Godkänd dragkrok, 1200kg

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Joohan
Teslaägare
Inlägg: 84
Blev medlem: 02 jan 2019 21:23

Godkänd dragkrok, 1200kg

Inlägg av Joohan »



I korthet så avser dom tillverka ett drag och få det godkänt så lösningen blir laglig.
1200kg dragvikt.

Signa upp på Kickstarter, verkar gå lite trögt för dem.
Towbars already in the prototype phase, undergo very rigorous laboratory tests. The mechanical test consists in testing the strength of the hitch and beam in 2,000,000 cycles. Also, quality at the production stage is constantly supervised to maintain the certified standard. As a result, the product meets the highest European quality and safety standards (E20) and it is road legal.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Godkänd dragkrok, 1200kg

Inlägg av LarsL »

Men att öka dragvikten till 1200 kg känns lika svårt som att få dragkrok på en Model S.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11228
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Godkänd dragkrok, 1200kg

Inlägg av Jerker »

LarsL skrev:
Men att öka dragvikten till 1200 kg känns lika svårt som att få dragkrok på en Model S.
Ja, i Sverige kommer denna dragkrok aldrig att bli godkänd.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Godkänd dragkrok, 1200kg

Inlägg av Svenssons »

Jerker skrev:
LarsL skrev:
Men att öka dragvikten till 1200 kg känns lika svårt som att få dragkrok på en Model S.
Ja, i Sverige kommer denna dragkrok aldrig att bli godkänd.
Blir den godkänd i ett EU-land blir den också godkänd här. Frågan är dock om den blir godkänd i något EU-land.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Godkänd dragkrok, 1200kg

Inlägg av LarsL »

Kroken kan ju bli godkänd men bilen kommer ändå bara få dra 910/1000 kg.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11228
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Godkänd dragkrok, 1200kg

Inlägg av Jerker »

Svenssons skrev:
Jerker skrev:
LarsL skrev:
Men att öka dragvikten till 1200 kg känns lika svårt som att få dragkrok på en Model S.
Ja, i Sverige kommer denna dragkrok aldrig att bli godkänd.
Blir den godkänd i ett EU-land blir den också godkänd här. Frågan är dock om den blir godkänd i något EU-land.
Tyvärr stämmer det inte. Jag har stångat mig blodig mot Transportstyrelsen för att de ska godkänna en dragkrok till Zoe som är godkänd i Tyskland, och som med hjälp av det godkännandet också är tillåten i vissa andra EU-länder, men det går inte för sig i Sverige. Vi ska alltid ha lite andra krav här. Den här kroken kan nog bli tillåten att sätta på Teslan, men inte med högre dragvikt än originalet.
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1709
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Godkänd dragkrok, 1200kg

Inlägg av Klintan »

Jerker skrev:
Svenssons skrev:
Jerker skrev:
LarsL skrev:
Men att öka dragvikten till 1200 kg känns lika svårt som att få dragkrok på en Model S.
Ja, i Sverige kommer denna dragkrok aldrig att bli godkänd.
Blir den godkänd i ett EU-land blir den också godkänd här. Frågan är dock om den blir godkänd i något EU-land.
Tyvärr stämmer det inte. Jag har stångat mig blodig mot Transportstyrelsen för att de ska godkänna en dragkrok till Zoe som är godkänd i Tyskland, och som med hjälp av det godkännandet också är tillåten i vissa andra EU-länder, men det går inte för sig i Sverige. Vi ska alltid ha lite andra krav här. Den här kroken kan nog bli tillåten att sätta på Teslan, men inte med högre dragvikt än originalet.
Och är originalet på den aktuella bilens typning 0 kg så blir det 0 kg även på den här, så länge inte Tesla går in och intygar ny dragvikt - vilket inte verkar hända.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
Joohan
Teslaägare
Inlägg: 84
Blev medlem: 02 jan 2019 21:23

Re: Godkänd dragkrok, 1200kg

Inlägg av Joohan »

Jerker skrev:
Svenssons skrev:
Jerker skrev:
LarsL skrev:
Men att öka dragvikten till 1200 kg känns lika svårt som att få dragkrok på en Model S.
Ja, i Sverige kommer denna dragkrok aldrig att bli godkänd.
Blir den godkänd i ett EU-land blir den också godkänd här. Frågan är dock om den blir godkänd i något EU-land.
Tyvärr stämmer det inte. Jag har stångat mig blodig mot Transportstyrelsen för att de ska godkänna en dragkrok till Zoe som är godkänd i Tyskland, och som med hjälp av det godkännandet också är tillåten i vissa andra EU-länder, men det går inte för sig i Sverige. Vi ska alltid ha lite andra krav här. Den här kroken kan nog bli tillåten att sätta på Teslan, men inte med högre dragvikt än originalet.
Detta är ju fel hanterat av transportstyrelsen isåfall.
Är ju ett handelshinder och generellt går ju det före lokala föreskrifter.
Precis samma anledning som våra lokala specialregler på fordon togs bort för.~10år sedan. (Halvljus, blinkers bla)

Men behöver man verkligen gå via transportstyrelsen? Vad säger bilbesiktningrna? Har du ett intyg och går till dom för en regbesiktning så kan dom ju föra in dom nya uppgifterna. Och nu har vi ju en avreglerad marknad så man kan ju testa sig runt bland olika bolag..
Användarvisningsbild
Joohan
Teslaägare
Inlägg: 84
Blev medlem: 02 jan 2019 21:23

Re: Godkänd dragkrok, 1200kg

Inlägg av Joohan »

Svenssons skrev:
Jerker skrev:
LarsL skrev:
Men att öka dragvikten till 1200 kg känns lika svårt som att få dragkrok på en Model S.
Ja, i Sverige kommer denna dragkrok aldrig att bli godkänd.
Blir den godkänd i ett EU-land blir den också godkänd här. Frågan är dock om den blir godkänd i något EU-land.
Det är ju så det "ska" fungera..
Såg att det finns ett tyska bolag som har gjort en egen certifiering för modelS med 1800kg dragvikt också.

Dom har gjort både hållbarhetstester och körprov hos något testorgan och den är godkänd i Tyskland (och därmed hela EU)
Men nu kan ju mycket väl transportstyrelsen ha en annan åsikt.

Jag kommer dock inte att bry mig.
Köper den om den blir tillgänglig. Skulle jag hamna i en olycka eller trafikkontroll så driver jag ärendet vid behov.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11228
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Godkänd dragkrok, 1200kg

Inlägg av Jerker »

Kollade med två olika besiktningsföretag och båda hade experter som redan tittat på just den dragkroken tidigare. De säger, och det gör Transportstyrelsen också, att det är ett lokalt tyskt godkännande och inte per automatik gäller i hela EU. Den bedömningen gör alltså inte vissa andra länder i EU. Så det beror alltså på att svenska myndigheter inte vill godta vad tyska myndigheter kommit fram till. Tyska myndigheter har säkert inte lika hög kompetens som de svenska eftersom de svenska inte litar på det tyska godkännandet. Så fort en dragkrok monteras på en svensk Zoe så uppstår en trafikfara som inte existerar i Tyskland och vissa andra EU-länder.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Godkänd dragkrok, 1200kg

Inlägg av mati »

Som sagt. Min tyska civ-ing examen har också av diverse arbetsgivare värderats lägre än en svensk.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12782
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Godkänd dragkrok, 1200kg

Inlägg av Fredrik j »

Finns det någon teori om varför tesla bara godkänner 900kg om det utan modifieringar skulle gå att dra 1200?

Kanske lägger transportstyrelsen mest vikt i vad biltillverkaren anser?
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 2034
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Godkänd dragkrok, 1200kg

Inlägg av BrooklynS »

Tesla vill ju att köparna skall slanta upp för en X...


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11228
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Godkänd dragkrok, 1200kg

Inlägg av Jerker »

Fredrik j skrev:
Finns det någon teori om varför tesla bara godkänner 900kg om det utan modifieringar skulle gå att dra 1200?

Kanske lägger transportstyrelsen mest vikt i vad biltillverkaren anser?
Det är väl 1000 kg nu på nya bilar?

Är det inte nån som hade teorin att det var 910 kg först för att det är den gränsen i USA för obromsade släp?
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12782
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Godkänd dragkrok, 1200kg

Inlägg av Fredrik j »

BrooklynS skrev:
Tesla vill ju att köparna skall slanta upp för en X...


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
X får väl dra långt mer.
Jag tror nog tesla hade satt 1200 om dom bedömt det möjligt. Eller finns det någon gräns någonstans?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Godkänd dragkrok, 1200kg

Inlägg av LarsL »

Dragvikten är begränsad eftersom Model 3 saknar elektriska bromsar för släpkärror. Men vad de amerikanska konstruktörerna inte riktigt greppat är att vi i Europa har påskjutsbromsar. Vi får se om de får detta förklarat för sig så småningom?
Användarvisningsbild
Joohan
Teslaägare
Inlägg: 84
Blev medlem: 02 jan 2019 21:23

Re: Godkänd dragkrok, 1200kg

Inlägg av Joohan »

Dom har bara slängt dit 910kg för att det låter jämt och bra i US 2000lbs.
Hade dom skrivit 2000kg så hade den klara det med.

Amerikanska släp har generellt inte påskjutsbroms så det är nog en del av problemet. Dom har nog inte gjort några tester med ett bromsat släp.
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12782
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Godkänd dragkrok, 1200kg

Inlägg av Fredrik j »

Joohan skrev:
Dom har bara slängt dit 910kg för att det låter jämt och bra i US 2000lbs.
Hade dom skrivit 2000kg så hade den klara det med.

Amerikanska släp har generellt inte påskjutsbroms så det är nog en del av problemet. Dom har nog inte gjort några tester med ett bromsat släp.
Så du tror tekniska släpvikter bara är på skoj? 910 eller 2000 bara det är jämna siffror?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Godkänd dragkrok, 1200kg

Inlägg av LarsL »

Jag tror bilen i sig är kapabel att dra 2000 kg. Det är Ju samma motorer som de använder i Tesla Semi.
Teslas konstruktörer har blivit forcerade att ange en siffra och hugger då till med något jämt och bra som inte ska ge för stora problem. Detta bevisas ju delvis av den snabba höjningen till 1000 kg då det är en jämnare och bättre siffra.
HenrikC
Inlägg: 782
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Godkänd dragkrok, 1200kg

Inlägg av HenrikC »

En påskjutsbroms är en lösning helt ovärdig Tesla. Elon skulle ersätta den med ett semi-autonomt bromssystem. Med regenerering. Kulan ersätts med supraledande magnetlagring.

Nej, ärligt talat, påskjutsbromsen är ett lågvattenmärke inom fordonstekniken. Elbromsar styrda från dragfordonet skulle vara så mycket bättre.

Fredrik j, ja, tekniska släpvikter är ofta bara jämna siffror. Annars hade bilar fått dra 1783 eller 1817 kg, inte 1800 jämnt. Dragkrokar är ofta märkta för 1500 kg, 1600 kg, etc. Det är bara ett runt värde som nån ingenjör och nån säljare bestämt.
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12782
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Godkänd dragkrok, 1200kg

Inlägg av Fredrik j »

HenrikC skrev:
En påskjutsbroms är en lösning helt ovärdig Tesla. Elon skulle ersätta den med ett semi-autonomt bromssystem. Med regenerering. Kulan ersätts med supraledande magnetlagring.

Nej, ärligt talat, påskjutsbromsen är ett lågvattenmärke inom fordonstekniken. Elbromsar styrda från dragfordonet skulle vara så mycket bättre.

Fredrik j, ja, tekniska släpvikter är ofta bara jämna siffror. Annars hade bilar fått dra 1783 eller 1817 kg, inte 1800 jämnt. Dragkrokar är ofta märkta för 1500 kg, 1600 kg, etc. Det är bara ett runt värde som nån ingenjör och nån säljare bestämt.
Märkningen på själva draget är ju relaterat till just sragets hållfasthet. Vilken belastning det kan överföra mellan kulan och infästningarna.
När det gäller bilen finns det massor av parametrar. Allt från motor och bromsar i alla möjliga klimat till karossens strukturiella styrka.
Användarvisningsbild
Joohan
Teslaägare
Inlägg: 84
Blev medlem: 02 jan 2019 21:23

Re: Godkänd dragkrok, 1200kg

Inlägg av Joohan »

Fredrik j skrev:
Joohan skrev:
Dom har bara slängt dit 910kg för att det låter jämt och bra i US 2000lbs.
Hade dom skrivit 2000kg så hade den klara det med.

Amerikanska släp har generellt inte påskjutsbroms så det är nog en del av problemet. Dom har nog inte gjort några tester med ett bromsat släp.
Så du tror tekniska släpvikter bara är på skoj? 910 eller 2000 bara det är jämna siffror?
Ja lite så.
Dragvikten har marknadsavdelningen bestämt.
Detta har uppenbarligen inte varit en prioritet för Tesla så dom har lagt dit en dragvikt som dom tyckte dom var lämpligt med amerikanska mått.

Min gamla VW diesel hade 2500kg dragvikt. Jag kan garantera att M3P är en bättre dragbil i praktiken. (Om vi bortser ifrån räckviddsproblematiken)

Varför har M3P- bara 500kg dragvikt?
Det är ju helt ologiskt och något som marknadsavdelningen har fått för sig är en vettig kompromiss..

Men nu börjar det bli lite väl OT :roll:

Om dom som skulle föredra att ha drag på sin M3 signade upp så har vi betydligt bättre chanser att få till en lösning som är godkänd i Sverige!

Striden med Transportstyrelsen är ju bättre om den sker parallellt av flera parter :)
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12782
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Godkänd dragkrok, 1200kg

Inlägg av Fredrik j »

Troligtvis bättre framgång med att skicka era listor till tesla...
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9404
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Godkänd dragkrok, 1200kg

Inlägg av bylund »

Joohan skrev:
Fredrik j skrev:
Joohan skrev:
Dom har bara slängt dit 910kg för att det låter jämt och bra i US 2000lbs.
Hade dom skrivit 2000kg så hade den klara det med.

Amerikanska släp har generellt inte påskjutsbroms så det är nog en del av problemet. Dom har nog inte gjort några tester med ett bromsat släp.
Så du tror tekniska släpvikter bara är på skoj? 910 eller 2000 bara det är jämna siffror?
Ja lite så.
Dragvikten har marknadsavdelningen bestämt.
Detta har uppenbarligen inte varit en prioritet för Tesla så dom har lagt dit en dragvikt som dom tyckte dom var lämpligt med amerikanska mått.

Min gamla VW diesel hade 2500kg dragvikt. Jag kan garantera att M3P är en bättre dragbil i praktiken. (Om vi bortser ifrån räckviddsproblematiken)

Varför har M3P- bara 500kg dragvikt?
Det är ju helt ologiskt och något som marknadsavdelningen har fått för sig är en vettig kompromiss..

Men nu börjar det bli lite väl OT :roll:

Om dom som skulle föredra att ha drag på sin M3 signade upp så har vi betydligt bättre chanser att få till en lösning som är godkänd i Sverige!

Striden med Transportstyrelsen är ju bättre om den sker parallellt av flera parter :)
2000 pund (907 kg) är gränsen för en "Class 1 hitch" i USA, så det är nog ingen slump att det är där gränsen går.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Skriv svar