Specifikationer på Teslas UMC

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Evgenialisk
Inlägg: 3
Blev medlem: 03 okt 2019 21:26

Specifikationer på Teslas UMC

Inlägg av Evgenialisk »

Tjena!
Jag är en ny ägare av en Tesla model 3 och älskar bilen! Jag har stött på ett problem dock som inte har med bilen att göra. Jag pendlar 24 mil om dagen till och från jobbet och bor i nyproducerade hyresrätter. Hyresvärden lovade att laddstolparna skulle vara 3-fas 32A stolpar, men när jag kopplade in bilen märkte jag att de var 1-fas (dock 32A) stolpar. Frågorna jag har är:

Kan man ladda med 32A 1-fas i europeiska model 3or? Funkar inte med en tredjepartkabel jag har köpt, men önsketänker att det kanske går med Teslas UMC och deras egna typ 2 adapter?

Stödjer Teslas egna UMC enbart 1-fas? Läste det någonstans förr.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1608
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Specifikationer på Teslas UMC

Inlägg av renes »

Jag har laddat med Typ2 kabel på enfas 32A på Ikea för någon vecka sen.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Specifikationer på Teslas UMC

Inlägg av LarsL »

Laddstolparna har väl Typ2 uttag? Då kan du använda den blåa kabeln som följde med bilen.

UMCn som ingår är numera bara 1-fas, men den ska ju användas med stickkontakter inte till laddstolpar.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2082
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Specifikationer på Teslas UMC

Inlägg av EnTraktor »

Model 3 UMC stöjder 1-fas 16A. Schuko kontakten/adaptern stödjer bara 13A.
Men man använder inte UMC för att ladda från en laddstolpe utan man kör med en Typ2 kabel.
Typ2 kablar finns både som 16A och 32A. I fallet model 3 så klarar ombordladdaren bara 16A.
Det finns en laddare som heter juicebooster som jag tror ska kunna göra om 1-fas 32A till 2 eller 3 faser med lägre ström, alltså ca 7kW laddning.
https://www.juicebooster2.se/
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1608
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Specifikationer på Teslas UMC

Inlägg av renes »

EnTraktor skrev:
Typ2 kablar finns både som 16A och 32A. I fallet model 3 så klarar ombordladdaren bara 16A.
Nej, det kan inte vara sant. Jag fick 32A på min SR+. Se foto.
IMG_3834.png
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Specifikationer på Teslas UMC

Inlägg av oscfor »

renes skrev:
EnTraktor skrev:
Typ2 kablar finns både som 16A och 32A. I fallet model 3 så klarar ombordladdaren bara 16A.
Nej, det kan inte vara sant. Jag fick 32A på min SR+. Se foto.
Ja, 32A enfas. Teslas ombordladdare kopplar 1 fas 32A till två 16A-laddare i bilen.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1608
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Specifikationer på Teslas UMC

Inlägg av renes »

oscfor skrev:
renes skrev:
EnTraktor skrev:
Typ2 kablar finns både som 16A och 32A. I fallet model 3 så klarar ombordladdaren bara 16A.
Nej, det kan inte vara sant. Jag fick 32A på min SR+. Se foto.
Ja, 32A enfas. Teslas ombordladdare kopplar 1 fas 32A till två 16A-laddare i bilen.
Precis. Enfas med Typ2 kabel.
Följdfråga: hur fixar de 3fas 16A, totalt 11kW om det bara finns två 16A laddare i bilen?

Edited: ah, ok, "till två av de tre 16A laddarna" gissar jag du menar.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14619
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Specifikationer på Teslas UMC

Inlägg av taliz »

oscfor skrev:
Ja, 32A enfas. Teslas ombordladdare kopplar 1 fas 32A till två 16A-laddare i bilen.
TIL Bild
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Evgenialisk
Inlägg: 3
Blev medlem: 03 okt 2019 21:26

Re: Specifikationer på Teslas UMC

Inlägg av Evgenialisk »

oscfor skrev:
renes skrev:
EnTraktor skrev:
Typ2 kablar finns både som 16A och 32A. I fallet model 3 så klarar ombordladdaren bara 16A.
Nej, det kan inte vara sant. Jag fick 32A på min SR+. Se foto.
Ja, 32A enfas. Teslas ombordladdare kopplar 1 fas 32A till två 16A-laddare i bilen.
Jag får inte till det till 32A 1-fas på min laddstolpe. Använder du en vanlig tredjeparts laddsladd eller en juicebooster?
vibrationsfri
Inlägg: 285
Blev medlem: 18 aug 2019 20:09

Re: Specifikationer på Teslas UMC

Inlägg av vibrationsfri »

24 mil är rätt saftigt. Tur att du har en rolig bil att åka i .
Användarvisningsbild
Joohan
Teslaägare
Inlägg: 84
Blev medlem: 02 jan 2019 21:23

Re: Specifikationer på Teslas UMC

Inlägg av Joohan »

Evgenialisk skrev:
oscfor skrev:
renes skrev:
EnTraktor skrev:
Typ2 kablar finns både som 16A och 32A. I fallet model 3 så klarar ombordladdaren bara 16A.
Nej, det kan inte vara sant. Jag fick 32A på min SR+. Se foto.
Ja, 32A enfas. Teslas ombordladdare kopplar 1 fas 32A till två 16A-laddare i bilen.
Jag får inte till det till 32A 1-fas på min laddstolpe. Använder du en vanlig tredjeparts laddsladd eller en juicebooster?
Det funkar med den medföljande blåa kabeln. Jag har testat.
Kolla att den är märkt med 32A, rätt som det är så har dom börjat skicka med billigare 16A kablar. Juice booster hjälper inget om du ska ladda från en laddstolpe.

Har du en typ2 kabel som är märkt 32A och du ändå inte får 1fas 32A i din enfas laddstolpe så är problemet antagligen att laddstolpe är felkonfigurerad.
Du har kollat så att det inte är fel inställning i bilen antar jag?

Du kan kolla att matar kabeln till stolpen är minst 5/6 mm2. Ska alltså vara märkt (3/5)g(5/6)

Lite off-topic, det verkar gå att ladda 32A med medföljande gen2 UMC om man köper en specialadapter.
Men då behövs ett 1fas blått 32A CEE uttag (inte vanligt i Sverige iaf!). Eller 3fas 32A, med 1fas adapter.
Så inte en laddstolpe alltså.
Se: https://www.evseadapters.com/products/e ... x-3-gen-2/
Användarvisningsbild
Jjonas
Teslaägare
Inlägg: 318
Blev medlem: 15 sep 2018 08:21
Ort: Stockholm

Re: Specifikationer på Teslas UMC

Inlägg av Jjonas »

Joohan skrev:
Evgenialisk skrev:
oscfor skrev:
renes skrev:
EnTraktor skrev:
Typ2 kablar finns både som 16A och 32A. I fallet model 3 så klarar ombordladdaren bara 16A.
Nej, det kan inte vara sant. Jag fick 32A på min SR+. Se foto.
Ja, 32A enfas. Teslas ombordladdare kopplar 1 fas 32A till två 16A-laddare i bilen.
Jag får inte till det till 32A 1-fas på min laddstolpe. Använder du en vanlig tredjeparts laddsladd eller en juicebooster?
Det funkar med den medföljande blåa kabeln. Jag har testat.
Kolla att den är märkt med 32A, rätt som det är så har dom börjat skicka med billigare 16A kablar. Juice booster hjälper inget om du ska ladda från en laddstolpe.

Har du en typ2 kabel som är märkt 32A och du ändå inte får 1fas 32A i din enfas laddstolpe så är problemet antagligen att laddstolpe är felkonfigurerad.
Du har kollat så att det inte är fel inställning i bilen antar jag?

Du kan kolla att matar kabeln till stolpen är minst 5/6 mm2. Ska alltså vara märkt (3/5)g(5/6)

Lite off-topic, det verkar gå att ladda 32A med medföljande gen2 UMC om man köper en specialadapter.
Men då behövs ett 1fas blått 32A CEE uttag (inte vanligt i Sverige iaf!). Eller 3fas 32A, med 1fas adapter.
Så inte en laddstolpe alltså.
Se: https://www.evseadapters.com/products/e ... x-3-gen-2/
Fast den laddar ju knappast med 32a via UMC även med adapter. Dock så får man 16a ur 32a uttag.
Tesla Model Y 2022 Deep Blue LR 20" Dragkrok Cineastknapp
Evgenialisk
Inlägg: 3
Blev medlem: 03 okt 2019 21:26

Re: Specifikationer på Teslas UMC

Inlägg av Evgenialisk »

Joohan skrev:
Evgenialisk skrev:
oscfor skrev:
renes skrev:
EnTraktor skrev:
Typ2 kablar finns både som 16A och 32A. I fallet model 3 så klarar ombordladdaren bara 16A.
Nej, det kan inte vara sant. Jag fick 32A på min SR+. Se foto.
Ja, 32A enfas. Teslas ombordladdare kopplar 1 fas 32A till två 16A-laddare i bilen.
Jag får inte till det till 32A 1-fas på min laddstolpe. Använder du en vanlig tredjeparts laddsladd eller en juicebooster?
Det funkar med den medföljande blåa kabeln. Jag har testat.
Kolla att den är märkt med 32A, rätt som det är så har dom börjat skicka med billigare 16A kablar. Juice booster hjälper inget om du ska ladda från en laddstolpe.

Har du en typ2 kabel som är märkt 32A och du ändå inte får 1fas 32A i din enfas laddstolpe så är problemet antagligen att laddstolpe är felkonfigurerad.
Du har kollat så att det inte är fel inställning i bilen antar jag?

Du kan kolla att matar kabeln till stolpen är minst 5/6 mm2. Ska alltså vara märkt (3/5)g(5/6)

Lite off-topic, det verkar gå att ladda 32A med medföljande gen2 UMC om man köper en specialadapter.
Men då behövs ett 1fas blått 32A CEE uttag (inte vanligt i Sverige iaf!). Eller 3fas 32A, med 1fas adapter.
Så inte en laddstolpe alltså.
Se: https://www.evseadapters.com/products/e ... x-3-gen-2/
Nu är det löst! Det var laddstolpen som var felkonfigurerad men hyresvärden löste det. Så skönt att slippa ladda i en supercharger 1-2 gånger i veckan!
Användarvisningsbild
Joohan
Teslaägare
Inlägg: 84
Blev medlem: 02 jan 2019 21:23

Re: Specifikationer på Teslas UMC

Inlägg av Joohan »

Jjonas skrev:
....

Fast den laddar ju knappast med 32a via UMC även med adapter. Dock så får man 16a ur 32a uttag.
Såg någon forumpost på ett annat forum som hävdade att det gick med 32A med en sådan adapter, hittar dock inte igen det.
Och den amerikanska varianten av UMC gen 2 stödjer ju 32A så det är inte allt orimligt..
Skriv svar