Linux är typ standard för embedded-system idag.
Tom Microsoft har insett att Linux är det som gäller framöver, också i "molnet". Idag körs det fler Linux-servrar på Azure än Windows. SQL Server är släppt till Linux. MS kommer släppa mobiler med Android, dvs Linux. Det ryktas tom att nästa stora release av Windows kommer köra en Linux-kärna i botten.
Så ja, att bygga med något annat än Linux som grund idag är sällan klokt.
Linux är typ standard för embedded-system idag.
Tom Microsoft har insett att Linux är det som gäller framöver, också i "molnet". Idag körs det fler Linux-servrar på Azure än Windows. SQL Server är släppt till Linux. MS kommer släppa mobiler med Android, dvs Linux. Det ryktas tom att nästa stora release av Windows kommer köra en Linux-kärna i botten.
Så ja, att bygga med något annat än Linux som grund idag är sällan klokt.
Undrar om Linus Torvalds hade kunnat tänka sig det när han släppte sin första kärna i början av 90-talet?
(Jag hade min första Linuxinstallation på min PC när kärnan var uppe i 0.89 eller nåt sånt. Man laddade ner installationsfiler och skrev ner på 1,44 MB disketter som man använde som installationsmedia. Tror att jag fick använda ett 80-tal disketter till min första installation inkl. X-windows. Trist då när det var nåt läsfel på nån diskett mitt i...
Annars hade jag en udda UNIX-variant som kördes på en Atari 1040 ST och högre. Det hette Idris och var en licensierad UNIX-variant från 1970-talet. Den rymdes på 3 st 720k-disketter. Syftet med den var att kunna köra ett avancerat tyskt notskriftsprogram med namnet Amadeus. Sen portades denna programvara till Linux. Så det blev totalt c:a 120 disketter för att installera Linux och Amadeus på en dator då.)