Varning för EasyParks debitering, 4 kr/kwh är +6 kr/kwh

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
juristen
Teslaägare

Re: Varning för EasyParks debitering, 4 kr/kwh är +6 kr/kwh

Inlägg av juristen »

EnTraktor skrev:
juristen skrev:
Min poäng är att det måste vara förutsägbart för en konsument vad notan landar på. Kan det vara stora förluster så måste det informeras om det. En diskrepans på över 50% mellan vad som angetts och vad jag fått är inte rimligt.
Jag har redan frågat en gång och du har inte svarat. Var ser du hur mycket du har fått?
Det står redan i första inlägget:
juristen skrev:
Enligt bilen laddade jag 20 kwh.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

juristen skrev:
EnTraktor skrev:
juristen skrev:
Min poäng är att det måste vara förutsägbart för en konsument vad notan landar på. Kan det vara stora förluster så måste det informeras om det. En diskrepans på över 50% mellan vad som angetts och vad jag fått är inte rimligt.
Jag har redan frågat en gång och du har inte svarat. Var ser du hur mycket du har fått?
juristen skrev:
Tycker du att bensinstationerna ska ta mindre betalt för att du spiller ut bensinen när du tankar också? Eller om du sprutar bensin på en brasa för att hålla dig varm? Det vore ju riktigt konstigt om du bara betalade för det som hamnade i ditt batteri och inte vad du faktiskt förbrukat.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael25

Inlägg av EnTraktor »

juristen skrev:
EnTraktor skrev:
juristen skrev:
juristen skrev:
Var i bilen står det hur mycket man har laddat? Jag har aldrig sett nån siffra i mina bilar.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

juristen skrev:
EnTraktor skrev:
juristen skrev:
juristen skrev:
Ja, men hur har bilen indikerat det? Genom att laddnivån i batteriet höjts med 20 kWh? Om det är så, har stolpen helt säkert levererat mer än 20 kWh.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare

Inlägg av [JM] »

Vilken effekt hade stolpen och hur länge laddade du?
Vet du dessa siffror är det ju lättare att se vart felet ligger.
Användarvisningsbild
juristen
Teslaägare

Inlägg av juristen »

Det stod i instrumentklustret "+20 kwh", batteriet har alltså ökat sin laddning med 20 kwh.

Jag är helt med på att det är vissa förluster, men jag ifrågasätter två saker:
1. Att förlusterna faktiskt är över 50%
2. Varför det inte framgår någonstans på laddarna att den uppgivna spec:en vad gäller effekt och pris ska tas med en rejäl nypa salt med tanke på stora laddförluster.

Ni som tycker att det här är helt OK med nuvarande system - varsågod att ladda på EasyPark.

Själv vill jag att det ska vara klart och tydligt vad man får för pengarna. Jag tycker inte det här är OK och jag laddar inte längre på EasyPark.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare

Inlägg av MangeT »

Det var inte möjligtvis så att de även hade en timdebitering för parkeringen? Hur ser specifikationen för betalningen ut? Bara en summa?
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

juristen skrev:
Det stod i instrumentklustret "+20 kwh", batteriet har alltså ökat sin laddning med 20 kwh.

2. Varför det inte framgår någonstans på laddarna att den uppgivna spec:en vad gäller effekt och pris ska tas med en rejäl nypa salt med tanke på stora laddförluster.

Ni som tycker att det här är helt OK med nuvarande system - varsågod att ladda på EasyPark.

Själv vill jag att det ska vara klart och tydligt vad man får för pengarna. Jag tycker inte det här är OK och jag laddar inte längre på EasyPark.
Alla tänkande människor förstår väl att man betalar för vad de levererar, inte vad du får i batteriet? Lika lite som du betalar för så mycket godis du lämnar affären med inte så mycket som hamnade i magen. Om du avskriver easypark pga det här kan du helt enkelt inte ladda på någon publik laddstolpe som tar betalt per kWh då det inte är förluster i stolpen du påverkats av.

Det är ju inte ens säkert att det är laddförluster du drabbats av. Det finns ju en drös saker som kan påverkat. Parkerade du med kallt batteri? Hur snabbt laddade du? Hur länge laddade du? Var det parkering utomhus?
Användarvisningsbild
pubbe
Teslaägare

Inlägg av pubbe »

OfarligTesla skrev:
juristen skrev:

Alla tänkande människor förstår väl att man betalar för vad de levererar, inte vad du får i batteriet? Lika lite som du betalar för så mycket godis du lämnar affären med inte så mycket som hamnade i magen. Om du avskriver easypark pga det här kan du helt enkelt inte ladda på någon publik laddstolpe som tar betalt per kWh då det inte är förluster i stolpen du påverkats av.

Det är ju inte ens säkert att det är laddförluster du drabbats av. Det finns ju en drös saker som kan påverkat. Parkerade du med kallt batteri? Hur snabbt laddade du? Hur länge laddade du? Var det parkering utomhus?
Borde inte alla tänkande människor få reda på vad dom har levererat i säg, en display på en skärm som sitter på laddaren eller information i appen när man avslutar laddningen, så alla tänkande människor vet kostnaden innan den dyker upp på ett kreditkort?
Som allra minst så borde dom ju varna att kostnaden kan öka med 50% eller mer mot vad bilen visar, man kan ju hoppas på att ett bolag som tar betalt för elbilsladdning har en viss ide om vad sjutton dom håller på med?

Håller helt med TS, avgifter som tas ut utan information innan borde anmälas till konsumentverket, hur ska man annars göra prisjämförelser (något som tänkande människor ibland vill göra)?
Hur kan man tycka det är rätt att ett bolag kan debitera helt fritt utan information innan dom drar pengarna, varför litar man på easypark?

Sen undrar jag också om man så enkelt kan koppla alla förluster till bilen, eller tror man att om alla andra omständigheter var likadana, så skulle två laddare ha exakt samma förlust i överföringen?
Det finns utan tvekan värmeförluster i kabeln och på andra ställen, varför ska man som konsument betala för det?

Att alla bolag gör detta är ett starkt argument FÖR att reglera det och inte för att låta dom fortsätta med det! Kan man trycka dit klisterlappar på taxibilar så klarar man det nog på elbilsladdare laddare också!
Användarvisningsbild
pubbe
Teslaägare

Inlägg av pubbe »

OfarligTesla skrev:
juristen skrev:
EnTraktor skrev:
juristen skrev:
juristen skrev:
Tycker du att bensinstationerna ska ta mindre betalt för att du spiller ut bensinen när du tankar också? Eller om du sprutar bensin på en brasa för att hålla dig varm? Det vore ju riktigt konstigt om du bara betalade för det som hamnade i ditt batteri och inte vad du faktiskt förbrukat.
Om jämförelsen ska vara rätt så ska bensinpumpen inte visa hur många liter du har tankat, enbart bilen ska visa det. Ett litet tag efter du har tankat så ska dom dra pengar för 50% mer än vad bilen säger att du har fått in och du har ingen möjlighet att ifrågasätta denna debitering. Varesig bil eller pump följer någon standard på hur dessa uppgifter räknas ut eller visas, så du får helt enkelt lita på att alla har gjort rätt och det är så det ska vara.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

pubbe skrev:
Borde inte alla tänkande människor få reda på vad dom har levererat i säg, en display på en skärm som sitter på laddaren eller information i appen när man avslutar laddningen, så alla tänkande människor vet kostnaden innan den dyker upp på ett kreditkort?
Som allra minst så borde dom ju varna att kostnaden kan öka med 50% eller mer mot vad bilen visar, man kan ju hoppas på att ett bolag som tar betalt för elbilsladdning har en viss ide om vad sjutton dom håller på med?

Håller helt med TS, avgifter som tas ut utan information innan borde anmälas till konsumentverket, hur ska man annars göra prisjämförelser (något som tänkande människor ibland vill göra)?
Hur kan man tycka det är rätt att ett bolag kan debitera helt fritt utan information innan dom drar pengarna, varför litar man på easypark?

Sen undrar jag också om man så enkelt kan koppla alla förluster till bilen, eller tror man att om alla andra omständigheter var likadana, så skulle två laddare ha exakt samma förlust i överföringen?
Det finns utan tvekan värmeförluster i kabeln och på andra ställen, varför ska man som konsument betala för det?

Att alla bolag gör detta är ett starkt argument FÖR att reglera det och inte för att låta dom fortsätta med det! Kan man trycka dit klisterlappar på taxibilar så klarar man det nog på elbilsladdare laddare också!
Varför ska en display behövas? Man ser kostnaden mer eller mindre direkt antingen via sitt konto hos leverantören eller på kortet man betalar med. Varför skall leverantören varna för att inte all el hamnar i batteriet? Det har ju inte de med att göra då det beror på massa omständigheter och vilken bil man har. Jag är rätt säker på att du inte betalar för förluster i laddare utan det har de kalibrerat för, det har iaf inte jag gjort när jag testat hos de flesta leverantörer. Det är ju för övrigt lätt att testa om man vill det.

Det kan t.ex. ha gått åt energi till att värma TS batteri kombinerat med förluster i bilen. Vilket ju är självklart att TS skall betala för, det är ju energi han använt.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare

Inlägg av EnTraktor »

juristen skrev:

Förlusterna är inte 50%, utan förlusten + konsumtionen är 50%. Min gissning är att i detta fall så har majoriteten gått till konsumtion och då främst uppvärmning av batteriet och hålla bilens dator igång. Sedan finns det en förlustdel av själva laddningen, lite i stolpen, lite i kabeln och lite i den fysiska laddaren i bilen (som jag tror har ca 90% effektivitet). konsumtionen + förlusten blev i detta extrema fall tillsammans 50%.
Detta har absolut ingenting med Easypark att göra. Hade det varit en Tesla Destinationsladdare eller en laddare hemma hos mig så hade det varit exakt samma siffror. Det är ju inte så att Easypark levererar elektroner med sämre prestanda än andra elektroner. Och nej, jag gillar inte Easypark och jag försvarar inte Easypark, men att skylla ett kylan på ett företag som levererar betallösningar är att dra det lite väl långt.
2021 Tesla Y LR White
2023 Lotus Eletre
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare

Inlägg av EnTraktor »

pubbe skrev:
Hur ska stolpen veta vad bilen visar? TS har sett en siffra på en skärm och felaktikt antagit att det är hur mycket el han köpt. Men siffran visar nått annat.

Du tankar 5L bensin och betalar för 5L bensin, oavsett om du har hål i tanken, spiller eller står med motorn igång så att en del bränns upp.
Du köper 1 kg bananer och betalar för 1 kg bananer, oavsett hur många bananer det är och hur tjockt skalet på bananerna är. (Och nej, man får oftast ingen varning att bananerna väger mindre utan skal)
Du köper 1 kWh el hem och betalar för 1 kWh el, oavsett hur gamla och ineffektiva lampor du har hemma. (Eller förväntar du dig att elbolaget ska varna dig at 60W lampan bara ger 10W ljus?! Eller du kanske rent utav menar att man bara ska betala för dom 10W som blir ljus?! Ska du anmäla Vattenfall till konsumentverket för att lampan bara har 20% effektivtet?)
Du köper 1 kWh el på en laddstolpe och betalar för 1 kWh el, oavsett hur effektiv bilen är, eller hur kallt batteriet är eller vad nån skärm i bilen visar.

Förstår inte vad problemet är?
2021 Tesla Y LR White
2023 Lotus Eletre
Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare

Inlägg av Sofie »

Jag kan förstå att man känner frustration över Easy Parks laddare. I ett garage i Örebro laddar min mor hon får stå ett dygn för att fylla batteriet i sin 94Ah Rex, detta trots att laddaren skall ge 1*16A och att batteriet inte är tomt. Vid kontakt säger dom att det måste vara fel på bilen eller hennes kabel då deras boxar ger 16A. Kostnaden i Örebro är 4:/h, vilket är väldigt bra, bara man får 16A och slipper stå ett dygn.
Användarvisningsbild
pubbe
Teslaägare

Inlägg av pubbe »

EnTraktor skrev:
pubbe skrev:
Hur ska stolpen veta vad bilen visar? TS har sett en siffra på en skärm och felaktikt antagit att det är hur mycket el han köpt. Men siffran visar nått annat.

Du tankar 5L bensin och betalar för 5L bensin, oavsett om du har hål i tanken, spiller eller står med motorn igång så att en del bränns upp.
Du köper 1 kg bananer och betalar för 1 kg bananer, oavsett hur många bananer det är och hur tjockt skalet på bananerna är. (Och nej, man får oftast ingen varning att bananerna väger mindre utan skal)
Du köper 1 kWh el hem och betalar för 1 kWh el, oavsett hur gamla och ineffektiva lampor du har hemma. (Eller förväntar du dig att elbolaget ska varna dig at 60W lampan bara ger 10W ljus?! Eller du kanske rent utav menar att man bara ska betala för dom 10W som blir ljus?! Ska du anmäla Vattenfall till konsumentverket för att lampan bara har 20% effektivtet?)
Du köper 1 kWh el på en laddstolpe och betalar för 1 kWh el, oavsett hur effektiv bilen är, eller hur kallt batteriet är eller vad nån skärm i bilen visar.

Förstår inte vad problemet är?
Vilka kw ska man betala för? Dom som har gått till laddaren? Dom som gått ut genom kontakten? Jag antar att uppkopplingen laddaren har tar en del.

Förstår inte hur man som elbilsägare kan vara emot transparent information. En standardisering på mätpunkter och ett minimikrav på information är inte orimliga krav. Jämförelsepriser finns på mycket annat så varför är man emot det på laddare?

Jag använde bensinpumpen som ett exempel på hur absurt det är att jämföra med bensinpumpen, men det gick visst inte hem. Jag vill förtydliga två punkter. 1) Man ska betala för alla kw man får till bilen, i detta fall vet vi inte vart mätpunkten är. Easy park kan lika gärna ha mätt hur mycket ström som har skickats till laddaren från ett helt annat ställe, alltså ska det standardiseras och vara transparent. 2) Det ska gå att jämföra priser på laddning genom införande av jämförelsepriser.
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare

Inlägg av ChristerSjo »

Finns nog inget annat sätt än att ta betalt för hur mycket som levereras från laddaren och inte vad du tillgodogör dig. Sedan kan man väll likt bensinpumpar akredititera att mätsystemen i laddarna att det är korreka.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
pubbe
Teslaägare

Inlägg av pubbe »

OfarligTesla skrev:
pubbe skrev:

Varför ska en display behövas? Man ser kostnaden mer eller mindre direkt antingen via sitt konto hos leverantören eller på kortet man betalar med. Varför skall leverantören varna för att inte all el hamnar i batteriet? Det har ju inte de med att göra då det beror på massa omständigheter och vilken bil man har. Jag är rätt säker på att du inte betalar för förluster i laddare utan det har de kalibrerat för, det har iaf inte jag gjort när jag testat hos de flesta leverantörer. Det är ju för övrigt lätt att testa om man vill det.

Det kan t.ex. ha gått åt energi till att värma TS batteri kombinerat med förluster i bilen. Vilket ju är självklart att TS skall betala för, det är ju energi han använt.
Hur vet du vart dom mäter levererad ström? Varför är du så säker på att alla förluster sker i bilen? Du har ju ingen aning om vart mätpunkten sitter, dom kan lika gärna ha elmätare 2000km bort och så betalar du för förlusten i transport av el. Dom kan mäta inkommande ström i laddaren så betalar du för strömmen som går åt för att hålla uppkopplingen till mobilnätet vid liv. Två olika laddare kan mäta på helt olika sätt så du har en prissättning som är helt värdelös utan standardisering.

Som sagt, standard och jämförelsepriser är vad som behövs.
Användarvisningsbild
pubbe
Teslaägare

Inlägg av pubbe »

ChristerSjo skrev:
Finns nog inget annat sätt än att ta betalt för hur mycket som levereras från laddaren och inte vad du tillgodogör dig. Sedan kan man väll likt bensinpumpar akredititera att mätsystemen i laddarna att det är korreka.
Man kan ändå ha standardisering av jämförelsepriser.
Användarvisningsbild
andersd
Teslaägare

Inlägg av andersd »

pubbe skrev:
Hur vet du vart dom mäter levererad ström? Varför är du så säker på att alla förluster sker i bilen? Du har ju ingen aning om vart mätpunkten sitter, dom kan lika gärna ha elmätare 2000km bort och så betalar du för förlusten i transport av el. Dom kan mäta inkommande ström i laddaren så betalar du för strömmen som går åt för att hålla uppkopplingen till mobilnätet vid liv. Två olika laddare kan mäta på helt olika sätt så du har en prissättning som är helt värdelös utan standardisering.

I princip alla seriösa publika laddstationer som jag mätning i sig, har en elmätare som sitter kopplad precis före kontaktorn till bilen.

De enda jag ser som inte har haft det, har helt saknat inbyggd mätning.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

pubbe skrev:

Jag har ju som sagt testat, du kan ju själv se vad du har för förluster i bilen i icke publika stationer (eller hemma) och när du sen använder de publika kan du jämföra slutkostnaden med laddat+förlust. Viktigt är ju dock att det sker vid liknande förhållanden och vid vettig temperatur inomhus, samma kabel med mera. De verkar helt enkelt mäta strömmen de levererar ut vilket ju är fullt rimligt. Testa själv vet jag!

Nej det behövs inga standarder och jämförelsepris då du redan har priserna från början, det enda jämförelsepriser skulle vara är en upprepning av priserna.
Användarvisningsbild
pubbe
Teslaägare

Inlägg av pubbe »

OfarligTesla skrev:
pubbe skrev:

Jag har ju som sagt testat, du kan ju själv se vad du har för förluster i bilen i icke publika stationer (eller hemma) och när du sen använder de publika kan du jämföra slutkostnaden med laddat+förlust. Viktigt är ju dock att det sker vid liknande förhållanden och vid vettig temperatur inomhus, samma kabel med mera. De verkar helt enkelt mäta strömmen de levererar ut vilket ju är fullt rimligt. Testa själv vet jag!

Nej det behövs inga standarder och jämförelsepris då du redan har priserna från början, det enda jämförelsepriser skulle vara är en upprepning av priserna.
Tror vi får komma överrens om att vi aldrig kommer komma överrens om detta. Jag tycker bestämt att man ska göra som taxi, skapa någon typ av snitt-bil och ange vad 10KW laddning eller något liknande vid en specifik temp kostar. Detta skulle göra att man kan jämföra priser oavsett hur priserna är angivna (tid / per kw eller annat).
Man kan också sätta krav på vart och hur mätningarna ska göras få att få en rättvis bild.

Ser inte detta som någon svårighet och vill man att elbilar ska öka så behöver prissättningar iallafall vara jämförbara.

https://transportstyrelsen.se/sv/vagtra ... tion-taxi/
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

Priserna är ju jämförbara om det som anges är priset per kWh som lämnar laddstolpen.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare

Inlägg av ChristerSjo »

pubbe skrev:
OfarligTesla skrev:
pubbe skrev:

Tror vi får komma överrens om att vi aldrig kommer komma överrens om detta. Jag tycker bestämt att man ska göra som taxi, skapa någon typ av snitt-bil och ange vad 10KW laddning eller något liknande vid en specifik temp kostar. Detta skulle göra att man kan jämföra priser oavsett hur priserna är angivna (tid / per kw eller annat).
Man kan också sätta krav på vart och hur mätningarna ska göras få att få en rättvis bild.

Ser inte detta som någon svårighet och vill man att elbilar ska öka så behöver prissättningar iallafall vara jämförbara.

Per kW är det enda som är rättvist för det är det som alla betalar för. Per tid är ju helt bereonde på hur snabbt/hur mycket bilen klarar av och hur mycket batteriet är laddat.

Att hitta rättvisa och "lagom" ligger starkt i våra svenska gener. :)

EDIT. Vid olika temp, är ju helt olika beroende på vilken bil man har också.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

pubbe skrev:

Och hur skulle man göra det då? Alla bilar har ju olika förluster och värmer/kyler batteripaketen med olika effekt vid olika temperaturer. Du skulle behöva ett jämförelsepris för varje kombination av bilmodell, temperatur, laddkabel, vindhastighet för att få ut den informationen du vill ha.

Att taxis har jämförelsepris är ju så att du med ett tal skall kunna jämföra kostnaden mellan bolag som tar olika per minut och km samt dessutom olika priser vid olika tidpunkter. Detta är PRECIS det som laddstationerna redan gör när de presenterar priset i kr/kWh eller kr/min. Det är inget att vara överens om eller inte utan det är fakta att all information finns där för att jämföra stationerna. Med en given bil kommer laddstationen som tar 4 kr/kWh vara dubbelt så dyr som den som tar 2 kr / kWh.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare

Inlägg av [JM] »

Bensin tar man betalt per liter levererad liter.
Vad din bil sen gör med den leveransen är ju inget du bråkar med bensinmacken om.

El betalas per levererad kwh.
Hur effektivt din bil tar hand om det är ju på samma sätt inget du kan skylla på elförsäljaren.

Ganska rätt fram och okomplicerat
Skriv svar