https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vaste ... imCBVaiigIFramtidens batteriteknik redan här – Mittuniversitetet världsledande
Mittuniversitetet presenterar i dagarna nya rön som ska göra elbilar både effektivare och billigare. En forskargrupp har tagit fram en ny typ av miljövänliga batterier som ska fördubbla bilarnas räckvidd.
Det rör sig om ny batteriteknologi som rönt stort intresse i branschen. Mittuniversitetets forskare har tagit fram tekniska lösningar som i ett första steg gör batterierna 30 procent effektivare än de batterier som finns på marknaden idag.
Forskarna bedömer att batterikapaciteten på sikt ska kunna fördubblas jämfört med dagens batterier.
Framtidens batteriteknik från Mittuniversitetet
Moderator: Redaktion
Framtidens batteriteknik från Mittuniversitetet
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Framtidens batteriteknik från Mittuniversitetet
Bla bla bla på sikt bla bla bla.
Hur många såna här artiklar har man läst vid det här laget?
Hur många såna här artiklar har man läst vid det här laget?
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5908
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Framtidens batteriteknik från Mittuniversitetet
Anslagsfiske...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Framtidens batteriteknik från Mittuniversitetet
Det kommer - Fast inte från Mittuniversitetet, inte i någon artikel heller och absolut inte från Henrik Fisker
Men blir spännande framöver. Den saken är klar.

Men blir spännande framöver. Den saken är klar.
TESLA Model S | P85+
Re: Framtidens batteriteknik från Mittuniversitetet
Ja, inom 5-10 år så har vi säkert solid state-batterier, eller batterier med nån annan teknik, som funkar i bilar och som klarar att ladda 20-30 mils räckvidd på 5 minuter. Det blir spännande att se vad det blir och vem som blir först med det.
Re: Framtidens batteriteknik från Mittuniversitetet
30 procent är den enda siffra jag ser. Okej, bra. Men hur ska jag kunna bedöma trovärdigheten om det inte står något om hur det gått till? Är kemin annorlunda? Är det något med geometrin? Har de lyckats packa cellerna tätare?
Ser man det superkorta klippet så pratar hon om "the electrodes" vilket svårligen kan översättas till "batterikapaciteten" som SVT gör.
Säkert finns den här informationen någonstans, men att skriva en artikel om ett vetenskapligt genombrott utan att länka till den aktuella studien eller beskriva vad den handlar om är tjänstefel av journalisten tycker jag.
Ser man det superkorta klippet så pratar hon om "the electrodes" vilket svårligen kan översättas till "batterikapaciteten" som SVT gör.
Säkert finns den här informationen någonstans, men att skriva en artikel om ett vetenskapligt genombrott utan att länka till den aktuella studien eller beskriva vad den handlar om är tjänstefel av journalisten tycker jag.
Re: Framtidens batteriteknik från Mittuniversitetet
Fast det är såna galna effekter som krävs. Krävs väl över 1MW?Jerker skrev:Ja, inom 5-10 år så har vi säkert solid state-batterier, eller batterier med nån annan teknik, som funkar i bilar och som klarar att ladda 20-30 mils räckvidd på 5 minuter. Det blir spännande att se vad det blir och vem som blir först med det.
Re: Framtidens batteriteknik från Mittuniversitetet
Med dagens 350kW laddning får du 35kWh på 6 minuter.Verdi skrev:Fast det är såna galna effekter som krävs. Krävs väl över 1MW?Jerker skrev:Ja, inom 5-10 år så har vi säkert solid state-batterier, eller batterier med nån annan teknik, som funkar i bilar och som klarar att ladda 20-30 mils räckvidd på 5 minuter. Det blir spännande att se vad det blir och vem som blir först med det.
Drar bilen då 1,5kWh per mil, har du laddat 23,3 mil på dessa 6 minuter.
Enligt Tesla Björn kommer en Tesla 3 upp i ca 1.900km/h i laddhastighet.
Vilket blir drygt 3 mil i minuten.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19947
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Framtidens batteriteknik från Mittuniversitetet
När laddstationerna börjar utrustas med batterilager (för nätets skull) eller snarare vise versa, så kan vi nog få se dom effekterna, men även där manVerdi skrev:Fast det är såna galna effekter som krävs. Krävs väl över 1MW?Jerker skrev:Ja, inom 5-10 år så har vi säkert solid state-batterier, eller batterier med nån annan teknik, som funkar i bilar och som klarar att ladda 20-30 mils räckvidd på 5 minuter. Det blir spännande att se vad det blir och vem som blir först med det.
bygger för laddning av tunga fordon såklart

Man kommer att få betala rejält för det antar jag och många gissar jag kommer att välja bort det av den anledningen... men har man bråttom så betalar man nog gladeligen (eller har råd helt enkelt).
Senast redigerad av Bjelke, redigerad totalt 1 gånger.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Framtidens batteriteknik från Mittuniversitetet
Ah. Jag läste lite slarvigt. Trodde de menade 80% av typ ett 100-batteri.Zalman3 skrev:Med dagens 350kW laddning får du 35kWh på 6 minuter.Verdi skrev:Fast det är såna galna effekter som krävs. Krävs väl över 1MW?Jerker skrev:Ja, inom 5-10 år så har vi säkert solid state-batterier, eller batterier med nån annan teknik, som funkar i bilar och som klarar att ladda 20-30 mils räckvidd på 5 minuter. Det blir spännande att se vad det blir och vem som blir först med det.
Drar bilen då 1,5kWh per mil, har du laddat 23,3 mil på dessa 6 minuter.
Enligt Tesla Björn kommer en Tesla 3 upp i ca 1.900km/h i laddhastighet.
Vilket blir drygt 3 mil i minuten.