Elbilars batterier påverkar klimatet kraftigt
Nej det vill jag inte ha. Vill inte stå m el brist 30 gr kyla o 10 mil hem utan att kunna fylla på. Eller bilen brinner upp av sig själv. Vill inte heller bekosta exta dyr el uttag i hemmet. Vanligt eluttag duger inte.
Jag förstår inte varför man vill ha elbil när man bor i de norrländska delarna av Sverige. Batterierna håller väl sämre i kyla t ex
Jag vill köra fossilfritt så det är bara att tanka HVO alternativt vill jag köra bränslecellsbilar men det kommer först om några år och de kommer slå hårt mot batteribilarna, kom ihåg vem som sa detta
Är det någon som funderar på hur och av vem/ vilka batterierna görs? Och vad händer med uttjänta batterier?
Samtidigt kanske inte dessa sex personer representerar "den stora massan", men jag har på känn att det finns fler förnekare än förespråkare runt om i landet. Jag tror antal förnekare kommer minska med tiden eftersom det finns så kraftiga indikationer på att samhället och bilindustrin ställer om. Sedan kommer det såklart alltid finnas en grupp nejsägare, precis som det finns folk idag som fortfarande använder knapptelefon och vägrar smartphone. Däremot tror jag tror absolut största utmaningen kommer vara den grupp människor som varken säger bu eller bä.Bullshit,tror inte ett dugg på att de flesta vill ha elbilar Reklamförsök att få sälja tror jag mer,dom är inte bra för miljön om man tänker längre än näsan
Att vara en elbilist är inte helt självklart. Kanske för dig och mig som kört elbil och följer Bjørn Nyland på Youtube, men hur ska den stora massan som kanske inte alltid är så teknisk intresserad förstå? Några exempel;
- Vanligt folk förstår inte skillnaden mellan kW och kWh
- Vanligt folk vet inte vad som anses vara bra förbrukning. 150 Wh/km säger inte så mycket, men vanligt folk vet att 0.5 l/mil anses vara bra förbrukning på en fossilbil.
- Vanligt folk tror att man måste besöka en snabbladdare för att ladda upp sitt fordon och gärna ladda till 100% så man har "full tank".
- Vanligt folk förstår inte att batterier mår dåligt att ha för låg SoC och/eller för hög SoC. Inte ens vi insatta kan enas om ett intervall.
- Vanligt folk vet inte om vampire drain eller att man inte ska lämna bilen en längre period med för hög SoC.
- Vanligt folk vet inte vad en ombordladdare är. De kommer inte veta att 3-fas AC är att föredrar eller om ens bilen stödjer det. Folk vet inte att det krävs 16A 3-fas för att nå 11 KW, men 32A 1-fas för att nå 7.2 kW t.ex.
Samtliga punkter har jag fått undervisa för min far, som har haft sin Hyundai Kona nu i några månader. Så, om min far (som ironisk jobbar inom elkraftsbranschen) inte förstår, hur ska den stora massan göra det då? Vem bär ansvaret att utbilda den stora massan?
(Om jag får svara på min egna fråga så tycker jag elbilstillverkarna måste bli bättre på information. En pop-up text att "batteriet är just nu x °C och det krävs y °C för att nå optimal arbetstemperatur. Förbrukningen är högre än normalt just nu" hade inte skadat t.ex.)