Första långresan med M3 SR+

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Verdi

Re: Första långresan med M3 SR+

Inlägg av Verdi »

Bjelke skrev:
Jerker skrev:
Ja, hur man sitter bäst är verkligen individuellt! Om man - som jag - är kontorsråtta och mest sitter vid en dator hela dagarna så ska det ju vara bra att omväxlande höja skrivbordet och stå upp. Det klarar jag inte av. Jag får omgående ont i ryggen när jag står vid ett skrivbord. Men när jag sitter i min skrivbordsstol så mera ligger jag oftast. Jag lutar mig bakåt så att sitsen följer med. Jag har ett fotstöd att vila fötterna på och så rullar jag in mig under skrivbordet så att jag når tangentbordet. Det är det mest vilsamma för mig rygg och jag kan sitta så i timmar. Jag får däremot ont i ryggen om jag går mycket, t.ex. på en marknad.
I princip en exakt beskrivning av mig också!
Ibland kör jag med en mössa eller nåt i svanken när bilens egna svankstöd inte räcker till...
Jag klarar inte mycket mer än ett par timmar i bilen om jag kör själv, pauserna
vid laddning är ett måste och är sambon med så byter vi oftast vid varje laddstopp.

Jag får också ont i ryggen på marknader i dyl. Går bra om jag får gå i gott tempo men stå stilla eller nästan stilla är döden för min rygg. Och jag halvligger en hel del också vid datorn.

Har ni testat att INTE ha så mycket svankstöd? Jag trodde jag behövde max svankstöd men då blev jag helt förstörd. Nu har jag nästan inget och då sitter jag som en prins i bilen.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Verdi skrev:
Bjelke skrev:
Jerker skrev:
Ja, hur man sitter bäst är verkligen individuellt! Om man - som jag - är kontorsråtta och mest sitter vid en dator hela dagarna så ska det ju vara bra att omväxlande höja skrivbordet och stå upp. Det klarar jag inte av. Jag får omgående ont i ryggen när jag står vid ett skrivbord. Men när jag sitter i min skrivbordsstol så mera ligger jag oftast. Jag lutar mig bakåt så att sitsen följer med. Jag har ett fotstöd att vila fötterna på och så rullar jag in mig under skrivbordet så att jag når tangentbordet. Det är det mest vilsamma för mig rygg och jag kan sitta så i timmar. Jag får däremot ont i ryggen om jag går mycket, t.ex. på en marknad.
I princip en exakt beskrivning av mig också!
Ibland kör jag med en mössa eller nåt i svanken när bilens egna svankstöd inte räcker till...
Jag klarar inte mycket mer än ett par timmar i bilen om jag kör själv, pauserna
vid laddning är ett måste och är sambon med så byter vi oftast vid varje laddstopp.

Jag får också ont i ryggen på marknader i dyl. Går bra om jag får gå i gott tempo men stå stilla eller nästan stilla är döden för min rygg. Och jag halvligger en hel del också vid datorn.

Har ni testat att INTE ha så mycket svankstöd? Jag trodde jag behövde max svankstöd men då blev jag helt förstörd. Nu har jag nästan inget och då sitter jag som en prins i bilen.
För jäkla skumt det där med att strosa omkring i affärer är helt kört men om man går fortare så kan jag gå
flera mil i sträck... Exet tyckte det var "konstigt" eftersom jag sprang maraton på den tiden men klarade knappt
en halvtimme på ett köpcentrum... (Hon var nog ganska säker på att jag fejkade :lol: )
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Verdi skrev:
Japp, 0 svankstöd funkar bäst!
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare

Inlägg av bonath »

Jerker skrev:
Verdi skrev:
Japp, 0 svankstöd funkar bäst!

Japp, här med. Som lokförare så är det ett problem med alla avbyten osv.
Har någon ställt in "fullt svankstöd" så får jag ont efter en stund.
Tar bort det och det blir mycket bättre.

Innan jag fick sko-inlägg så hade jag jätteproblem vid mässor och liknande.
Speciellt om det var betonggolv. Satte jag mig ner kom jag knappt upp igen.
Med inläggen är det helt annorlunda.
Jag har "ortopedtekniska" inlägg, som jag fick via en ortoped.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Verdi

Inlägg av Verdi »

Dvs Bjelke bör prova med 0 svankstöd också. :)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Hur är det med träning för alla er med dåliga ryggar?
Jag fick en del problem med ryggen när jag inte gymmat på några år. När jag sen kom igång igen försvann det. Särskilt sit-ups och annat som stärker bålen verkar åtminstone hjälpa för mig.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Verdi

Inlägg av Verdi »

taliz skrev:
Hur är det med träning för alla er med dåliga ryggar?
Jag fick en del problem med ryggen när jag inte gymmat på några år. När jag sen kom igång igen försvann det. Särskilt sit-ups och annat som stärker bålen verkar åtminstone hjälpa för mig.

Njae. Jag har haft problem i 10 år. Förut gymmade jag 3-4 ggr i veckan men jag märker ingen större skillnad. Snarare så att jag är bättre nu.
Användarvisningsbild
M3apan
Teslaägare

Inlägg av M3apan »

Jerker skrev:
Känner igen mig i detta. Och, hade också problem med sätet i början. Ont säkert i en månad. Men en "halvliggande" körställning, med noll svankstöd, är det som funkar bäst. Hade gärna kunna få ut ratten liiite mer bara. Har kört över 2000 mil nu och problemen är borta. Så det finns hopp!
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Når du fram till skärmen om du ligger ner?
Verdi

Inlägg av Verdi »

Jag sitter så upprätt som möjligt. Avlastar ryggen och gör att jag får en bra position för att reagera snabbt om nåt händer. Som bonus blir det bra plats bakom mig.
Swede1

Inlägg av Swede1 »

De som har ont i ryggen, muskler, skelett kanske har brist på D vitamin ? :o (och stressar mycket?) :shock:

Dr D vitamin! :geek:
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Swede1 skrev:
De som har ont i ryggen, muskler, skelett kanske har brist på D vitamin ? :o (och stressar mycket?) :shock:

Dr D vitamin! :geek:
Ja, för något fel i attsitta still flera timmar i sträck kan det ju inte vara?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Fast jag har inga problem med min rygg i normala fall. Det är när jag ska göra som sjukgymnaster och andra inom detta område utbildade personer säger som jag kan få ryggont. När jag gör som jag själv vill, vilket alltså borde vara fel och ge mig ryggont, så mår min rygg som bäst. Jag är nog lite kutryggig. Kan ibland få kommentarer om att jag ska räta på ryggen, men det är onaturligt för mig. Jag har alltid varit rätt ovig, även som barn. Jag kan t.ex. inte sitta golvet utan stöd för ryggen; det har jag aldrig kunnat. Då måste jag ha minst en hand i golvet som stöd. Jag kan inte sitta i skräddarställning osv. Min pappa var likadan. Mamma, däremot, hon var hyfsat vig.

(När det kommit konsulter till jobbet som ska hjälpa oss med olika hjälpmedel vid skrivbordet och lära oss hur man bäst sitter och omväxlande står upp, tar pauser och gymnastiserar osv. så sitter jag rakt upp i stolen och spelar med. Jag låter dem inte se hur jag normalt sitter/halvligger; de skulle väl få dåndimpen! :mrgreen: )

Jag tränar inte på gym. Men jag rör mycket på mig på fritiden, släpar och bär på virke och annat byggmaterial, gör tunga lyft lite då och då, så jag är inte direkt nån soffpotatis.

Jag äter D-vitamintillskott på vinterhalvåret.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Verdi skrev:
Dvs Bjelke bör prova med 0 svankstöd också. :)
Ja det måste jag verkligen testa :)
Och apropå träning så tränar jag ganska hårt och har så gjort sedan övre tonåren ungefär, förr sprang jag mest och numera
blir det mest cykling (landsväg är ingen höjdare för ryggen så det blir en del mtb numera), typ 20-30 mil/vecka i snitt...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Inlägg av +46 »

Jag var utbytesstudent en sommar i USA. När det var dags att åka hem så ville värdfamiljen summera min vistelse hos dem. Fick mycket beröm för mina språkförbättringar och glada humör. Samtidigt var de väldigt oroliga för min hälsa och undrade varför jag inte kunde sitta upp ”normalt”. De hade aldrig sett mig sitta upp ordentligt utan bara sett mig i en halvliggande ställning. Oavsett om jag satt på en stol eller i en soffa. De undrade därför om jag hade skadat ryggen i en olycka eller om det var något medfött. Själv hade jag aldrig reflekterat över detta men tre år senare blev jag återigen påmind om min kroppshållning. Stod still vid en vägkorsning och väntade på att det skulle slå om till grönt ljus när en fyllskalle körde på mig bakifrån. Polisen uppskattade hans fart till drygt 70 km/t att döma av skadorna och hur långt fyllskallen lyckades flytta min bil. När de tittade in i min bil och såg hur mitt säte var inställt så skakade de på huvudet och frågade skämtsamt om jag brukar sova i bilen och glömt att fälla upp ryggstödet :lol:
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Är väl vedertaget att det är säkrast med lite halvliggande sittställning i bilen. Men det får inte vara så mycket att man glider under bältet förstås.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

taliz skrev:
Är väl vedertaget att det är säkrast med lite halvliggande sittställning i bilen. Men det får inte vara så mycket att man glider under bältet förstås.
:lol: Hakan sticker ut, så det är nog ingen risk!
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

LarsL skrev:
Då antar jag att du svängde av vid Bollebygd? Då åkte du på mina hemma vägar. De är riktigt roliga vägar för en Model 3. Även om de är roligast att köra själv så kan min bil köra med AP mellan Rävlanda och Hällingsjö (numera). Det är ganska imponerande tycker jag.
Missade att svara på detta. Nej, Google tyckte att vi skulle ta av vid Ryamotet, närmare Härryda. Tyvärr så kunde jag inte testa att köra lite "roligare" eftersom min fru lätt får åksjuka även på raka vägar, så det blev till att köra försiktigt! :roll:
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Jerker skrev:
LarsL skrev:
Då antar jag att du svängde av vid Bollebygd? Då åkte du på mina hemma vägar. De är riktigt roliga vägar för en Model 3. Även om de är roligast att köra själv så kan min bil köra med AP mellan Rävlanda och Hällingsjö (numera). Det är ganska imponerande tycker jag.
Missade att svara på detta. Nej, Google tyckte att vi skulle ta av vid Ryamotet, närmare Härryda. Tyvärr så kunde jag inte testa att köra lite "roligare" eftersom min fru lätt får åksjuka även på raka vägar, så det blev till att köra försiktigt! :roll:
Det är det motet jag kör av på och det är trevliga kör vägar när du väl kommit av 156:an. Passagerarna blir definitivt illamående om man kör på dessa vägar med minsta lilla glädje.

Det är ju tur att man köpt den långsammaste Teslan när den bättre hälften redan klagar på att man accelererar för hårt.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

LarsL skrev:
Jerker skrev:
LarsL skrev:
Det är det motet jag kör av på och det är trevliga kör vägar när du väl kommit av 156:an. Passagerarna blir definitivt illamående om man kör på dessa vägar med minsta lilla glädje.

Det är ju tur att man köpt den långsammaste Teslan när den bättre hälften redan klagar på att man accelererar för hårt.
:lol: Ja, typ!
Skriv svar