pontus skrev:16 min, vi kan nog officiellt säga att tanka vätgas är allt annat en säker snabb påfyllning.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Stockholm - Frankfurt
Nej, uppenbarligen inte...Svenssons skrev:En:Pontus skrev:LarsL skrev:Vilka fördelar har vätgasen då? Det måste ju finnas en hel del ändå.
-Ladda snabbare
Det förutsätter dock att man är på resande och har en station längs vägen. Normalt behöver batterielbilen inte åka och ladda eftersom den kan ladda vid parkeringen. Måste man ta en omväg på mer än 20-25 minuter för att åka och ladda vätgas så försvinner denna fördel.
Re: Stockholm - Frankfurt
Ska bli intressant att se om Sandberg kommer till Köge eller om han har räknat med att kunna ladda i Köpenhamn. De laddstationer som är i Köpenhamn har tekniska problem så de verkar inte gå att använda för tillfället...
https://h2.live/
https://h2.live/
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Stockholm - Frankfurt
När åkte Tibor från Jönköping?
Kan vara kul att veta vad tidsskillnaden var när dom sedan åker samma väg.
Kan vara kul att veta vad tidsskillnaden var när dom sedan åker samma väg.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Stockholm - Frankfurt
Så om jag hade vätgasbil så hade jag behövt åka iväg två gånger i veckan och vänta i 20 minuter ute i något industriområde? Vem tusan kan tycka att detta är bra?LarsL skrev:Där är han iväg 20 minuter och 20 sekunder från infart till mack och ut igen.
Re: Stockholm - Frankfurt
Strax före 11:57 körde Tibor från platsen där han plockade upp kameramannen.Pontus skrev:När åkte Tibor från Jönköping?
Kan vara kul att veta vad tidsskillnaden var när dom sedan åker samma väg.
Nexusen måste kunna ta sig minst 486 km:
https://www.google.com/maps/dir/Burger+ ... 489083!3e0
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Stockholm - Frankfurt
Tanka vätgas på 5 minuter är bara önsketänkande!Svenssons skrev:12:02 var tankningen klar. 19,5 minuter alltså...
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Stockholm - Frankfurt
Ja, det är det jag alltid misstänkt men aldrig fått något bekräftat. Har bara sett påståenden från Toyota och de som bygger vätgasstationer att det ska gå på 3 minuter från 0 till 100%... Aldrig fått se någon film eller andra bevis som visar detta.Zalman3 skrev:Tanka vätgas på 5 minuter är bara önsketänkande!Svenssons skrev:12:02 var tankningen klar. 19,5 minuter alltså...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Stockholm - Frankfurt
Tydligen så mäter bilen vätgasen temp.Svenssons skrev:Ja, det är det jag alltid misstänkt men aldrig fått något bekräftat. Har bara sett påståenden från Toyota och de som bygger vätgasstationer att det ska gå på 3 minuter från 0 till 100%... Aldrig fått se någon film eller andra bevis som visar detta.Zalman3 skrev:Tanka vätgas på 5 minuter är bara önsketänkande!Svenssons skrev:12:02 var tankningen klar. 19,5 minuter alltså...
Den får inte överstiga +80 grader, då stryper den hastigheten.
Därför måste vätgasen ha ett tryck på ca 700bar och en temp på -40grader för att det ska gå hyfsat fort att tanka.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Stockholm - Frankfurt
Dåså, då får vi både totaltiden beroende på laddnätverk som den tid det tar att köra samma sträcka.TiborBlomhall skrev:Vi tar dels tiden Stockholm-Frankfurt, dels tiden Jönköping-Frankfurt den sträckan åker vi samma båda två. Nu ska jag vidare!
Model Y LR.
Model S70D
Re: Stockholm - Frankfurt
Fast med tanke på försäljningen hittills så finns det väl i princip ingen som tycker det är bra i dagsläget?LarsL skrev:Så om jag hade vätgasbil så hade jag behövt åka iväg två gånger i veckan och vänta i 20 minuter ute i något industriområde? Vem tusan kan tycka att detta är bra?LarsL skrev:Där är han iväg 20 minuter och 20 sekunder från infart till mack och ut igen.
Gissar att 99%+ av de som tror på vätgas, nej, jag är definitivt inte en av dem, tror på att det ska bli bra någon gång i framtiden.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Stockholm - Frankfurt
Tibors försprång bara ökar. När Sandberg körde från Mariestad var det ca 1:35 mellan honom och Tibor, nu är det ca 1:50 enligt Google Maps. Behöver Sandberg snålköra?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Stockholm - Frankfurt
Kör Sandberg småvägar?Svenssons skrev:Tibors försprång bara ökar. När Sandberg körde från Mariestad var det ca 1:35 mellan honom och Tibor, nu är det ca 1:50 enligt Google Maps. Behöver Sandberg snålköra?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Stockholm - Frankfurt
Finns inte så mycket att välja på där han kör men jag mäter ju längs samma vägsträcka hela tiden så det spelar ingen roll, Google maps tar ju med det i sin beräkning. Nu är snart Sandberg framme vid denna umleitung...Zalman3 skrev:Kör Sandberg småvägar?Svenssons skrev:Tibors försprång bara ökar. När Sandberg körde från Mariestad var det ca 1:35 mellan honom och Tibor, nu är det ca 1:50 enligt Google Maps. Behöver Sandberg snålköra?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Stockholm - Frankfurt
Vad hade teslan för startladdning?
Han stannade i Ödeshög, för säkerhetsskull som jag förstod det. Men han borde kunnat ta sig till toftaholm, missade vad han sa men är det regn och blött på vägen? Han borde kunnat nå toftaholm med god marginal oavsett eller?
Han stannade i Ödeshög, för säkerhetsskull som jag förstod det. Men han borde kunnat ta sig till toftaholm, missade vad han sa men är det regn och blött på vägen? Han borde kunnat nå toftaholm med god marginal oavsett eller?
Model Y LR.
Model S70D
Re: Stockholm - Frankfurt
Toftaholm är en liten omväg och han var osäker på hur mycket laddning det skulle ta att köra in i Jönköping där han skulle plocka upp kameramannen. Han tog det säkra före det osäkra alltså.frippe skrev:Vad hade teslan för startladdning?
Han stannade i Ödeshög, för säkerhetsskull som jag förstod det. Men han borde kunnat ta sig till toftaholm, missade vad han sa men är det regn och blött på vägen? Han borde kunnat nå toftaholm med god marginal oavsett eller?
Nu är det 1:53 som skiljer dem åt...
https://www.google.com/maps/dir/56.6766 ... m2!4m1!3e0
Edit: Skillnaden växer och så ska det bli intressant att se hur Sandberg hanterar den avspärrade vägen.
1:57 nu:
https://www.google.com/maps/dir/56.4723 ... m2!4m1!3e0
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Stockholm - Frankfurt
Står vätgasbilen still, är det något problem?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Stockholm - Frankfurt
Nej, det var vägarbetet som Google trodde skulle kräva större omväg. Nu när Sandberg är förbi detta så är skillnaden 1:50 igen vilket dock ändå är större än de 1:35 som var vid start i Mariestad.Pontus skrev:Står vätgasbilen still, är det något problem?
https://www.google.com/maps/dir/56.3863 ... m2!4m1!3e0
Sandberg bör vara en bit söder om Värnamo när Tibor kommer fram till Supercharger Löddeköping ifall 1:50 ska stå sig.
https://www.google.com/maps/dir/55.7665 ... m2!4m1!3e0
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Stockholm - Frankfurt
De kommer mäta tidsskillnaden mellan Jönköping och Frankfurt också. Tibor måste alltså vinna med 1:50 h:m för att vätgasbilen ska kunna dödförklaras på riktigt.
Re: Stockholm - Frankfurt
Lite mindre är det väl? Tibor körde från centrala Jönköping strax före 11:57 och Sandberg är nu 13:37 (!) strax sydväst om Jönköping och fortsätter söderut.LarsL skrev:De kommer mäta tidsskillnaden mellan Jönköping och Frankfurt också. Tibor måste alltså vinna med 1:50 h:m för att vätgasbilen ska kunna dödförklaras på riktigt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Stockholm - Frankfurt
Var tvungen
Men vad ska Tibor göra i Frankfurt medans han väntar några bra förslag?
Men vad ska Tibor göra i Frankfurt medans han väntar några bra förslag?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Stockholm - Frankfurt
19,5 min för vätgastankning och då var det väl inte från tom tank. Det är väl ca 30 mil mellan Stockholm och Mariestad.
Så det måste betyda från 40 % till full tank 19,5 min.
Så det måste betyda från 40 % till full tank 19,5 min.
MYP -22 | MIB | svart/svart
Re: Stockholm - Frankfurt
De bygger om motorvägen som går förbi Toftaholm. Beroende på trafiken så är ett laddstopp på TH mer tidseffektivt än att sega sig igenom vägarbetet. Det var åtminstone vad jag kunde se förra veckan när jag körde där.
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Re: Stockholm - Frankfurt
Tänk på att många och korta stopp går snabbare än få och långa (förutsatt att man inte behöver göra en stor omväg till laddaren).frippe skrev:Vad hade teslan för startladdning?
Han stannade i Ödeshög, för säkerhetsskull som jag förstod det. Men han borde kunnat ta sig till toftaholm, missade vad han sa men är det regn och blött på vägen? Han borde kunnat nå toftaholm med god marginal oavsett eller?
Toftaholm medför en liten omväg från motorvägen så den är inte optimal när man ska snabbt fram (men annars vackert och god mat ).
Det gäller ju att optimera så bra som möjligt så man laddar från 5-10% upp till 60-70% någonstans om det ska gå snabbt.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021