Stockholm - Frankfurt

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Stockholm - Frankfurt

Inlägg av Jeppe_E »

Skiljer fortfarande ganska precis 14 mil. Tibor måste ladda typ 20 minuter för att komma fram till Frankfurt med 10% SoC. Nexon kommer att behöva tanka, i Kessel? Stationen ligger bra så det bör inte ta mycket mer än 5-6 minuter. Så säg 15 minuter i 140 km/h så kommer Tibor att vinna med 10 mil. Så, rent teoretiskt, så hade Nexon vunnit om det funnits gas i Kolding.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7293
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Stockholm - Frankfurt

Inlägg av fth »

Verdi skrev:
300 Wh/km i 100km/h?!? Du skojar? Det kan inte vara så illa ens i en X väl?
Nej, det är inte normalt, inte ens med 22", jag har 210Wh/km i 110km/h på sommaren med min X90 med 20", på kontinenten väl under 200 (annan vägbeläggning).

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Stockholm - Frankfurt

Inlägg av Svenssons »

Mitt snitt ligger på 300Wh/km och har legat där sommar som vinter i tre år nu. Vintern med 19" och annars 22". Jag har ju rätt tidig Model X så det kan bero på det. Hade en lånebil Model X P90D Ludicrous med 20" och då låg jag på 250-260 kWh/km.

Har inga problem att få högre förbrukning än 300Wh/km men då måste ha som sagt köra snabbare än 100km/h. Lägsta förbrukningen under 50 km utan höjdskillnad är 167Wh/km men då körde jag under 70km/h på motorväg och försökte slipstreama bakom lastbilar som körde om mig...

Ålder, 22" däck och större Performance-motorn är det som gör skillnad. 300Wh/km är helt normalt med min bil.

Exempelfoto som visserligen är knappt halvåret gammal men är första fotot jag hittade och som är representativt för förbrukningen ( körde lite snålare på slutet för att komma fram...)
20190331_085242.jpg
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 2 gång.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7293
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Stockholm - Frankfurt

Inlägg av fth »

Svenssons skrev:
Mitt snitt ligger på 300Wh/km och har legat där sommar som vinter i tre år nu. Vintern med 19" och annars 22". Jag har ju rätt tidig Model X så det kan bero på det. Hade en lånebil Model X P90D Ludicrous med 20" och då låg jag på 250-260 kWh/km.

Har inga problem att få högre förbrukning än 300Wh/km men då måste ha som sagt köra snabbare än 100km/h. Lägsta förbrukningen under 50 km utan höjdskillnad är 167Wh/km men då körde jag under 70km/h på motorväg och försökte slipstreama bakom lastbilar som körde om mig...

Ålder, 22" däck och större Performance-motorn är det som gör skillnad.
Statistiken från ABRP visar på en snittförbrukning för X på 237Wh/km vid 110km/h, vilket då omfattar sommar och vinter, alla däcksstorlekar, etc, så det ligger väl i linje med mina 210Wh/km eftersom jag har hyfsat lättrullande och välpumpade (3.2bar) däck på 20"-fälgar, jag bör alltså hamna en bra bit under snittet på sommaren.

Statistiken från ABRP visar också på en snittförbrukning vid 160km/h på c:a 340Wh/km.

Jag tycker kanske du skall be SC kolla din förbrukning, den låter onormalt hög även för en P med 22".

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Stockholm - Frankfurt

Inlägg av Svenssons »

fth skrev:
Svenssons skrev:
Mitt snitt ligger på 300Wh/km och har legat där sommar som vinter i tre år nu. Vintern med 19" och annars 22". Jag har ju rätt tidig Model X så det kan bero på det. Hade en lånebil Model X P90D Ludicrous med 20" och då låg jag på 250-260 kWh/km.

Har inga problem att få högre förbrukning än 300Wh/km men då måste ha som sagt köra snabbare än 100km/h. Lägsta förbrukningen under 50 km utan höjdskillnad är 167Wh/km men då körde jag under 70km/h på motorväg och försökte slipstreama bakom lastbilar som körde om mig...

Ålder, 22" däck och större Performance-motorn är det som gör skillnad.
Statistiken från ABRP visar på en snittförbrukning för X på 237Wh/km vid 110km/h, vilket då omfattar sommar och vinter, alla däcksstorlekar, etc, så det ligger väl i linje med mina 210Wh/km eftersom jag har hyfsat lättrullande och välpumpade (3.2bar) däck på 20"-fälgar, jag bör alltså hamna en bra bit under snittet på sommaren.

Statistiken från ABRP visar också på en snittförbrukning vid 160km/h på c:a 340Wh/km.

Jag tycker kanske du skall be SC kolla din förbrukning, den låter onormalt hög även för en P med 22".

/fth
22" drar rejält mer än 20". Går inte att jämföra. Performancemotorn är också erkänt ineffektiv.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Stockholm - Frankfurt

Inlägg av Svenssons »

Då har Tibor stannat för sista laddningen och en bensträckare.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Stockholm - Frankfurt

Inlägg av Svenssons »

Då rullar Teslan igen. Blev lite kortare stopp denna gång.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Stockholm - Frankfurt

Inlägg av Svenssons »

Efter en liten omväg genom Lohfelden så har Sandberg kommit till stationen i Kassel/Lohfelden.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Stockholm - Frankfurt

Inlägg av Svenssons »

Då var Hyundaien tankad och på väg, 9 minuter tog stoppet. Tibor är ca 110 km före.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Stockholm - Frankfurt

Inlägg av Svenssons »

Då var Tibor med kameraman framme i Frankfurt! Grattis till en bra genomförd köring!
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7452
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Stockholm - Frankfurt

Inlägg av TiborBlomhall »

FRAMME!
Användarvisningsbild
Gralle
Teslaägare
Inlägg: 47
Blev medlem: 05 feb 2018 20:00

Re: Stockholm - Frankfurt

Inlägg av Gralle »

Grattis ;)
Model S85D
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Stockholm - Frankfurt

Inlägg av e5m1r »

Grattis
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Gralle
Teslaägare
Inlägg: 47
Blev medlem: 05 feb 2018 20:00

Re: Stockholm - Frankfurt

Inlägg av Gralle »

O där gick gasbilen i mål
kl.03.47
Model S85D
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Stockholm - Frankfurt

Inlägg av LarsL »

Och som väntat ”hyllar” inlägget på Facebook vätgasbilen. Den hade självklart vunnit om allt hade gått som det skulle och i framtiden kommer den vara överlägsen. Sanningen är ju att det tar betydligt längre tid att fylla vätgas än vad alla journalister och vätgasvurmare har påstått. Dessutom är tekniken uppenbarligen väldigt känslig för störningar då den inte funkar vid lågt gastryck.

Nej, vätgasbilen kommer aldrig vinna! Ingen kommer acceptera att åka ut en till två gånger i veckan till ett industriområde och häcka där i 20 minuter.

Vätgasvurmandet var en av anledningarna till att jag avsluta prenumerationen på tidningen elbilen. Vätgasbilar är inte elbilar!
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2314
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Stockholm - Frankfurt

Inlägg av frippe »

Utan att ha följt hela resan från start till mål, fick jag uppfattningen att laddatoppen för teslan var lite väl tilltagna. Kanske låg effekt på något ställe.
Men skulle gärna läsa en mer detaljerad redogörelse för förbrukning, SoC vid start och slut av laddning m.m.
Men det kanske kommer i tidningen.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Stockholm - Frankfurt

Inlägg av Zalman3 »

Zalman3 skrev:
TiborBlomhall skrev:
http://teslaclubsweden.se/stockholm-frankfurt/

Kartan är live nu. Vi startar 8:30 (typ)

Det kommer komma klipp å sånt på http://elbilen.org

Live karta http://glympse.com/!H2EL2019
Lovar att Teslan är före till Frankfurt!

Och snacket om att snabbt kunna tanka vätgas stämmer inte.
Var med på invigningen av vätgasstationen den 11 juni i Umeå.
Eftersom de inte kyler vätgasen där så tar det ca 1 timme och 15 minuter att tanka 0-100%.
Mycket riktigt så är elbilen 53 minuter före vätgasbilen i mål!

Och det tar väldigt mycket längre tid än i reklamen att tänka vätgas.

Gissar dessutom att resan var 3-5ggr DYRARE med vätgasbilen!

Visst skulle man med en massiv utbyggnad av vätgastankstationer kunna komma i närheten av elbilen i restider.

Men att i praktiken komma ner i samma pris som elbilen per mil, tror jag är omöjligt.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Stockholm - Frankfurt

Inlägg av LarsL »

Zalman3 skrev:

Men att i praktiken komma ner i samma pris som elbilen per mil, tror jag är omöjligt.
Det blir ju svårt att nå samma kostnad när man slänger bort 2/3 av elen.
Men vätgasvurmarna kanske tänker sig att de ska göra vätgas av naturgas?
Användarvisningsbild
jonsalgerier
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 11 dec 2016 00:29
Ort: Knivsta

Re: Stockholm - Frankfurt

Inlägg av jonsalgerier »

Nu är jag inte vätgasvurmare på något sätt, men var det inte sagt att Teslan behövde vara i mål 1:37 eller 1:50 innan Nexon för att uppväga att Mariestad ligger där det ligger?
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2314
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Stockholm - Frankfurt

Inlägg av frippe »

LarsL skrev:
Zalman3 skrev:

Men att i praktiken komma ner i samma pris som elbilen per mil, tror jag är omöjligt.
Det blir ju svårt att nå samma kostnad när man slänger bort 2/3 av elen.
Men vätgasvurmarna kanske tänker sig att de ska göra vätgas av naturgas?
Något som propageras stort för vätgasstationer är möjligheten att driva dem med el från solceller. Vet inte om det är möjligt för större stationer med mer tryck i tankningen än den i Mariestad.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3365
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Stockholm - Frankfurt

Inlägg av Niklas Z »

frippe skrev:
Något som propageras stort för vätgasstationer är möjligheten att driva dem med el från solceller. Vet inte om det är möjligt för större stationer med mer tryck i tankningen än den i Mariestad.
Går ju lika bra (eller egentligen mycket bättre med tanke på skillnaden i total verkningsgrad) att ladda en batteribil med elen från solcellerna. Däremot kan det kanske vara en poäng att göra vätgas av solel då det tillfälligt råder överskott på el.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Stockholm - Frankfurt

Inlägg av Zalman3 »

Niklas Z skrev:
frippe skrev:
Något som propageras stort för vätgasstationer är möjligheten att driva dem med el från solceller. Vet inte om det är möjligt för större stationer med mer tryck i tankningen än den i Mariestad.
Går ju lika bra (eller egentligen mycket bättre med tanke på skillnaden i total verkningsgrad) att ladda en batteribil med elen från solcellerna. Däremot kan det kanske vara en poäng att göra vätgas av solel då det tillfälligt råder överskott på el.

Känns ändå som att förstahandsalternativet alltid är att lagra elen i batterier.

Men visst kan det finnas case där vätgasen fungerar.
I gigantiska vindkraftverksparker långt ute till havs.
Kostar det mycket att dra kopparledningar till land.
Att då tillverka vätgas på plats och skicka den i en vätgasledning till land kanske blir billigare.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10944
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Stockholm - Frankfurt

Inlägg av Jerker »

Ja, den dagen, om den nånsin kommer, då vätgasmackarna dels får ordning på tekniken och dels uppnår en viss täthet i infrastrukturen så kommer batteribilarnas laddtider ha sjunkit såpass mycket att det inte längre är nån skillnad att tala om i laddstopp. Så när den fördelen för vätgasbilarna har fallit bort så finns det ingen vettig anledning till att ha en personbil i form av vätgasbil eftersom batteribilen har så många andra fördelas som billigare i drift, service samt inköp och har bättre verkningsgrad för att inte nämna att man kan ladda elbilen hemma osv.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Stockholm - Frankfurt

Inlägg av Zalman3 »

att man kan ladda elbilen hemma
Bara en sån sak, att alltid varje morgon ha full "tank" och 50-60mils räckvidd är en stor fördel med en elbil med batteri.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 619
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Stockholm - Frankfurt

Inlägg av Anderzzon »

Det hade varit intressant att även köra en Model 3 som laddade på Ionity som referens.
Skriv svar