Biodiesel släpper ut lika mycket avgaser som fuldiesel. Det är bara det att den släpper ut mindre CO2 än fuldiesel eftersom råvaran är klimatneutral. Dock är ju inte tillverkning eller transport koldioxidneutral. Det kommer dock inte bli lägre utsläpp av kväveoxider i städer med biodiesel. Sedan har vi också som sagt problemet att det inte går att tillverka i den mängd som krävs, blir bara en övergångslösning.Jerker skrev:Ja, jag såg det också. Man blir verkligen trött på hur entusiastiska de är över biodiesel i olika varianter och ser det som räddningen på klimatkrisen. Det var ingen av dem som räknade på hur stora arealer som behövs för att ersätta råolja.LarsL skrev:Svammel om elbilar och diesel i dagens Fråga Lund.
Artikel i media
Moderator: Redaktion
Re: Artikel i media
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Artikel i media
Faaan vad tråkigt... Nu får man det i halsen igen.
"Ja, men det sa dom på fråga Lund"...
Hur kan man få dom att ta upp frågorna på "rätt" sätt?
Helt sjukt vad det blir snedvridet och vad mycket skit man får för att man kör Tesla.
Klimatbov, hörde jag senast härom dagen.
"Ja, men det sa dom på fråga Lund"...

Hur kan man få dom att ta upp frågorna på "rätt" sätt?
Helt sjukt vad det blir snedvridet och vad mycket skit man får för att man kör Tesla.
Klimatbov, hörde jag senast härom dagen.

Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Re: Artikel i media
Nej , du hörde "jag är avundsjuk". Du måste lära dig svenska tror jagbonath skrev:Faaan vad tråkigt... Nu får man det i halsen igen.
"Ja, men det sa dom på fråga Lund"...![]()
Hur kan man få dom att ta upp frågorna på "rätt" sätt?
Helt sjukt vad det blir snedvridet och vad mycket skit man får för att man kör Tesla.
Klimatbov, hörde jag senast härom dagen.


Re: Artikel i media
nek0 skrev:Nej , du hörde "jag är avundsjuk". Du måste lära dig svenska tror jagbonath skrev:Faaan vad tråkigt... Nu får man det i halsen igen.
"Ja, men det sa dom på fråga Lund"...![]()
Hur kan man få dom att ta upp frågorna på "rätt" sätt?
Helt sjukt vad det blir snedvridet och vad mycket skit man får för att man kör Tesla.
Klimatbov, hörde jag senast härom dagen.. Rekommenderar SFI
Jo, så är det väl.
Några svar försöker man väl komma med...

-Miljömupp? Nej jag skiter i miljön, vill ha Tesla.
-Köp fem Dacia istället? Gör det själv för f-n...
-Batteritillverkningen? Vet ej, har förlängningssladd.
-Kolkraftsel? Behövs inte, laddar dagtid, solel.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Re: Artikel i media
Svara "visst" och skit i de eller svara inget. Det är inte lönt att ens försöka med vettiga svar.bonath skrev:nek0 skrev:Nej , du hörde "jag är avundsjuk". Du måste lära dig svenska tror jagbonath skrev:Faaan vad tråkigt... Nu får man det i halsen igen.
"Ja, men det sa dom på fråga Lund"...![]()
Hur kan man få dom att ta upp frågorna på "rätt" sätt?
Helt sjukt vad det blir snedvridet och vad mycket skit man får för att man kör Tesla.
Klimatbov, hörde jag senast härom dagen.. Rekommenderar SFI
Jo, så är det väl.
Några svar försöker man väl komma med...![]()
-Miljömupp? Nej jag skiter i miljön, vill ha Tesla.
-Köp fem Dacia istället? Gör det själv för f-n...
-Batteritillverkningen? Vet ej, har förlängningssladd.
-Kolkraftsel? Behövs inte, laddar dagtid, solel.
Re: Artikel i media
I dagens DN försöker man förklara olika laddstandarder...
Hur kan det bli så fel..?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Hur kan det bli så fel..?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Face-liftad S75 i titanium metallic med panoramatak, svarta nextgen-säten, ljust alcantara-tak och autopilot.
Beställd 2016-06-17, levererad 2016-09-19.
Beställd 2016-06-17, levererad 2016-09-19.
Re: Artikel i media
Oj oj. Var har dom fått den här informationen ifrån?Blixten skrev:I dagens DN försöker man förklara olika laddstandarder...
Hur kan det bli så fel..?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Kanske inte något direkt negativt men väldigt fel.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Artikel i media
Både fel, och kanske lite onödigt att blanda in saker som är irrelevanta för oss i Sverige, så som GB/T. Nä, gör om, gör rätt, DN!Blixten skrev:I dagens DN försöker man förklara olika laddstandarder...
Hur kan det bli så fel..?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Artikel i media
Blixten skrev:I dagens DN försöker man förklara olika laddstandarder...
Hur kan det bli så fel..?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Artikel i media
Det blir en negativ effekt då folk uppfattar det som svårt och dessutom fel. Egentligen är ju bara Typ2 och CCS relevant.Pontus skrev:Oj oj. Var har dom fått den här informationen ifrån?Blixten skrev:I dagens DN försöker man förklara olika laddstandarder...
Hur kan det bli så fel..?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Kanske inte något direkt negativt men väldigt fel.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2455
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Artikel i media
Ja det var lite rörigt och svårt att förstå med flera felaktigheter.
Om de istället hade skrivit att från 2019 finns en EU-standard som nästan alla nya elbilar använder, kanske det varit bättre.
Sätt bara i laddkontakten så sköter sig sedan laddningen helt automatiskt. (Förhoppningsvis)
Jag försökte själv göra en sammanställning på laddportar inför en elsäkerhetskurs, vet inte om den blev så mycket bättre:
Om de istället hade skrivit att från 2019 finns en EU-standard som nästan alla nya elbilar använder, kanske det varit bättre.
Sätt bara i laddkontakten så sköter sig sedan laddningen helt automatiskt. (Förhoppningsvis)
Jag försökte själv göra en sammanställning på laddportar inför en elsäkerhetskurs, vet inte om den blev så mycket bättre:
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Re: Artikel i media
Jag var förbi Asecs i Jönköping igår och såg att det stod en elbuss utanför köpcentret. SVT skriver om Första helt eldrivna bussen snart i drift i Jönköping. Elbilsnörden och språkpolisen i mig vaknade till av läsningen. Det är förvisso ett pratminus, så jag vet inte om journalisten har tagit sig friheten att ändra forumuleringen, men det antyds att elbussar inte har någon motor.
– Vi har eldrivna bussar i Värnamo, men de har ju en motor också. Det här är helt eldrivna bussar, berättar affärsutvecklare Charles Tholin.
Re: Artikel i media
Värnamobussar är pluggin hybrid antar att jkpg är helt eldrivnaMosse97 skrev:Jag var förbi Asecs i Jönköping igår och såg att det stod en elbuss utanför köpcentret. SVT skriver om Första helt eldrivna bussen snart i drift i Jönköping. Elbilsnörden och språkpolisen i mig vaknade till av läsningen. Det är förvisso ett pratminus, så jag vet inte om journalisten har tagit sig friheten att ändra forumuleringen, men det antyds att elbussar inte har någon motor.– Vi har eldrivna bussar i Värnamo, men de har ju en motor också. Det här är helt eldrivna bussar, berättar affärsutvecklare Charles Tholin.
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Artikel i media
Typ-1 stödjer ej trefas, utan endast 32A enfas. Det är dessutom egentligen onödigt att nämna "Mode 1" eftersom det inte används, alls (Precis som att Typ-2 har stöd för DC laddning, och detta är utan att vara av Teslas version!).Off Grid Byggaren skrev:Ja det var lite rörigt och svårt att förstå med flera felaktigheter.
Om de istället hade skrivit att från 2019 finns en EU-standard som nästan alla nya elbilar använder, kanske det varit bättre.
Sätt bara i laddkontakten så sköter sig sedan laddningen helt automatiskt. (Förhoppningsvis)
Jag försökte själv göra en sammanställning på laddportar inför en elsäkerhetskurs, vet inte om den blev så mycket bättre:
"Mode 2" kan för övrigt vara både enfas och trefas. En sista kommentar är att även om många pratar om 400V i samband med trefas så används faktiskt det aldrig för elbilsladdning utan den används snarare som tre separata enfas 230V laster.
Vem hade sagt att detta var lätt?

Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2455
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Artikel i media
Skönt att vi fått en EU-standard till slut ivarjefall.
Då borde fokuset ligga på AC eller DC-laddning, jag får rätta upp min lista.
Funderar på två saker, när infördes stöd för att styra laddningsströmmen i små 0,5 A steg?
När det gäller laddboxar med fasta uttag som har elmekanik för att låsa fast laddkabeln, skulle det även vara lämpligt att skilja på detta:
När boxen låst fast laddkabeln, finns det då en inbyggd batteribackup som kan lossa laddkabelns kontakt vid eventuellt strömavbrott eller om säkring / jordfelsbrytare löst ut, eller saknas det och laddkabeln sitter istället ohjälpligt fast?
Då borde fokuset ligga på AC eller DC-laddning, jag får rätta upp min lista.
Funderar på två saker, när infördes stöd för att styra laddningsströmmen i små 0,5 A steg?
När det gäller laddboxar med fasta uttag som har elmekanik för att låsa fast laddkabeln, skulle det även vara lämpligt att skilja på detta:
När boxen låst fast laddkabeln, finns det då en inbyggd batteribackup som kan lossa laddkabelns kontakt vid eventuellt strömavbrott eller om säkring / jordfelsbrytare löst ut, eller saknas det och laddkabeln sitter istället ohjälpligt fast?
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
- HerrNilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 793
- Blev medlem: 29 apr 2015 09:52
Re: Artikel i media
bonath skrev:Faaan vad tråkigt... Nu får man det i halsen igen.
"Ja, men det sa dom på fråga Lund"...![]()
Hur kan man få dom att ta upp frågorna på "rätt" sätt?
Helt sjukt vad det blir snedvridet och vad mycket skit man får för att man kör Tesla.
Klimatbov, hörde jag senast härom dagen.
Lite moteld att ge:

Elbilen bättre för klimatet efter 3.800 mil – med förnybar el
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... rnybar-el/
Study links congenital heart disease to oil, gas development
https://www.upi.com/Health_News/2019/07 ... 563465617/
Factcheck: How electric vehicles help to tackle climate change
https://www.carbonbrief.org/factcheck-h ... ate-change
”Nya IVL-rapporten”
http://www.nymotortrend.se/190319%20Bat ... verkan.pdf
VW:s egna undersökning visar att e-Golfen slår diesel-Golfen ur ett livscykelperspektiv.
https://www.bytbil.com/nyheter/nya-siff ... atch-17370
https://www.greencarcongress.com/2019/0 ... vwlca.html
Electric vehicles already able to cut greenhouse gas emissions by half - The Independent
https://www.independent.co.uk/environme ... ssion=true
Life Cycle Analysis of the Climate Impact of Electric Vehicles
https://www.transportenvironment.org/si ... %20v04.pdf
Even More Evidence That Electric Cars Could Save the Planet - WIRED MAGAZINE
https://www.wired.com/story/even-more-e ... ssion=true
Tesla Model 3 batteries have 75% less cobalt than Volkswagen’s current cells
https://www.teslarati.com/tesla-model-3 ... olkswagen/
Mvh
Nilsson
Nilsson
Re: Artikel i media
Lysande info!HerrNilsson skrev:bonath skrev:Faaan vad tråkigt... Nu får man det i halsen igen.
"Ja, men det sa dom på fråga Lund"...![]()
Hur kan man få dom att ta upp frågorna på "rätt" sätt?
Helt sjukt vad det blir snedvridet och vad mycket skit man får för att man kör Tesla.
Klimatbov, hörde jag senast härom dagen.
Lite moteld att ge:![]()
Elbilen bättre för klimatet efter 3.800 mil – med förnybar el
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... rnybar-el/
Study links congenital heart disease to oil, gas development
https://www.upi.com/Health_News/2019/07 ... 563465617/
Factcheck: How electric vehicles help to tackle climate change
https://www.carbonbrief.org/factcheck-h ... ate-change
”Nya IVL-rapporten”
http://www.nymotortrend.se/190319%20Bat ... verkan.pdf
VW:s egna undersökning visar att e-Golfen slår diesel-Golfen ur ett livscykelperspektiv.
https://www.bytbil.com/nyheter/nya-siff ... atch-17370
https://www.greencarcongress.com/2019/0 ... vwlca.html
Electric vehicles already able to cut greenhouse gas emissions by half - The Independent
https://www.independent.co.uk/environme ... ssion=true
Life Cycle Analysis of the Climate Impact of Electric Vehicles
https://www.transportenvironment.org/si ... %20v04.pdf
Even More Evidence That Electric Cars Could Save the Planet - WIRED MAGAZINE
https://www.wired.com/story/even-more-e ... ssion=true
Tesla Model 3 batteries have 75% less cobalt than Volkswagen’s current cells
https://www.teslarati.com/tesla-model-3 ... olkswagen/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Artikel i media
Jag tror det varit med ända sedan standarden kom 1996. Det är i alla fall med i 2001 års utgåva, där det stårOff Grid Byggaren skrev:Funderar på två saker, när infördes stöd för att styra laddningsströmmen i små 0,5 A steg?
Ampacity = (0.6 amps x pulse width, in usec) / 10 usec, from 100 to 800 usec
Re: Artikel i media
IPCC konstaterar att betande djur är positiva för miljön. Bra att lite stöd i resonemanget om attSvenskt kött är bra och bör uppmuntras.
https://www.landlantbruk.se/lantbruk/fn ... -kottdjur/
https://www.landlantbruk.se/lantbruk/fn ... -kottdjur/
Re: Artikel i media
Ja, detta har jag hävdat i många år. Jag läste en artikel om detta där man hänvisade till en studie som WHO gjort som visade att gräsbetande nötkreatur är klimatpositiva. Det är dessutom ett totalt felslut att det är djuren som orsakar de höga CO2-utsläppen. Det är ju allt annat vi ägnar oss åt som är boven i dramat. Detta är klassisk fokusförflyttning betald av fossilbranschen.LarsL skrev:IPCC konstaterar att betande djur är positiva för miljön. Bra att lite stöd i resonemanget om att Svenskt kött är bra och bör uppmuntras.
https://www.landlantbruk.se/lantbruk/fn ... -kottdjur/
Re: Artikel i media
Ja, kanske det. Om inte annat så är det ett bra sätt att hålla uppe i folks förakt för klimatpaniken.Jerker skrev:Det är dessutom ett totalt felslut att det är djuren som orsakar de höga CO2-utsläppen. Det är ju allt annat vi ägnar oss åt som är boven i dramat. Detta är klassisk fokusförflyttning betald av fossilbranschen.
Nu kan åtminstone jag säga att det är okej att fortsätta äta kött bara det är från betande djur. Men sluta åka avgasbil för tusan.
Re: Artikel i media
Exakt! Djur ingår in det naturliga kretsloppet. Att pumpa upp olja ur marken och förbränna gör det däremot inte.LarsL skrev:Ja, kanske det. Om inte annat så är det ett bra sätt att hålla uppe i folks förakt för klimatpaniken.Jerker skrev:Det är dessutom ett totalt felslut att det är djuren som orsakar de höga CO2-utsläppen. Det är ju allt annat vi ägnar oss åt som är boven i dramat. Detta är klassisk fokusförflyttning betald av fossilbranschen.
Nu kan åtminstone jag säga att det är okej att fortsätta äta kött bara det är från betande djur. Men sluta åka avgasbil för tusan.
Viltkött är också helt OK.
Re: Artikel i media
Ni har ju helt rätt men jag blir ändå nyfiken när sådana här saker kommer upp.Jerker skrev:Exakt! Djur ingår in det naturliga kretsloppet. Att pumpa upp olja ur marken och förbränna gör det däremot inte.LarsL skrev:Ja, kanske det. Om inte annat så är det ett bra sätt att hålla uppe i folks förakt för klimatpaniken.Jerker skrev:Det är dessutom ett totalt felslut att det är djuren som orsakar de höga CO2-utsläppen. Det är ju allt annat vi ägnar oss åt som är boven i dramat. Detta är klassisk fokusförflyttning betald av fossilbranschen.
Nu kan åtminstone jag säga att det är okej att fortsätta äta kött bara det är från betande djur. Men sluta åka avgasbil för tusan.
Viltkött är också helt OK.
Vad är det naturliga kretsloppet? Vad ingår i det, att människan gör upp eld, att människan har djur på inhägnat område, att människan bygger hus med primitiva tegelstenar... att människan kör elbil. Vart drar man gränsen?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Artikel i media
Det har alltid funnits betande djur, naturligt.
Läs artikeln där forskaren förklarar hur betande djur är positiva för miljön.
Jag har full förståelse för att det finns människor som inte gillar kött. Jag förstår att det finns folk som inte vill döda djur. Men vi ska ändå hålla oss till fakta och vetenskap och då visar det sig att betande djur inte är en belastning.
Läs artikeln där forskaren förklarar hur betande djur är positiva för miljön.
Jag har full förståelse för att det finns människor som inte gillar kött. Jag förstår att det finns folk som inte vill döda djur. Men vi ska ändå hålla oss till fakta och vetenskap och då visar det sig att betande djur inte är en belastning.
Artikel i media
Om jag har förstått och läst rätt så är anledningen till att ex kor har fått sånt dåligt rykte om sig USA. Studierna är på nötkreatur i USA som föds upp enbart på kolhydrater. Dessa djur släpper då ut totalt väldigt mycket CO2. Sedan väljer man att göra detta till snittet.Jerker skrev:Ja, detta har jag hävdat i många år. Jag läste en artikel om detta där man hänvisade till en studie som WHO gjort som visade att gräsbetande nötkreatur är klimatpositiva. Det är dessutom ett totalt felslut att det är djuren som orsakar de höga CO2-utsläppen. Det är ju allt annat vi ägnar oss åt som är boven i dramat. Detta är klassisk fokusförflyttning betald av fossilbranschen.LarsL skrev:IPCC konstaterar att betande djur är positiva för miljön. Bra att lite stöd i resonemanget om att Svenskt kött är bra och bör uppmuntras.
https://www.landlantbruk.se/lantbruk/fn ... -kottdjur/
Precis som några säger att elbilen dominerar marknaden för att den har över 50% utav marknaden i Norge men 2% utav försäljningen i världen
