Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Inläggav Isabella » 16 okt 2019 12:54

Hej,

Isabella heter jag och jobbar med OKQ8s satsning på elbilsladdning som tidigare har diskuterats här på forumet:
viewtopic.php?f=29&t=18406

Vårt mål är att skapa så bra laddmöjligheter som möjligt åt Sveriges elbilsförare och därför är vi väldigt nyfikna på vad ni har att säga! För att få lite bakgrundsinformation så släppte vi i måndags följande pressrelease som ett litet smakprov av det vi nu håller på att utveckla inom elbilsladdning:
http://www.mynewsdesk.com/se/okq8/press ... ng-2931073

Vi vill gärna ha input på följande:
- Hur fungerar laddmöjligheterna som finns på marknaden idag?
- Vad saknar man som elbilsförare i Sverige 2019?
- Vad vill ni att OKQ8 utvecklar/satsar på för att få fler att välja el som drivmedel?

Men dela även med er om ni har andra tankar och idéer kring elbilsladdning som kan hjälpa oss att hjälpa er!

Vänliga hälsningar,
Isabella
Isabella

Re: Kom med input till OKQ8s ladderbjudande!

Inläggav Teslaägare fth » 16 okt 2019 13:13

Hej Isabella!

Kul att OKQ8 satsar på elbilar och laddning!

Här är lite svar på dina frågor:

Teslas Superchargers funkar fantastiskt bra, för mig är detta helt avgörande, det finns inget motsvarande på marknaden idag eller inom överskådlig tid. Ionity kan komma att erbjuda en liknande upplevelse, men dom har ganska mycket kvar att både bygga och bevisa vad gäller bekvämlighet, prismodell, etc. Andra leverantörer använder jag i princip aldrig, främst eftersom SUC funkar så bra, men också eftersom det helt enkelt inte har funnits något motsvarande från någon annan leverantör.

Som Tesla-förare med tillgång till laddning hemma och/eller på jobbet saknas egentligen inget. Övriga märken har det fortfarande lite knepigt med snabbladdare för långfärd, det har i princip bara funnits <=50kW och 1-2 laddplatser på varje ställe, något som gör långresor onödigt tidskrävande och osäkra i jämförelse.

- Vad vill ni att OKQ8 utvecklar/satsar på för att få fler att välja el som drivmedel?
Skippa 50kW-laddare helt och hållet och satsa på riktiga snabbladdare, minst 150kW. Bygg minst fyra, helst fler, stolpar vid varje station. Jag skulle aldrig komma på tanken att stanna vid en 50kW-laddare eller förlita mig på att en ensam stolpe är hel och ledig under en långresa. Elbilsägare från andra märken kanske inte är lika "bortskämda", men när man väl har insett hur smärtfritt det är att köra långt med riktig snabbladdning utan köer så finns det ingen återvändo.

Gör betalningen enkel, fundera inte ens på att kräva rfid-tagg, app, särskilda kort el dyl. Man skall utan krångel kunna betala med vanligt kreditkort och om man har abbonemang hos er skall stolpen automatiskt identifiera bilen och debitera kostnaden utan ytterligare åtgärd från föraren än att plugga in kontakten.

Komplettera med ett bra utbud av mat och fika så finns det god potential att locka både Tesla-ägare och andra elbilister.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Referralkod: fredrik8071

Inläggav Teslaägare juristen » 16 okt 2019 13:21

För det första vill jag säga att det är helt rätt av OKQ8 att satsa på att erbjuda laddning för elbilar. Bra öppettider och de tjänster som en mack erbjuder är en jättebra kombination med elbilsladdning.

Ska man göra en satsning på laddinfrastruktur idag så tycker jag det viktigaste är att erbjuda hög effekt och att gärna dimensionera så att fler än en bil kan ladda i taget. Att ha mer än än laddstolpe är också superviktigt för tillförlitligheten, att laddmöjligheten inte försvinner bara för att en stolpe strular. Att kunna ladda med minst 100 kw tycker jag idag är ett minimum för nya stationer, annars blir laddstationen i princip föråldrad redan innan den är på plats.

För mig som Teslaägare är det idag viktigast att få täckning där det idag saknas laddare, t.ex. i Norrlands inland. Söderut så finns det alltid någonstans att ladda och Tesla har sitt eget nätverk som jag utnyttjar i första hand. Men skulle varje OKQ8 i inlandet utrustas med en 100 kw-laddare skulle det verkligen göra skillnad. Vill ni dock ha elbilister som kunder för att sälja mat, dryck, fika och godis så är en laddare på stationen en given förutsättning i hela landet.

Sen är det också viktigt att inte priset per kwh blir för högt och att det tydligt framgår hur prissättningen fungerar och vad det kostar. Enkel betalning via app eller kreditkort vore också ett plus. Helst inga fler RFID-lösningar...
Ägare till en Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
juristen
Teslaägare

Referralkod: daniel27550

Inläggav Isabella » 16 okt 2019 13:25

Tack för bra input! Vi ska ta med oss dina tankar och förslag.

Vänliga hälsningar,
Isabella
Isabella

Inläggav Teslaägare Klintan » 16 okt 2019 13:25

Det viktiga är redundans, man ska kunna lita på att det finns en ledig snabbladdare och att den fungerar. De tidiga laddnätverken som byggts ut har varit en ensam snabbladdare som placerats någonstans bland hyrsläpen på baksidan av macken, inparkerad eller inte sällan trasig. Minst två snabbladdare (idag 150 kW) som kan användas samtidigt behövs, vid trafikerade knytpunkter många fler. En långresa (40 mil eller så) med Nissan Leaf har varit ett äventyr som gett reseberättelser om trasiga laddare, saknade laddkort, lånade eluttag och krypkörning till snabbladdare. Något för entusiasten med tålmodigt resesällskap. Elbilsföraren ska kunna lita på att laddning finns.
Tesla har insett detta och byggt minst åtta snabbladdare på samma plats, nu för tiden är 20 snabbladdare inte ovanligt. Prisskillnaden till andra elbilar motiveras mycket i att det finns ett fungerande laddnätverk.
Typ 2-stolpar med 22 kW är inget för långresor (förutom med Renault Zoe som saknar snabbladdning), men ett par kan vara bra att ha som backup och självklart behövs de som destinationsladdning. Perfekt där man stannar några timmar.
Dalarna verkar vara en vit fläck på laddkartan, jag tittar på en resa till Säfsen - på vägen dit finns den sista snabbladdaren en ensam 50 kW i Filipstad, sedan ska Säfsen ha en enda Typ 2-stolpe. Alldeles för lite för att det ska vara bekvämt och tryggt.
Nissan Leaf | Reserverat Model 3 2016-04-01 | 13 kW solpaneler | Reserverat Polestar 2 2019-02-27 | Model S 75 D -18 utt -19
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare

Referralkod: martin66034

Inläggav elbilist Surfaren » 16 okt 2019 13:26

Detta låter kanon. Här kommer mina tankar:

Hur fungerar laddmöjligheterna som finns på marknaden idag?
Så där. Man får nog vara lite entusiast för att stå ut. Det är ett virrvarr av appar, kort, taggar osv. Och det finns ofta bara en kontakt på en plats, vilken ibland är upptagen ett bra tag, eller trasig.

Vad saknar man som elbilsförare i Sverige 2019?
Enkelhet (hitta och ladda), tydlighet (pris), tillgänglighet (antal uttag, trasiga laddare).

Vad vill ni att OKQ8 utvecklar/satsar på för att få fler att välja el som drivmedel?
Håller helt med om detta:
fth skrev:Gör betalningen enkel, fundera inte ens på att kräva rfid-tagg, app, särskilda kort el dyl. Man skall utan krångel kunna betala med vanligt kreditkort och om man har abonnemang hos er skall stolpen automatiskt identifiera bilen och debitera kostnaden utan ytterligare åtgärd från föraren än att plugga in kontakten.

Men dela även med er om ni har andra tankar och idéer kring elbilsladdning som kan hjälpa oss att hjälpa er!
- Se till att det alltid finns någon som ansvarar för att alla era laddplatser hålls uppdaterade på uppladdning.nu, så vi som tittar där inte behöver undra vad status är då senaste uppdateringen var för 18 månader sedan.
- Ruta inte in för mycket kring hur det ska se ut på olika stationer. Det kan vara så att behoven är olika på olika ställen, beroende på var stationen ligger i förhållande till annat.
- Rekrytera gärna ett gäng erfarna elbilister till en panel som kan ge input på större inriktningsbeslut innan det potentiellt gått för långt åt fel håll, om det saknas erfarenheter av detta slag inom organisationen.
Senast redigerad av Surfaren 16 okt 2019 13:29, redigerad totalt 1 gång.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Surfaren
elbilist

Referralkod: filip93773

Inläggav Teslaägare fth » 16 okt 2019 13:26

P.S. det som kanske skulle behövas är någon form av "meta-laddkedja" som gör det möjligt att plugga in och ladda hos många operatörer och automatiskt bli debiterad. Det finns ju några liknande initiativ, t.ex. NewMotion, men alla kräver såvitt jag vet att man startar laddning mha dedikerad app, puck, kort etc. Ingen har hittills klarat av att kombinera flera operatörer, automatisk identifiering av bil, med en bekväm betalningslösning, där finns det en bra affärsmöjlighet tror jag.

Ett "virtuellt laddabbonemang" som automatiskt debiterar ett rimligt kWh-pris när jag pluggar in på Ionity, OKQ8:s egna stolpar, etc, skulle jag nog skaffa iaf.

/fth
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 16 okt 2019 13:30

"Vi vill gärna ha input på följande:
- Vad vill ni att OKQ8 utvecklar/satsar på för att få fler att välja el som drivmedel?"

Det byggs nu 350kW laddare ända upp till Sundsvall-Östersund.
Det vore bra om OKQ8 bygger vidare även i Norrland med 350kW laddare.
Det är bra om man kan betala med kort, men ännu hellre att bilen kommunicerar med laddstolpen så att man bara stoppar in sladden och man debiteras, och får en faktura i slutet av månaden.
Att kunna betala med kort är mycket bra för turister(Norrmän).
Ha ett tydligt supportnummer som man kan ringa om man har problem. Ska nås dygnet runt.
Det ska var minst 2st laddare per OKQ8 mack, ifall en är trasig så blir man inte strandsatt. Tesla har minst 6-20st på de allra flesta sajterna.
Bra med öppettider så man kan äta och gå på toaletten medans man laddar.
Stora skyltar så man hittar laddstationen, även i mörker och nederbörd.
Bra snöskottning runt laddare.
Placera laddarna en bit bort från ingången så inte bensinbilar ställer sig på laddplats.
Ha en stor skylt som säger att det kostar 10kr per minut att stå på en laddplats om man inte laddar.
Se till att man finns med på http://www.uppladdning.nu, http://www.plugshare.com med flera.

EDIT.
Har kört ca 9100 mil i Norrlands inland, som resande säljare med min elbil.
För mig är det helt avgörande att det finns gott om snabbladdare i Norrland.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Referralkod: NILSERIK5507

Inläggav Teslaägare fth » 16 okt 2019 13:35

Surfaren skrev:Vad saknar man som elbilsförare i Sverige 2019?
Enkelhet (hitta och ladda), tydlighet (pris), tillgänglighet (antal uttag, trasiga laddare).

Som Tesla-förare är man som sagt "bortskämd" med att detta bara funkar för SuC varför jag helt glömde skriva detta, men jag håller förstås med, detta är helt avgörande.

Det optimala är förstås integration med bilen, vilket väl inte borde vara omöjligt att uppnå med en "meta-laddkedja" enligt tidigare tankar, men minst skall informationen finnas i alla stora laddplats-appar (uppladdning, plugshare, etc) och uppdateras i realtid.

Här finns det också fullgod "ursäkt" att tillhandahålla en egen app som visar denna information.

/fth
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inläggav Teslaägare HerrNilsson » 16 okt 2019 13:55

fth skrev:Hej Isabella!

Kul att OKQ8 satsar på elbilar och laddning!

Skippa 50kW-laddare helt och hållet och satsa på riktiga snabbladdare, minst 150kW. Bygg minst fyra, helst fler, stolpar vid varje station. Jag skulle aldrig komma på tanken att stanna vid en 50kW-laddare eller förlita mig på att en ensam stolpe är hel och ledig under en långresa. Elbilsägare från andra märken kanske inte är lika "bortskämda", men när man väl har insett hur smärtfritt det är att köra långt med riktig snabbladdning utan köer så finns det ingen återvändo.

Gör betalningen enkel, fundera inte ens på att kräva rfid-tagg, app, särskilda kort el dyl. Man skall utan krångel kunna betala med vanligt kreditkort och om man har abbonemang hos er skall stolpen automatiskt identifiera bilen och debitera kostnaden utan ytterligare åtgärd från föraren än att plugga in kontakten.

/fth

Sjukt bra skrivet fth. Detta kan ju inte tryckas på nog; fler än 1 stolpe (gärna 4, 6, 8 platser), minst 150kW och enkel betallösning.
Nån liten lounge-del inne på macken är ju trevligt.
Mvh
Nilsson

Model X 90D & Model 3 SR+
Tidigare Teslor: Model S P85D Ludicrous
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare

Nästa

Återgå till Övrigt