Laddplanering

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Laddplanering

Inlägg av danni »

12man skrev:
kålmården och ödeshög, men eskilstuna djurpark är roligare för kidsen
Japp, Kolmården stämmer! Guldstjärna till dig! De har ett paket som de kallar "Bamses Äventyrshelg" i oktober som verkar som om det borde vara riktigt skoj för våra småttingar (2 och 4 år gamla): http://www.kolmarden.com/boende/vildmar ... -okt-april

Parken Zoo har jag faktiskt aldrig varit på. Ska det mest kollas på djur brukar vi nöja oss med att åka till Borås Djurpark över dagen.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare

Inlägg av Lessmog »

Herr X skrev:
danni skrev:
En sak de dock borde lösa om det där ska fungera precis så bra i praktiken, är möjligheten att lägga in delmål och tur-och-retur-resor.
Tur-och-retur-resor finns - tryck längst ner i listan över superladdare på vägen så kan du välja tur-retur-resa där. Delmål hoppas också jag på i en framtida uppdatering.
Med dagens implementering av "räckviddsångest-dödaren" kan du bara välja att navigera till nästa superladdare för att det ska fungera (annars går den bananas och vill att du ska vända om och fylla på 0 % etc.). Hela rutten får du ha någon annanstans, exempelvis på exempelvis Google Maps i mobilen.
Jag har nu inte din erfarenhet, men på min premiärtur nyligen västkusten - Stockholm längs E20 siktade jag in navigatorn på Arboga efter Jung-trakten, just för att undvika banan-effekten. Ändå ville den till Ödeshög och Karlstad, återstående räckvidd krympte tills varningen att köra sakta kom upp och avståndet till "målet" växte för varje mil. Precis när jag backade intill laddstolpen föreslog den att det var hög tid att ladda. Jaså verkligen?! :lol:
Vi får hoppas att nästa mjukvara ger lite bättre funkis.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Jag har aldrig sett en CCS utan Chademo. Tror ont det jobbet bli så heller när den vanligaste elbilen Nissan leaf kör med Chademo. Jag skulle lätt skaffa åtminstone Chademo och typ2. Det är en så låg kostnad i jämförelse med bilen. Finns många ställen som Chademo hjälper. Många svarta fläckar i SC nätet men även om man åker till en stad och kanske ska åka där och ska tillbaka till en SC o behöver ladda som gör att batteriet inte räcker. Då är Chademo i staden perfekt.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

point1 skrev:
Martinen skrev:
thompap skrev:
Som bara planerande tesla-köpare så undrar jag hur sådana situationer uppkommer? Har man inte tid att ladda? Vet man inte hur långt man ska åka innan man börjar eller är uppskattningen av batterikapaciteten så dålig?
Inträffar det ofta?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Nej jag har kört så pass mycket nu så jag har koll på batteriet, och kan därför köra utan stora marginaler. Bilen han än så länge alltid visat rätt, så man vet lång tid innan om man kommer komma fram eller ej.
I början så hade jag alltid 10-15% marginal när jag skulle nånstans.
Var inte orolig eller så. Körde förbi minst 6 laddplatser på vägen hem, och hade jag velat så hade jag kunnat stanna 10-15 min på valfri laddare, eftersom jag visste jag skulle komma hem, så orkade jag inte stanna och ladda. Nu är det så att det alltid brukar vara kö på vägen hem. Eftersom köerna går ganska långsamt förbrukar bilen 2-3 procent mindre än om jag hade kört i 110 hela sträckan.
Hade det visat sig inte vara nån kö så hade jag bara kört långsamt ändå.

Du behöver alltså inte vara orolig. Jag kan själv inte fatta hur folk lyckats fastna någonstans utan laddning. Tror helt enkelt att det beror på slarv, eller möjligtvis att man kört till en laddare som inte fungerar och att det inte fanns andra i närheten. Skulle det hända mig så kommer jag förmodligen bara köra till närmsta gård eller större hus och fråga om man får låna 3-fas-uttag.
Jag var nära att fastna utan laddning i alperna. Hade ca 55 km i range i Avoriaz i franska alperna, när jag skulle ladda insåg jag ganska snart att deras jord är vänd åt andra hållet än vad vi har i Sverige. Det betydde att det inte gick att ladda (eftersom de har en jordpinne kan man inte vända kontakten) man kan ju tycka att de på Tesla borde nämn att man behöver en speciell adapter i Frankrike när jag sa att jag skulle dit på semestern :s lyckades iaf ta mig till "superchargern" i Geneve som ligger typ 9 mil bort. Hade typ 15 km range kvar när jag kom fram på grund av att Avoriaz ligger typ 1700 m högre upp än Geneve. Superchargern i Geneve var förövrigt sjukt dålig, endast en plats, som bara gick i 200km/h (trasig och var det även nästa gång jag var där)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Japp det är just sånt här som kan vara orsaken till att man fastnar. Alla andra anledningar måste vara slarv.
När jag är långt hemifrån försöker jag ibland hitta reservladdare så jag har alternativ vid problem.
Inte alltid det finns, men har än så länge inte fastnat.
Har hänt en gång att jag fick köra en ganska lång omväg annars har det alltid funkat.
Användarvisningsbild
thompap
Teslaägare

Inlägg av thompap »

Martinen skrev:
point1 skrev:
Jag var nära att fastna utan laddning i alperna. Hade ca 55 km i range i Avoriaz i franska alperna, när jag skulle ladda insåg jag ganska snart att deras jord är vänd åt andra hållet än vad vi har i Sverige. Det betydde att det inte gick att ladda (eftersom de har en jordpinne kan man inte vända kontakten) man kan ju tycka att de på Tesla borde nämn att man behöver en speciell adapter i Frankrike när jag sa att jag skulle dit på semestern :s lyckades iaf ta mig till "superchargern" i Geneve som ligger typ 9 mil bort. Hade typ 15 km range kvar när jag kom fram på grund av att Avoriaz ligger typ 1700 m högre upp än Geneve. Superchargern i Geneve var förövrigt sjukt dålig, endast en plats, som bara gick i 200km/h (trasig och var det även nästa gång jag var där)
Japp det är just sånt här som kan vara orsaken till att man fastnar. Alla andra anledningar måste vara slarv.
När jag är långt hemifrån försöker jag ibland hitta reservladdare så jag har alternativ vid problem.
Inte alltid det finns, men har än så länge inte fastnat.
Har hänt en gång att jag fick köra en ganska lång omväg annars har det alltid funkat.
Vad gör man OM man fastnar då? Det är ju inte så att man kan ha en reservdunk med sig. Jag tänker från start inte ha som en sport att komma in tom till en SC/laddare, i det fall den inte fungerar.
Hur ofta kommer ni till tänkte laddstationer (inte SC, för de antar jag oftast finns plats på), som är upptagna alternativt trasiga.
Behöver man ha speciella kort för vissa laddare (återigen, inte SC) eller räcker det oftast med en app i telefonen?
Tesla M3 AWD
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Jag använder plugshare i förstahand, och uppladdning.nu. I andrahand. Om jag upptäcker nått fel så anmäler jag alltid detta och skriver kommentar på siten så att andra kan ha koll. Om alla gör så så kommer det sällan bli överraskningar för dom flesta.
Det börjar komma laddplatser på så många ställen nu så jag är sällan orolig.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Vad gör man OM man fastnar då? Det är ju inte så att man kan ha en reservdunk med sig. Jag tänker från start inte ha som en sport att komma in tom till en SC/laddare, i det fall den inte fungerar.
Hur ofta kommer ni till tänkte laddstationer (inte SC, för de antar jag oftast finns plats på), som är upptagna alternativt trasiga.
Behöver man ha speciella kort för vissa laddare (återigen, inte SC) eller räcker det oftast med en app i telefonen?[/quote]

Jag har visserligen rätt kort erfarenhet av Tesla, endast 600 mil, men eftersom min kropp behöver ha små pauser för både påfyllning och motsatsen :o , passar jag på att försöka plugga in då. Det finns ju en hel del laddmöjligheter när man tittar efter. Nyligen varit i Vimmerby på ett jobb där. Gratis typ 2 på två platser, varav ett mitt i stan gjorde att teslan inte behövde bli utsvulten. Den blev proppmätt faktiskt. I Norge försöker jag pausa där det finns hurtiglading, den stunden räcker fint (jag är inte bara Tesla-fan, jag är chademo-fan numera också). Men jag har upptäckt att mitt eget behov av en bensträckare är större än bilens behov, så nu ser jag inget problem och laddar betydligt mer sällan allt eftersom jag litar mer på bilens egen prognos.
Ännu kör jag ogärna under 10% just med tanke på evt. trasiga laddare. I Norge (kräver norsk UMC) och Frankrike(kräver polvändare) går det inte att använda SHUKO har jag förstått, så det skulle jag tänka på att planera lite extra för...

/70D
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
thompap
Teslaägare

Inlägg av thompap »

Martinen skrev:
Jag använder plugshare i förstahand, och uppladdning.nu. I andrahand. Om jag upptäcker nått fel så anmäler jag alltid detta och skriver kommentar på siten så att andra kan ha koll. Om alla gör så så kommer det sällan bli överraskningar för dom flesta.
Plugshare såg ju väldigt smidig ut, tack för det tipset. Det jag syftade på med app, var egentligen sätt att låsa upp/starta/betala för sig vid en laddstolpe. Kan man göra det via SMS eller appar eller måste man ha något annat förberett innan man kommer till en laddstation och det är väl olika sätt för olika "leverantörer".

Alla olika sorters uttag som finns blir man (läs jag) inte riktigt klok på heller, men det ger sig nog när man provat en del ställen, vad man behöver för adaptrar antar jag.
Tesla M3 AWD
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

thompap skrev:
Martinen skrev:
Plugshare såg ju väldigt smidig ut, tack för det tipset. Det jag syftade på med app, var egentligen sätt att låsa upp/starta/betala för sig vid en laddstolpe. Kan man göra det via SMS eller appar eller måste man ha något annat förberett innan man kommer till en laddstation och det är väl olika sätt för olika "leverantörer".

Alla olika sorters uttag som finns blir man (läs jag) inte riktigt klok på heller, men det ger sig nog när man provat en del ställen, vad man behöver för adaptrar antar jag.
När det gäller betalning har vi många trådar om detta.
Kontentan är att man vet inte. Än så länge så kör alla bolag egna lösningar. RFID-tag på vissa sms på vissa, kort på andra. Det finns lika många lösningar som laddbolag.
Jag tycker det är katastrof att bolagen inte sätter upp lösningar för betalkort.
Skriv svar