Bara 9% av tunga transporter är längre än 300km

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Bara 9% av tunga transporter är längre än 300km

Inlägg av Zalman3 »

Åkerinäringen själva säger att bara 9% av tunga transporter är längre än 300km.

Sidan 3
TRANSPORTERADE INRIKES
GODSMÄNGDER, PROCENT
https://biofuelregion.se/wp-content/upl ... nsport.pdf

Det innebär att med Teslas lastbil som har 800km i räckvidd klarar en mycket stor del av transportarbetet.

Tesla Semi
Akselerasjon 0–100 km/t med 36.000 kg, 25 sek.

Hastighet opp 5 %-stigning, 100+ km/h

Rekkevidde, 475 eller 800 km

Drivverk, 4 uavhengige motorer på bakakslene

Energiforbruk, Mindre enn 125 kWt per 100 km

Estimert basispris, (475 km Rekkevidde), kr. 1.200.000NOK

Estimert basispris, (800 km Rekkevidde), kr. 1.500.000NOK
https://www.tesla.com/no_NO/semi
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Kevork
Teslaägare

Re: Bara 9% av tunga transporter är längre än 300km

Inlägg av Kevork »

Tycker informationen är lite svår att tyda. Jag tolkar det som att man avser sträckan för godset, alltså inte sträckan för lastbilen då den antagligen kan ha flera stopp.
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare

Inlägg av GreenMachine »

Har lite svårt att tro på dom siffrorna men även om de skulle stämma så betyder det inte att någon skulle köpa en semi. Marknaden för tyngre kommersiella fordon ser helt annorlunda ut jämfört med att sälja personbilar. Kraven är helt annorlunda och besluten tas på helt andra grunder.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Detta spelar egentligen ingen roll eftersom det är pengar som styr inom lastbilstransporter inte känslor. Någon åkeriägare kan sitta och muttra om att han minsann måste åka 50 mil utan stopp och lasta 90 ton. Men det spelar liten roll om konkurrenten kan göra samma transport till 1/5 av kostnaden. Bosse-fossil som privatperson kan sitta på tvären men Bosse-fossil som åkeriägare kan det inte.
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare

Inlägg av GreenMachine »

LarsL skrev:
Detta spelar egentligen ingen roll eftersom det är pengar som styr inom lastbilstransporter inte känslor. Någon åkeriägare kan sitta och muttra om att han minsann måste åka 50 mil utan stopp och lasta 90 ton. Men det spelar liten roll om konkurrenten kan göra samma transport till 1/5 av kostnaden. Bosse-fossil som privatperson kan sitta på tvären men Bosse-fossil som åkeriägare kan det inte.
Ja, vare dig fanboy-köp eller tesla-stretch existerar i den världen så det spelar som sagt ingen roll. Visar det sig att det är den som köper en Semi kan köra för halva priset så kommer det gå som smör i solsken, men om det är nära på lika eller en krona mer, så kommer inte en enda bli såld.

Den största utmaningen för Tesla tror jag dock är att de vare sig har organisation eller kompetens att hantera de service och de kvalitetskrav som är ett måste i det segmentet.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

I och med att en Model 3 är så mycket billigare än en motsvarande fossil, Volvo S60, så gissar jag att samma gäller för lastbilar.
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare

Inlägg av Elix747 »

LarsL skrev:
I och med att en Model 3 är så mycket billigare än en motsvarande fossil, Volvo S60, så gissar jag att samma gäller för lastbilar.
Tror inte kopplingen privata personbilar mot lastbilar är så enkel. Andra regler gäller. Förararkostnader, tillförlitlighet, körmönster, etc. ekonomi.

Sedan får jag inte ihop ekvationen att M3 är billigare än S60 fossil. Min kalkyl säger snarare att min tesla blir nästan dubbelt så dyr som min Volvo.

Därmed inte sagt att Tesla eller andra ellastbilar kan lyckas. Jag tror dock att steg ett blir på elektrifiering av mindre lastbilar i städer och inte ”långtradare”.
TMY LR AWD 19” Black, 2024, 7000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Elix747 skrev:
Sedan får jag inte ihop ekvationen att M3 är billigare än S60 fossil. Min kalkyl säger snarare att min tesla blir nästan dubbelt så dyr som min Volvo.
Kolla på Teslakalkylen.com jag har gjort flera beräkningar där som jag skrivit om här på TCS. Det bygger då på Model 3 SR+ och en Volvo S60 bensin. Där blir Teslan billigare totalt sett efter bara 1500 mil om bägge bilarna ska köpas nya.

Effektiviteten i eldrivlinan tillsammans med kostnaden för bränslet gör att det går ganska fort att nå brytpunkten.
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare

Inlägg av Elix747 »

LarsL skrev:
Elix747 skrev:
Kolla på Teslakalkylen.com jag har gjort flera beräkningar där som jag skrivit om här på TCS. Det bygger då på Model 3 SR+ och en Volvo S60 bensin. Där blir Teslan billigare totalt sett efter bara 1500 mil om bägge bilarna ska köpas nya.

Effektiviteten i eldrivlinan tillsammans med kostnaden för bränslet gör att det går ganska fort att nå brytpunkten.
Ok. Då skiljer det mot min kalkyl. Diesel mot lr awd och 3500 mil. Jag räknar med att spara ca 31700 kr/år i drivmedel. Värdeminskningen per år är uppskattad till 100000 mot ca drygt 50000 (baserat på tidigare bilar). Försäkring och däck är dyrare och skatt billigare än Volvo. Så för mig blir det klart dyrare. Jag har tesla för att det är en modernare bil och bättre för miljön (dock sämre än ingen bil). Dock tycker jag service och kvalitet är klart under förväntan.

Tesla är över dyrare på övrigt som takräcke (5000 mot 2000) golvmattor etc.

För att komma tillbaka till topic så är tror jag ekonomi oftast går före miljö vid lastbilsköp.
Teslas service och kvalitet behöver också bli bättre då det är kostsamt med stillastående lastbilar/transporter.

Pris (privat inkl skatt, osäker på vad det blir för ett företag)
12,5 kW/mil ca 15 kr mil
2,5 lit/mil ca 40 kr mil
Besparing 25 kr mil
4000 mil (genomsnitt tunga lastbilar 2017)
Besparing 100000 kr per år.
Nu är det osäkert om förbrukningarna är helt jämförbara.
Kanske någon kan räkna motsvarande för företag?
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Inlägg av Franz »

Elix747 skrev:
LarsL skrev:
Elix747 skrev:

Ok. Då skiljer det mot min kalkyl. Diesel mot lr awd och 3500 mil. Jag räknar med att spara ca 31700 kr/år i drivmedel. Värdeminskningen per år är uppskattad till 100000 mot ca drygt 50000 (baserat på tidigare bilar). Försäkring och däck är dyrare och skatt billigare än Volvo. Så för mig blir det klart dyrare. Jag har tesla för att det är en modernare bil och bättre för miljön (dock sämre än ingen bil). Dock tycker jag service och kvalitet är klart under förväntan.

För att komma tillbaka till topic så är tror jag ekonomi oftast går före miljö vid lastbilsköp.
Teslas service och kvalitet behöver också bli bättre då det är kostsamt med stillastående lastbilar/transporter.

12,5 kW/mil ca 15 kr mil
2,5 lit/mil ca 40 kr mil
Besparing 25 kr mil
Antar att du fått siffrorna från Trafikanalys. Med tunga lastbilar menas allt som är över 3,5 ton. D.v.s. alla distributionslastbilar etc. också. Scania menar att deras tunga lastbilar kör i snitt 15 000 mil per år. Rimligtvis har man ganska betydande servicekostnader som man förhoppningsvis kan krympa med en elektrisk lastbil.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare

Inlägg av Elix747 »

Franz skrev:
Elix747 skrev:
LarsL skrev:
Elix747 skrev:

12,5 kW/mil ca 15 kr mil
2,5 lit/mil ca 40 kr mil
Besparing 25 kr mil
Antar att du fått siffrorna från Trafikanalys. Med tunga lastbilar menas allt som är över 3,5 ton. D.v.s. alla distributionslastbilar etc. också. Scania menar att deras tunga lastbilar kör i snitt 15 000 mil per år. Rimligtvis har man ganska betydande servicekostnader som man förhoppningsvis kan krympa med en elektrisk lastbil.
De riktigt tunga går så klart längre. Och nya bilar går längre per år än äldre. Gissar att livslängd på en lastbil är minst 100 000 mil.
Det ser ut att komma en hel del el-lastbilar framöver så vi får se vilket lastbils-segment som slår igenom först med el.
Det skall även bli intressant (positivt menat) att se hur motorer och batterier klarar 80 mil om dagen 15000 milon året. Jag tror att motorer och batterier i min TM3 håller bättre än bilen.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Elix747 skrev:
De riktigt tunga går så klart längre. Och nya bilar går längre per år än äldre. Gissar att livslängd på en lastbil är minst 100 000 mil.
Det ser ut att komma en hel del el-lastbilar framöver så vi får se vilket lastbils-segment som slår igenom först med el.
Det skall även bli intressant (positivt menat) att se hur motorer och batterier klarar 80 mil om dagen 15000 milon året. Jag tror att motorer och batterier i min TM3 håller bättre än bilen.
Det verkar ju redan nu som att de mindre budbilarna som kör ut från terminalerna och har en körsträcka på runt 20 mil/dag är de som kommer att ersättas först. Tyska posten håller ju på för fullt och byter ut sina små lastbilar med egenproducerade dito. I det här segmentet är det lätt att verifiera att det funkar med elfordon och rikstagandet är inte lika stort. Sen kommer det stegvis att införas på allt större fordon.
Skriv svar