Elbilar och den stora massan

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Vanja Valfusk

Elbilar och den stora massan

Inlägg av Vanja Valfusk »

Jag var inne på Sundsvalls tidnings facebook-sida och såg kommentarerna till denna post om att bilhandlarna ser en stor efterfrågan på elbilar och laddhybrider. Jag blev aningens mörkrädd att dessa myter som diverse medier har spridit fortfarande florerar.
Elbilars batterier påverkar klimatet kraftigt
Nej det vill jag inte ha. Vill inte stå m el brist 30 gr kyla o 10 mil hem utan att kunna fylla på. Eller bilen brinner upp av sig själv. Vill inte heller bekosta exta dyr el uttag i hemmet. Vanligt eluttag duger inte.
Jag förstår inte varför man vill ha elbil när man bor i de norrländska delarna av Sverige. Batterierna håller väl sämre i kyla t ex
Jag vill köra fossilfritt så det är bara att tanka HVO alternativt vill jag köra bränslecellsbilar men det kommer först om några år och de kommer slå hårt mot batteribilarna, kom ihåg vem som sa detta
Är det någon som funderar på hur och av vem/ vilka batterierna görs? Och vad händer med uttjänta batterier?
Bullshit,tror inte ett dugg på att de flesta vill ha elbilar Reklamförsök att få sälja tror jag mer,dom är inte bra för miljön om man tänker längre än näsan
Samtidigt kanske inte dessa sex personer representerar "den stora massan", men jag har på känn att det finns fler förnekare än förespråkare runt om i landet. Jag tror antal förnekare kommer minska med tiden eftersom det finns så kraftiga indikationer på att samhället och bilindustrin ställer om. Sedan kommer det såklart alltid finnas en grupp nejsägare, precis som det finns folk idag som fortfarande använder knapptelefon och vägrar smartphone. Däremot tror jag tror absolut största utmaningen kommer vara den grupp människor som varken säger bu eller bä.

Att vara en elbilist är inte helt självklart. Kanske för dig och mig som kört elbil och följer Bjørn Nyland på Youtube, men hur ska den stora massan som kanske inte alltid är så teknisk intresserad förstå? Några exempel;
- Vanligt folk förstår inte skillnaden mellan kW och kWh
- Vanligt folk vet inte vad som anses vara bra förbrukning. 150 Wh/km säger inte så mycket, men vanligt folk vet att 0.5 l/mil anses vara bra förbrukning på en fossilbil.
- Vanligt folk tror att man måste besöka en snabbladdare för att ladda upp sitt fordon och gärna ladda till 100% så man har "full tank".
- Vanligt folk förstår inte att batterier mår dåligt att ha för låg SoC och/eller för hög SoC. Inte ens vi insatta kan enas om ett intervall.
- Vanligt folk vet inte om vampire drain eller att man inte ska lämna bilen en längre period med för hög SoC.
- Vanligt folk vet inte vad en ombordladdare är. De kommer inte veta att 3-fas AC är att föredrar eller om ens bilen stödjer det. Folk vet inte att det krävs 16A 3-fas för att nå 11 KW, men 32A 1-fas för att nå 7.2 kW t.ex.

Samtliga punkter har jag fått undervisa för min far, som har haft sin Hyundai Kona nu i några månader. Så, om min far (som ironisk jobbar inom elkraftsbranschen) inte förstår, hur ska den stora massan göra det då? Vem bär ansvaret att utbilda den stora massan?

(Om jag får svara på min egna fråga så tycker jag elbilstillverkarna måste bli bättre på information. En pop-up text att "batteriet är just nu x °C och det krävs y °C för att nå optimal arbetstemperatur. Förbrukningen är högre än normalt just nu" hade inte skadat t.ex.)
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Re: Elbilar och den stora massan

Inlägg av lator »

Det är lätt att bli mörkrädd om man läser saker på Facebook... :(

Du har helt rätt i ditt konstaterande att "Svensson" inte har koll på elbilar, inte ett dugg vet de...
Detta kommer att ändras med tiden men visst skulle det vara bra att kunna påskynda processen. Ett sätt att börja är att erbjuda utbildningar till bilförsäljare. Det verkar nämligen inte som om generalagenterna tycker att detta behövs. Energimyndigheterna är också bra vägar men de har små resurser och många strängar på sin lyra.

En lite detalj kan ju vara att ta och räkna förbrukningen i kWh per km... 0,15 kWh/km går ju att jämföra med 0,5 l/mil ;)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

lator skrev:
Det är lätt att bli mörkrädd om man läser saker på Facebook... :(

Du har helt rätt i ditt konstaterande att "Svensson" inte har koll på elbilar, inte ett dugg vet de...
Hallå där, skulle jag ha dålig koll på elbilar?

;)

Håller dock med om att man blir mörkrädd när man läser på Facebook. Därför är jag inte särskilt aktiv där, varken läsande och särskilt inte skrivande.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alexander7331
Kontakt:

Inlägg av AGCF »

Gillar den ”kom ihåg vem som sa detta” :D :D :D
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
M3apan
Teslaägare

Inlägg av M3apan »

Helt ärligt så har jag själv inte superkoll på alla "vanligt folk-punkter" du listar, men har kört elbil sedan i mars utan problem. Det jag vill komma till är att man faktiskt inte behöver ha superkoll på allt för att ha en elbil som dagligt transportfordon. Jag tror att ifall folk generellt inte skulle vara så inskränkta, eller rädda för det "nya" eller för lite förändring så skulle många fler kunna köra elbil utan att ens veta skillnaden mellan kW och kWh.
Användarvisningsbild
kenny
Teslaägare

Inlägg av kenny »

M3apan skrev:
Helt ärligt så har jag själv inte superkoll på alla "vanligt folk-punkter" du listar, men har kört elbil sedan i mars utan problem. Det jag vill komma till är att man faktiskt inte behöver ha superkoll på allt för att ha en elbil som dagligt transportfordon. Jag tror att ifall folk generellt inte skulle vara så inskränkta, eller rädda för det "nya" eller för lite förändring så skulle många fler kunna köra elbil utan att ens veta skillnaden mellan kW och kWh.
Jag är benägen att hålla med dig här, de flesta saker som "normalt folk inte förstår" är inte heller något dom ska behöva förstå. Problemet ligger snarare i att det inte är tillräckligt homogent när det kommer till laddning, det är ju därför man behöver förstå alla olika laddare och batterikapaciteter osv. Men allt det där blir ju bättre med tiden när det blir mer och mer vanligt och man slipper tänka på det i samma utsträckning, snabbladdarna kommer antagligen bli mer och mer likvärdiga allt eftersom tiden går, så man inte behöver tänka så mycket på vilken laddare man väljer, precis som man inte behöver tänka på vilken bensinstation man väljer.

Alla andra problem är ju sånt som bara växer bort när grannen eller nån i släkten bevisligen kör omkring i sin elbil hela vintern utan problem osv. Så jag tycker nog det mesta av dom kommentarerna bara är att slå dövörat till, det mesta är redan vunnit eftersom var och varannan tillverkare lanserar elbilar - elbilen har redan vunnit skulle jag nästan påstå, nu bara är det en tidsfråga så att säga.
Användarvisningsbild
Wahll
Teslaägare

Inlägg av Wahll »

Vanja Valfusk skrev:
Jag var inne på Sundsvalls tidnings facebook-sida och såg kommentarerna till denna post om att bilhandlarna ser en stor efterfrågan på elbilar och laddhybrider. Jag blev aningens mörkrädd att dessa myter som diverse medier har spridit fortfarande florerar.
Elbilars batterier påverkar klimatet kraftigt
Nej det vill jag inte ha. Vill inte stå m el brist 30 gr kyla o 10 mil hem utan att kunna fylla på. Eller bilen brinner upp av sig själv. Vill inte heller bekosta exta dyr el uttag i hemmet. Vanligt eluttag duger inte.
Jag förstår inte varför man vill ha elbil när man bor i de norrländska delarna av Sverige. Batterierna håller väl sämre i kyla t ex
Jag vill köra fossilfritt så det är bara att tanka HVO alternativt vill jag köra bränslecellsbilar men det kommer först om några år och de kommer slå hårt mot batteribilarna, kom ihåg vem som sa detta
Är det någon som funderar på hur och av vem/ vilka batterierna görs? Och vad händer med uttjänta batterier?
Bullshit,tror inte ett dugg på att de flesta vill ha elbilar Reklamförsök att få sälja tror jag mer,dom är inte bra för miljön om man tänker längre än näsan
Samtidigt kanske inte dessa sex personer representerar "den stora massan", men jag har på känn att det finns fler förnekare än förespråkare runt om i landet. Jag tror antal förnekare kommer minska med tiden eftersom det finns så kraftiga indikationer på att samhället och bilindustrin ställer om. Sedan kommer det såklart alltid finnas en grupp nejsägare, precis som det finns folk idag som fortfarande använder knapptelefon och vägrar smartphone. Däremot tror jag tror absolut största utmaningen kommer vara den grupp människor som varken säger bu eller bä.

Att vara en elbilist är inte helt självklart. Kanske för dig och mig som kört elbil och följer Bjørn Nyland på Youtube, men hur ska den stora massan som kanske inte alltid är så teknisk intresserad förstå? Några exempel;
- Vanligt folk förstår inte skillnaden mellan kW och kWh
- Vanligt folk vet inte vad som anses vara bra förbrukning. 150 Wh/km säger inte så mycket, men vanligt folk vet att 0.5 l/mil anses vara bra förbrukning på en fossilbil.
- Vanligt folk tror att man måste besöka en snabbladdare för att ladda upp sitt fordon och gärna ladda till 100% så man har "full tank".
- Vanligt folk förstår inte att batterier mår dåligt att ha för låg SoC och/eller för hög SoC. Inte ens vi insatta kan enas om ett intervall.
- Vanligt folk vet inte om vampire drain eller att man inte ska lämna bilen en längre period med för hög SoC.
- Vanligt folk vet inte vad en ombordladdare är. De kommer inte veta att 3-fas AC är att föredrar eller om ens bilen stödjer det. Folk vet inte att det krävs 16A 3-fas för att nå 11 KW, men 32A 1-fas för att nå 7.2 kW t.ex.

Samtliga punkter har jag fått undervisa för min far, som har haft sin Hyundai Kona nu i några månader. Så, om min far (som ironisk jobbar inom elkraftsbranschen) inte förstår, hur ska den stora massan göra det då? Vem bär ansvaret att utbilda den stora massan?

(Om jag får svara på min egna fråga så tycker jag elbilstillverkarna måste bli bättre på information. En pop-up text att "batteriet är just nu x °C och det krävs y °C för att nå optimal arbetstemperatur. Förbrukningen är högre än normalt just nu" hade inte skadat t.ex.)
Visst men alla förstår plånbokens tjocklek (eller brist på) och då kommer man att ta till sig den information som krävs.
Oftast handlar detta inte om elbilen i sig (imo) utan om prestige.
Presigen i att förstå ny teknik
Presigen i att göra en bra affär
Presigen i att köra ett coolare märke
Presigen i att osv....

Gör man inte det så är det enklare att förneka att de andra har rätt eller vara bäst på att vara sämst, och det fungerar nog likadant på alla områden så som klimat och kriminalitet.

Jag brukar inte gå in allt för offensivt i debatterna längre utan hänvisar till elbilsmyterna, och ber dem återkomma om det hittar andra siffror som stämmer bättre.
http://teslaclubsweden.se/elbilsmyter/
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Jerka

Inlägg av Jerka »

Hmm. En sak jag tycker elbilstillverkarna kunde göra bättre är att klart och tydligt deklarera att batterierna inte kommer från barnarbetare i Kongo och att presentera egna livscykelanalyser så att folk lugnar sig på den punkten. Det måste stå klart bortom allt rimligt tvivel att elbilarna är bättre för miljön och produceras på ett hållbart sätt.

Vad gäller de praktiska bitarna (typ "funkar inte i Norrland") så är det nog bara egna erfarenheter som gäller. Att en random snubbe på Facebook skriver att han minsann har kört elbil i Norrland sen 2014 och att det funkar skitbra biter inte, men om grannen OCH kollegan säger samma sak så trillar nog polletten ner så småningom. Det där är jag inte orolig för. Det kommer lösa sig ju fler elbilar som kommer ut på vägarna.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Jerka skrev:
Hmm. En sak jag tycker elbilstillverkarna kunde göra bättre är att klart och tydligt deklarera att batterierna inte kommer från barnarbetare i Kongo och att presentera egna livscykelanalyser så att folk lugnar sig på den punkten. Det måste stå klart bortom allt rimligt tvivel att elbilarna är bättre för miljön och produceras på ett hållbart sätt.
Om du köper råmaterial på den öppna marknaden är det omöjligt att spåra varifrån det kommer. Men hur som helst är det en väldigt liten del av jordens Cobolt som är bruten av barn. Det är nämligen mycket mer effektivt att bryta Cobolt och koppar med stora tunga maskiner än med barnhänder. Detta går inte jämställa med tex t-shirts som barn mycket väl skulle kunna tillverka effektivt.
Tesla påstår att deras Cobolt från Canada.
Vanja Valfusk

M3apan skrev:
Jo, vardagskörningen är det ju absolut inga konstigheter med i dag. GoM:en ger ju ett bra estimat på hur lång räckvidd man har och hemmaladdning gör livet ännu enklare. Däremot är jag orolig för hur de oinsatta hanterar situationer som inte hör till vardagen, t.ex vad snabbt räckvidden kan droppa vid regn, vind, kyla och motorvägskörning under bilsemestern. Eller när man man tar bilen ner till Arlanda och ska ställa sin på långtidsparkeringen "Har 15 mil räckvidd kvar, då kan jag ladda i Gävle på vägen hem" .. så slutar det med att man får ladda upp ett kallt batteri på någon avsides 50 kW Clever-laddare utanför Uppsala.
kenny skrev:
Jag är benägen att hålla med dig här, de flesta saker som "normalt folk inte förstår" är inte heller något dom ska behöva förstå. Problemet ligger snarare i att det inte är tillräckligt homogent när det kommer till laddning, det är ju därför man behöver förstå alla olika laddare och batterikapaciteter osv. Men allt det där blir ju bättre med tiden när det blir mer och mer vanligt och man slipper tänka på det i samma utsträckning, snabbladdarna kommer antagligen bli mer och mer likvärdiga allt eftersom tiden går, så man inte behöver tänka så mycket på vilken laddare man väljer, precis som man inte behöver tänka på vilken bensinstation man väljer.

Alla andra problem är ju sånt som bara växer bort när grannen eller nån i släkten bevisligen kör omkring i sin elbil hela vintern utan problem osv. Så jag tycker nog det mesta av dom kommentarerna bara är att slå dövörat till, det mesta är redan vunnit eftersom var och varannan tillverkare lanserar elbilar - elbilen har redan vunnit skulle jag nästan påstå, nu bara är det en tidsfråga så att säga.
Ja, jag håller helt med. Vanligt folk behöver ju inte veta den kemiska skillnaden mellan 95, diesel och etanol idag för att bemästra fordonet, bara man vet vad man ska tanka (vilket står på tanklocket). Hade varit guld värt om det fanns tydligare standardiserade specer för snabbladdning, typ.

CCS-Fast (50kW)
CCS-Fast+ (100kW)
CCS-Fast++ (175kW)
CCS-Fast+++ (350kW)

Sedan står det tydligt vilken snabbladdning ens bil klarar av på laddluckan.

Sen kan ju Chademo och typ 1 bannlysas i Europa så behöver vi inte prata om det är CCS-laddning eller inte.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Det är ju betydligt lättare att snabbladda än att tanka rätt bränsle. Det går ju inte direkt att ladda fel elektroner? Skillnaden är bara vad folk är vana vid inte att det skulle vara så jobbigt att snabbladda.
Henrik Torphammar

Inlägg av Henrik Torphammar »

Vanja Valfusk skrev:
Däremot är jag orolig för hur de oinsatta hanterar situationer som inte hör till vardagen, t.ex vad snabbt räckvidden kan droppa vid regn, vind, kyla och motorvägskörning under bilsemestern. Eller när man man tar bilen ner till Arlanda och ska ställa sin på långtidsparkeringen "Har 15 mil räckvidd kvar, då kan jag ladda i Gävle på vägen hem" .. så slutar det med att man får ladda upp ett kallt batteri på någon avsides 50 kW Clever-laddare utanför Uppsala.

Ja, jag håller helt med. Vanligt folk behöver ju inte veta den kemiska skillnaden mellan 95, diesel och etanol idag för att bemästra fordonet, bara man vet vad man ska tanka (vilket står på tanklocket). Hade varit guld värt om det fanns tydligare standardiserade specer för snabbladdning, typ.

CCS-Fast (50kW)
CCS-Fast+ (100kW)
CCS-Fast++ (175kW)
CCS-Fast+++ (350kW)

Sedan står det tydligt vilken snabbladdning ens bil klarar av på laddluckan.

Sen kan ju Chademo och typ 1 bannlysas i Europa så behöver vi inte prata om det är CCS-laddning eller inte.
Du har ju själv en del bestämda myter som du slår fast. Om vi vänder på det hela, hur lärde du dig tanka bensinbilen? Vilket bränsle du skulle använda och hur du betalar, när det är dax att fylla på och var du hittar en mack? En bensinbilar har ju också väldigt olika räckvidd beroende på väderleken, om du har släpvagn osv. Vissa bilar kan man köra en bra stund med noll på mätaren medan andra behöver tankas när det är en kvarts tank kvar.

Det är ju ett ickeproblem som löser sig självt i samma takt som elbilar blir vanligare. Att förbjuda olika laddkontakter är ju bara dumheter. Folk över lag är inte speciellt smarta, men man har ju en tendens att sopa framför sin egen dörr och ta reda på sådant som gynnar de egna intresset, varav hur man laddar sin bil så man slipper promenera i spöregn är en sådan sak. Det löser sig när elbilarna blir vanligare.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Vanja Valfusk

LarsL skrev:
Det är ju betydligt lättare att snabbladda än att tanka rätt bränsle. Det går ju inte direkt att ladda fel elektroner? Skillnaden är bara vad folk är vana vid inte att det skulle vara så jobbigt att snabbladda.
Nej, så är det, men det handlar väl om effektivisering? Laddinfrastrukturen byggs ut i den takt som användarbasen ökar, men det är väl tråkigt om bilar som inte klarar av högre laddning ockuperar ultrasnabbladdare i onödan t.ex.? Skadar väl inte att informera användarna om vilken laddare som man ska leta efter?
Henrik Torphammar skrev:
Du har ju själv en del bestämda myter som du slår fast. Om vi vänder på det hela, hur lärde du dig tanka bensinbilen? Vilket bränsle du skulle använda och hur du betalar, när det är dax att fylla på och var du hittar en mack? En bensinbilar har ju också väldigt olika räckvidd beroende på väderleken, om du har släpvagn osv. Vissa bilar kan man köra en bra stund med noll på mätaren medan andra behöver tankas när det är en kvarts tank kvar.

Det är ju ett ickeproblem som löser sig självt i samma takt som elbilar blir vanligare. Att förbjuda olika laddkontakter är ju bara dumheter. Folk över lag är inte speciellt smarta, men man har ju en tendens att sopa framför sin egen dörr och ta reda på sådant som gynnar de egna intresset, varav hur man laddar sin bil så man slipper promenera i spöregn är en sådan sak. Det löser sig när elbilarna blir vanligare.
Om jag hyr en bil så spelar det ingen roll om jag får en mini cooper eller Volvo V90, jag kommer utan vidare planering eller efterforskning nå min slutdestination. Men, om jag hyr en elbil så kan det vara väldigt stor skillnad mellan om man får en liten Nissan Leaf eller en Tesla Model 3. Även fast vanliga fossilbilar också påverkas av väder och tankvolym, så skulle jag vilja säga att för elbilar så är dessa variationer mer påtagliga. Det måste du väl hålla med om?

Disclaimer: Jag hyr mycket bil i tjänsten och är inte ovanligt att man åker på jobb 25 mil in i landsbygden i Slovakien, så jag är faktiskt väldigt glad att jag då sitter i en vanlig Golf även fast jag är elbilsförespråkare :)
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Det är absolut så att vanligt folk inte förstår sig på elbilar. Men hur många förstår hur en förbränningsmotor fungerar? Ändå så kör alla omkring med dem. Det som är problemet är att man fortfarande måste vara ganska nördig för att begripa sig på elbilar. Eller egentligen inte, men det är i stort sett bara nördar som vågar ta steget. Det är så jag upplever det.
Ingen kommer fatta skillnaden mellan kWh och kW. Aldrig. Läs bara NyTeknik, till och med där används båda begreppen mer eller mindre helt random. Och detta trots att det där med el inte är någon nymodighet direkt. De flesta får väl en elräkning varje månad.
Nej, om man vill få folk att acceptera elbilar måsta man anpassa sitt vokabulär. Elbilar laddar el eller ström. Hemma laddar man lite ström, med en snabbladdare laddar mycket ström. Batteriet innehåller strömmen som sen går till motorn. Ju mer ström man har i batteriet desto längre kan man köra.
Jag överdriver lite, men ungefär så får man faktiskt förklara det för oinsatta. Myterna får man bemöta på liknande sätt.
Och läs för guds skull inte facebook. Jag lever ett lyckligt liv och vägrar facebook. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare

Inlägg av [JM] »

Facebook. Vad är det?
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Referralkod: ts.la/per28997

Inlägg av slugger75 »

mati skrev:
Och läs för guds skull inte facebook. Jag lever ett lyckligt liv och vägrar facebook. :)
What?

Aha! Som amish people?
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

slugger75 skrev:
mati skrev:
What?

Aha! Som amish people?
Nej, som människor som har ett socialt liv.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jerka

Inlägg av Jerka »

kWh är ju en rätt dum enhet egentligen. Man har en energienhet (J), omvandlar till effekt genom att dela med en tidsenhet (s), döljer detta genom att ge J/s ett eget namn (W), omvandlar tillbaka till energi genom att multiplicera med en annan tidsenhet (h), icke-SI dessutom, sätter dit ett prefix och Voila! - slutresultatet (kWh) är både ointuitivt, icke-SI och låter absolut inte som en energienhet.

Det är lite grann som om man skulle ge km/h ett namn, t.ex. "knäpp", och sen börja mäta avstånd i knäpptimmar istället för km. Ur ett dimensionsanalytiskt perspektiv är det korrekt, men det blir bara krångligare för alla inblandade.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Jerka skrev:
Det är lite grann som om man skulle ge km/h ett namn, t.ex. "knäpp", och sen börja mäta avstånd i knäpptimmar istället för km. Ur ett dimensionsanalytiskt perspektiv är det korrekt, men det blir bara krångligare för alla inblandade.
Ljusår?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Skriv svar