Trafikmedveten farthållare model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Re: Trafikmedveten farthållare model 3

Inlägg av Jerker »

Fredrik j skrev:
Jerker skrev:
Bilen klarar ju, med hjälp av kartan, att sakta in när det kommer kurvor. Då borde den klara av att sänka hastigheten i tid inför byte av hastighet också.
Fixar den en kurva som inte finns i kartdatan? Ett vägarbete med omlagd vägsträckning?
Jo, den läser ju väglinjer och andra tecken på att vägen svänger, men just lite skarpare kurvor måste den veta om via kartdata eftersom den gör inbromsningen i så god tid. Jag testade detta på min väg till jobbet och där är ett par skarpa kurvor. Den började sakta in i väldigt god tid och körde försiktigt genom dessa.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Jerker skrev:
Fredrik j skrev:
Jerker skrev:
Bilen klarar ju, med hjälp av kartan, att sakta in när det kommer kurvor. Då borde den klara av att sänka hastigheten i tid inför byte av hastighet också.
Fixar den en kurva som inte finns i kartdatan? Ett vägarbete med omlagd vägsträckning?
Jo, den läser ju väglinjer och andra tecken på att vägen svänger, men just lite skarpare kurvor måste den veta om via kartdata eftersom den gör inbromsningen i så god tid. Jag testade detta på min väg till jobbet och där är ett par skarpa kurvor. Den började sakta in i väldigt god tid och körde försiktigt genom dessa.
Edit: Det är ett trafikarbete norr om Norrköping där södergående körfält går ihop till en fil som sedan svänger över till norrgående sidan. Den klarade detta alldeles utmärkt. Dock i låg hastighet i kö, men ändå.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Jag är ganska övertygad om att bilen tittar på vägen och anpassar sig efter det och inte efter kartan. Jag baserar det på att bilen blir överraskad av skarpa kurvor på mina landsvägar och bromsar mitt i kurvan.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Det enda som inte kommer från sensorerna på bilen är hastighetsskyltar.
Skriv svar