Snabbladdning för lägenhetsbor (Urban snabbladdning)
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 4
- Blev medlem: 16 sep 2019 13:51
Snabbladdning för lägenhetsbor (Urban snabbladdning)
Hej, är mycket utbyggnad på gång för snabbladdning längst motorvägar och stora knutpunkter med Ionity, Circle K osv...
Men det känns som att ingen riktigt satsar på "urban snabbladdning" vilket jag tror kommer komma starkt i framtiden.
Min poäng är alltså laddning för alla som inte kan/vill ladda hemma dom närmaste 10-20 åren när andelen elbilar kommer öka snabbt.
Vore det inte perfekt att fixa sin "veckoladdning" när man åker och handlar?
Så länge man laddar fullt på 30-45 minuter så klarar man veckans pendling galant.
Varför satsar ingen på detta? Vad är det jag missar?
Men det känns som att ingen riktigt satsar på "urban snabbladdning" vilket jag tror kommer komma starkt i framtiden.
Min poäng är alltså laddning för alla som inte kan/vill ladda hemma dom närmaste 10-20 åren när andelen elbilar kommer öka snabbt.
Vore det inte perfekt att fixa sin "veckoladdning" när man åker och handlar?
Så länge man laddar fullt på 30-45 minuter så klarar man veckans pendling galant.
Varför satsar ingen på detta? Vad är det jag missar?
Re: Snabbladdning för lägenhetsbor (Urban snabbladdning)
Det är så himla opraktiskt. Kräver våldsam effekt om du ska bygga många på samma plats och så måste ägarna flytta bilen efter 1 timme eller 2.laddsnabben skrev:Hej, är mycket utbyggnad på gång för snabbladdning längst motorvägar och stora knutpunkter med Ionity, Circle K osv...
Men det känns som att ingen riktigt satsar på "urban snabbladdning" vilket jag tror kommer komma starkt i framtiden.
Min poäng är alltså laddning för alla som inte kan/vill ladda hemma dom närmaste 10-20 åren när andelen elbilar kommer öka snabbt.
Vore det inte perfekt att fixa sin "veckoladdning" när man åker och handlar?
Så länge man laddar fullt på 30-45 minuter så klarar man veckans pendling galant.
Varför satsar ingen på detta? Vad är det jag missar?
Bättre att bygga långsamladdning där bilar står stilla under lång tid. Parkeringsgarage, längs parkeringsgator osv. Däre det inte gör så mycket om man råkar blockera en laddare hela dagen eller hela natten.
-
- Inlägg: 4
- Blev medlem: 16 sep 2019 13:51
Re: Snabbladdning för lägenhetsbor (Urban snabbladdning)
Absolut jag håller med till fullo att utbyggnad av långsamladdning är och förblir mycket viktigt framöver. Det är också där det mesta av laddningen bör ske. Men som ett komplement så tror jag att laddstationer vid ställen där du ändå spenderar typisk 30-60 minuter vore perfekt för kluster av snabbladdning. Storleken avgörs såklart av vilken effekt som är möjlig i närheten. Vid stormarknader ligger det stora kablar i marken så det borde inte vara ett problem. Extrema effekter kan hanteras med batterilagring på platsen. Station på storleken mellan 8-32 platser borde inte vara omöjligt. Såklar måste det gå att betala med kort, eller ladda genom att bara stoppa in kabeln.Verdi skrev:Det är så himla opraktiskt. Kräver våldsam effekt om du ska bygga många på samma plats och så måste ägarna flytta bilen efter 1 timme eller 2.laddsnabben skrev:Hej, är mycket utbyggnad på gång för snabbladdning längst motorvägar och stora knutpunkter med Ionity, Circle K osv...
Men det känns som att ingen riktigt satsar på "urban snabbladdning" vilket jag tror kommer komma starkt i framtiden.
Min poäng är alltså laddning för alla som inte kan/vill ladda hemma dom närmaste 10-20 åren när andelen elbilar kommer öka snabbt.
Vore det inte perfekt att fixa sin "veckoladdning" när man åker och handlar?
Så länge man laddar fullt på 30-45 minuter så klarar man veckans pendling galant.
Varför satsar ingen på detta? Vad är det jag missar?
Bättre att bygga långsamladdning där bilar står stilla under lång tid. Parkeringsgarage, längs parkeringsgator osv. Däre det inte gör så mycket om man råkar blockera en laddare hela dagen eller hela natten.
Måste vara något mer än detta som inte går att räkna hem för att bygga feta stationer?
Re: Snabbladdning för lägenhetsbor (Urban snabbladdning)
Jag tror det är för få elbilar i omlopp för att behovet ska finnas. Samtidigt som bristen på laddning hindrar folk från att köpa elbil. Klassiskt moment 22.laddsnabben skrev:Absolut jag håller med till fullo att utbyggnad av långsamladdning är och förblir mycket viktigt framöver. Det är också där det mesta av laddningen bör ske. Men som ett komplement så tror jag att laddstationer vid ställen där du ändå spenderar typisk 30-60 minuter vore perfekt för kluster av snabbladdning. Storleken avgörs såklart av vilken effekt som är möjlig i närheten. Vid stormarknader ligger det stora kablar i marken så det borde inte vara ett problem. Extrema effekter kan hanteras med batterilagring på platsen. Station på storleken mellan 8-32 platser borde inte vara omöjligt. Såklar måste det gå att betala med kort, eller ladda genom att bara stoppa in kabeln.Verdi skrev:Det är så himla opraktiskt. Kräver våldsam effekt om du ska bygga många på samma plats och så måste ägarna flytta bilen efter 1 timme eller 2.laddsnabben skrev:Hej, är mycket utbyggnad på gång för snabbladdning längst motorvägar och stora knutpunkter med Ionity, Circle K osv...
Men det känns som att ingen riktigt satsar på "urban snabbladdning" vilket jag tror kommer komma starkt i framtiden.
Min poäng är alltså laddning för alla som inte kan/vill ladda hemma dom närmaste 10-20 åren när andelen elbilar kommer öka snabbt.
Vore det inte perfekt att fixa sin "veckoladdning" när man åker och handlar?
Så länge man laddar fullt på 30-45 minuter så klarar man veckans pendling galant.
Varför satsar ingen på detta? Vad är det jag missar?
Bättre att bygga långsamladdning där bilar står stilla under lång tid. Parkeringsgarage, längs parkeringsgator osv. Däre det inte gör så mycket om man råkar blockera en laddare hela dagen eller hela natten.
Måste vara något mer än detta som inte går att räkna hem för att bygga feta stationer?
Re: Snabbladdning för lägenhetsbor (Urban snabbladdning)
Tror du verkligen att det är bristen på laddning som hindrar folk från att köpa elbil? Det tror inte jag. Eller du menar att folk tror att det finns brist?Verdi skrev:
Jag tror det är för få elbilar i omlopp för att behovet ska finnas. Samtidigt som bristen på laddning hindrar folk från att köpa elbil. Klassiskt moment 22.
Jag tror inte att jag på något sätt utmärker mig när det gäller körvanor, men senaste veckan har jag kört 46 mil (jobbpendlig + vardagsbestyr)
Laddade 1x på 11kW stolpe (40 min) medan jag veckohandlade. Resten är laddat hemma med långsam 1-fas 10A. Däremot håller jag med om att det är för få elbilar i omlopp. Köpcentrat hemmavid har precis installerat 3 stolpar (6 platser således) och varje gång jag kommer dit är det tomt på platserna. (ja, ok en gång stod det en Saab där....

Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19947
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Snabbladdning för lägenhetsbor (Urban snabbladdning)
Att ladda fullt på 30-45 minuter är så snabbt att ingen bil idag ens klarar av det, och även om vi snackar typ 85-90% på samma tid så är det jäkligt snabbt, och då pratar vi alltså snabbladdare...
Såna finns det ju ganska många av, iaf om vi menar 45kW också, men dom är som sagt dyra och kräver rejäl matning vilket lär dröja innan det blir vanligt på parkeringar vid köpcentrum osv...
22kW-stolpar däremot kan vi hoppas på överallt
Såna finns det ju ganska många av, iaf om vi menar 45kW också, men dom är som sagt dyra och kräver rejäl matning vilket lär dröja innan det blir vanligt på parkeringar vid köpcentrum osv...
22kW-stolpar däremot kan vi hoppas på överallt

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Snabbladdning för lägenhetsbor (Urban snabbladdning)
Gällee bara att tillverkarna slutar stoppa huvudet i sanden och ger oss trefas som standard på alla bilar!
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Snabbladdning för lägenhetsbor (Urban snabbladdning)
Tänk om alla 22kW-stolpar var DC så att alla får lika mycket per minut . Då hade väl ingen klagat på minut priserBjelke skrev:Att ladda fullt på 30-45 minuter är så snabbt att ingen bil idag ens klarar av det, och även om vi snackar typ 85-90% på samma tid så är det jäkligt snabbt, och då pratar vi alltså snabbladdare...
Såna finns det ju ganska många av, iaf om vi menar 45kW också, men dom är som sagt dyra och kräver rejäl matning vilket lär dröja innan det blir vanligt på parkeringar vid köpcentrum osv...
22kW-stolpar däremot kan vi hoppas på överallt

- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19947
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Snabbladdning för lägenhetsbor (Urban snabbladdning)
Ja verkligen!Teslaspolen skrev:Gällee bara att tillverkarna slutar stoppa huvudet i sanden och ger oss trefas som standard på alla bilar!

Jaguar tappade en försäljning till mig pga detta tex... å andra sidan så fick jag kalla fötter efter alla problem
när dom körde Haparanda - Ystad-rejset...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Snabbladdning för lägenhetsbor (Urban snabbladdning)
Jag har åtminstone två personer på kontoret som vill byta till elbil men pga bristen på laddning nattetid där dom bor så känner dom att det inte går att byta.Jeppe_E skrev:Tror du verkligen att det är bristen på laddning som hindrar folk från att köpa elbil? Det tror inte jag. Eller du menar att folk tror att det finns brist?Verdi skrev:
Jag tror det är för få elbilar i omlopp för att behovet ska finnas. Samtidigt som bristen på laddning hindrar folk från att köpa elbil. Klassiskt moment 22.
Jag tror inte att jag på något sätt utmärker mig när det gäller körvanor, men senaste veckan har jag kört 46 mil (jobbpendlig + vardagsbestyr)
Laddade 1x på 11kW stolpe (40 min) medan jag veckohandlade. Resten är laddat hemma med långsam 1-fas 10A. Däremot håller jag med om att det är för få elbilar i omlopp. Köpcentrat hemmavid har precis installerat 3 stolpar (6 platser således) och varje gång jag kommer dit är det tomt på platserna. (ja, ok en gång stod det en Saab där....)
Lägenheter i sthlm innerstad.
Jag har visat alla laddare som finns inne i stan men dom anser att det är för långt bort att parkera 1-2 km bort.
-
- Inlägg: 4
- Blev medlem: 16 sep 2019 13:51
Re: Snabbladdning för lägenhetsbor (Urban snabbladdning)
Nästa generation CCS-laddare verkar vara minst 150 kW som standard. Med en sån kan man teoretiskt ladda 100kWh på 40 min. Detta är alltså från 0-100%. Att då anta att vi laddar 10-90% på 40-50 min känns ändå rimligt. Sen att dessa bilar inte finns idag, men börjar ändå komma stora bilar med stora batterier och höga laddeffekter. Jag förstår verkligen din poäng men, hälften av Sveriges befolkning bor i lägenhet och kommer inte kunna ladda hemma på mycket lång tid. När det väl lossnar, omöjligt att säga om det är om 1 år eller 5 år, så kommer det finnas stort behov av snabbladdning i stadsmiljö. Synd bara att man inte har en 100 mille och kan bygga ett gäng laddareBjelke skrev:Att ladda fullt på 30-45 minuter är så snabbt att ingen bil idag ens klarar av det, och även om vi snackar typ 85-90% på samma tid så är det jäkligt snabbt, och då pratar vi alltså snabbladdare...
Såna finns det ju ganska många av, iaf om vi menar 45kW också, men dom är som sagt dyra och kräver rejäl matning vilket lär dröja innan det blir vanligt på parkeringar vid köpcentrum osv...
22kW-stolpar däremot kan vi hoppas på överallt

Re: Snabbladdning för lägenhetsbor (Urban snabbladdning)
Långsam laddning , alltså typ 6-10A 1-fas, på ”alla” parkeringar är både smidigare och bättre än några snabbladdstationer. Men det är grymt svårt för folk som kör avgasbil att göra den omställningen i huvudet. Det är inte få som tror det är smidigare att åka och tanka/ladda i 10-20 minuter än att plugga in en elkabel när man kommer hem.
Re: Snabbladdning för lägenhetsbor (Urban snabbladdning)
Jo LarsL för mig blir det bra mycket smidigare att åka och ladda än att skicka trådlöst elen från fjärde våningen till bilen. Tror att många inte har möjlighet till hemma laddningLarsL skrev:Långsam laddning , alltså typ 6-10A 1-fas, på ”alla” parkeringar är både smidigare och bättre än några snabbladdstationer. Men det är grymt svårt för folk som kör avgasbil att göra den omställningen i huvudet. Det är inte få som tror det är smidigare att åka och tanka/ladda i 10-20 minuter än att plugga in en elkabel när man kommer hem.
Re: Snabbladdning för lägenhetsbor (Urban snabbladdning)
Var står din bil?nek0 skrev:Jo LarsL för mig blir det bra mycket smidigare att åka och ladda än att skicka trådlöst elen från fjärde våningen till bilen. Tror att många inte har möjlighet till hemma laddningLarsL skrev:Långsam laddning , alltså typ 6-10A 1-fas, på ”alla” parkeringar är både smidigare och bättre än några snabbladdstationer. Men det är grymt svårt för folk som kör avgasbil att göra den omställningen i huvudet. Det är inte få som tror det är smidigare att åka och tanka/ladda i 10-20 minuter än att plugga in en elkabel när man kommer hem.
Re: Snabbladdning för lägenhetsbor (Urban snabbladdning)
På parkeringen utanför huset. Närmaste laddare 22kW är 2,4 km och de tar betalt per minutVerdi skrev:Var står din bil?nek0 skrev:Jo LarsL för mig blir det bra mycket smidigare att åka och ladda än att skicka trådlöst elen från fjärde våningen till bilen. Tror att många inte har möjlighet till hemma laddningLarsL skrev:Långsam laddning , alltså typ 6-10A 1-fas, på ”alla” parkeringar är både smidigare och bättre än några snabbladdstationer. Men det är grymt svårt för folk som kör avgasbil att göra den omställningen i huvudet. Det är inte få som tror det är smidigare att åka och tanka/ladda i 10-20 minuter än att plugga in en elkabel när man kommer hem.
Re: Snabbladdning för lägenhetsbor (Urban snabbladdning)
Varför ska du dra el från din lägenhet?!?!nek0 skrev:Jo LarsL för mig blir det bra mycket smidigare att åka och ladda än att skicka trådlöst elen från fjärde våningen till bilen. Tror att många inte har möjlighet till hemma laddningLarsL skrev:Långsam laddning , alltså typ 6-10A 1-fas, på ”alla” parkeringar är både smidigare och bättre än några snabbladdstationer. Men det är grymt svårt för folk som kör avgasbil att göra den omställningen i huvudet. Det är inte få som tror det är smidigare att åka och tanka/ladda i 10-20 minuter än att plugga in en elkabel när man kommer hem.

Det finns ström överallt, särskilt inne i städer. Det är enkelt att sätta upp stolpar vid varje parkeringsplats i staden, om man vill. Det är absolut enklare och billigare än att slänga upp snabbladdare till lika många bilar.
Re: Snabbladdning för lägenhetsbor (Urban snabbladdning)
Och ingenting kan ändras? Några 3,7 kW stolpar på parkeringen kanske?nek0 skrev:På parkeringen utanför huset. Närmaste laddare 22kW är 2,4 km och de tar betalt per minutVerdi skrev:Var står din bil?nek0 skrev:Jo LarsL för mig blir det bra mycket smidigare att åka och ladda än att skicka trådlöst elen från fjärde våningen till bilen. Tror att många inte har möjlighet till hemma laddningLarsL skrev:Långsam laddning , alltså typ 6-10A 1-fas, på ”alla” parkeringar är både smidigare och bättre än några snabbladdstationer. Men det är grymt svårt för folk som kör avgasbil att göra den omställningen i huvudet. Det är inte få som tror det är smidigare att åka och tanka/ladda i 10-20 minuter än att plugga in en elkabel när man kommer hem.
Re: Snabbladdning för lägenhetsbor (Urban snabbladdning)
Då får du komma och visa mig hur jag ska göra. Sitter i BRF styrelsen och försöker installera några laddare men det är inte det lättaste kan jag lova dig.LarsL skrev:Varför ska du dra el från din lägenhet?!?!nek0 skrev:Jo LarsL för mig blir det bra mycket smidigare att åka och ladda än att skicka trådlöst elen från fjärde våningen till bilen. Tror att många inte har möjlighet till hemma laddningLarsL skrev:Långsam laddning , alltså typ 6-10A 1-fas, på ”alla” parkeringar är både smidigare och bättre än några snabbladdstationer. Men det är grymt svårt för folk som kör avgasbil att göra den omställningen i huvudet. Det är inte få som tror det är smidigare att åka och tanka/ladda i 10-20 minuter än att plugga in en elkabel när man kommer hem.![]()
Det finns ström överallt, särskilt inne i städer. Det är enkelt att sätta upp stolpar vid varje parkeringsplats i staden, om man vill. Det är absolut enklare och billigare än att slänga upp snabbladdare till lika många bilar.
Re: Snabbladdning för lägenhetsbor (Urban snabbladdning)
Vi är 3 stycken som kämpar men det går så där. Jag ger inte upp så lätt men det kommer ta tid och nerverVerdi skrev:Och ingenting kan ändras? Några 3,7 kW stolpar på parkeringen kanske?nek0 skrev:På parkeringen utanför huset. Närmaste laddare 22kW är 2,4 km och de tar betalt per minutVerdi skrev:Var står din bil?nek0 skrev:Jo LarsL för mig blir det bra mycket smidigare att åka och ladda än att skicka trådlöst elen från fjärde våningen till bilen. Tror att många inte har möjlighet till hemma laddningLarsL skrev:Långsam laddning , alltså typ 6-10A 1-fas, på ”alla” parkeringar är både smidigare och bättre än några snabbladdstationer. Men det är grymt svårt för folk som kör avgasbil att göra den omställningen i huvudet. Det är inte få som tror det är smidigare att åka och tanka/ladda i 10-20 minuter än att plugga in en elkabel när man kommer hem.

Re: Snabbladdning för lägenhetsbor (Urban snabbladdning)
Att det är lite knepigt just nu att få gubbarna att fatta betyder ju inte att det smartaste system är att bygga Superchargers vid ICA. När fler och fler skaffar elbil kommer de förstå hur värdefullt det är att ha laddning när bilen står stilla och då kommer det sättas upp ladduttag.
Re: Snabbladdning för lägenhetsbor (Urban snabbladdning)
Tror du missförstått mig lite. Jag tror inte heller på snabbladdare överallt. Jag ville bara visa hur det är för många just nu. Ingen laddning hemma och motstånd överallt.LarsL skrev:Att det är lite knepigt just nu att få gubbarna att fatta betyder ju inte att det smartaste system är att bygga Superchargers vid ICA. När fler och fler skaffar elbil kommer de förstå hur värdefullt det är att ha laddning när bilen står stilla och då kommer det sättas upp ladduttag.
Re: Snabbladdning för lägenhetsbor (Urban snabbladdning)
Är ICA smarta sätter dom upp gratis 50kW laddare åt kunderna. Gissa vilken affär folk skulle prioritera när man handlar mat....
Edit: behöver inte vara gratis heller. Bara ej överprisat.
Edit: behöver inte vara gratis heller. Bara ej överprisat.
-
- Inlägg: 4
- Blev medlem: 16 sep 2019 13:51
Re: Snabbladdning för lägenhetsbor (Urban snabbladdning)
Exakt min poäng! Men vad tycker ni räknas som överprisat? Allt där det blir billigare per mil än diesel/bensin måste ju anses rimligt? 4 kr per kWh?[JM] skrev:Är ICA smarta sätter dom upp gratis 50kW laddare åt kunderna. Gissa vilken affär folk skulle prioritera när man handlar mat....
Edit: behöver inte vara gratis heller. Bara ej överprisat.
Om man absolut vill ha elbil och absolut inte kan ladda hemma så tror jag att elpris i paritet med fossilpris är något som en vanlig svensson accepterar. Men då måste bilen inte kosta mkt mer än motsvarande fossilbrännare.
Re: Snabbladdning för lägenhetsbor (Urban snabbladdning)
[JM] skrev:Är ICA smarta sätter dom upp gratis 50kW laddare åt kunderna. Gissa vilken affär folk skulle prioritera när man handlar mat....
Edit: behöver inte vara gratis heller. Bara ej överprisat.
Säger bara. Lidl!!!
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.