ABS Wheels?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MrStarhouse
Teslaägare
Inlägg: 319
Blev medlem: 15 apr 2016 16:23
Ort: Örebro

ABS Wheels?

Inlägg av MrStarhouse »

Har nån här handlat fälg och däck från ABS Wheels, och då specifikt till en M3 performance.
Jag vill bara vara säker på att dom förstår vad som krävs specifikt för Performance modellen med hänseende på bla. navets utformning.
Nu ägare till: M3 Performance, Röd 2022, EAP
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10494
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: ABS Wheels?

Inlägg av Legato »

MrStarhouse skrev:
Har nån här handlat fälg och däck från ABS Wheels, och då specifikt till en M3 performance.
Jag vill bara vara säker på att dom förstår vad som krävs specifikt för Performance modellen med hänseende på bla. navets utformning.
Kanske inte hjälper så mycket, men vet att det i en av FB-grupperna finns en som monterat 21" (!!) från ABS på sin M3P och att han är nöjd.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
markusn
Inlägg: 9
Blev medlem: 17 sep 2019 08:41

Re: ABS Wheels?

Inlägg av markusn »

Lyxigt med m3 performance, jag handlade tesla fälgen tellus https://www.abswheels.se/falgar/tellus/?pid=TEL1358&p=1 är riktigt jävla nöjd. Var sugen först på monaco men lät mig övertalas av polaren. En dag ska jag skaffa mig ett par riktiga flow forming fälgar :-D får dock spara ett tag ha ha
Användarvisningsbild
Etoo
Teslaägare
Inlägg: 44
Blev medlem: 22 maj 2017 15:10

Re: ABS Wheels?

Inlägg av Etoo »

Jag har https://www.abswheels.se/falgar/abs-f20/?pid=793&p=1 och de har funkat hur bra som helst i tre år. Jag har iofs en model S, men min uppfattning är att de var mycket kunniga om olika bilmärkens speciella förutsättningar, inklusive Tesla. Jag köpte dem dessutom 2017, och deras kunskap om Tesla lär nog inte ha försämrats sedan dess, tvärtom.
Model S 75D 2016 Pearl White
Model 3 LR AWD 2019 Blå, FSD, krok
Användarvisningsbild
MrStarhouse
Teslaägare
Inlägg: 319
Blev medlem: 15 apr 2016 16:23
Ort: Örebro

Re: ABS Wheels?

Inlägg av MrStarhouse »

markusn skrev:
Lyxigt med m3 performance, jag handlade tesla fälgen tellus https://www.abswheels.se/falgar/tellus/?pid=TEL1358&p=1 är riktigt jävla nöjd. Var sugen först på monaco men lät mig övertalas av polaren. En dag ska jag skaffa mig ett par riktiga flow forming fälgar :-D får dock spara ett tag ha ha
Är din också en "P" då?
Nu ägare till: M3 Performance, Röd 2022, EAP
markusn
Inlägg: 9
Blev medlem: 17 sep 2019 08:41

Re: ABS Wheels?

Inlägg av markusn »

MrStarhouse skrev:
markusn skrev:
Lyxigt med m3 performance, jag handlade tesla fälgen tellus https://www.abswheels.se/falgar/tellus/?pid=TEL1358&p=1 är riktigt jävla nöjd. Var sugen först på monaco men lät mig övertalas av polaren. En dag ska jag skaffa mig ett par riktiga flow forming fälgar :-D får dock spara ett tag ha ha
Är din också en "P" då?
Ja
Användarvisningsbild
dbj
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 01 mar 2019 09:10

Re: ABS Wheels?

Inlägg av dbj »

markusn skrev:
Lyxigt med m3 performance, jag handlade tesla fälgen tellus https://www.abswheels.se/falgar/tellus/?pid=TEL1358&p=1 är riktigt jävla nöjd. Var sugen först på monaco men lät mig övertalas av polaren. En dag ska jag skaffa mig ett par riktiga flow forming fälgar :-D får dock spara ett tag ha ha
Har du satt dom på bilen? Bild?
markusn
Inlägg: 9
Blev medlem: 17 sep 2019 08:41

Re: ABS Wheels?

Inlägg av markusn »

dbj skrev:
markusn skrev:
Lyxigt med m3 performance, jag handlade tesla fälgen tellus https://www.abswheels.se/falgar/tellus/?pid=TEL1358&p=1 är riktigt jävla nöjd. Var sugen först på monaco men lät mig övertalas av polaren. En dag ska jag skaffa mig ett par riktiga flow forming fälgar :-D får dock spara ett tag ha ha
Har du satt dom på bilen? Bild?
Ingen bild än faktiskt bilen har varit skitig ett tag så måste göra den fin först 8-)
Användarvisningsbild
Liibo
Teslaägare
Inlägg: 220
Blev medlem: 04 dec 2018 16:28

Re: ABS Wheels?

Inlägg av Liibo »

Ni som köpt fälg till perfomance. Hur har ni löst det med läppen som perfomance har med 3 m.m ingrävning?

För detta är inget en vanlig centrumring kan åtgärda och man kan säkert få på vanliga fälgar med centrumring, men det kommer inte sitta lika bra.

Därför är Monaco GP6 dom enda som är direktnav och har denna 3m.m ingropning. Så den är enda fälgen anpassad för perfomance.

Kollat med 10 olika firmor, och Tyred.se gav mig rätt svar.

Dom var snälla och kunde svarva en centrumring sa dom, om man nu inte valde Monaco gp6.
Användarvisningsbild
PontusT
Teslaägare
Inlägg: 102
Blev medlem: 03 aug 2019 09:01

Re: ABS Wheels?

Inlägg av PontusT »

Liibo skrev:
Ni som köpt fälg till perfomance. Hur har ni löst det med läppen som perfomance har med 3 m.m ingrävning?
Jag har inte köpt än men min plan är att köpa en fälg med ET40 och köra med 5mm spacer.
Model 3 Performance.
Användarvisningsbild
Liibo
Teslaägare
Inlägg: 220
Blev medlem: 04 dec 2018 16:28

Re: ABS Wheels?

Inlägg av Liibo »

PontusT skrev:
Liibo skrev:
Ni som köpt fälg till perfomance. Hur har ni löst det med läppen som perfomance har med 3 m.m ingrävning?
Jag har inte köpt än men min plan är att köpa en fälg med ET40 och köra med 5mm spacer.
Har du perfomance så spelar det ingen roll. Utan du måste ha en specielld svarvad ring, alt direktnav med inskjutningen på 3 m.m som bara perfomance bilarna har.
Användarvisningsbild
MrStarhouse
Teslaägare
Inlägg: 319
Blev medlem: 15 apr 2016 16:23
Ort: Örebro

Re: ABS Wheels?

Inlägg av MrStarhouse »

Nu har jag i alla fall beställt fälg och däck till min Performance från ABS Wheels. Jag skrev uttryckligen till dom att det var en Performance med sitt speciella nav. Så vi får väl se vad jag får.

Skulle det vara helt fel så får jag väl modellera och skriva ut några nav ringar i 3D skrivaren.

ET38 blev det, Performance har ju egentligen ET35, men dom 3mm som det sitter längre in lever jag med, borde bara vara bättre för grus-sprut.

Jag meddelar vad jag får från dom när det dyker upp.
Nu ägare till: M3 Performance, Röd 2022, EAP
Användarvisningsbild
PontusT
Teslaägare
Inlägg: 102
Blev medlem: 03 aug 2019 09:01

Re: ABS Wheels?

Inlägg av PontusT »

Liibo skrev:
PontusT skrev:
Liibo skrev:
Ni som köpt fälg till perfomance. Hur har ni löst det med läppen som perfomance har med 3 m.m ingrävning?
Jag har inte köpt än men min plan är att köpa en fälg med ET40 och köra med 5mm spacer.
Har du perfomance så spelar det ingen roll. Utan du måste ha en specielld svarvad ring, alt direktnav med inskjutningen på 3 m.m som bara perfomance bilarna har.
Precis, ring + spacer så löser man både inskjutningen och bulten.

Tror den här filmen bäst beskriver problemet:
Model 3 Performance.
markusn
Inlägg: 9
Blev medlem: 17 sep 2019 08:41

Re: ABS Wheels?

Inlägg av markusn »

mrstarhouse, gick det bra med köpet? du borde fått allt nu
Användarvisningsbild
xp2002
Teslaägare
Inlägg: 115
Blev medlem: 04 maj 2019 23:34

Re: ABS Wheels?

Inlägg av xp2002 »

Liibo skrev:
Ni som köpt fälg till perfomance. Hur har ni löst det med läppen som perfomance har med 3 m.m ingrävning?

För detta är inget en vanlig centrumring kan åtgärda och man kan säkert få på vanliga fälgar med centrumring, men det kommer inte sitta lika bra.

Därför är Monaco GP6 dom enda som är direktnav och har denna 3m.m ingropning. Så den är enda fälgen anpassad för perfomance.

Kollat med 10 olika firmor, och Tyred.se gav mig rätt svar.

Dom var snälla och kunde svarva en centrumring sa dom, om man nu inte valde Monaco gp6.
Funderar på att beställa dessa i 19". Är det någon som vet om Monaco är ett ok märke?
Model 3 performance, #teamwhite
Användarvisningsbild
MrStarhouse
Teslaägare
Inlägg: 319
Blev medlem: 15 apr 2016 16:23
Ort: Örebro

Re: ABS Wheels?

Inlägg av MrStarhouse »

markusn skrev:
mrstarhouse, gick det bra med köpet? du borde fått allt nu
Jodå, det gick perfekt. Beställde från ABS Wheels och fick det igår. Testmonterade två av dom för att se så det inte var några problem, och det var det inte.

För mig blev det:

Fälgar: Imaz Wheels IM12 8.5 x 19"
Däck: Continental Viking Contact 6 (Dubbfritt)
TPMS Programmerade för Tesla

Det följde med:

- Hjulbultar för Tesla
- Navringar anpassade för Performance (Svarvade med inre urtag)

Det var väldigt smidigt att handla från ABS Wheels, så dom kan jag rekommendera.

Jag skrev uttryckligen i kommentarsfältet vid beställingen att det var för en "Performance".

Det är inga egentliga vinterfälgar så jag får se till att hålla dom ordentligt rena.

Nedan ett par bilder på hur det blev.
Wheels2.jpg
Wheels1.jpg
Nu ägare till: M3 Performance, Röd 2022, EAP
Skriv svar