Framtidens batteriteknik från Mittuniversitetet

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Framtidens batteriteknik från Mittuniversitetet

Inlägg av Zalman3 »

Framtidens batteriteknik redan här – Mittuniversitetet världsledande

Mittuniversitetet presenterar i dagarna nya rön som ska göra elbilar både effektivare och billigare. En forskargrupp har tagit fram en ny typ av miljövänliga batterier som ska fördubbla bilarnas räckvidd.

Det rör sig om ny batteriteknologi som rönt stort intresse i branschen. Mittuniversitetets forskare har tagit fram tekniska lösningar som i ett första steg gör batterierna 30 procent effektivare än de batterier som finns på marknaden idag.

Forskarna bedömer att batterikapaciteten på sikt ska kunna fördubblas jämfört med dagens batterier.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vaste ... imCBVaiigI
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Verdi

Re: Framtidens batteriteknik från Mittuniversitetet

Inlägg av Verdi »

Bla bla bla på sikt bla bla bla.

Hur många såna här artiklar har man läst vid det här laget?
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5908
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Framtidens batteriteknik från Mittuniversitetet

Inlägg av Gustafsson »

Anslagsfiske...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Henrik
Teslaägare
Inlägg: 307
Blev medlem: 17 aug 2014 22:10
Ort: Leksand
Kontakt:

Re: Framtidens batteriteknik från Mittuniversitetet

Inlägg av Henrik »

Det kommer - Fast inte från Mittuniversitetet, inte i någon artikel heller och absolut inte från Henrik Fisker :(

Men blir spännande framöver. Den saken är klar.
TESLA Model S | P85+
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11239
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Framtidens batteriteknik från Mittuniversitetet

Inlägg av Jerker »

Ja, inom 5-10 år så har vi säkert solid state-batterier, eller batterier med nån annan teknik, som funkar i bilar och som klarar att ladda 20-30 mils räckvidd på 5 minuter. Det blir spännande att se vad det blir och vem som blir först med det.
Jerka
Inlägg: 976
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Framtidens batteriteknik från Mittuniversitetet

Inlägg av Jerka »

30 procent är den enda siffra jag ser. Okej, bra. Men hur ska jag kunna bedöma trovärdigheten om det inte står något om hur det gått till? Är kemin annorlunda? Är det något med geometrin? Har de lyckats packa cellerna tätare?

Ser man det superkorta klippet så pratar hon om "the electrodes" vilket svårligen kan översättas till "batterikapaciteten" som SVT gör.

Säkert finns den här informationen någonstans, men att skriva en artikel om ett vetenskapligt genombrott utan att länka till den aktuella studien eller beskriva vad den handlar om är tjänstefel av journalisten tycker jag.
Verdi

Re: Framtidens batteriteknik från Mittuniversitetet

Inlägg av Verdi »

Jerker skrev:
Ja, inom 5-10 år så har vi säkert solid state-batterier, eller batterier med nån annan teknik, som funkar i bilar och som klarar att ladda 20-30 mils räckvidd på 5 minuter. Det blir spännande att se vad det blir och vem som blir först med det.
Fast det är såna galna effekter som krävs. Krävs väl över 1MW?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Framtidens batteriteknik från Mittuniversitetet

Inlägg av Zalman3 »

Verdi skrev:
Jerker skrev:
Ja, inom 5-10 år så har vi säkert solid state-batterier, eller batterier med nån annan teknik, som funkar i bilar och som klarar att ladda 20-30 mils räckvidd på 5 minuter. Det blir spännande att se vad det blir och vem som blir först med det.
Fast det är såna galna effekter som krävs. Krävs väl över 1MW?
Med dagens 350kW laddning får du 35kWh på 6 minuter.
Drar bilen då 1,5kWh per mil, har du laddat 23,3 mil på dessa 6 minuter.

Enligt Tesla Björn kommer en Tesla 3 upp i ca 1.900km/h i laddhastighet.

Vilket blir drygt 3 mil i minuten.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19947
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Framtidens batteriteknik från Mittuniversitetet

Inlägg av Bjelke »

Verdi skrev:
Jerker skrev:
Ja, inom 5-10 år så har vi säkert solid state-batterier, eller batterier med nån annan teknik, som funkar i bilar och som klarar att ladda 20-30 mils räckvidd på 5 minuter. Det blir spännande att se vad det blir och vem som blir först med det.
Fast det är såna galna effekter som krävs. Krävs väl över 1MW?
När laddstationerna börjar utrustas med batterilager (för nätets skull) eller snarare vise versa, så kan vi nog få se dom effekterna, men även där man
bygger för laddning av tunga fordon såklart :)
Man kommer att få betala rejält för det antar jag och många gissar jag kommer att välja bort det av den anledningen... men har man bråttom så betalar man nog gladeligen (eller har råd helt enkelt).
Senast redigerad av Bjelke, redigerad totalt 1 gånger.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Verdi

Re: Framtidens batteriteknik från Mittuniversitetet

Inlägg av Verdi »

Zalman3 skrev:
Verdi skrev:
Jerker skrev:
Ja, inom 5-10 år så har vi säkert solid state-batterier, eller batterier med nån annan teknik, som funkar i bilar och som klarar att ladda 20-30 mils räckvidd på 5 minuter. Det blir spännande att se vad det blir och vem som blir först med det.
Fast det är såna galna effekter som krävs. Krävs väl över 1MW?
Med dagens 350kW laddning får du 35kWh på 6 minuter.
Drar bilen då 1,5kWh per mil, har du laddat 23,3 mil på dessa 6 minuter.

Enligt Tesla Björn kommer en Tesla 3 upp i ca 1.900km/h i laddhastighet.

Vilket blir drygt 3 mil i minuten.
Ah. Jag läste lite slarvigt. Trodde de menade 80% av typ ett 100-batteri.
Skriv svar