OfarligTesla skrev:juristen skrev:Det stod i instrumentklustret "+20 kwh", batteriet har alltså ökat sin laddning med 20 kwh.
Jag är helt med på att det är vissa förluster, men jag ifrågasätter två saker:
1. Att förlusterna faktiskt är över 50%
2. Varför det inte framgår någonstans på laddarna att den uppgivna spec:en vad gäller effekt och pris ska tas med en rejäl nypa salt med tanke på stora laddförluster.
Ni som tycker att det här är helt OK med nuvarande system - varsågod att ladda på EasyPark.
Själv vill jag att det ska vara klart och tydligt vad man får för pengarna. Jag tycker inte det här är OK och jag laddar inte längre på EasyPark.
Alla tänkande människor förstår väl att man betalar för vad de levererar, inte vad du får i batteriet? Lika lite som du betalar för så mycket godis du lämnar affären med inte så mycket som hamnade i magen. Om du avskriver easypark pga det här kan du helt enkelt inte ladda på någon publik laddstolpe som tar betalt per kWh då det inte är förluster i stolpen du påverkats av.
Det är ju inte ens säkert att det är laddförluster du drabbats av. Det finns ju en drös saker som kan påverkat. Parkerade du med kallt batteri? Hur snabbt laddade du? Hur länge laddade du? Var det parkering utomhus?
Borde inte alla tänkande människor få reda på vad dom har levererat i säg, en display på en skärm som sitter på laddaren eller information i appen när man avslutar laddningen, så alla tänkande människor vet kostnaden innan den dyker upp på ett kreditkort?
Som allra minst så borde dom ju varna att kostnaden kan öka med 50% eller mer mot vad bilen visar, man kan ju hoppas på att ett bolag som tar betalt för elbilsladdning har en viss ide om vad sjutton dom håller på med?
Håller helt med TS, avgifter som tas ut utan information innan borde anmälas till konsumentverket, hur ska man annars göra prisjämförelser (något som tänkande människor ibland vill göra)?
Hur kan man tycka det är rätt att ett bolag kan debitera helt fritt utan information innan dom drar pengarna, varför litar man på easypark?
Sen undrar jag också om man så enkelt kan koppla alla förluster till bilen, eller tror man att om alla andra omständigheter var likadana, så skulle två laddare ha exakt samma förlust i överföringen?
Det finns utan tvekan värmeförluster i kabeln och på andra ställen, varför ska man som konsument betala för det?
Att alla bolag gör detta är ett starkt argument FÖR att reglera det och inte för att låta dom fortsätta med det! Kan man trycka dit klisterlappar på taxibilar så klarar man det nog på elbilsladdare laddare också!