Tesla som arbetsbil?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
La_Jungla
Teslaägare
Inlägg: 86
Blev medlem: 19 sep 2019 19:41
Ort: Hörby

Tesla som arbetsbil?

Inlägg av La_Jungla »

Jag är väldigt okonventionell av mig. Jag har varit sugen på en elbil sedan 2007, när jag först fick nys om dem. Nu händer det ju mycket på den fronten, och det vettigaste vore förmodligen att avvakta till det kommer bra skåpbilar/pickups. Men det är många år bort! Jag vill inte vänta längre. Så jag började kolla på vad som finns på marknaden idag. Skåpbilarna verkar ha stannat helt i utvecklingen. Där är ingen räckvidd att tala om. Den bil jag kör runt med nu kostar min firma ca 5500-6000 kr/månad. Enligt mina beräkningar så skulle jag kunna köra runt en begagnad Tesla Model S för ungefär samma kostnad (tills den är avbetald/eller ev leasing avslutas). Mycket roligare tycker jag! Och miljövänligare. När jag kom till denna realisation så kunde jag inte släppa tanken. Jag jobbar som arborist, så den första tanken var förstås att det är en helt tokig idé. Men sedan har jag allt mer intalat mig att det kanske inte är så tokigt ändå. Tesla ligger ju långt före i teknologi och batteriteknologi/räckvidd. Och bortsett från Model X så är Model S den elbil idag som har bäst lastutrymme, om man tittar på bilar med räckvidd på 30+ mil. Jag försöker även att ha något av en miljöprofil i firman (vilket ju förstås är svårt med rådande bensinslukare till bil) och Teslan passar ju in bra där - de har väl t o m en mera “ansvarsfull” batteritillverkning än många andra? Vad gäller utrymme så behöver jag inte jättemycket utrymme. På de flesta jobb klarar jag mig med en bag med klätterutrustning, en hjälm och en liten motorsåg. Ibland behöver man långa saker, och då kan man ju fästa ett takräcke på bilen. Kanske man t o m kan använda en cykelhållare för att transportera exempelvis en säckkärra? Det viktigaste blir kanske att se till att skydda interiören från smuts. Men det finns ju färdiga lösningar på det.

Sedan tänker jag ju givetvis att bilen skall nyttjas privat som förmånsbil också.

Man kan ju också fråga sig hur kunder kommer att ställa sig till att man rullar in med en sådan bil. Det kommer förstås att bli en snackis, och om man bara förklarar sina tankegångar så tror jag nog att man kan få många till att ändra sina eventuellt förutfattade meningar.

Jag sneglar på en 2016 års modell på ca 500 000~550 000 kr att köpas som CPO direkt från Tesla.

Input på denna galenskap mottages tacksamt. :D
Användarvisningsbild
erbo73
Teslaägare
Inlägg: 318
Blev medlem: 14 aug 2014 20:22
Ort: Mora

Re: Tesla som arbetsbil?

Inlägg av erbo73 »

Man kommer undan med mycket bara för att det är en elbil. Hos gemene man sticker det nog bra mycket mera i ögonen om du kommer med en BMW.
Kör själv Teslan i tjänsten och får bara nyfikna frågor. Aldrig några kommentarer om att "du som kör Tesla kan väl bjuda på det här bl a bla bla, hö hö hö"

Kör på med dina tankar, och som arborist är det ju helrätt i miljöprofilen!
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6544
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Tesla som arbetsbil?

Inlägg av Tars »

La_Jungla skrev:
Jag är väldigt okonventionell av mig. Jag har varit sugen på en elbil sedan 2007, när jag först fick nys om dem. Nu händer det ju mycket på den fronten, och det vettigaste vore förmodligen att avvakta till det kommer bra skåpbilar/pickups. Men det är många år bort! Jag vill inte vänta längre. Så jag började kolla på vad som finns på marknaden idag. Skåpbilarna verkar ha stannat helt i utvecklingen. Där är ingen räckvidd att tala om. Den bil jag kör runt med nu kostar min firma ca 5500-6000 kr/månad. Enligt mina beräkningar så skulle jag kunna köra runt en begagnad Tesla Model S för ungefär samma kostnad (tills den är avbetald/eller ev leasing avslutas). Mycket roligare tycker jag! Och miljövänligare. När jag kom till denna realisation så kunde jag inte släppa tanken. Jag jobbar som arborist, så den första tanken var förstås att det är en helt tokig idé. Men sedan har jag allt mer intalat mig att det kanske inte är så tokigt ändå. Tesla ligger ju långt före i teknologi och batteriteknologi/räckvidd. Och bortsett från Model X så är Model S den elbil idag som har bäst lastutrymme, om man tittar på bilar med räckvidd på 30+ mil. Jag försöker även att ha något av en miljöprofil i firman (vilket ju förstås är svårt med rådande bensinslukare till bil) och Teslan passar ju in bra där - de har väl t o m en mera “ansvarsfull” batteritillverkning än många andra? Vad gäller utrymme så behöver jag inte jättemycket utrymme. På de flesta jobb klarar jag mig med en bag med klätterutrustning, en hjälm och en liten motorsåg. Ibland behöver man långa saker, och då kan man ju fästa ett takräcke på bilen. Kanske man t o m kan använda en cykelhållare för att transportera exempelvis en säckkärra? Det viktigaste blir kanske att se till att skydda interiören från smuts. Men det finns ju färdiga lösningar på det.

Sedan tänker jag ju givetvis att bilen skall nyttjas privat som förmånsbil också.

Man kan ju också fråga sig hur kunder kommer att ställa sig till att man rullar in med en sådan bil. Det kommer förstås att bli en snackis, och om man bara förklarar sina tankegångar så tror jag nog att man kan få många till att ändra sina eventuellt förutfattade meningar.

Jag sneglar på en 2016 års modell på ca 500 000~550 000 kr att köpas som CPO direkt från Tesla.

Input på denna galenskap mottages tacksamt. :D
Låter sjukt bra!
Tänk bara på att såfort en bil blir över 3 år så blir även försäkringen nästan dubbelt så dyr på firman.
Om du vill ha ett tips från mig som är hantverkare inom säkerhetsbranschen, så skulle jag i ditt fall ta en standard range s.

Din beräkning på vad en bil kostar på företaget, är det TOC?
Låter lågt tycker jag. Vi har en kostnad på ca 11-16.000 ex moms per bil beroende på hur mycket man kör.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 2240
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Tesla som arbetsbil?

Inlägg av tor-ake »

Jag tror det kan funka med matt foliering och dekor som profilerar företaget, tänk gröna nyanser, löv och stammar. Att rulla upp i en svart eller multicoat röd med 22-tumsfälgar och chromedelete kan dock säkert trigga jante vilket inte lär vara bra business. :lol:

Men en Model 3 skulle nog funka ännu bättre i och med att du får dra en släpkärra med den, för säckkärror och annat. Lägre förmånsvärde än model S, med.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6544
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Tesla som arbetsbil?

Inlägg av Tars »

tor-ake skrev:
Jag tror det kan funka med matt foliering och dekor som profilerar företaget, tänk gröna nyanser, löv och stammar. Att rulla upp i en svart eller multicoat röd med 22-tumsfälgar och chromedelete kan dock säkert trigga jante vilket inte lär vara bra business. :lol:

Men en Model 3 skulle nog funka ännu bättre i och med att du får dra en släpkärra med den, för säckkärror och annat. Lägre förmånsvärde än model S, med.
Det är nog än j bättre!
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Användarvisningsbild
La_Jungla
Teslaägare
Inlägg: 86
Blev medlem: 19 sep 2019 19:41
Ort: Hörby

Re: Tesla som arbetsbil?

Inlägg av La_Jungla »

Tars skrev:
La_Jungla skrev:
Jag är väldigt okonventionell av mig. Jag har varit sugen på en elbil sedan 2007, när jag först fick nys om dem. Nu händer det ju mycket på den fronten, och det vettigaste vore förmodligen att avvakta till det kommer bra skåpbilar/pickups. Men det är många år bort! Jag vill inte vänta längre. Så jag började kolla på vad som finns på marknaden idag. Skåpbilarna verkar ha stannat helt i utvecklingen. Där är ingen räckvidd att tala om. Den bil jag kör runt med nu kostar min firma ca 5500-6000 kr/månad. Enligt mina beräkningar så skulle jag kunna köra runt en begagnad Tesla Model S för ungefär samma kostnad (tills den är avbetald/eller ev leasing avslutas). Mycket roligare tycker jag! Och miljövänligare. När jag kom till denna realisation så kunde jag inte släppa tanken. Jag jobbar som arborist, så den första tanken var förstås att det är en helt tokig idé. Men sedan har jag allt mer intalat mig att det kanske inte är så tokigt ändå. Tesla ligger ju långt före i teknologi och batteriteknologi/räckvidd. Och bortsett från Model X så är Model S den elbil idag som har bäst lastutrymme, om man tittar på bilar med räckvidd på 30+ mil. Jag försöker även att ha något av en miljöprofil i firman (vilket ju förstås är svårt med rådande bensinslukare till bil) och Teslan passar ju in bra där - de har väl t o m en mera “ansvarsfull” batteritillverkning än många andra? Vad gäller utrymme så behöver jag inte jättemycket utrymme. På de flesta jobb klarar jag mig med en bag med klätterutrustning, en hjälm och en liten motorsåg. Ibland behöver man långa saker, och då kan man ju fästa ett takräcke på bilen. Kanske man t o m kan använda en cykelhållare för att transportera exempelvis en säckkärra? Det viktigaste blir kanske att se till att skydda interiören från smuts. Men det finns ju färdiga lösningar på det.

Sedan tänker jag ju givetvis att bilen skall nyttjas privat som förmånsbil också.

Man kan ju också fråga sig hur kunder kommer att ställa sig till att man rullar in med en sådan bil. Det kommer förstås att bli en snackis, och om man bara förklarar sina tankegångar så tror jag nog att man kan få många till att ändra sina eventuellt förutfattade meningar.

Jag sneglar på en 2016 års modell på ca 500 000~550 000 kr att köpas som CPO direkt från Tesla.

Input på denna galenskap mottages tacksamt. :D
Låter sjukt bra!
Tänk bara på att såfort en bil blir över 3 år så blir även försäkringen nästan dubbelt så dyr på firman.
Om du vill ha ett tips från mig som är hantverkare inom säkerhetsbranschen, så skulle jag i ditt fall ta en standard range s.

Din beräkning på vad en bil kostar på företaget, är det TOC?
Låter lågt tycker jag. Vi har en kostnad på ca 11-16.000 ex moms per bil beroende på hur mycket man kör.
TOC = TCO/Total Cost of Ownership? Mina beräkningar är inte superpålitliga, och säkert lite optimistiska. Rådande kostnad gäller för en VW Transporter från 2003. Bensin, automatare, törstig. Det mesta av det är bensinkostnader. Det kommer en del kostsamma reparationer emellanåt, och de lär väl bli tätare nu. Inköpet var 20 000 kr, så det har jag inte räknat in i kalkylen. Köpte den 2014. På Teslan har jag inte kalkylerat med reparationskostnader (visste inte vad för siffror man skall laborera med), som jag förstår kan bli mer eller mindre astronomiska om man har otur. Man har ju i alla fall 2-4 års garanti från Tesla om man köper en CPO och batteri/drivlina har ju garanti fram till 2024 på 2016 års modell. Det verkar ju dock som att det inte är allt för komplicerat att jobba med dessa bilar själv om något kritisk skulle hända efter garanti-tiden. Jag har pillat en hel del med mina bilar under årens lopp, vilket jag tänker kan vara till hjälp, även om det är en helt annan teknologi i elbilar. Gällande avbetalning så tänker jag mig den över en längre tid, eller att man leasar i en eller två perioder och sedan köper loss bilen för restvärdet. Till skillnad från "normen" så har jag för avsikt att behålla bilen så länge som möjligt. Jag har inte heller tagit in förmånsvärdets belastning på företagskontot. Det är en ny grej för mig, då jag tidigare har kört med en privat bil sidan om firmabilen. Realistiskt sett blir Teslan troligtvis en del dyrare än rådande bil, men det kan jag leva med. Har jag den över en lång tid, kanske t o m långt efter avbetalning, så kanske kalkylen ser bättre ut (om man kan undkomma de riktigt dyra reparationskostnaderna). Frågan är hur framtidsutsikterna ser ut? Hur länge kommer det att finnas stöd för dessa bilar? Kommer det att gå att konvertera till framtida batteriteknologi? De verkar ju annars ha potential att vara riktigt långlivade, om man vårdar bilen. Motor och batterier är ju förhållandevis enkelt att byta ut - det är något helt annat än en bensinbil... Men nu börjar jag svamla...
Användarvisningsbild
La_Jungla
Teslaägare
Inlägg: 86
Blev medlem: 19 sep 2019 19:41
Ort: Hörby

Re: Tesla som arbetsbil?

Inlägg av La_Jungla »

tor-ake skrev:
Jag tror det kan funka med matt foliering och dekor som profilerar företaget, tänk gröna nyanser, löv och stammar. Att rulla upp i en svart eller multicoat röd med 22-tumsfälgar och chromedelete kan dock säkert trigga jante vilket inte lär vara bra business. :lol:

Men en Model 3 skulle nog funka ännu bättre i och med att du får dra en släpkärra med den, för säckkärror och annat. Lägre förmånsvärde än model S, med.
Jag ska faktiskt till Tesla på tisdag och titta på och provköra Model 3. Jag vill inte räkna ut den heller. Det är bara synd att det inte är en stor baklucka på den!

På tal om att vara okonventionell så har jag ju även en gammal PV Duett i firman med :roll: Jag har precis renoverat färdigt den (köpte den för 7 år sedan och var väldigt optimistisk med hur lång tid det skulle ta att renovera) och tänker att den kan rycka in om jag skulle behöva lite extra utrymme, eller dra släp etc... Den är dock inte el-konverterad, men även den en "snackis", hehe. Bara fordonskombination kan nog ge mycket "publicitet" :)
Användarvisningsbild
La_Jungla
Teslaägare
Inlägg: 86
Blev medlem: 19 sep 2019 19:41
Ort: Hörby

Re: Tesla som arbetsbil?

Inlägg av La_Jungla »

Tars skrev:
La_Jungla skrev:
Jag är väldigt okonventionell av mig. Jag har varit sugen på en elbil sedan 2007, när jag först fick nys om dem. Nu händer det ju mycket på den fronten, och det vettigaste vore förmodligen att avvakta till det kommer bra skåpbilar/pickups. Men det är många år bort! Jag vill inte vänta längre. Så jag började kolla på vad som finns på marknaden idag. Skåpbilarna verkar ha stannat helt i utvecklingen. Där är ingen räckvidd att tala om. Den bil jag kör runt med nu kostar min firma ca 5500-6000 kr/månad. Enligt mina beräkningar så skulle jag kunna köra runt en begagnad Tesla Model S för ungefär samma kostnad (tills den är avbetald/eller ev leasing avslutas). Mycket roligare tycker jag! Och miljövänligare. När jag kom till denna realisation så kunde jag inte släppa tanken. Jag jobbar som arborist, så den första tanken var förstås att det är en helt tokig idé. Men sedan har jag allt mer intalat mig att det kanske inte är så tokigt ändå. Tesla ligger ju långt före i teknologi och batteriteknologi/räckvidd. Och bortsett från Model X så är Model S den elbil idag som har bäst lastutrymme, om man tittar på bilar med räckvidd på 30+ mil. Jag försöker även att ha något av en miljöprofil i firman (vilket ju förstås är svårt med rådande bensinslukare till bil) och Teslan passar ju in bra där - de har väl t o m en mera “ansvarsfull” batteritillverkning än många andra? Vad gäller utrymme så behöver jag inte jättemycket utrymme. På de flesta jobb klarar jag mig med en bag med klätterutrustning, en hjälm och en liten motorsåg. Ibland behöver man långa saker, och då kan man ju fästa ett takräcke på bilen. Kanske man t o m kan använda en cykelhållare för att transportera exempelvis en säckkärra? Det viktigaste blir kanske att se till att skydda interiören från smuts. Men det finns ju färdiga lösningar på det.

Sedan tänker jag ju givetvis att bilen skall nyttjas privat som förmånsbil också.

Man kan ju också fråga sig hur kunder kommer att ställa sig till att man rullar in med en sådan bil. Det kommer förstås att bli en snackis, och om man bara förklarar sina tankegångar så tror jag nog att man kan få många till att ändra sina eventuellt förutfattade meningar.

Jag sneglar på en 2016 års modell på ca 500 000~550 000 kr att köpas som CPO direkt från Tesla.

Input på denna galenskap mottages tacksamt. :D
Låter sjukt bra!
Tänk bara på att såfort en bil blir över 3 år så blir även försäkringen nästan dubbelt så dyr på firman.
Om du vill ha ett tips från mig som är hantverkare inom säkerhetsbranschen, så skulle jag i ditt fall ta en standard range s.

Din beräkning på vad en bil kostar på företaget, är det TOC?
Låter lågt tycker jag. Vi har en kostnad på ca 11-16.000 ex moms per bil beroende på hur mycket man kör.
Räknar du in värdeminskning etc när du tänker TCO? Jag tittar främst på de faktiska utgifterna per år/månad.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 2034
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Tesla som arbetsbil?

Inlägg av BrooklynS »

Tesla 3 kan du ha släpvagn till!


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 2240
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Tesla som arbetsbil?

Inlägg av tor-ake »

Självklart måste man räkna in värdeminskning i TCO, oavsett hur man betalar bilen så är det ju en kostnad i företaget. Köper man den och har den som tillgång måste man skriva av den årligen, och leasar man då är det ju del av avgiften. Min Model 3 kostar företaget ca 11.000kr/mån allt inräknat
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6544
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Tesla som arbetsbil?

Inlägg av Tars »

Ja, förlåt. TCO såklart.

Ok! Men då är en beg s perfa!
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Användarvisningsbild
La_Jungla
Teslaägare
Inlägg: 86
Blev medlem: 19 sep 2019 19:41
Ort: Hörby

Re: Tesla som arbetsbil?

Inlägg av La_Jungla »

tor-ake skrev:
Självklart måste man räkna in värdeminskning i TCO, oavsett hur man betalar bilen så är det ju en kostnad i företaget. Köper man den och har den som tillgång måste man skriva av den årligen, och leasar man då är det ju del av avgiften. Min Model 3 kostar företaget ca 11.000kr/mån allt inräknat
Jag har aldrig blivit riktigt klok på det här med värdeminskningen, måste jag erkänna. Bra att du tar upp det! Handlar det inte om avskrivning? Och handlar det då inte om bokförd kostnad, snarare än hur mycket man faktiskt betalar under samma period? Inte för att jag menar att det skall trivialiseras på något vis.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 2240
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Tesla som arbetsbil?

Inlägg av tor-ake »

Bokförd kostnad växlas mot verklig kostnad den dag du säljer bilen, men hursomhelst påverkar den ju resultatet och i slutändan hur mycket du kan ta ut ur företaget till din egen ficka varje månad.

Om du använder 3:12 i stor utsträckning så blir ju kostnaden väldigt tydlig, har du bränt 120.000 på en bil under året, avskrivning inräknad, så är det 94.000kr mindre som du kan betala ut till ditt eget lönekonto.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
La_Jungla
Teslaägare
Inlägg: 86
Blev medlem: 19 sep 2019 19:41
Ort: Hörby

Re: Tesla som arbetsbil?

Inlägg av La_Jungla »

tor-ake skrev:
Bokförd kostnad växlas mot verklig kostnad den dag du säljer bilen, men hursomhelst påverkar den ju resultatet och i slutändan hur mycket du kan ta ut ur företaget till din egen ficka varje månad.

Om du använder 3:12 i stor utsträckning så blir ju kostnaden väldigt tydlig, har du bränt 120.000 på en bil under året, avskrivning inräknad, så är det 94.000kr mindre som du kan betala ut till ditt eget lönekonto.
Ja, man skattar för det beloppet förstås, och kan därmed ta ut så mycket mindre i lön. Och där är det då fördelaktigt med leasing, då det inte blir samma påfrestning på företagets ekonomi, eller hur? Köper man sedan loss bilen för restvärdet, så är det ju förstås ett mindre belopp, vilket då också medför mindre belastning på firmans ekonomi. Tänker jag rätt?
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: Tesla som arbetsbil?

Inlägg av Lessmog »

Rekommenderar att du kollar https://www.teslakalkylen.com/dashboard 8-) .
Teslakalkylen är en sida som kan användas för att jämföra totalkostnadskalkyler mellan olika bilar (inte bara Teslor). Det finns redan ett antal exempelkalkyler som man kan titta på och utgå ifrån, och det går att skapa sina egna kalkyler baserat på de bilar man funderar på att köpa och göra jämförelser mellan dem. Sidan är inte på något sätt kopplad till Tesla!
Drivs av medlemmen Danni här. (Skulle du välja att skaffa nytt från Tesla så kan du med fördel -- ingen nackdel -- använda "någons" rekommendationskod! ;) )
Verdi

Re: Tesla som arbetsbil?

Inlägg av Verdi »

erbo73 skrev:
Man kommer undan med mycket bara för att det är en elbil. Hos gemene man sticker det nog bra mycket mera i ögonen om du kommer med en BMW.
Kör själv Teslan i tjänsten och får bara nyfikna frågor. Aldrig några kommentarer om att "du som kör Tesla kan väl bjuda på det här bl a bla bla, hö hö hö"

Kör på med dina tankar, och som arborist är det ju helrätt i miljöprofilen!

Tvärtom. Vissa älskar att hata Tesla.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4488
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Tesla som arbetsbil?

Inlägg av nek0 »

Verdi skrev:
erbo73 skrev:
Man kommer undan med mycket bara för att det är en elbil. Hos gemene man sticker det nog bra mycket mera i ögonen om du kommer med en BMW.
Kör själv Teslan i tjänsten och får bara nyfikna frågor. Aldrig några kommentarer om att "du som kör Tesla kan väl bjuda på det här bl a bla bla, hö hö hö"

Kör på med dina tankar, och som arborist är det ju helrätt i miljöprofilen!

Tvärtom. Vissa älskar att hata Tesla.
Tror inte att det är många som hatar Tesla. Många fler är det som bara är avundsjuka på er med Tesla :(
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Tesla som arbetsbil?

Inlägg av [JM] »

Det kommer väl en Mercedes skåpbil i närtid.
Kanske kan va nåt.
https://electrek.co/2019/08/20/mercedes ... c-mpv-van/

Sen när den dyker upp är en annan femma.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12036
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Tesla som arbetsbil?

Inlägg av HelectriC »

nek0 skrev:
Verdi skrev:
erbo73 skrev:
Man kommer undan med mycket bara för att det är en elbil. Hos gemene man sticker det nog bra mycket mera i ögonen om du kommer med en BMW.
Kör själv Teslan i tjänsten och får bara nyfikna frågor. Aldrig några kommentarer om att "du som kör Tesla kan väl bjuda på det här bl a bla bla, hö hö hö"

Kör på med dina tankar, och som arborist är det ju helrätt i miljöprofilen!

Tvärtom. Vissa älskar att hata Tesla.
Tror inte att det är många som hatar Tesla. Många fler är det som bara är avundsjuka på er med Tesla :(
jo då! gå in och läs på några FB-grupper som har titeln Audi e-Tron owners eller i-Pace owners (kanske specielt de norska), så hittar du mycket hat mot Tesla från både svenskar och norrmän.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Tesla som arbetsbil?

Inlägg av Teslaspolen »

Verdi skrev:
erbo73 skrev:
Man kommer undan med mycket bara för att det är en elbil. Hos gemene man sticker det nog bra mycket mera i ögonen om du kommer med en BMW.
Kör själv Teslan i tjänsten och får bara nyfikna frågor. Aldrig några kommentarer om att "du som kör Tesla kan väl bjuda på det här bl a bla bla, hö hö hö"

Kör på med dina tankar, och som arborist är det ju helrätt i miljöprofilen!

Tvärtom. Vissa älskar att hata Tesla.
Är nog lite olika. Alla jag stött på har tyckt att det varit häftigt, och roligt med någon som går i bräschen för ny teknik. Kommer man med någon dyr Audi/BMW/Lexus så är det bara någon med massa pengar och folk bara lyfter på ögonbrynen.

Visst finns det haters, men det skulle jag absolut kalla sällsynt. Visan är så klart annorlunda online, men det är mest troll och annat pack.
Användarvisningsbild
La_Jungla
Teslaägare
Inlägg: 86
Blev medlem: 19 sep 2019 19:41
Ort: Hörby

Re: Tesla som arbetsbil?

Inlägg av La_Jungla »

[JM] skrev:
Det kommer väl en Mercedes skåpbil i närtid.
Kanske kan va nåt.
https://electrek.co/2019/08/20/mercedes ... c-mpv-van/

Sen när den dyker upp är en annan femma.
Den kommer nog att vara närmare en ny Model S i nypris skulle jag gissa
Användarvisningsbild
La_Jungla
Teslaägare
Inlägg: 86
Blev medlem: 19 sep 2019 19:41
Ort: Hörby

Re: Tesla som arbetsbil?

Inlägg av La_Jungla »

Det här med förmånsvärdet på en begagnad Model S är ju väldigt svårt att få fram uppgifter på. Man kan ju få uppgifter på Skatteverkets hemsida på en "basmodell". Kan man lita på dessa uppgifter? Jag tycker att de låter något lägre än vad man hör på andra håll. Sedan verkar det ju vara på gränsen till omöjligt att klura ut vad som är extrautrustning - eller snarare vad som var extrautrustning på den årsmodellen. Jag ringde Skatteverket och frågade, men de kan inte svara på det. Kan man helt enkelt bara dra till med att vinterdäcken är den enda extrautrustningen? Därutöver så känns det inte som att Tesla skriver ut allt som eventuellt är extrautrustning på deras begagnade bilar. Jag har märkt att deras begagnade Model S alltid har autopilot (av de jag har sett i alla fall) - men det har väl inte alltid varit standard? Annan färg än bas-färgen, är det också extrautrustning?
Användarvisningsbild
La_Jungla
Teslaägare
Inlägg: 86
Blev medlem: 19 sep 2019 19:41
Ort: Hörby

Re: Tesla som arbetsbil?

Inlägg av La_Jungla »

Skatteverket verkar ju även ha en idé om att allt innanför chassit är extrautrustning:

Följande utrustning räknas som extrautrustning:
antisladd- och antispinnsystem
automatisk växellåda
bandspelare
bilbarnstol
bränsledator
cd-/dvd-spelare
centrallås
dragkrok
elektriska fönsterhissar
eljusterbara säten
elmanövrerade backspeglar
eluppvärmd vindruta
extraljus
färddator
gps
klimatanläggning
kollisionsvarnare
krockkudde
kupévärmare
larmanordning
lastbox
luftkonditionering
läderklädsel
metalliclack
motorvärmare
nivåregleringsfarthållare
personlig bilskylt
radio
sidokrockskydd
sollucka
takräcke
tonade rutor
vinterdäck
väg- och trafikinformationssystem.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4488
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Tesla som arbetsbil?

Inlägg av nek0 »

HelectriC skrev:
nek0 skrev:
Verdi skrev:
erbo73 skrev:
Man kommer undan med mycket bara för att det är en elbil. Hos gemene man sticker det nog bra mycket mera i ögonen om du kommer med en BMW.
Kör själv Teslan i tjänsten och får bara nyfikna frågor. Aldrig några kommentarer om att "du som kör Tesla kan väl bjuda på det här bl a bla bla, hö hö hö"

Kör på med dina tankar, och som arborist är det ju helrätt i miljöprofilen!

Tvärtom. Vissa älskar att hata Tesla.
Tror inte att det är många som hatar Tesla. Många fler är det som bara är avundsjuka på er med Tesla :(
jo då! gå in och läs på några FB-grupper som har titeln Audi e-Tron owners eller i-Pace owners (kanske specielt de norska), så hittar du mycket hat mot Tesla från både svenskar och norrmän.
Men vad är det man hatar? Hur kan man hata en bil eller ett bilmärke som man inte har, eller haft ont av?
Användarvisningsbild
La_Jungla
Teslaägare
Inlägg: 86
Blev medlem: 19 sep 2019 19:41
Ort: Hörby

Re: Tesla som arbetsbil?

Inlägg av La_Jungla »

nek0 skrev:
HelectriC skrev:
nek0 skrev:
Verdi skrev:
erbo73 skrev:
Man kommer undan med mycket bara för att det är en elbil. Hos gemene man sticker det nog bra mycket mera i ögonen om du kommer med en BMW.
Kör själv Teslan i tjänsten och får bara nyfikna frågor. Aldrig några kommentarer om att "du som kör Tesla kan väl bjuda på det här bl a bla bla, hö hö hö"

Kör på med dina tankar, och som arborist är det ju helrätt i miljöprofilen!

Tvärtom. Vissa älskar att hata Tesla.
Tror inte att det är många som hatar Tesla. Många fler är det som bara är avundsjuka på er med Tesla :(
jo då! gå in och läs på några FB-grupper som har titeln Audi e-Tron owners eller i-Pace owners (kanske specielt de norska), så hittar du mycket hat mot Tesla från både svenskar och norrmän.
Men vad är det man hatar? Hur kan man hata en bil eller ett bilmärke som man inte har, eller haft ont av?
Jag har inte heller lyckats bli klok på hela anti-Tesla rörelsen, men det verkar onekligen vara en grej! Särskilt i USA. Troligtvis inte en fullt genomtänkt och logisk orsak bakom det iaf. Man kan ju alltid vara lite konspiratiorisk och tänka sig att det har drivits igång av folk med stort intresse i olje-industrin... :twisted:
Skriv svar