Elon Musk: Bensinbil köpt i dag får lågt andrahandsvärde

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Vem ska köpa alla fossilbilar som byts in när folk köper en elbil?

Att köpa en ny bensin- eller dieselbil i dag är ingen bra affär. Det menar Teslas vd, Elon Musk.

Det är naturligtvis inte överraskande att Elon Musk är av den åsikten. Men hans utspel kommer i samband med en rapport från storbanken Capital One, som slår fast att Tesla ”orsakar kaos för lyxbilar på andrahandsmarknaden”.

Marknaden översvämmas av bilar från Mercedes, Audi och BMW, utan att efterfrågan ökar i samma skala. Vi kallar det här Tesla-effekten”, skriver Capital One.
https://www.nyteknik.se/fordon/elon-mus ... de-6974314

A couple of weeks later, at our first Cleantech Revolution Tour conference, in Berlin, we discussed a matter that seemed absolutely imminent: a crash in luxury gas and diesel car resale values. The ramifications of a disruptive new electric luxury car that genuinely embarrasses the Audi A4, Mercedes C-Class, and BMW 3 Series are manifold, but perhaps one of the biggest is that strong depreciation of these previous industry leaders could be disastrous for their parent companies and further accelerate the switch to electric transport.

Notably, a crash in resale values means leasing companies have to increase what they charge customers — otherwise, they’ll lose money on the cars over time. Raising leasing prices means that those vehicles become less competitive, which means fewer people leasing.

An employee of one of the largest auto leasing companies in Europe told me a couple years ago that the CEO of the company had already committed to a quick transition to 100% electric vehicles as a result. It would simply be bad business management to walk into a collapsing market and financial crisis. All he had to do was look the superiority of the Tesla Model 3 and reflect on where the market was headed.
https://cleantechnica.com/2019/10/06/ju ... a-model-3/
Senast redigerad av Zalman3, redigerad totalt 1 gånger.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Verdi

Re: Elon Musk: Bensinbil köpt i dag får lågt andrahandsvärde

Inlägg av Verdi »

Nu blir det livat i kommentarsfälten. :D
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Eftersom man nämner att "Enligt banken är 22,2 procent av alla inbyten Tesla får europeiska fordon, jämfört med industrins genomsnitt på 10,9 procent." så syftar man väl på den amerikanska marknaden och det faktum att köpare av Tesla normalt idag kör en europeisk lyxbil.
I europa ser det väl lite annorlunda ut? I USA, med sina relativt låga bränslepriser, är väl Teslor ganska dyra bilar?
I sverige kan man ju "räkna hem" en Tesla även om man idag kör en billigare mellanklassare. Kunderna kommer hos oss från en bredare kategori.

Historiskt har lyxbilar kass andrahandsvärde. Första kunden förlorar regelmässigt flera hundra tusen på kort tid. Efter 10-15år är alla begagnade bilar nere på typ 30-40' oavsett om dom kostat en miljon eller 300 000 som nya.
Verdi

Inlägg av Verdi »

Fredrik j skrev:
Eftersom man nämner att "Enligt banken är 22,2 procent av alla inbyten Tesla får europeiska fordon, jämfört med industrins genomsnitt på 10,9 procent." så syftar man väl på den amerikanska marknaden och det faktum att köpare av Tesla normalt idag kör en europeisk lyxbil.
I europa ser det väl lite annorlunda ut? I USA, med sina relativt låga bränslepriser, är väl Teslor ganska dyra bilar?
I sverige kan man ju "räkna hem" en Tesla även om man idag kör en billigare mellanklassare. Kunderna kommer hos oss från en bredare kategori.

Historiskt har lyxbilar kass andrahandsvärde. Första kunden förlorar regelmässigt flera hundra tusen på kort tid. Efter 10-15år är alla begagnade bilar nere på typ 30-40' oavsett om dom kostat en miljon eller 300 000 som nya.

Ja, i USA är skillnaden i driftskostnad inte så stor. Bensinen är mycket billigare och elen är mycket dyrare. Dessutom har de väl rätt dåliga elledningar så de flesta måste ladda utanför hemmet? Antar att fri SuC är riktigt värdefullt där.

I Europa bör det gå ännu snabbare som du är inne på. Bränslekostnaden blir en inte obetydlig kostnad. Särskilt om man kör mycket. Jag räknar med en milkostnad på ca 30-40:- på min Model S. Men då kör jag närmare 5000 mil om året. Motsvarande bensinbil skulle kosta 15-20:-/milen enbart i bränsle. Då blir det inte mycket kvar till värdeminskning, service, nya däck, försäkring, skatt...
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Verdi skrev:
Ja, i USA är skillnaden i driftskostnad inte så stor. Bensinen är mycket billigare och elen är mycket dyrare. Dessutom har de väl rätt dåliga elledningar så de flesta måste ladda utanför hemmet? Antar att fri SuC är riktigt värdefullt där.

I Europa bör det gå ännu snabbare som du är inne på. Bränslekostnaden blir en inte obetydlig kostnad. Särskilt om man kör mycket. Jag räknar med en milkostnad på ca 30-40:- på min Model S. Men då kör jag närmare 5000 mil om året. Motsvarande bensinbil skulle kosta 15-20:-/milen enbart i bränsle. Då blir det inte mycket kvar till värdeminskning, service, nya däck, försäkring, skatt...
Ja allt beror ju på hur mycket man kör egentligen. Själv hade jag en värdeminskning på 213 kr/mil, med alla kostnader för bilen inräknat blev det 280 kr/mil. Men då körde jag under 2k mil på 18 månader också så det blir ju skevt där.

Framöver tror jag definitivt elbilar kommer stå sig bättre än bensinbilar då jag inte tror på några galna prisdumpningar för de förstnämnda de närmsta åren.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

OfarligTesla skrev:
Ja allt beror ju på hur mycket man kör egentligen. Själv hade jag en värdeminskning på 213 kr/mil, med alla kostnader för bilen inräknat blev det 280 kr/mil. Men då körde jag under 2k mil på 18 månader också så det blir ju skevt där.

Framöver tror jag definitivt elbilar kommer stå sig bättre än bensinbilar då jag inte tror på några galna prisdumpningar för de förstnämnda de närmsta åren.
Se där, ett lyxbilsvärdefall.

Lite beroende på vad som händer skulle dagens elbilar kunna tappa lite mer i värde när elbilen man egentligen ville haft plötsligt finns på marknaden finns på marknaden.
Kanske inga stora förändringar men att tänka sig att man kommer vilja ha sin model3 i 30år och 60000mil är ju lite osannolikt.
Morgondagens elbilar är givetvis annorlunda än dagens.
Verdi

Inlägg av Verdi »

Fredrik j skrev:
OfarligTesla skrev:

Lite beroende på vad som händer skulle dagens elbilar kunna tappa lite mer i värde när elbilen man egentligen ville haft plötsligt finns på marknaden finns på marknaden.
Kanske inga stora förändringar men att tänka sig att man kommer vilja ha sin model3 i 30år och 60000mil är ju lite osannolikt.
Kör man 1800 mil på 18 månader med en splitter ny dyr bil så kommer milkostnaden vara astronomisk.

Jag tycker att just Teslas bilar håller riktigt bra än så länge. Både begagnatvärdet och tekniskt. Den där revolutionen vad gäller batteri och drivlina har uteblivit än så länge. Får se om/när den kommer. Jag tror mer på en långsam utveckling. För min del är tekniken redan bra nog.

Min i3 som jag tänkte sälja var sannerligen inte svårsåld om jag velat sälja. Tvärtom. Stort sug.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Verdi skrev:
Fredrik j skrev:
OfarligTesla skrev:

Kör man 1800 mil på 18 månader med en splitter ny dyr bil så kommer milkostnaden vara astronomisk.

Jag tycker att just Teslas bilar håller riktigt bra än så länge. Både begagnatvärdet och tekniskt. Den där revolutionen vad gäller batteri och drivlina har uteblivit än så länge. Får se om/när den kommer. Jag tror mer på en långsam utveckling. För min del är tekniken redan bra nog.

Min i3 som jag tänkte sälja var sannerligen inte svårsåld om jag velat sälja. Tvärtom. Stort sug.
Jag tror inte det är skillnader i batteri eller drivlina som kommer göra morgondagens elbilar attraktiva utan ett större utbud när det gäller övriga egenskaper. Egenskaperna som idag gör att det finns många olika bilmärken och att några säljer mer än andra. Det hänger ju inte alltid på drivlinan.
Verdi

Inlägg av Verdi »

Fredrik j skrev:
Jag tror inte det är skillnader i batteri eller drivlina som kommer göra morgondagens elbilar attraktiva utan ett större utbud när det gäller övriga egenskaper. Egenskaperna som idag gör att det finns många olika bilmärken och att några säljer mer än andra. Det hänger ju inte alltid på drivlinan.
Kanske det. Men det kommer ju slå värst mot fossilbilar.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
OfarligTesla skrev:

Det Tesla gjort med Model 3 är inte en evolution utan en revolution.
Liknelsen med iPhone är tröttsam men ack så passande. Mycket har hänt sedan iPhone lanserades, men det var då, 2007, den stora förändringen inträffade.
I grunden är produkten densamma idag som då för 12 år sedan.
Idag är det heller inte så noga om man har en smartphone som är några år gammal, det är ATT man har en smartphone som är det viktiga.

Samma sak sker nu med elbilar. De kommer förfinas med åren och användarbasen växa exponentiellt, men den stora produktförändringen är redan här.
Det man inte vill göra är att sitta kvar med en avgasbil, det vore som att sitta med en dumbphone.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Wahll
Teslaägare

Inlägg av Wahll »

Notably, a crash in resale values means leasing companies have to increase what they charge customers — otherwise, they’ll lose money on the cars over time. Raising leasing prices means that those vehicles become less competitive, which means fewer people leasing.
Se där, en självförstärkande loop.
Det kan gå fort.
Tänk om nu bara banker och andra aktörer kunde vara lika insiktsfulla, gällande klimat och miljö.
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Skriv svar