LarsL skrev:Elix747 skrev:
Sedan får jag inte ihop ekvationen att M3 är billigare än S60 fossil. Min kalkyl säger snarare att min tesla blir nästan dubbelt så dyr som min Volvo.
Kolla på Teslakalkylen.com jag har gjort flera beräkningar där som jag skrivit om här på TCS. Det bygger då på Model 3 SR+ och en Volvo S60 bensin. Där blir Teslan billigare totalt sett efter bara 1500 mil om bägge bilarna ska köpas nya.
Effektiviteten i eldrivlinan tillsammans med kostnaden för bränslet gör att det går ganska fort att nå brytpunkten.
Ok. Då skiljer det mot min kalkyl. Diesel mot lr awd och 3500 mil. Jag räknar med att spara ca 31700 kr/år i drivmedel. Värdeminskningen per år är uppskattad till 100000 mot ca drygt 50000 (baserat på tidigare bilar). Försäkring och däck är dyrare och skatt billigare än Volvo. Så för mig blir det klart dyrare. Jag har tesla för att det är en modernare bil och bättre för miljön (dock sämre än ingen bil). Dock tycker jag service och kvalitet är klart under förväntan.
Tesla är över dyrare på övrigt som takräcke (5000 mot 2000) golvmattor etc.
För att komma tillbaka till topic så är tror jag ekonomi oftast går före miljö vid lastbilsköp.
Teslas service och kvalitet behöver också bli bättre då det är kostsamt med stillastående lastbilar/transporter.
Pris (privat inkl skatt, osäker på vad det blir för ett företag)
12,5 kW/mil ca 15 kr mil
2,5 lit/mil ca 40 kr mil
Besparing 25 kr mil
4000 mil (genomsnitt tunga lastbilar 2017)
Besparing 100000 kr per år.
Nu är det osäkert om förbrukningarna är helt jämförbara.
Kanske någon kan räkna motsvarande för företag?